Auteur Topic: Boosheid  (gelezen 14342 keer)

bigbear

• Gast
Boosheid
« Gepost op: 08-10-2008 13:49 »
Boosheid

Boosheid is niet goed. Boosheid goed praten met: “Het is gewoon menselijk”, zorgt ervoor dat het nooit zal verdwijnen. Boosheid is moeilijk te vatten omdat het niet alleen een gedachte is, maar ook een gevoel. Deze gevoels/gedachte koppeling maakt het moeilijk om het nog te scheiden. Is er een gedachte waardoor het gevoel versterkt wordt of is er een gevoel dat de gedachten aan wakkert? Mijn ervaring is als ik de gedachte onderzoek, de boosheid niet kan blijven bestaan. En dat onderzoeken doe ik nu op het moment dat het dreigt op te komen. Boosheid (of zelfs woede) is niet iets wat mij overkomt, het is een proces (dat soms zo snel kan gaan, dat het lijkt alsof het er in eens is, maar dat is niet zo. Het komt omdat ik zo snel kan denken) en dat proces is dus te voorkomen door het vroegtijdig te onderzoeken.

Mocht de boosheid er toch “ineens” zijn, is het natuurlijk niet verstandig dit weg te stoppen of te onderdrukken. De boosheid blijft anders hangen en bouwt zich steeds meer op totdat de ketel een keertje ontploft. En dan wordt het meestal geuit naar mensen die er niets mee te maken hadden. Als de spanning eenmaal is opgebouwd is de ontlading onoverkomelijk. De vraag is dan echter of het nodig is om het zover te laten komen dat de boosheid zich kan manifesteren. Naar mijn idee niet. Waarom ben ik het er dan niet mee eens om de boosheid gewoon te laten opkomen en zich te uiten? Omdat alles met elkaar verbonden is. Mijn boosheid draagt mee tot de totale boosheid van de wereld. Ik ben niet verantwoordelijk voor de boosheid van een ander, toch draagt mijn boosheid mee in de totale boosheid. En iemand die gevoelig is kan die boosheid oppikken en daarmee zijn/haar eigen boosheid voeden.

Het feit dat mensen al eeuwen oorlog voeren en daarbij over het leven van anderen kunnen beschikken, bewijst dat de boosheid deze ellende in stand houd. Zou je iemand nog kunnen doodmaken als je beseft dat iedereen een mens is, een zoon of dochter van een moeder en vader, die je enorm veel verdriet doet door over het leven van een ander te beschikken? Toch doen we dit al duizenden jaren. We verzinnen een vijand en als er een vijand is, is het gerechtvaardigd.

Kijken we naar deze feiten, dan kunnen we zien dat er niets van wordt geleerd. Iedereen wil vrede, maar er veranderd niet veel hierin. En dat komt naar mijn idee omdat er zoveel woede, haat, boosheid, jalousie en onwetendheid heerst dat het geweld elke keer weer de kop op steekt.

De vraag is dus kunnen we dit nu voorkomen? In mijn visie is dat inderdaad te voorkomen. Doordat ik mijn eigen verantwoordelijkheid neem in mijn boos zijn, draag ik een stukje mee aan het verminderen van de totale boosheid. Ik ben de laatste 7 jaar niet meer boos geweest. Er zijn geen uitbarstingen meer geweest omdat ik het in een vroeg stadium onderzoek. Zodra ik een irritatie voel, kijk ik waar het vandaan komt. Het is MIJN irritatie ook al ben ik geïrriteerd op iemand. Het heeft alleen maar met mijn gedachten te maken: ik wil iets, ik vind dat een ander zich anders zou moeten gedragen, ik vind dat iemand zich niet aan de regels houd, dat iemand zich niet gedraagt in het verkeer zoals het zou moeten, etc, etc. Hiermee vecht ik tegen de realiteit en ga dingen invullen die helemaal niet waar hoeven te zijn. Het onderzoeken van mijn eigen waarheid zorgt er altijd voor dat ik het niet kan weten, ik het niet in hoef te vullen en op die manier mijn eigen boosheid voorkom. En dat het kan heb ik ervaren de afgelopen jaren, dus ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog boos zal worden. Want ik besef heel goed dat als ik boos word, ik boos ben op mezelf en ik veel te waardevol ben om boos op te worden.

Liefs en warmte, Bigbear

Y1010

• Gast
Re: Boosheid
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2008 21:39 »
Hey,
ik heb de boosheid niet uitgevonden.
Jij ook niet en niemand heeft dat gecreeerd.
Het leven zou gemakkelijker zijn als er geen boosheid was, maar het is er.
Je kan doen wat je wil en niemand die boos op je wordt.
Zou je dat willen grote beer?
 :)

bigbear

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2008 13:33 »
Ja dat zou ik willen. Ik heb mijn boosheid opgeruimd. Boosheid komt uit het gevoel van onmacht. Als er geen machtstrijd meer is, is boosheid overbodig.

Liefs en warmte, Bigbear

Acalanatha

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2008 12:21 »
 >:( heid is door de geest gemaakt. Boosheid is er niet. Nergens. Alle emoties zijn geestesmaaksels en zijn niet inherent in onze geestesnatuur. Emoties, ook boosheid, zijn aan een niet bestaand ego gekoppeld. Emoties zijn een obstakel op de weg naar verlichting. Emoties  vertroebelen de geest. Moeten we dan geen emoties hebben? Ach emoties zullen we altijd hebben, zo werkt de geest. We zullen altijd wel op prikkels van buitenaf reageren. Dat maakt ons menselijk. Maar laat emoties ons  niet in de weg staan en laat ons vooral niet er aan hechten. Echter het is zeer moeilijk om ons van de dingen die ons hart betreft, dus emoties, te onthechten. Boosheid verteld ook eerder iets van onze eigen geestes toestand dan over die ander of dat wat de geest tot boosheid prikkelt.

Groet
Acalanatha

eric

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2008 18:14 »
 :-\ ik weet het niet boosheid is soms een heel nuttig middel. Stel een kind steekt plotseling de weg over en je roept BOOS STOP DAT MAG JE NIET DOEN!!! Dat is een vorm van boosheid, en er zijn er meerdere die de mens beschermen.   MAg ik je vragen wat doe jij met emoties als je ziet dat een ander onrecht aangedaan wordt? Recht onder je neus? Een kind wordt geslagen of verkracht of jij wordt verkracht? Ben je dan niet boos? Zo nee welke emotie komt er bij jou boven dan? 

Ben je gehuwd? Kinderen? Vegetarier? Graag beantwoorden dan kunnen we verder praten.....

Groet,

Eric

Acalanatha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04-11-2008 17:02 »
:-\ ik weet het niet boosheid is soms een heel nuttig middel. Stel een kind steekt plotseling de weg over en je roept BOOS STOP DAT MAG JE NIET DOEN!!! Dat is een vorm van boosheid, en er zijn er meerdere die de mens beschermen.   MAg ik je vragen wat doe jij met emoties als je ziet dat een ander onrecht aangedaan wordt? Recht onder je neus? Een kind wordt geslagen of verkracht of jij wordt verkracht? Ben je dan niet boos? Zo nee welke emotie komt er bij jou boven dan? 

Ben je gehuwd? Kinderen? Vegetarier? Graag beantwoorden dan kunnen we verder praten.....

Groet,

Eric

Hallo
Ja ik ben getrouwd, geen kinderen en geen vegetarier. En jij?
De Boeddha leert dat boosheid en nog erger woede voortkomt uit angst en door ons zelf wordt opgeroepen. Nuttig of niet nuttig. Beschermend of niet beschermend. Boosheid is boosheid, toch?
Citaat
wat doe jij met emoties als je ziet dat een ander onrecht aangedaan wordt? Recht onder je neus? Een kind wordt geslagen of verkracht of jij wordt verkracht? Ben je dan niet boos? Zo nee welke emotie komt er bij jou boven dan? 
We zullen altijd wel op prikkels van buitenaf reageren. Dat maakt ons menselijk. Ik ben net zo menselijk als ieder ander mens. Neemt niet weg dat boosheid geen zin heeft. Zelf verkracht. Ja. Boos? Neen.

