Auteur Topic: Beginnend 'boeddhiste'  (gelezen 32626 keer)

Edithje

• Gast
Beginnend 'boeddhiste'
« Gepost op: 31-12-2008 17:41 »
Hoi allemaal, sinds kort ben ik bij deze site aangemeld en lees hier en daar wat. Het valt me op dat er veelal oude berichten staan. Vandaar mijn nieuwe start met deze.... Zelf ben ik (na een tussenpoze) me weer aan het verdiepen in het boeddhisme. En dan vooral in het lezen van boeken van Deepak Chopra / Jozef Rulof / Dalai Lama. Zijn er meer mensen die aan het begin staan en mee willen praten in ervaringen die ze op doen en andere dingen....
Ook 'gevorderde boeddhisten' mogen reageren natuurlijk als ze dingen te melden hebben waar we verder mee kunnen. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in diverse onderwerpen, maar wil niet zeggen dat ik overal in geloof wat ik zeg. Vooral het verdiepen in onderwerpen boeit me heel erg momenteel.
Goede jaarwisseling voor iedereen en hopelijk tot in het nieuwe jaar !!
Edith.

Johannes

• Gast
Re: Beginnend 'boeddhiste'
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2008 18:48 »
Hoi Edithje,

Ik sta ongeveer op dezelfde plaats als jij. Flink aan het lezen en aan het mediteren, maar nog weinig ervaring en weinig zelfvertrouwen aangaande de dharma. En erg bereid om erover te discussieren. Misschien is het zinvol als de webmaster een apart hoofdstuk aan maakt voor topics die met het 'beginnelingschap' te maken hebben. Wat denk je ervan?

Edlin Hobow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2008 22:06 »
hallo Editje

Ik zou me zelf niet bhoedist willen noemen maar ben wel erg geraakt door het Bhoedisme.
Heb erg wijze mensen om me heen gehad..

Maar hoe het verkrijgen van inzicht in zijn werk gaat weet ik niet.

Ik denk wel dat ik inzicht heb gehad.

wat ik zag was onderandere:

-dat onderscheid maken erg negatief is
 -dat natuur eigenlijk oneidig schoon is
 -dat iedereen even belangrijk is
 -dat identiteit een ilusie is en altijd tot strijd leidt
 -dat je niet los kan staan van het geheel(natuur)
 -dat er een harmoniuez bestaan kan zijn waar in niets kapot gemaakt wordt.

Mensen die mij geholpen hebben met het verkrijgen van inzicht:
 -Osho met het boek TANTRA,het allerhoogste inzicht
 -Ravi Shankar ment prachrige muziek RADIO FRANCE
 -en nog veel meer mensen die ik ben tegen gekomen..

groet Edlin Hobow

Edithje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01-01-2009 15:42 »
Lijkt me een heel goed plan !!

Hoi Edithje,

Ik sta ongeveer op dezelfde plaats als jij. Flink aan het lezen en aan het mediteren, maar nog weinig ervaring en weinig zelfvertrouwen aangaande de dharma. En erg bereid om erover te discussieren. Misschien is het zinvol als de webmaster een apart hoofdstuk aan maakt voor topics die met het 'beginnelingschap' te maken hebben. Wat denk je ervan?

Edithje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-01-2009 15:45 »
hallo Editje

Ik zou me zelf niet bhoedist willen noemen maar ben wel erg geraakt door het Bhoedisme.
Heb erg wijze mensen om me heen gehad..

Maar hoe het verkrijgen van inzicht in zijn werk gaat weet ik niet.

Ik denk wel dat ik inzicht heb gehad.

wat ik zag was onderandere:

-dat onderscheid maken erg negatief is
 -dat natuur eigenlijk oneidig schoon is
 -dat iedereen even belangrijk is
 -dat identiteit een ilusie is en altijd tot strijd leidt
 -dat je niet los kan staan van het geheel(natuur)
 -dat er een harmoniuez bestaan kan zijn waar in niets kapot gemaakt wordt.

Mensen die mij geholpen hebben met het verkrijgen van inzicht:
 -Osho met het boek TANTRA,het allerhoogste inzicht
 -Ravi Shankar ment prachrige muziek RADIO FRANCE
 -en nog veel meer mensen die ik ben tegen gekomen..

groet Edlin Hobow

Wat bedoel je precies met 'onderscheid maken is negatief'?
zelf heb ik ook aan diverse boeken al heel wat gehad; moet er wel de rust voor hebben om te lezen, want als mijn kids om me heen lopen dan lukt het niet me er zo in te verdiepen dat het aan komt.

