Auteur Topic: De drie wentelingen  (gelezen 2531 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lord rainbow

  • Gast
De drie wentelingen
« Gepost op: 26-09-2008 21:18 »
Eerste Wenteling
De Eerste Wenteling vond plaats in Sarnath, bij het huidige Varanasi, waar Sakyamuni Boeddha kort na zijn Verlichting zijn eerste officiële onderricht gaf aan de vijf mensen waarmee hij enige jaren de strengste ascese had beoefend. Deze mensen zagen de werkelijkheid zoals wij deze ervaren als de echte werkelijkheid en zij waren geheel op lijden gefixeerd. Deze eerste leerrede is bekend geworden als 'de Vier Edele Waarheden'.

De Vier Edele Waarheden:
1. Alle bestaan heeft een kwaliteit van lijden/frustratie,
2. De oorzaak daarvan is onwetendheid/verkeerd inzicht,
3. Er is een Pad uit het lijden, en
4. Dit Pad is het Edele Achtvoudige Pad.

Het Edele Achtvoudige Pad:
1. De Juiste Visie,
2. De Juiste Intentie,
3. Het Juiste Spreken,
4. Het Juiste Handelen,
5. Het Juiste Levensonderhoud,
6. De Juiste Inspanning,
7. De Juiste Meditatie en
8. Het Juiste Inzicht.

Uitleg Edele Achtvoudige Pad
De eerste stap op dit pad begint met het inzicht dat onze traditionele manier van kijken naar de werkelijkheid leidt tot zelfbedrog. Vervolgens ontwikkelt men daaruit de intentie om deze kijk te veranderen. Daarna zijn er vier vormen van actie, er allen op gericht jezelf en anderen geen of zo min mogelijk schade toe te brengen. Deze houding en het bijbehorende inzicht wordt verdiept door de juiste meditatie. Ten slotte zal hierdoor eens het inzicht in de echte kwaliteit van de werkelijkheid ontstaan. Dit wordt Verlichting (de beëindiging van het lijden) genoemd.

Relatieve Werkelijkheid/Absolute Werkelijkheid
Centraal in de Eerste Wenteling staat dat ieder levend wezen zijn of haar eigen relatieve werkelijkheid schept als afspiegeling van de Absolute Werkelijkheid. Ieder levend wezen bezit de potentie tot boeddhaschap, die hij of zij kan 'ont-wikkelen'. Door middel van studie en beoefening kan de beoefenaar de ervaring van haar of zijn eigen relatieve werkelijkheid oplossen, waardoor de beoefenaar tot Verlichting (opheffing van zijn of haar verduistering) of Realisatie (van Absolute Werkelijkheid) kan komen.
De Boeddha heeft een weg gewezen die door ieder mens gevolgd kan worden en tot Verlichting kan leiden. De Boeddha is hierin voorgegaan, maar doet het niet voor je.

Tweede Wenteling
De Tweede Wenteling vond plaats bij Rajhir op de Gierenpiekberg, voor een gezelschap dat reeds langere tijd beoefening had gedaan en daardoor een andere ervaring van de kwaliteiten van de werkelijkheid had gekregen. Deze leerrede bestaat feitelijk uit antwoorden op vragen van Sariputra, een belangrijke leerling van de Boeddha en Avalokitesvara, de bodhisattva van mededogen, die door de Historische Boeddha bevestigd werden. Deze leerrede De Tweede Wenteling handelt over de kwaliteiten van de Absolute Werkelijkheid.

Derde Wenteling
De Derde Wenteling werd één op één door de Boeddha gegeven aan een koning die verlichting wilde bereiken, maar daarvoor zijn wereldse taken niet wilde opgeven, zoals dat in het verlengde van de Eerste Wenteling wel wordt aanbevolen: non of monnik worden. Dit onderricht gaat vooral over de manieren waarop tot een directe ervaring van de echte kwaliteiten van de werkelijkheid gekomen kan worden.



Theravada
Het onderricht behorend bij de Eerste Wenteling, het publieke onderricht van de Historische Boeddha, vormt de basis van het Theravada (de wijsheid van de ouderen), het boeddhisme van het huidige Sri Lanka, Birma, Thailand, Laos, Cambodja en zuidelijk Vietnam.

Dit onderricht werd vastgelegd tijdens 'het eerste boeddhistische concilie', dat kort na het overlijden van de Historische Boeddha door zijn meest nabije leerlingen werd gehouden. Hierin speelde de neef en persoonlijke verzorger gedurende de laatste jaren van het leven van de Historische Boeddha - Ananda - een centrale rol. Van Ananda wordt gezegd dat hij het perfecte geheugen bezat, waardoor hij exact kon navertellen wat de Historische Boeddha had gezegd. Bijna alle teksten beginnen met de woorden: 'Aldus heb ik gehoord…'.
Dit onderricht werd gedurende enige honderden jaren mondeling overgedragen. Monniken en nonnen leren tot op heden tijdens hun opleiding (een deel van) deze teksten uit hun hoofd.

Pali-canon
In de 2e eeuw voor de westerse jaartelling werd dit onderricht in Sri Lanka op papier gezet. Dit is de zgn. Pali-canon, genoemd naar de taal waarin de Historische Boeddha waarschijnlijk onderwezen heeft.
De Pali-canon wordt traditioneel ingedeeld naar drie onderwerpen (de Tripitaka, of drie korven, waarbij elke korf onderricht over een onderwerp bevat):
- het onderricht over de discipline (vinaya) van de monniken- en nonnen orde,
- het onderricht van de leerredes (soetra's), meestal gegeven naar aanleiding van situaties of concrete vragen aan de Boeddha,
- het onderricht over de werkelijkheid (abhidharma).

Vrij kort na de vastlegging van dit onderricht ontstonden tussen de volgelingen van de Historische Boeddha verschillen in opvatting over de uitleg ervan. Daardoor ontstonden spoedig 18 subscholen van het Theravada, waarvan een aantal ook nu nog bestaan.

Het Theravada wijst de Tweede en Derde Wenteling af, omdat het geen oorspronkelijk, publiek onderricht van de Historische Boeddha zou betreffen. Door alleen het publieke onderricht te volgen, komt de Theravada-beoefenaar ook tot ervaringen die in het onderricht van De Tweede en Derde Wenteling beschreven zijn.
« Laatst bewerkt op: 01-12-2011 19:44 door lord rainbow »

Online ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 424
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: De drie wentelingen
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 14:58 »
[knipperdeknip]
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 16:16 door ekayano maggo »


maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen