Auteur Topic: Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana  (gelezen 4729 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Acalanatha

  • Gast
Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana
« Gepost op: 02-11-2008 16:31 »
Hallo allemaal.
Bijna altijd als men over Vajrayana praat dan refereert men automatisch en direct naar de Tibetaanse traditie. Heb gemeend ook het Japans Vajrayana een beetje aandacht te geven. Heb een stukje over mijn traditie, Shingon Shu geschreven.

Vajrayana
Tantrisch Boeddhisme in Japan
Het Vajrayana, ook wel Diamantweg Boeddhisme genoemd is in 500 AD uit het Mahayana Boeddhisme in Noord west India ontstaan. Vandaaruit ging het naar Tibet en China. In de achste eeuw kwam het in Japan terecht dankzij de inspanningen van Kobo Daishi ( Kukai) 774-835, de grondlegger van het Shingon boeddhisme en Dengyo Daishi ( Saicho) (767 - 822) de grondlegger van de Tendai traditie. Beide monniken brachten het Vajrayana vanuit China naar Japan. Kukai keerde naar Japan terug met veel tantrische teksten en kunstwerken. De Shingon en Tendai tradities hebben nog steeds veel van het Vajrayana Boeddhisme.
Shingon betekent : true word, ware woord en Tendai is naar de berg Tientai in China genoemd en wordt ook wel de lotus sutra school genoemd.

Voor de Shingon traditie zijn er twee sutra’s het meest belangrijk en dat zijn de Mahavairocana  en de Vajrasekhara sutra. En net zoals iniedere Mahayana traditie speelt ook de Hart sutra  een belangrijke rol.
Het Vajrayana boeddhisme kan men de verlichting in dit leven bereiken en Kukai vult het nog aan met in dit lichaam. In tegenstelling tot het Theravada boeddhisme dat zegt dat men de verlichting alleen kan bereiken met meditatie en monniksschap. Voor leken is er geen verlichting weggelegd. Door goed te leven kan men een beter karma krijgen en zo ieder keer een stukje dichter bij de verlichting te komen. Het Mahayana Boeddhisme zegt dat zowel monniken als leken de verlichting kunnen bereiken maar men moet eerst heel veel verdiensten hebben om de verlichting te kunnen bereiken. Het duurt nogal een tijd. Vajrayana is het snelle pad naar de verlichting.
 
Het principe van het Vajrayana boeddhisme berust op de drie mysteries: body,speech en mind. Oftewel Mudra,Mantra en Meditatie/visualisatieHet gehele systeem is weergegeven in de kunst van de Mandala’s. Er zijn vier Mandala’s. 1. De grote Mandala, 2. de Samaya Mandala, 3. de Dharma Mandala en 4. de Karma mandala.Op de grote Mandala staan allen Boeddha’s, Tathagatas, Bodhisattva’s en andere godheden . De Samaya Mandala laat de symbolen van de Boeddha’s eed zien. B.v. een stupa of pagode staat voor Mâhavairocana Boeddha en een zwaard staat voor Acalanatha. De derde, de Dharma Mandala is een Siddham geschreven mandala. B.v de A staat voor Mahavairocana boeddha en HA voor Ksitigarbha oftewel Jizo. En als laatste de Karma Mandala, hier worden de acties bedoeld. Het is geen afbeelding maar driedimensionaal. B.v. Gegraveerd in metal of stenen. De bedoeling van deze mandala is dat al activiteit van alle phenomenen, ook de onze, het bewegen van planten en wolken, sterren, seizoenen zijn allemaal Mahavairocana Boeddha. De vier mandala’s zijn allemaal met elkaar verbonden.

Dan zijn er in de het Shingon Boeddhisme twee Mandala’s te zien.
De Vajradhatu of Diamant Mandala en de Garbhakosa Mandala of Matrix Mandala.De eerste Mandala symbolissert de wijsheid van de boeddha en de tweede is als een moederschoot dat kinderen baart met in het midden de lotusbloem als symbool voor de compassie van de boeddha. Het representeert ook het principe van de wereld.
Deze twee Mandala’s zijn als twee zijdes van een vel papier. Zij zijn één. En symbool voor non-dualiteit.