Trouwens de beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal!!!
Edith.

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #5 Gepost op: 01-01-2009 21:03 »
Ik wil je graag meegeven dat er meer af te leren is, dan (aan) te leren. Een mooie start is om opmerkzaam proberen te zijn op al het onderscheid dat we constant maken. Dat is een prachtig doel voor dit leven.
_/\_

Edithje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01-01-2009 21:46 »
Ik wil je graag meegeven dat er meer af te leren is, dan (aan) te leren. Een mooie start is om opmerkzaam proberen te zijn op al het onderscheid dat we constant maken. Dat is een prachtig doel voor dit leven.

Is het mogelijk hier iets specifieker in te zijn / voorbeelden te noemen ?
Ik moet, nee wil, nog een hoop leren.......

Johannes

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01-01-2009 22:38 »
Afleren onszelf als een 'zelf' te zien. Afleren te denken in termen als essentieel en blijvend. Afleren onze geest mee te laten slepen.

Zoiets misschien?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 01-01-2009 23:50 »
Hoi allemaal, sinds kort ben ik bij deze site aangemeld en lees hier en daar wat. Het valt me op dat er veelal oude berichten staan. Vandaar mijn nieuwe start met deze.... Zelf ben ik (na een tussenpoze) me weer aan het verdiepen in het boeddhisme. En dan vooral in het lezen van boeken van Deepak Chopra / Jozef Rulof / Dalai Lama. Zijn er meer mensen die aan het begin staan en mee willen praten in ervaringen die ze op doen en andere dingen....
Ook 'gevorderde boeddhisten' mogen reageren natuurlijk als ze dingen te melden hebben waar we verder mee kunnen. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in diverse onderwerpen, maar wil niet zeggen dat ik overal in geloof wat ik zeg. Vooral het verdiepen in onderwerpen boeit me heel erg momenteel.
Edith.

Simpel en pragmatisch.
twee basisoefeningen.

Het ene is het loslaten van de wereld. Tijd en ruimte in je leven reserveren om de wereld los te laten.
(Zachtjes en voorzichtig het loslaten van zorgen en verdriet. Zachtjes en voorzichtig het loslaten van die duizend en één vragen. Zachtjes en voorzichtig het loslaten van de frustraties omdat de dingen niet gaan zoals ik het graag zou willen. Het loslaten van ergernis, woede, haat, boosheid. enz.)

Het tweede is het omarmen van de wereld met dezelfde liefde zoals je jezelf omarmt. Tijd en ruimte in je leven reserveren om dichter bij de ander te komen.
(Het schenken van vergiffenis, het inleven in de andere, begrip ontwikkelen, zien dat de ander net dezelfde wensen en verlangens koestert of misschien net iets anders maar evenwaardig, het schenken van respect, het schenken van hoogachtig, het zien dat de ander net zo dwaas, egoïstisch en vol met zichzelf als ik,  enz...)
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Johannes

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2009 01:08 »
Trouwens Edithje,

Jozef Rulof was toch een extreem enge, ultra-antisemitische man met bizarre waanideëen? Wat ik over die man lees, doet de rillingen over mijn rug lopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Rulof

Edithje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2009 14:22 »
Edith.

Simpel en pragmatisch.
twee basisoefeningen.

Het ene is het loslaten van de wereld. Tijd en ruimte in je leven reserveren om de wereld los te laten.
(Zachtjes en voorzichtig het loslaten van zorgen en verdriet. Zachtjes en voorzichtig het loslaten van die duizend en één vragen. Zachtjes en voorzichtig het loslaten van de frustraties omdat de dingen niet gaan zoals ik het graag zou willen. Het loslaten van ergernis, woede, haat, boosheid. enz.)

Het tweede is het omarmen van de wereld met dezelfde liefde zoals je jezelf omarmt. Tijd en ruimte in je leven reserveren om dichter bij de ander te komen.
(Het schenken van vergiffenis, het inleven in de andere, begrip ontwikkelen, zien dat de ander net dezelfde wensen en verlangens koestert of misschien net iets anders maar evenwaardig, het schenken van respect, het schenken van hoogachtig, het zien dat de ander net zo dwaas, egoïstisch en vol met zichzelf als ik,  enz...)

Het loslaten vind ik echt heel moeilijk. Heb zoveel frustraties, verdriet en zorgen om anderen (meestal dicht bij mezelf staand). En soms lukt het een poos en dan val ik weer terug in 'oud gedrag'. Maar dat is een kwestie van oefenen en veel mee bezig zijn denk ik...terug komen tot mezelf helpt me hier wel degelijk in merk ik. Rust nemen en tijd voor mezelf....

Edithje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02-01-2009 14:32 »
Trouwens Edithje,

Jozef Rulof was toch een extreem enge, ultra-antisemitische man met bizarre waanideëen? Wat ik over die man lees, doet de rillingen over mijn rug lopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Rulof

Het lezen doe ik om mijn eigen mening van daaruit te kunnen vormen. Dan lees ik over karma, oorzaak en gevolg, reïncarnatie, om van daaruit dus verder te groeien. Wil niet zeggen dat ik het eens ben en het me allemaal ok lijkt wat ik lees. Zo ook van Jozef Rulof dus.

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #12 Gepost op: 02-01-2009 16:59 »

Is het mogelijk hier iets specifieker in te zijn / voorbeelden te noemen ?
Ik moet, nee wil, nog een hoop leren.......
Wel, sta me toe om dit antwoord met twee citaten te beginnen. Ik ben niet zo'n fan van citeren (wie het in zijn eigen woorden kan vertellen, begrijpt het vaak beter), maar hier vormen ze een aardig aangrijpingspunt. De eerste komt uit de Dhammapada, de tweede uit de Diamant Soetra. Beide zouden gesproken woorden van Siddartha Gautama bevatten.

1. "De geest is de voorloper van alle dingen"
2. "De geest moet los blijven van de gedachten die er in opkomen".

Deze citaten vullen elkaar mooi aan en geven aardig wat stof om een laaaaange tijd over na te denken. In het kort betekent het dat we de wereld met onze geest scheppen. We nemen zintuiglijke prikkels waar en categoriseren die onmiddellijk als een ding. Een voorbeeld: We nemen een kleur waar en zien daarin een appel. In ons dagelijks leven is die appel realiteit. We kunnen dat testen door ernaar te kijken, eraan te ruiken, hem te proeven. Maar in werkelijkheid is die appel er niet.

Althans, niet zoals we hem waarnemen. In werkelijkheid bereikt energie (of potentie, zoals de huidige quantummechanica ons vertelt) onze zintuigen (perceptie), waarna onze hersenen die indrukken razendsnel categoriseren (interpreteren). We voelen daarbij emoties die ons weer aanzetten tot gedrag. Onze geest zorgt er voor dat we 'dingen' zien en hoe we daar mee omgaan. De geest is dus de voorloper van alles in ons leven.

Dat levert plezier op, denken we, maar vooral pijn. We schatten alle 'dingen' die we denken te zien op waarde. Sommige dingen vinden we leuk, plezierig; andere vervelend, onplezierig. Volgens Siddartha Gautama is er eigenlijk alleen maar pijn. Niet dat we niet geluk kunnen ervaren, maar - zo zegt hij - uiteindelijk betekenen die pleziertjes ook pijn.

Want we hechten ons aan die plezierige 'dingen'. We denken namelijk niet alleen dat ze echt bestaan zoals we ze waarnemen, maar we geloven ook nog eens dat ze ons een gelukkig gevoel geven. Het ding zou ons blij maken. Dus als ze weggaan, denken we dat de bron van ons geluk weg is. En zo maken plezierige dingen ons uiteindelijk ook ongelukkig.

Maak je geest dus los van de dingen, zegt de Boeddha. Zie de werkelijkheid voor wat het is: de geest schept onze eigen werkelijkheid. Daarin nemen we dingen waar als ware ze onafhankelijk, op zichzelf staand, met de bron van ons geluk er ergens in verborgen. We zijn er zelfs van overtuigd dat we een zelf zijn, terwijl we geen idee hebben waar die zelf dan huist! Maar wie zijn geest losmaakt van de dingen die erin opkomen, ziet voorbij deze grappige dwaasheid. En uiteindelijk zelfs voorbij zijn eigen zelf.

Wat nu?

Tja, wie dit inziet, wil zich natuurlijk oefenen in het juist zien van de dingen. Wat daarbij helpt is meditatie op eenpuntigheid en inzicht. Eenpuntigheid helpt je je geest scherp te maken, zodat je op je hoede bent voor de trucs van de geest. Het maakt je standvastiger want je laat je niet snel afleiden. Inzicht helpt je om de werkelijkheid te zien: dat alles met elkaar verbonden is, dat dingen niet afhankelijk bestaan. Die twee maken dat je langzaamaan beseft en weet hoe de werkelijkheid in elkaar steekt en wat je plaats daarin is.