Acalanatha

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #6 Gepost op: 04-11-2008 19:11 »
Boosheid

Boosheid is niet goed.
Boosheid is niet goed of slecht. Het is. En als je boosheid zou willen aanpakken, pak dan niet de boosheid aan, maar de wortels van onheilzaam inzicht. Dan verdwijnt daarmee uiteindelijk ook de boosheid.
_/\_

eric

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2008 22:15 »
ik vindt de uitspraak boos is boos en dus is het fout, erg verwerpelijk. Datzelfde deden volgelingen van menig geloof toen ze andersdenkenden vervolgden. Je mag mijns inziens nooit zomaar iets aannemen zeker als het niet een uitspraak van de Boeddha is maar bedacht door zijn volgelingen of zelfs leken. Door dit soort blind volgen krijg je zaken als Holocaust, sebrenica, en andere erge vervolgingen en moorden uit naam van een geloof. Volgens mij moet je altijd kritisch blijven op alles wat je leest en hoort en voor je de beslissing neemt dat te volgen. 

Dus niet boosheid is boosheid maar welke vorm van boosheid is verwerpelijk en hoe herken ik die en hoe kan ik voorkomen dat ik dat heb.   

Groetjes,

Eric

eric

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2008 22:17 »
verkracht? Welke emotie dan wel? Wat voel je dan als je daar aan denkt?

Groetjes eric

bigbear

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2008 00:31 »
Citaat

Gescheiden, twee kinderen en part time vegetarier.

Liefs en warmte, Bigbear

Acalanatha

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 05-11-2008 07:54 »
ik vindt de uitspraak boos is boos en dus is het fout, erg verwerpelijk. Datzelfde deden volgelingen van menig geloof toen ze andersdenkenden vervolgden. Je mag mijns inziens nooit zomaar iets aannemen zeker als het niet een uitspraak van de Boeddha is maar bedacht door zijn volgelingen of zelfs leken. Door dit soort blind volgen krijg je zaken als Holocaust, sebrenica, en andere erge vervolgingen en moorden uit naam van een geloof. Volgens mij moet je altijd kritisch blijven op alles wat je leest en hoort en voor je de beslissing neemt dat te volgen. 

Dus niet boosheid is boosheid maar welke vorm van boosheid is verwerpelijk en hoe herken ik die en hoe kan ik voorkomen dat ik dat heb.   

Groetjes,

Eric

Iedereen heeft recht op een mening. Maar ik denk dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt. En daarom reageer je nogal "boos". Je veronderstelt dat ik blind volg. Sorry doe ik niet. Ik ben een weloverwogen en nadenkende boeddhist. En ik neem niet zomaar iets aan wat de Boeddha heeft gezegd. Ik heb er over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat Hij gelijk heeft. Dus dat je de holocaust en Sebrenica en andere moorden  die uit naam van het geloof gedaan worden,dit keur ik ook af, erbij haalt is niet terecht. Ik kan je er van verzekeren dat ik altijd kritische ben van wat ik lees.

En dat je mijn uitspraak boosheid is boosheid, en daarmee bedoel ik als fenomeen, fout en verwerpelijk is jouw mening. Niet de mijne.

De emotie na de verkrachting is compassie. Alleen zo kan men verder gaan. Geloof me.

bigbear

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 05-11-2008 12:10 »
Boosheid

Boosheid is niet goed.
Boosheid is niet goed of slecht. Het is. En als je boosheid zou willen aanpakken, pak dan niet de boosheid aan, maar de wortels van onheilzaam inzicht. Dan verdwijnt daarmee uiteindelijk ook de boosheid.

Kan ik hieruit opmaken dat je nooit meer boos bent? Of ben je nog bezig om uiteindelijk de boosheid te laten verdwijnen?

Liefs en warmte, Bigbear

eric

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 05-11-2008 14:47 »
mooi mooi mooi, blijken we toch allemaal hetzelfde te bedoelen. Ben ik blij om. Moet zeggen dat ik het nu, met je nuancering, wel begrijp.  Dank je.

