Auteur Topic: Stelling: Je hoeft geen boeddhist te zijn,om boeddha te worden.  (gelezen 14679 keer)

lord rainbow

• Gast
Je hoeft geen boeddhist te zijn om 
boeddhaschap  te kunnen bereiken/ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 19-12-2011 23:35 door lord rainbow »

Offline Darius

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Helder & Wakker
    • Bekijk profiel
Re: stelling
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2006 08:52 »
 Eens,

er leiden immers ontelbare wegen naar verlichting.

vriendelijke groet,

D
Zolang de ruimte bestaat,
Zolang er gewaarwordende wezens bestaan,
Zal ook ik blijven bestaan,
Om te helpen, om te dienen,
Om mijn bijdrage te leveren.

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2006 11:04 »
Eens. Maar het Mahayana Boeddhisme stelt dat voor Verlichting, en dus Boeddhaschap, twee factoren nodig zijn: de Perfectie van Wijsheid en Bodhicitta oftewel de Geest van Verlichting. De eerste is de wijsheid die 'leegheid' of 'afhankelijk ontstaan' realiseert en de andere is altruisme of de wens om de Verlichting te bereiken met de ongedwongen wens dit voor alle levende wezens te doen. Ga er dus maar eens aan staan je eigen leegheid te beredeneren om vervolgens uit pure liefde en mededogen ook Adolf Hitler naar de verlichting te willen helpen. Zonder de juiste meditatiemethoden is dit erg moeilijk te ontwikkelen. Tenslotte zijn wij allen eonen lang ego-gericht geweest en deze gewoonte is ongelooflijk moeilijk om te breken.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2006 17:26 »
Eens. Maar het Mahayana Boeddhisme stelt dat voor Verlichting, en dus Boeddhaschap, twee factoren nodig zijn: de Perfectie van Wijsheid en Bodhicitta oftewel de Geest van Verlichting. De eerste is de wijsheid die 'leegheid' of 'afhankelijk ontstaan' realiseert en de andere is altruisme of de wens om de Verlichting te bereiken met de ongedwongen wens dit voor alle levende wezens te doen. Ga er dus maar eens aan staan je eigen leegheid te beredeneren om vervolgens uit pure liefde en mededogen ook Adolf Hitler naar de verlichting te willen helpen. Zonder de juiste meditatiemethoden is dit erg moeilijk te ontwikkelen. Tenslotte zijn wij allen eonen lang ego-gericht geweest en deze gewoonte is ongelooflijk moeilijk om te breken.

Is dat zo,ook bijvoorbeeld stromingen binnen het mahayana boeddhisme zoals Zen en het sokko gakkai boeddhisme?

Offline Rinus

• Verspreider van inzicht
  • We zullen doorgaan......
    • Bekijk profiel
    • Oostersekunst.com
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2006 17:56 »
Tenslotte zijn wij allen eonen lang ego-gericht geweest en deze gewoonte is ongelooflijk moeilijk om te breken.

Is deze gewoonte wel te breken denk je?  ???

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2006 09:52 »
Of het binnen Zen zo is, weet ik eigenlijk niet. Zoveel weet ik er niet van, maar het is wel een interessant topic om eens te onderzoeken. In principe is Zen Mahayana, dus je zou er vanuitgaan dat er dezelfde spelregels gelden. De Mahayana hervorming draaide juist vooral om het begrip Bodhicitta en het feit dat iedereen een Boeddha zou kunnen worden. Tegelijkertijd legt Zen volgens mij vooral de nadruk op het realiseren van leegte.

Zoals de Boeddha stelt, leven de meeste mensen alsof ze nog steeds aan moeders borst zogen, terwijl ze zouden moeten leven alsof hun hoofd in brand staat. Natuurlijk kun je boeddhaschap bereiken. Dat is een kwestie van studeren en mediteren. Op compassie voor alle levende wezens en het realiseren dat ego, het 'ik', een samengestelde illusie is en zo bevrijding te bereiken.