Maar dat is niet makkelijk, kan ik je zeggen. De geest heeft ongelooflijk veel kracht en voor je het weet is je geest weer volledig afhankelijk van alle gedachten die er in opkomen. Dat is verder niet goed of slecht, het is gewoon zo. Het vergt gewoon veel oefening om daarvan op de hoogte te blijven.

Deze twee inzichten vormen een belangrijke basis voor andere inzichten. Zo helpt het erg om te begrijpen hoe karma, wedergeboorte en andere Boeddha-Dharma-zaken werken. Ik ervaar het althans als een handig vertrekpunt, een mooie boom waaraan ik veel andere zaken kan ophangen.

Let wel, er zijn vele wegen die naar verlichting leiden. Zoek er je eigen weg in, maar maak in ieder geval een keuze - een die bij je past. Zoek een stroming of weg waarvan je weet dat die weinig afwijkt van hoe jij denkt, want dan vergroot je je kans dat je die weg blijft zien.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 02-01-2009 17:10 door AllumaN »
_/\_

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #13 Gepost op: 02-01-2009 17:12 »
Afleren onszelf als een 'zelf' te zien. Afleren te denken in termen als essentieel en blijvend. Afleren onze geest mee te laten slepen.

Zoiets misschien?
Precies :)
_/\_

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 04-01-2009 14:09 »
Edith.

Simpel en pragmatisch.
twee basisoefeningen.

Het loslaten vind ik echt heel moeilijk. Heb zoveel frustraties, verdriet en zorgen om anderen (meestal dicht bij mezelf staand). En soms lukt het een poos en dan val ik weer terug in 'oud gedrag'. Maar dat is een kwestie van oefenen en veel mee bezig zijn denk ik...terug komen tot mezelf helpt me hier wel degelijk in merk ik. Rust nemen en tijd voor mezelf....

Het zou goed kunnen dat wat ik noem "loslaten" voor jou hetzelfde is als "terugkomen tot mezelf".

Loslaten van vb. frustraties, verdriet, zorgen doe je vanaf het moment dat je het laat rusten, er voor een tijdje niet mee bezig bent. Er voor een tijdje geen aandacht aan schenken. Door er teveel mee bezig te zijn geef je het energie, blijft in het middelpunt van je denken en voelen staan.

Nu kan je ook op een krampachtige manier proberen "los te laten", maar dan blijft het evengoed in het middelpunt staan. Het loslaten is een spontane gebeurtenis, zodra ik mijn aandacht op iets anders vestig, laat ik het los.

Nu ik ben geen boeddhist die gelooft in het superman/vrouw boeddhisme.
Voor mij is het boeddhisme geen wondermiddel tegen elke pijn.
Lijden maakt voor mij onderdeel uit van het leven.

Toch is mijn innerlijke drijfveer niet het vasthouden van het lijden.
Op zichzelf is dit een conflict. Het conflict tussen het "ik" dat geen lijden wil hebben en de realiteit "geen lijden is niet mogelijk".

Toch bestaat veel van het innerlijke lijden ook niet in werkelijkheid. Als er een steen van 50 kg op mijn teen valt dan doet dat pijn.
Maar als iemand 1000 euro van mij steelt, doet dat pijn ? Of als iemand onaardig tegen mij is, doet dat pijn ? Of als ik doodga doet dat pijn ? (Ik bedoel niet het lichamelijke.)

Ik kan die pijnen blijven vasthouden. De wereld is niet zoals ik wil en nu ga ik boos zijn en de wereld haten. Of ik ga gefrustreerd zijn omdat het niet zo loopt zoals ik wil.
Toch is dat lijden dat ik mede mezelf aandoe. Ikzelf kan medeschepper zijn van het zogenaamde "ondraaglijke" leed dat ik ervaar.

Hoe lost een mens dat conflict op ? Langs de ene kant is het niet mogelijk om zonder lijden te zijn. Langs de andere kant is er die innerlijke drijfveer die zoekt naar "niet-lijden" en langs nog een andere kant is er dat "ik" dat medeveroorzaker is van innerlijk lijden.