Groet,

Eric

Ahimsha

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 07-11-2008 20:30 »
Boosheid en verdriet behoren bij het leven en het is goed om er naar te kijken zodat je een weg kunt vinden om het te beheersen. Het is niet goed om je emoties te verdringen maar te beheersen.

Ahimsha.

Lhamo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 10-06-2009 21:01 »
Ook ik ben op het moment erg boos, al een tijdje... maar ik merk dat ik erg met die boze gevoelens bezig ben en niet met de kern.
Ik heb gefaald in een aantal belangrijke zaken en ben vooral boos op mezelf, maar omdat mijn kinderen er mee te maken hebben, MOET ik het anders doen. Ik merkte bij mezelf dat ik in mijn boosheid anderen de schuld gaf en mezelf een slachtoffer voel(de).
Dit voelt zo verkeerd, ik ben alleen maar energie aan het stoppen in boosheid en ik denk dat ik die energie beter kan gebruiken...
Hoe? Dat weet ik nog niet, ik wil ook mijn hoofd niet laten hangen en wegzakken...

lord rainbow

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 10-06-2009 21:20 »
« Laatst bewerkt op: 08-05-2016 14:41 door DirkJan »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 10-06-2009 22:09 »
hoi Lhamo,

Hier een link naar een youtube filmpje van ene Ajahn Brahm, een boeddhistische monnik die veel sprekingen geeft.
http://www.youtube.com/watch?v=QnY050r025I    "The path to happiness"

Het gaat onder andere over loslaten en (anderen en jezelf) vergeven. En op deze manier niet vasthouden aan negatieve emoties.

Ik geloof dat hij op een bepaald moment iets zegt in de zin van:
"Wat ik ook doe in mijn leven, de deur van mijn hart staat altijd open voor mijzelf"

Kern van het verhaal is, volgens mij:  zolang je niet loslaat/vergeeft, kan je niet gelukkig zijn. (Dus ook jezelf vergeven, want jij bent de enige die dit kan. En er is niemand die het niet verdient om gelukkig te zijn)

Maar ik kan het niet goed uitleggen, ik raad je aan het eens te bekijken. Zijn andere filmpjes zijn ook heel goed.

Vriendelijke groet en veel sterkte!
« Laatst bewerkt op: 10-06-2009 22:34 door frederik »

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2009 20:56 »
Ik vind het erg mooi hoe je met je boosheid, als een van de oorzaken voor het lijden omgaat.

Ik zelf probeer ook in een vroeg stadium naar mijn boosheid te kijken, maar ook voor alle andere gelijkwaardige emoties zoals haat, angst, verdriet enz.

Hoe minder een ego, hoe minder boosheid heb ik zelf ondervonden, en kwetsing.

Ik denk dat boosheid ook uit onzekerheid komt. Maat het is in deze maatschappij bijna onvermijdelijk dat het soms optreed, maar observeer het en check waardoor het ontstaat.

Boosheid is geen positive emotie.

Een boeiend onderwerp.! :)

Love Old Soul :)

Witte Lotus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2009 19:19 »
Hebben jullie dan helemaal geen gevoel van boosheid?
Ik weet van mezelf dat ik snel op te jagen ben en dan voel ik me zo kwaad.
Als ik het allemaal opkrop komt het er toch op een dag uit?

bigbear

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15-06-2009 21:02 »
Het is juist de kunst om het gevoel van boosheid te voelen zonder het te uiten. Achter de boosheid zit altijd een behoefte en als je die behoefte kunt vinden verdwijnt je boosheid zonder dat het wordt opgekropt.

