Auteur Topic: De hart soetra  (gelezen 4483 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lord rainbow

  • Gast
De hart soetra
« Gepost op: 05-09-2008 13:09 »
De edele verhandeling over de essentie van
de perfectie van wijsheid

(Ik betuig mijn eerbied aan
de drie arya juwelen!)

Aldus heb ik eens vernomen.
De Bahgavan Boeddha verbleef in Radjagriha
op de Gierenberg,tezamen met een grote
gemeenschap van monniken en bodhisattva's.

Op dat moment was de Bhagavan Boeddha
geheel geabsorbeerd in
een eenpuntige concentratie
op de verschillende verschijnselen,
die de 'diepzinnige illuminatie' wordt genoemd.

Op hetzelfde moment onderzocht de grote en
machtige bodhisattva Arya Avalokiteshvara de
diepzinnige (leegte met de) perfectie van
wijsheid en zag na grondige analyse van de
vijf aggregaten
dat die ook van nature leeg zijn.

Toen,geinspireerd door de Boeddha,
sprak de eerwaarde Shariputra tot de grote en
machtige bohisattva Arya Avalokiteshvara de
volgende woorden:
"Hoe moet een zoon van nobele familie,
die de diepzinnige (leegte met de)
perfectie van wijsheid wenst te onderzoeken,
zich daarin trainen?"

Zo sprak hij en de grote en machtige
bodhisattva Arya Avalokiteshvara
gaf de eerwaarde Shariputra ten antwoord;
"Oh Shariputra,een zoon of dochter van
nobele familie,
die de diepzinnige (leegte met de) perfectie van wijsheid wenst te onderzoeken,
moet dat als volgt doen:
door de vijf aggregatan,
die ook van nature leeg zijn,
grondig te analyseren.

Vorm is leegte en
leegte is vorm
Vorm is niets anders dan leegte en
leegte is niets anders dan vorm.
Evenzo zijn gevoel,onderscheiding,
samengestelde factoren en
bewustzijn alle leeg.

Oh Shariputra,
evenzo zijn alle verschijnselen leeg,
zonder kenmerken.
Ze zijn zonder ontstaan en
zonder ophouden.
Ze zijn niet onzuiver en
vrij van onzuiverheid.
Ze nemen af noch toe.

Oh Shariputra,daaro is er in leegte
geen vorm,geen gevoel,
geen onderscheiding,geen samengestelde factoren en
geen bewustzijn.
Er is geen oog,geen oor,geen neus,
geen tong,geen lichaam en geen geest.
Er is geen vorm,geen geluid,geen geur,
geen smaak,er zijn geen tastbare objecten
en geen verschijnselen.
Er zijn geen elementen van het oog
tot en met geen elementen van de geest,
tot en met geen elementen van het
mentale bewustzijn.
Er is geen onwetendheid en
geen opheffing van onwetendheid,
tot en met geen ouderdom en dood
en geen opheffing van ouderdom en dood
evenzo is er geen lijden,
geen oorzaak van het lijden,
geen opheffing van lijden en geen pad.
Er is geen transcedente wijsheid,
geen bereiken en geen niet-bereiken.

Oh Shariputra,omdat er geen bereiken is,
wijden de bodhisattvs zich aan
de perfectie van wijsheid en daardoor is hun
vrij van verduistering en angst.
Doordat ze helemaal voorbij foutieve
zienswijzen gaan,reiken ze vlokomen voorbij
de grenzen van het leed.

Alle boeddh's van de drie tijden hebben
de onovertroffen,volkomen zuivere,
volmaakte verlichting,het echte boeddhaschap
volbracht door zich aan
perfectie van wijsheid te wijden.

Daarom moet de mantra
van de perfectie van wijsheid,
de intelligente mantra,
de ongelijke en gelijke mantra,
de mantra die al het lijden pacificeert,
gekend worden als de waarheid,
want er is geen misleiding.
De mantra van wijsheid luidt als volgt:

ta ya tha : gate gate para gate
para sam gate bodhi sva ha!

Oh Shariputra,
zo moeten de grote bodhisattva's zich trainen
in de diepzinnige (leegte met de)
perfectie van wijsheid."

Daarop verhief de Bhagavan Boeddha zich
uit zijn eenpuntige concentratie en
prees de grote en machtige bodhisattva
Arya Avalokiteshvara met de woorden:
"Heel goed,heel goed
oh zoon van nobele familie,.
Het is precies zoals u hebt gezegd.
De diepzinnige (leegte) behoort precies zoals
u zegt te worden onderzocht
met de perfectie van wijsheid en
de tathagata's zullen zich verheugen."