De geestelijke levenswandel (zoals het boeddhisme) ziet en zoekt de oplossing, of anders gezegd, legt de nadruk op dat "ik" dat medeveroorzaker is van het innerlijk lijden. Daar is de bron. (Wat in niet absolute termen kan begrepen worden als " een belangrijke oorzaak")

bigbear

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 04-01-2009 14:25 »
Lieve Edith,

Je bent niet medeverantwoordelijk voor je lijden, maar totaal zelf verantwoordelijk. Niemand kan voor jou bepalen dat je hoeft te lijden. Het is jouw keuze.

Ik kies er niet meer voor om te lijden. Is het zo simpel? Ja!

Liefs en warmte, Bigbear

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #16 Gepost op: 04-01-2009 14:51 »
Je bent niet medeverantwoordelijk voor je lijden, maar totaal zelf verantwoordelijk. Niemand kan voor jou bepalen dat je hoeft te lijden. Het is jouw keuze.
Dat lijkt me ietwat kort door de bocht. Misschien dat het jou is gelukt om je emoties volledig onder controle te krijgen, maar ik denk dat het gros van de mensen er niet in slaagt om te bepalen wanneer ze zich gelukkig en ongelukkig voelen. Daarmee is lijden zeker geen keuze.

Ik ben overigens oprecht benieuwd naar hoe je het voor elkaar hebt gekregen om met keuze de controle over je emoties te krijgen. Je zou namelijk verwachten dat 'kiezen' onjuist zien impliceert, aangezien een keuze het bestaan van verschillende op zichzelf staande dingen betekent.
_/\_

Edithje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 05-01-2009 19:39 »
Edith.

Simpel en pragmatisch.
twee basisoefeningen.

Het zou goed kunnen dat wat ik noem "loslaten" voor jou hetzelfde is als "terugkomen tot mezelf".

Loslaten van vb. frustraties, verdriet, zorgen doe je vanaf het moment dat je het laat rusten, er voor een tijdje niet mee bezig bent. Er voor een tijdje geen aandacht aan schenken. Door er teveel mee bezig te zijn geef je het energie, blijft in het middelpunt van je denken en voelen staan.

Nu kan je ook op een krampachtige manier proberen "los te laten", maar dan blijft het evengoed in het middelpunt staan. Het loslaten is een spontane gebeurtenis, zodra ik mijn aandacht op iets anders vestig, laat ik het los.

Nu ik ben geen boeddhist die gelooft in het superman/vrouw boeddhisme.
Voor mij is het boeddhisme geen wondermiddel tegen elke pijn.
Lijden maakt voor mij onderdeel uit van het leven.

Toch is mijn innerlijke drijfveer niet het vasthouden van het lijden.
Op zichzelf is dit een conflict. Het conflict tussen het "ik" dat geen lijden wil hebben en de realiteit "geen lijden is niet mogelijk".

Toch bestaat veel van het innerlijke lijden ook niet in werkelijkheid. Als er een steen van 50 kg op mijn teen valt dan doet dat pijn.
Maar als iemand 1000 euro van mij steelt, doet dat pijn ? Of als iemand onaardig tegen mij is, doet dat pijn ? Of als ik doodga doet dat pijn ? (Ik bedoel niet het lichamelijke.)

Ik kan die pijnen blijven vasthouden. De wereld is niet zoals ik wil en nu ga ik boos zijn en de wereld haten. Of ik ga gefrustreerd zijn omdat het niet zo loopt zoals ik wil.
Toch is dat lijden dat ik mede mezelf aandoe. Ikzelf kan medeschepper zijn van het zogenaamde "ondraaglijke" leed dat ik ervaar.

Hoe lost een mens dat conflict op ? Langs de ene kant is het niet mogelijk om zonder lijden te zijn. Langs de andere kant is er die innerlijke drijfveer die zoekt naar "niet-lijden" en langs nog een andere kant is er dat "ik" dat medeveroorzaker is van innerlijk lijden.

De geestelijke levenswandel (zoals het boeddhisme) ziet en zoekt de oplossing, of anders gezegd, legt de nadruk op dat "ik" dat medeveroorzaker is van het innerlijk lijden. Daar is de bron. (Wat in niet absolute termen kan begrepen worden als " een belangrijke oorzaak")

Als ik het 'vertaal' ben je dus zelf de aanstichter van de pijn die je lijdt. Daar kan ik inkomen; zeer zeker.
Maar...er zijn altijd invloeden van buitenaf die je daar toe weten te drijven...wat in mijn ogen veelal door personen gebeurd... En woede kan ik nog 'loslaten' in bepaalde mate. Maar als het om innerlijke pijn gaat / verdriet .. dan mag je me vertellen hoe ik dat kan loslaten. En als het op mezelf gericht is kan ik er ook vaak de rust nog wel in vinden op den duur, maar als ik bv zie dat mijn kind het niet naar de zin heeft of verdriet heeft om iets/iemand...dan kan ik dat lijden niet zomaar naast me neer leggen!