Dat is de schoonheid van Boeddha's boodschap: er is hoop op geluk! En de mogelijkheid ligt geheel in je eigen handen.

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2006 17:07 »
Hallo,

Het is absoluut niet noodzakelijk om een boeddhist te zijn om Nibbana (nirvana) te bereiken.

De boeddha onderwijst zijn leerlingen dat alles wat wij ervaren slechts een vergankelijk, pijnlijk en onpersoonlijk proces is.  Door het praktizeren van meditatie verwerft men inzicht in deze drie kenmerken van het bestaan. Als men de instructies nauwgezet volgt (zie onder meditatie in dit forum voor de instructies), zal men deze inzichten op natuurlijke wijzen verwerven.

Vergelijk dit met het volgende. Ik hoef niet te geloven dat zwaartekracht bestaat. Ik kan zelfs geloven dat zwaartekracht een illusie is. Echter door het uitvoeren van natuurkundige experimenten (bijv. het laten vallen van een appel) zal ik langzamerhand overtuigt geraken van het feit dat zwaartekracht in zeer aannemelijke theorie is.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2006 21:02 »
Laten we het eens zijn over het feit dat je om de verlichting te bereiken geen boeddhist hoeft te zijn, hoe je dat ook precies definieert, maar dat het wel verdacht handig is van de Boeddha's leringen gebruik te kunnen maken.

Zoals je zegt komt iedereen, als hij of zij eerlijk tegen zichzelf is, tot de conclusie dat het leven een vergankelijk, pijnlijk en onpersoonlijk proces is. Maar dat dit noodzakelijkerwijs tot bevrijding zou lijden, lijkt me toch wat kort door de bocht. Het lijkt eerder een natuurlijke reactie te zijn nog sterker vast te gaan houden aan 'ziel', 'dogma', 'werelds plezier' of juist harder af te stoten. De simpele ervaring dat het leven vergankelijk, pijnlijk en onpersoonlijk is kan lijden tot nihilisme en extremisme. Een goed inzicht in de wetten van oorzaak en gevolg, het besef wij slechts bestaan in onderlinge afhankelijkheid met alles en iedereen om ons heen en de diepe motivatie van compassie zijn de instrumenten die tot bevrijding lijden.

Zonder deze werktuigen zou het leven wel eens nog ondraaglijker kunnen worden voor sommigen dan het al is. Ik denk eerlijk gezegd dat dit een van de redenen is dat zoveel mensen en met name jongeren verloren en geisoleerd raken in onze maatschappij. Onze seculiere consumptie maatschappij vertelt tenslotte in grote lijnen precies hetzelfde als wat hierboven beschreven is: het leven is zinloos, toevallig, tijdelijk en daaraan toevoegend dat mogelijk de mens slechts een een machine is met de illusie van zelfbewustheid, die maar beter in de korte tijd dat hij leeft zich zoveel mogelijk kan vermaken door middel van consumptie.

En als grote alternatief is er dan natuurlijk ook nog het grote aanbod aan religieuze en andere dogma's, die steeds meer mensen in hun greep hebben; die richting, doel en zingeving aanreiken.

Het is daarom zo belangrijk denk ik om mensen de Dharma aan te rijken. Niet noodzakelijk als boeddhistische Dharma, maar gewoon als Dharma. Een weg naar geluk, verbondenheid en vrijheid; een pad tussen nihilisme en religieus dogma door. Want zonder wijsheid en compassie kom je er niet.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2006 08:59 door jim_hunabku »

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2006 21:08 »
Het ego is te breken door het realiseren van zijn illusoire karakter en het naar buiten richten van het bestaan op het geluk van andere levende wezens

Offline Darius

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Helder & Wakker
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16-01-2006 18:13 »
Inzicht krijgen in de universele afhankelijkheid van elkaar, kan ook helpen. Bijv. het voedsel dat je eet is verbouwd door anderen enz enz.