Liefs en warmte, Bigbear

Offline Jimmy

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 15-06-2009 22:54 »
Boosheid is een emotie gevoed door gedachten. Bestudeer de bron en niet uw boosheid. Uw gedachten scheppen emoties en de emoties scheppen de daad. Emotie gaat het denken te boven, emotie is oncontroleerbaar, emotie neemt u in bezit, emotie is gevaarlijk, emotie is er voor iedereen.
« Laatst bewerkt op: 15-06-2009 22:59 door Jimmy »

lord rainbow

• Gast
Gangaji over boosheid
« Reactie #21 Gepost op: 16-06-2009 17:06 »

vraag:

‘’Gangaji,ik heb in bepaalde spirituele tradities horen beweren dat boosheid iets is wat de denkgeest verstoord en dat het een vorm van ontheiliging is. Dat begrijp ik niet. Wanneer ik iets zie dat in mijn ogen onjuist is, komt er spontaan boosheid in me op. Ik vind dat ik iets te zeggen heb op zo’n moment en daar voel ik me prima bij.’’

antwoord:

‘’Men spreekt over boosheid als iets ontheiligends of belemmerends vanwege de gebondenheid die je ervaart door je mentale relatie tot boosheid. Al boosheid - boos zijn – een obsessief denkpatroon is,kun je erin verstrikt raken. Boosheid die je ofwel obsessief uit,ofwel obsessief ontkend,is iets wat door je denkgeest wordt opgewekt en door het denken in stand wordt gehouden en ja,dat is een belemmering.
Natuurlijke,vanzelfsprekende boosheid,zoals de boosheid die een moeder voelt als ze iets ziet gebeuren wat haar kind kan schaden,kan de boel als een enorme tornado schoonwassen. Natuurlijke boosheid kan een enorme zuiverende kracht zijn die niet van mededogen te onderscheiden is.
Het gaat om je relatie tot boosheid,die dien je te onderzoeken. Zit er een patroon in,ben je er bang voor,gebruik je haar om je gevoel van gekwetstheid,je verdriet,je wanhoop uit de weg te gaan?
Je moet je boosheid,net als alle andere zogenaamde negatieve emoties,tot je door laten dringen.
Door haar tot je door te laten dringen lost je relatie ermee,de beschermende funktie die ze heeft,vanzelf op en dan zie je dat je je niet als een slaaf van je boosheid hoeft te gedragen…............
..................Ik bedoel dus niet dat je boosheid leert kennen door haar te analyseren,hoewel dat in een bepaalde fase goed van pas kan komen. Ik heb het over de boosheid tot je door laten dringen,heel simpel: haar niet ontkennen,niet naar buiten brengen,maar simpelweg tot je door laten dringen. In een echte ontmoeting,een echte kennismaking,ontdek je dat wat elke leer je in het vooruitzicht stelt. Je ontdekt dat niets losstaat van God. niets is van het absolute uitgesloten. Je fysiek lichaam is er niet van uitgesloten,. Je gedachtenstroom is er niet van uitgesloten. Je emotioneel lichaam is er niet van uitgesloten. In dat besef kun je beginnen te horen dat God in elke vorm van Zichzelf spreekt.’’

uit:

''jij bent dat.''

door: Gangaji
« Laatst bewerkt op: 17-06-2009 17:21 door lord rainbow »

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 17-06-2009 06:32 »
Hoi,

In het Boeddhisme gaat het altijd om het hoe, wat zijn de voorwaarden en de condities die noodzakelijk zijn voor het opkomen van boosheid? Als we genoeg inzicht hebben in hoe het proces te werk gaat dat uiteindelijk leidt tot boosheid dan kunnen we dit tijd proces tijdig loslaten door de conditie van boosheid weg te nemen.

Boosheid komt op volgens het proces van voorwaardelijk ontstaan:

Een onplezant gevoel komt op. Direct als dit gevoel opkomt ontstaat begeerte gekenmerkt door een vernauwing en verkramping van de geest. Het gevoel dat er in het huidige moment is kunnen we niet accepteren! Het moet anders. Direct na begeerte komt hechten op, gekenmerkt door onze gedachten die het gevoel proberen te controleren. Weldra zitten we vast in onze vaste gewoonten en patronen. Als een onplezierig gevoel opkomt, met deze eigenschappen, nou, dan wordt ik flink boos.

Als we boos zijn verliezen we ons onpersoonlijke perspectief en nemen het gevoel dat we ervaren juist bijzonder persoonlijk. We zien de werkelijkheid op dat moment niet voor wat ze is en ondernemen acties waar we later niet zo trots op zijn.