Edithje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 05-01-2009 19:40 »
Lieve Edith,

Ik kies er niet meer voor om te lijden. Is het zo simpel? Ja!

Liefs en warmte, Bigbear

Heel erg mooi geschreven Bigbear, maar vertel mij ajb dan hoe het zo simpel kan zijn dat je KIEST om niet meer te lijden......

lord rainbow

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 05-01-2009 19:52 »
ik heb vandaag weer een golf van verdriet voelen wellen.
mijn moeder is  (bijna) een jaar geleden overleden..

draai net  het nummer ''holy mother'',
wat ik zojuist was tegengekomen op youtube.

bij de eerste tonen van de gitaar solo schoot ik vol...

nu zit ik weer aan de computer....
en is dat verdriet herinnering geworden.

een bekend zen gezegde luidt:

''als ik loop dan loop ik,als ik eet dan eet ik en als ik slaap dan slaap ik.''

ik zou daaraan toe willen voegen: ''als ik verdrietig ben, ben ik verdrietig.''

ik ga er geen punt van maken,dan wordt het lastiger.

« Laatst bewerkt op: 05-01-2009 19:53 door lord rainbow »

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #20 Gepost op: 05-01-2009 20:29 »
Een bekend zen gezegde luidt: ''als ik loop dan loop ik,als ik eet dan eet ik en als ik slaap dan slaap ik.'' Ik zou daaraan toe willen voegen: ''Als ik verdrietig ben, ben ik verdrietig.'' Ik ga er geen punt van maken,dan wordt het lastiger.
Dat is inderdaad een aardig advies. Ik denk dat veel mensen niet door hebben hoe ze met emoties omgaan. Door zonder weerstand te voelen wat je voelt, maar er niet gedachteloos op te handelen (!), zet je een grote eerste stap.
_/\_

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 05-01-2009 23:40 »

En als het op mezelf gericht is kan ik er ook vaak de rust nog wel in vinden op den duur, maar als ik bv zie dat mijn kind het niet naar de zin heeft of verdriet heeft om iets/iemand...dan kan ik dat lijden niet zomaar naast me neer leggen!

Een oefening hierin die me soms vooruit helpt is de volgende.

Ik zoek dan niet het antwoord voor mezelf maar voor iemand anders.
Dat dus die persoon verdriet heeft omdat zijn kind het niet naar de zin heeft of verdriet heeft om iets/iemand. En welke antwoorden er dan in me opkomen.

Dan komen er zaken in me als :
Meeleven met iemand is mooi en aardig. Maar toch maar tot bepaalde hoogte. We geraken niet vooruit wanneer iedereen zich in een emotionele opwelling stort en daar eindeloos blijft in plakken.
In wezen verandert er niets aan de situatie hoe hard ik ook  blijf verdriet vasthouden. Meer zelfs het verhindert om creatief oplossingen te zoeken die misschien veel kunnen veranderen. En als er niks aan te verhelpen is moet er misschien geleerd worden om te aanvaarden.
Sommige antwoorden kunnen pas gevonden worden wanneer men terug kalm en rustig is geworden, paniek is vaak een slechte raadgever. enz. enz.

bigbear

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 06-01-2009 08:38 »
Dat lijkt me ietwat kort door de bocht. Misschien dat het jou is gelukt om je emoties volledig onder controle te krijgen, maar ik denk dat het gros van de mensen er niet in slaagt om te bepalen wanneer ze zich gelukkig en ongelukkig voelen. Daarmee is lijden zeker geen keuze.

Ik ben overigens oprecht benieuwd naar hoe je het voor elkaar hebt gekregen om met keuze de controle over je emoties te krijgen. Je zou namelijk verwachten dat 'kiezen' onjuist zien impliceert, aangezien een keuze het bestaan van verschillende op zichzelf staande dingen betekent.

Het is juist niet de controle over je emoties krijgen. Emoties komen en gaan. Waarom zou je daar controle over willen krijgen? De gedachten over de emotie kunnen voor het drama zorgen, voor het lijden. Als ik mij verdrietig voel, ben ik verdrietig. Lijd ik dan? Wel nee, ik ben verdrietig en dan verdwijnt het verdriet weer. Het zien dat ik er in mijn gedachten een drama van maakte, stopt het lijden. En daardoor zie ik het als keuze. Niet meer met de illusie van de gedachte meegaan. Ook gedachten komen en gaan. Daar is niets mis mee. Wat je ervan gelooft is een keuze.