Daarom bestaat er ook geen ik. Het Ego is een vertroebelde emotie van de geest

Vriendelijke groet,

Darius

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17-01-2006 08:35 »
Helemaal waar; een hele mooie. Elke meditatie die benadrukt dat er niet zoiets is als een onafhankelijk individu of ego, in welke vorm dan ook, is belangrijk. Dat verlost je uiteindelijk van die gevangenis van het ego, met al zijn wensen en angsten, maar doet ook onze fundamentele eenzaamheid oplossen. Als je werkelijk je eigen gezicht kunt zien in dat van alle anderen, dat er geen substantieel onderscheid bestaat, kun je niet meer alleen zijn of de illusie hebben dat je sterft.

Offline Peaceful warrior

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17-01-2006 09:33 »
Het is mooi te lezen hoe jullie het allemaal verwoorden, maar ik moet met blozende wangen zeggen... dat ik helemaal zover niet ben qua wijsheid, verwoording.  Diep in mijn hart voel ik het allemaal aanwezig.  En ergens is dit voor mij al een hele troost.

Ik probeer mijn achterstand in te halen en veel te lezen. 

Gegroet
Warrior

Offline Rinus

• We zullen doorgaan......
    • Bekijk profiel
    • Oostersekunst.com
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2006 16:53 »
Het is mooi te lezen hoe jullie het allemaal verwoorden, maar ik moet met blozende wangen zeggen... dat ik helemaal zover niet ben qua wijsheid, verwoording.? Diep in mijn hart voel ik het allemaal aanwezig.? En ergens is dit voor mij al een hele troost.

Ik probeer mijn achterstand in te halen en veel te lezen.?

Gegroet
Warrior

Troost je, je ligt lang niet zover achter als dat ik dat doe hahaha  :-\

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2006 16:40 »
Maak je niet druk ???! Onder 'Boeddha's Woorden' heb ik het eerste deel geplaatst van een fameuze meditatie op alomvattende compassie :o; een tekst van Lama Je Tsong Khapa, uit zijn Lam Rim Chen Mo. Onze tibetaanse leraar in het klooster geeft les uit dit boek (in het engels 3 delen) en is precies beland bij deze hoofdstukken over Bodhicitta.

Enne ook ik vind in deze beoefening een aardige kluif :-\
« Laatst bewerkt op: 19-01-2006 16:42 door jim_hunabku »

Offline Darius

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Helder & Wakker
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2006 20:12 »

Enne ook ik vind in deze beoefening een aardige kluif :-\

idd ik ook.

Is ook maar geleende wijsheid hoor PW;)

vriendelijke groet,

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25-01-2006 18:23 »
Maar ja, aan de andere kant je moet ergens beginnen. Misschien hangt dat egoisme ook wat af van de motivatie. Als je tenslotte poogt te begrijpen opdat je er anderen mee zou kunnen helpen of je eigen gedrag wat vriendelijker en gecompassioneerder te maken, is het beter dan algehele onwetendheid.

Offline Peaceful warrior

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 25-01-2006 18:46 »
ik maak me niet druk hoor

andere zaken genoeg al om me druk om te maken.... of nou net niet  ::)
grijns

grtz
warrior

LewisC

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 30-01-2006 23:26 »
Het lijkt mij vaak dat het streven van anderen een hoger doel kent dan dat van mij.

MAAR..... is dat niet de hoogmoed van de waarnemer omdat deze denkt het te weten en de ander beschouwd als onwetende?

Wil
« Laatst bewerkt op: 30-01-2006 23:30 door LewisC »

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2006 09:42 »
Maar ja, is dat weer niet geheel afhankelijk van je intentie? Soms denk je het beter te weten en dan valt dat vies tegen. Soms weet je het beter, maar doet het niet terzaken of zou uiten neerbuigend zijn. Iets wat Redwasp eerder al omschreef als doodzonde geloof ik, hahaha. Soms weet je het inderdaad gewoon beter en kun je het ook nog eens op een bescheiden en productieve manier brengen. En heeel vaak weet je het gewoon niet beter.