In het Shingon boeddhisme staat Mahavairocana boeddha centraal en dan 13 Boeddha's en Bodhisattva's. Het principe van de toornige verschijning, typerend voor het tantrisch boeddhisme is ook in de Shingon traditie terug te vinden.
Kukai was niet alleen een monnik en priester maar ook een dichter, schilder, schrijver maar deed ook veel sociaal werk. Richte de eerste openbare school in Japan op en bouwde verschillende tempels en kloosters.
Kukai is de patriarch van het Shingon Boeddhisme. Zijn meester was Huigo. Kukai keerde in 806 terug naar Japan en bouwde zijn klooster op Mt (berg) Koya.
  

In Gassho
Acalanatha







« Laatst bewerkt op: 06-02-2011 20:41 door Katinka - Boeddha hoekje »

Y1010

  • Gast
Re: Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana
« Reactie #1 Gepost op: 03-11-2008 19:43 »
een zwaard staat voor Acalanatha

Ah daar heb je jouw naam van. :)

Acalanatha

  • Gast
Re: Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2008 22:34 »
een zwaard staat voor Acalanatha

Ah daar heb je jouw naam van. :)


Yep, helemaal.
Acalanatha, wordt ook wel de Onbeweeglijke genoemd en ook Acala Vidyâraja dat aangeeft dat hij met wijsheid te maken heeft. In het Japans heet hij Fudo Myo-o. Hij zit en houdt in zijn rechterhand een zwaard vast en in zijn linkerhand een opgerold koord.Met zijn zwaard snijdt hij door vertroebelde en onwetende geest en met het koord bindt Hij hen vast die zich door hun gewelddadige passies en emoties laten leiden. Hij brengt ze terug naar het juiste pad van zelfcontrôle. Hij is omringd door vlammen dat alle kwaad en tekortkomingen van deze wereld verbrand. Hij zit op een platte rots dat Zijn onverstoorbare rust en zegen symboliseert die Hij aan de geest en het lichaam van zijn volgers geeft. Zijn haar is in de stijl van een dienaar en is in 7 knopen gevlochten dat links van Zijn hoofd ligt. Dit was in het oude India de haardracht van dienaren.Uit Zijn mond komen twee tanden. De bovenste tand wijst naar beneden en symboliseert de compassie die Hij heeft voor een ieder die in lichaam en geest lijdt. De onderste tand wijst omhoog en symboliseert het ontwaken van Bodhicitta en de zoektocht naar de Verlichting. Hij heeft gezworen het kwaad met een krachtige geest van compassie te bevechten. Acalanatha is een beschermer van reizigers en is ook een gids voor de doden om hen te helpen om een boeddha te worden in de eerste zeven dagen na de dood.

In Gassho
Acalanatha

Offline RichHuig

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Re: Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana
« Reactie #3 Gepost op: 09-02-2015 09:35 »
ik ben sinds een weekje ongeveer in contact met een Shingon priester die mij onder verder zal begeleiden.

De nadruk ligt vooral op de ervaring en niet zozeer op doctrine. vergelijkbaar met de Zen insteek ?

In gassho,
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_

Offline RichHuig

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Re: Shingon Shu en Tendai Shu/ Japans Vajrayana
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2016 11:14 »
Hierbij wil ik graag de link delen voor mijn website die ik heb gebouwd naar aanleiding van mijn pad op het Shingon Mikkyo Boeddhisme.

http://daikokujinl.simplesite.com

en het blog dat ik heb opgezet om te vertellen over mijn handel en wandel met betrekking tot Shingon Mikkyo.

http://daikokujinl.blogspot.nl

Arigatou Gozaimasu,

Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_