Liefs en warmte, Bigbear

bigbear

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 06-01-2009 08:46 »

Heel erg mooi geschreven Bigbear, maar vertel mij ajb dan hoe het zo simpel kan zijn dat je KIEST om niet meer te lijden......

Door te accepteren dat het lijden honderd procent je eigen verantwoordelijkheid is. Kunnen andere mensen medeverantwoordelijk zijn voor wat jij denkt en voelt?

Liefs en warmte, Bigbear

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #24 Gepost op: 06-01-2009 16:49 »

Het is juist niet de controle over je emoties krijgen. Emoties komen en gaan. Waarom zou je daar controle over willen krijgen? De gedachten over de emotie kunnen voor het drama zorgen, voor het lijden. Als ik mij verdrietig voel, ben ik verdrietig. Lijd ik dan? Wel nee, ik ben verdrietig en dan verdwijnt het verdriet weer. Het zien dat ik er in mijn gedachten een drama van maakte, stopt het lijden. En daardoor zie ik het als keuze. Niet meer met de illusie van de gedachte meegaan. Ook gedachten komen en gaan. Daar is niets mis mee. Wat je ervan gelooft is een keuze.

Liefs en warmte, Bigbear
Precies, emoties komen en gaan. Maar de emoties veroorzaken geen lijden. Ze zijn hooguit symptomen van lijden. Vandaar dat het simpelweg accepteren van emoties, geen lijden tegengaat. Of je nu huilt of niet, lijden doe je nog steeds. Sterker nog, blijdschap betekent uiteindelijk ook lijden, aldus de Boeddha. Mensen hebben nogal eens de neiging om dat te vergeten. Het punt is dan ook niet om emoties wel of niet te accepteren (hoewel het soms kan helpen om eens goed te voelen wat je voelt), maar het achterhalen van de oorzaak van emoties. En dat is een stuk moeilijker.
« Laatst bewerkt op: 06-01-2009 16:50 door AllumaN »
_/\_

Edithje

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 06-01-2009 18:04 »
Moeilijk...heel moeilijk !!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 06-01-2009 18:17 »
emoties maken gewoon deel uit
van hoe de mens in elkaar zit.

het zoeken naar oorzaken lijkt mij,
in het algemeen,niet zinvol.

als je een splinter in je vinger aantreft,
trek je hem eruit.

dat heeft niets
met het zoeken naar oorzaken te maken

dat is handelen in het hier en nu.
« Laatst bewerkt op: 06-01-2009 18:20 door lord rainbow »

bigbear

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 06-01-2009 19:01 »
Emoties hebben geen oorzaak. Ze komen en gaan, net als gedachten. Gedachten kunnen langskomen in een frequentie van 24 per seconden. Emoties 15 per minuut. Emoties en/of gedachten veroorzaken geen lijden. De koppeling die wij maken kunnen van het geheel een "drama" maken. Als voorbeeld iemand in je nabijheid sterft. We weten dat dit gebeurd, want het hoort bij het leven. Maar wat is dan het lijden? Iemand zou niet mogen sterven, hij/zij is nog te jong, ik had nog meer van die persoon willen beleven, etc, etc. Wat zorgt nu precies voor het lijden? Het feit dat de emotie verdriet langskomt? Dat gebeurt zowiezo of iemand nu is overleden of niet. Het feit dat deze gedachten voorbij komen? Of het feit dat wij niet willen accepteren dat er iemand dood is gegaan? Zonder het drama en zonder de verhalen erover is er geen lijden. En als dit wordt gezien als "simpel door de bocht gaan", laat mij er dan maar simpel doorheen gaan. "I did it my way!"

