Auteur Topic: Mudra in tantrisch Boeddhisme  (gelezen 4258 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Acalanatha

  • Gast
Mudra in tantrisch Boeddhisme
« Gepost op: 07-11-2008 11:25 »
 :)In het esoterische Boeddhisme is een Mandala een afbeelding met veel details. Op de Mandala’s kan men godheden zien, zij beelden het onzichtbare universum uit en de kracht waarmee de kosmos bestuurd wordt. De lichaamshouding die een Boeddhistische godheid bij een beeld of afbeelding heeft asanas. Deze kunnen zeer verschillend zijn en zijn in twee hoofdgroepen te verdelen. Statische en dynamische asanas. Deze asana wordt soms door een troon of een verhoging, voetstuk ondersteund. Dit zijn b.v. de lotustroon, standaard of stoelen, demonen en lagere godheden. Soms ook dieren zoals een leeuw, olifant, pauw, enz. De halo of lichtschijn of aura duidt op de heiligheid van een persoon en is meestal achter het beeld of afbeelding te zien. Hier zijn ook vele variaties mogelijk.
Dan worden sommige mudra’s door bepaalde utensiliën en assecoires begeleid die naar lichamelijke en spirituele eigenschappen verwijzen. De meest belangrijke zijn de lotusbloem, verschillende kleuren, donderscepters of Vajra’s, of andere verschillende soorten verwijzingen als bel, rad, wapens en pot.

Bedenk dat het thema mudra nogal complex is en dat de meest bekende mudra’s een heel klein topje van de berg is.
De oorsprong van het woord Mudra is niet precies aan te geven en ook niet de ontwikkeling van de betekenis. In de literatuur uit de post Vedische tijd wordt een Mudra beschreven als een zegel of (in)druk dat een zegel achterlaat. Later werd het: een manier om de handen en vingers te houden, zo te zeggen een ritueel gebaar. Het Pali woord voor Mudra, muddika afgeleid van mudda, betekent autoriteit. Er is dus een verband in de evolutie van de betekenis van dit gebaar dat het gesproken woord met mystieke en magische waarde bekrachtigt. Het gebaar is teken, een rituele zegel. Een zegel verwijst dat het authentiek is. Toen het Boeddhisme zich naar China uitbreidde werd een Mudra een vorm van identiteit die de personificatie van de godheid.

De symbolische handgebaren (mudra’s) zijn n twee groepen te verdelen. Als eerste de meest oude groep die uit de preboeddhistische tijd stamt, en de groep die als symbolisch teken van de metafysische aspecten van esoterische ceremoniën. De mudra’s uit deze groep zijn zeer belangrijk in de rituelen van het Tibetaanse tantrisme, Chinees Chen – Yen en Shingon Boeddhisme.
Dit is natuurlijk in een grotere context van de tantrische meditatie waarbij de Drie Mysteries, (body,speech,mind) op één doel gericht zijn: Verlichting. Mudra’s samen met asanas, mandala’s en mantra’s verschaffen een snelle manier op weg naar de verlichting. Naast de bevestiging hoe belangrijk het rituele gebruik van mudra’s is in bepaalde Boeddhistische tradities en de belangrijkheid van het tantrisme voor het vermeerderde gebruik van mudra’s trekken de meer algemene mudra’s onze aandacht, die puur de visueel is ter ondersteuning van het beeld of de afbeelding.

De mudra’s in de eerste beelden van de Boeddha hadden geen duidelijke betekenis. Een paar mudra’s die gebruikt werden ondergingen een bepaalde ontwikkeling en men had ervoor ook iets meer woordenschat en kennis van de betekenis nodig. In midden van de 7 de eeuw CE melde de Mahâvairocana sutra vam meer dan 130 verschillende mudra’s: 31 voor de Grote Boeddha’s en 57 voor grote godheden en 45 voor anderen.

Door de verspreiding van het Boeddhisme door Azië onderging de Mudra natuurlijk verschillende veranderingen. De functie van de Mudra bleef echter hetzelfde. Het was voor gelovigen gewoon een eenvoudige manier te weten wat de aard van de godheid is en waar deze voor staat.
We kunnen zeggen dat er 6 basis mudra’s zijn en daar is weinig discussie over. Hun namen worden in het Sanskriet, Chinees of Japans gegeven. Hier zijn ze in Sanskriet.

Dhyana Mudra is de meditatie mudra, concentratie op de Goede weg, op    spirituele perfectie, op Bodhi of verlichting .
Bhumisparsa Mudra is de mudra van het aanraken van de aarde. De Boeddha roept de aarde op als getuige van Zijn verlichting.
Dharmacakra Mudra is de mudra het draaien van het Dharmawiel.
Abhaya Mudra is de mudra van het onbevreesd zijn en het geven van bescherming
Varada Mudra is de mudra het in vervulling gaan van wensen.
Vitarka Mudra is de mudra van onderwijzen, leren.
Buddhapatra Mudra is de mudra van de Boeddha’s bedelnap.
Vajra Mudra is de mudra van de Vuist der Wijsheid.
Anjali Mudra is de mudra de diamant handgreep.

http://nl.youtube.com/watch?v=EQ7PAUlRNSM

In Gassho
Acalanatha

« Laatst bewerkt op: 06-02-2011 20:48 door Katinka - Boeddha hoekje »

lord rainbow

  • Gast
Re:Mudra in tantrisch Boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2012 17:56 »
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013 09:31 door lord rainbow »