Nadat de Bhagavan Boeddha deze woorden
had gesproken
prezen de eerwaarde Shariputra,
de grote en machtige bodhisattva
Arya Avalokiteshvara,
allen die in dat gezelschap aanwezig waren,
de gehele wereld met haar goden,mensen,
half-goden en geesten,
met een hart vol vreugde de woorden
van de Bhagavan Boeddha.

vertaalt uit het tibetaans door Hans van de boogaart



Wat is nu die 'perfectie van wijsheid',

waarmee de diepzinnige leegte wordt onderzocht...?

..
« Laatst bewerkt op: 13-12-2011 16:21 door lord rainbow »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 706
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: de hart soetra
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2008 13:34 »
Hoi Mr. Regenboog,

Lastige vragen hoor  ???

Citaat
Wat is nu die 'perfectie van wijsheid',
waarmee de diepzinnige leegte wordt onderzocht...?

Je zou het 'leegte' (Sunyata) ideaal van het Mahayana kunnen vergelijken met het Nirvana ideaal van de pali-sutras. Als een vorm van in woorden uitdrukken van het woordeloze: dat je na het loslaten van alle hechtingen alleen een totale vrijheid hebt. Leeg van gehechtheid en Dukkha maar daardoor vol van gelukzaligheid (Sukkha). De 5 'dharmas' oftewel de 5 positieve tegenhangers van de leken-leefregels beschrijven dat ook.

De perfectie van wijsheid staat niet voor niets beschreven in een stapel soetra's die toch wel een aardig bureau kan vullen, waarvan de Hart Soetra een erg beknopte samenvatting is. Als je 't al kort zou willen uitdrukken dan is dat misschien in een vorm als beter inzicht in de 3 lakshanas:
impermanentie (anitiya), insubstantialiteit (anatta of an-atman) en onbevredigendheid (dukkha)...

Wijsheid gewenst,

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>
« Laatst bewerkt op: 05-09-2008 18:37 door Ujukarin »

lord rainbow

  • Gast
Re: de hart soetra
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2008 10:56 »

Vorm is leegte

Verschijnselen zijn leeg van konkreet bestaan.
bestaan niet vanuit zichzelf,op eigen kracht.
Verschijnselen bestaan dus wel,
maar niet op de manier
zoals we denken en waarnemen
dat ze bestaan.
De tafel bestaat,en als ik er tegen aan loop
Bezeer ik mezelf.op deze manier bestaat de tafel.
Maar hij bestaat als een complex van oorzaken,
voorwaarden en omstandigheden.
En niet vanuit zichzelf.

Leegte is vorm

Juist omdat dingen niet
vanuit hun eigen natuur bestaan,
kunnen zij ontstaan
door oorzaken en voorwaarden.

Vorm is niets anders dan leegte

Buiten de vorm zullen we nergens leegte vinden.
Want juist het ontbreken van
Konkreet bestaan van een vorm,
is leegte.
Hecht niet aan de vorm

Leegte is niet iets anders dan vorm

We hebben altijd de vorm nodig,
Om tot de leegte ervan te komen.
Leegte is ook afhankelijk.
Zij is afhankelijk van de verschijnselen.
Het is via de verschijnselen(vorm)
Dat we de leegte ontdekken.
Hecht niet aan de leegte.

...

In het object van waarneming
(een verschijnsel,een persoon)
is er een deel dat feitelijk is
en een deel dat wij
daarop projecteren.

er is een verschijnsel dat bestaat
en er is in datzelfde verschijnsel
een konkreetheid(een intrinsieke essentie)
die niet bestaat,maar door ons op het object
dat bestaat,geprojecteerd wordt.
« Laatst bewerkt op: 28-12-2011 17:41 door lord rainbow »

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: de hart soetra
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2008 11:23 »
Leegte is gewoon een oud concept in een nieuw jasje: voorwaardelijk ontstaan....  ::)
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

lord rainbow

  • Gast
Re:De hart soetra
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2011 17:40 »
inderdaad

in het mahayanaboeddhisme heeft men
hier wat ekstra aandacht gegeven.




indien de dingen inherent,vanuit eigen kracht bestaan,
is er geen sprake van afhankelijk ontstaan(oorzaak en gevolg).

de dingen komen dan niet tot stand door oorzaken en omstandigheden,
immers: ze bestaan dan vanuit zichzelf.


vorm is leegte wil zeggen,
dat er niets is dat opzichzelf bestaat


leegte is vorm wil zeggen dat het leeg zijn van
in zich zelf bestaan van personen en verschijnselen,
deze personen en verschijnselen mogelijk maakt....


juist omdat alles leeg is(van inherent bestaan)
is oorzaak en gevolg mogelijk.het is er eigenlijk de voorwaarde voor. 

Zie ook:

http://www.katinkahesselink.net/boeddha/filosofie-boeddhisme.html
http://www.katinkahesselink.net/boeddha/lankavatara-h3-48.html