LewisC

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2006 11:05 »
Ja

Wil

redwasp

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 23-04-2006 03:09 »
assalaam alaikum,

als je verlicht bent, ben je dan geen buddhist?

slm,

redwasp

lord rainbow

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 03-05-2006 19:58 »
Ik ben thans van mening dat je alleen verlichting kunt bereiken als je boeddhist bent,in de zin dat je voor je geestelijke evolutie je toevlucht neemt tot de Boeddha de Dharma en de Sangha.Immers: hier is het waar over verlichting onderwezen wordt.
Het zou vreemd zijn als je dan bijvoorbeeld in de hemel zou komen....

rb

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 04-05-2006 15:12 »
Een parafrasering van de vraag kan misschien verhelderend werken: 

Als je een Boeddha bent, ben je dan geen boeddhist?

Een boeddhist is een volger en een Boeddha een gevolgde.

StInKy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13-07-2006 20:40 »
Of het binnen Zen zo is, weet ik eigenlijk niet. Zoveel weet ik er niet van, maar het is wel een interessant topic om eens te onderzoeken. In principe is Zen Mahayana, dus je zou er vanuitgaan dat er dezelfde spelregels gelden. De Mahayana hervorming draaide juist vooral om het begrip Bodhicitta en het feit dat iedereen een Boeddha zou kunnen worden. Tegelijkertijd legt Zen volgens mij vooral de nadruk op het realiseren van leegte.

Zoals de Boeddha stelt, leven de meeste mensen alsof ze nog steeds aan moeders borst zogen, terwijl ze zouden moeten leven alsof hun hoofd in brand staat. Natuurlijk kun je boeddhaschap bereiken. Dat is een kwestie van studeren en mediteren. Op compassie voor alle levende wezens en het realiseren dat ego, het 'ik', een samengestelde illusie is en zo bevrijding te bereiken.

Dat is de schoonheid van Boeddha's boodschap: er is hoop op geluk! En de mogelijkheid ligt geheel in je eigen handen.
Ik ergens gelezen dat in Zen de verlichting kan komen op elk willekeurig moment en je hoeft niet per se Zen te beoefenen om verlicht te worden.? ?

Een parafrasering van de vraag kan misschien verhelderend werken: 

Als je een Boeddha bent, ben je dan geen boeddhist?

Een boeddhist is een volger en een Boeddha een gevolgde.

Ten eerste een Boeddha is toch een verlicht persoon in de hoogste stand. Er staat toch nergens dat hij gevolgd moet worden?
Ten tweede waarom is een Boeddhist een volger? Wie moet hij volgen dan? Het enigste wat een Boeddhist doet om een boeddhist te zijn is het naleven van de Dhamma. 
« Laatst bewerkt op: 13-07-2006 20:43 door StInKy »

jim_hunabku

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 14-07-2006 19:04 »
Verlichting komt nooit op een willekeurig moment lijkt me, maar is altijd het gevolg van inzicht in de ware aard van de werkelijkheid door studie en beoefening. En natuurlijk hoef je niet perse Zen te beoefenen; zelfs in Japan is het niet de grootste boeddhistische stroming. Verder claimen alle boeddhistische tradities tot de verlichting te kunnen lijden. En hoewel ze nogal van elkaar verschillen delen ze allen dezelfde basis, maar zijn 'skillfull means' anders. En als behoorlijk onverlichte ben ik zelf eigenlijk ook maar weinig gekwalificeerd om hier uitspraken over te doen.

En volgens mij is een boeddhist iemand die de staat van een Boeddha wil bereiken en toevlucht genomen heeft in de drie edele juwelen. Maar het woord zelf heeft verder weinig toegevoegde waarde wat mij betreft. Al heb ik ook gemerkt dat er te weinig waarde aan hechten eveneens weinig productief is.

StInKy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 15-07-2006 09:45 »
Ik bedoelde niet dat alleen Zen naar de verlichting kon leiden maar dat ze vanuit de Zen gedachtegang zeggen dat je ook verlicht kan worden zonder dat je Zen beoefend. Natuurlijk snap ik dat je ook op andere manieren verlicht kan worden  :).