De oplossing voor dit alles volgens de Boeddha ligt opgesloten in de vier nobele waarheden:

1) Er is lijden. Als we boos zijn, dan is dit achteraf duidelijk zichtbaar.
2) Er is een oorzaak van al dit leed, en de oorzaak is begeerte. Op het moment dat het pijnlijke gevoel opkomt is er vliegensvlug een reactie van je geest. Je geest en lichaam verkrampt zich en er is verzet tegen wat er nu plaatsvind.
3) Er is een het loslaten van dit leed, het opgeven van begeerte. Als we ons lichaam en geest ontspannen op het moment dat begeerte opkomt, dan zullen de gedachten niet opkomen, doordat de gedachten niet opkomt, ontstaat ons vast patroon niet, et voila! Geen boosheid.
4) Er is een pad dat leid tot het opgeven van begeerte, nl. het nobele achtvoudige pad. De leer van de Boeddha en het beoefenen van meditatie zorgt ervoor dat je deze begeerte leert herkennen, zodat je ze tijdig los kunt laten.

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Lhamo

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 19-06-2009 12:43 »
Het is juist de kunst om het gevoel van boosheid te voelen zonder het te uiten. Achter de boosheid zit altijd een behoefte en als je die behoefte kunt vinden verdwijnt je boosheid zonder dat het wordt opgekropt.

Liefs en warmte, Bigbear

Ik denk dat dit zeker waar is...wat nou als je die behoefte al weet (Ik weet het wel) maar er verder niets mee kunt? Ik durf niet altijd tegen andere mensen te zeggen wat mijn behoefte is (Bang om afgewezen te worden denk ik) zeker niet als het gaat om liefde warmte en acceptatie..

lord rainbow

• Gast
Re:Boosheid
« Reactie #24 Gepost op: 19-06-2009 17:11 »
wanneer je er van jezelf niet mag zijn,
is het dan reeel om  van anderen te verwachten
dat ze dat wel doen?

« Laatst bewerkt op: 19-06-2009 17:14 door lord rainbow »

Lhamo

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 20-06-2009 11:17 »
Als je al je hele leven afwijzingen krijgt...al vanaf je vroege jeugd, dan denk je op een gegeven moment: Ik doe het niet meer, ik kan beter mijn mond houden, weggaan...alleen om die afwijzing niet te hoeven voelen.. nu pas na 38 jaar is het me duidelijk in wat voor patroontjes ik denk. Ik zocht mensen op die me afwezen, zelfs mee getrouwd...
Niemand wil dat, maar het lijkt wel een overlevingstechniek.
En erg moeilijk ervan af te komen.... :(

Lhamo

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 20-06-2009 11:39 »
Wat dat betreft ben ik al een beetje op weg... ben gescheiden en heb een aantal mensen de deur gewezen. Met hen in mijn omgeving kost zoveel energie... beter rust in mijn hoofd, hahaha.
En mezelf? Ik ben eindelijk naar een therapeute gestapt.. en verdiep me in meditatie en een andere manier van leven. Dan komen andere mensen vanzelf, hoop ik.. Ik doe alleen nog maar dingen die IK leuk vind...(egoistische fase?) ;)

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 21-06-2009 02:53 »
Hoi,

De Boeddha beweert dat er drie kenmerken van het bestaan zijn: Anicca, Anatta, Dukha. Oftewel alles is altijd veranderlijk, onpersoonlijk (zonder zelf/ego) en pijnlijk. Ik begrijp niet zo goed hoe je een ego kunt ontwikkelen als er zogenaamd niets is als een persoonlijk zelf? Sterker nog de Boeddha beweert dat het persoonlijk nemen van gevoelens en gedachten juist leed veroorzaken.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Lhamo

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 21-06-2009 20:52 »
Heb met open mond zitten lezen...

Begrijp het helemaal.... :D

Basho

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2012 17:29 »
Woede: OSHO - If Somebody Creates Anger in You

Wait... for twenty-four hours...