Liefs en warmte, Bigbear

lord rainbow

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 06-01-2009 19:40 »
hey big bear,

hoe match je je laatste reaktie

met een boeddhistisch concept als''karma''?

grtz

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #29 Gepost op: 06-01-2009 20:43 »
Emoties hebben geen oorzaak. Ze komen en gaan, net als gedachten. Gedachten kunnen langskomen in een frequentie van 24 per seconden. Emoties 15 per minuut. Emoties en/of gedachten veroorzaken geen lijden. De koppeling die wij maken kunnen van het geheel een "drama" maken. Als voorbeeld iemand in je nabijheid sterft. We weten dat dit gebeurd, want het hoort bij het leven. Maar wat is dan het lijden? Iemand zou niet mogen sterven, hij/zij is nog te jong, ik had nog meer van die persoon willen beleven, etc, etc. Wat zorgt nu precies voor het lijden? Het feit dat de emotie verdriet langskomt? Dat gebeurt zowiezo of iemand nu is overleden of niet. Het feit dat deze gedachten voorbij komen? Of het feit dat wij niet willen accepteren dat er iemand dood is gegaan? Zonder het drama en zonder de verhalen erover is er geen lijden. En als dit wordt gezien als "simpel door de bocht gaan", laat mij er dan maar simpel doorheen gaan. "I did it my way!"

Liefs en warmte, Bigbear
Mmm, wat mij betreft een wat warrig verhaal vol inconsistenties. Voorbeeld: hoe kan iets geen oorzaak hebben, maar vervolgens wel ontstaan door een koppeling van twee zaken?

Maar goed, wat je hier stelt is feitelijk gelijk aan wat ik eerder schreef - wellicht onbedoeld. Namelijk, het zijn niet de emoties die lijden veroorzaken, maar de associaties die wij met onze zintuiglijke gegevens leggen. Daarna volgen pas de emoties. En, zoals ik ook eerder schreef, betekent het accepteren van emoties niet het wegnemen van lijden. Denken we dat wel, dan zou dat hetzelfde zijn  als bij een hoop stront je neus dichthouden en vervolgens zeggen dat die drol er niet ligt.

Nee, de wortels van lijden liggen niet in emoties, maar in de associaties (ofwel de hechting) die wij met dingen hebben. En wel in eerste instantie de onjuiste associatie dat er ueberhaupt een onafhankelijk ding is, met kwaliteiten van zichzelf, die wij begeren dan wel ontwijken.
_/\_

bigbear

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 07-01-2009 00:03 »
Nee, de wortels van lijden liggen niet in emoties, maar in de associaties (ofwel de hechting) die wij met dingen hebben. En wel in eerste instantie de onjuiste associatie dat er ueberhaupt een onafhankelijk ding is, met kwaliteiten van zichzelf, die wij begeren dan wel ontwijken.

Dus wat dat betreft zijn we het eens dat het aan de associaties (de gedachte/emotie koppeling) oftewel de hechting ligt. Je niet meer hechten lost het lijden op. Ik ben me aan vele zaken niet meer gaan hechten (materiele zaken), maar ook in mijn relaties. Ik zal niet beweren dat ik onthecht ben van al mijn relaties, want dat is niet zo (met kinderen b,v, vind ik dat nog erg lastig). Met mijn partner(s) werkt dat heel goed en merk ik dat er geen lijden meer is. Er is alleen nog volledige vrijheid van zijn binnen de relatie. Er is geen trekken of duwen meer, er is geen boosheid meer. Er is geen gehechtheid meer.

Liefs en warmte, Bigbear

bigbear

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 07-01-2009 00:08 »
hey big bear,

hoe match je je laatste reaktie

met een boeddhistisch concept als''karma''?

grtz

Ik ben verantwoordelijk voor alles wat ik doe in mijn leven. Dus ook al mijn akties doe ik zelf. Gedachten die bij mij binnenkomen, hoef ik nog niet te geloven en daar wat mee te doen. Gedachten waar ik niets mee kan, laat ik simpelweg weer varen.

Liefs en warmte, Bigbear

lord rainbow

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 07-01-2009 05:03 »
dan hebben we het toch over oorzaken en gevolgen...?

« Laatst bewerkt op: 07-01-2009 05:16 door lord rainbow »

Offline AllumaN

• Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #33 Gepost op: 07-01-2009 11:08 »
Je niet meer hechten lost het lijden op. Er is geen gehechtheid meer.
Dit doet met aan ascese denken. Ik ervaar dit als een extreme visie, want niet hechten is onmogelijk. Inzicht in hechting vermindert lijden wel, maar de hechting zelf blijft bestaan. Het idee is dan ook niet om hechting te elimineren, maar er opmerkzaam op te zijn - de middenweg.

Je volledig niet meer hechten is niet mogelijk, omdat we ons slechts voor klein deel bewust kunnen maken van onze associaties (hechtingen). Hechting vindt op allerlei niveaus plaats. Bedenk bijvoorbeeld dat al het simpelweg zien van dingen in de brei van onze zintuiglijke gegevens al het leggen van associaties betekent. Voorbeeld: "Ik zie een boom" - zelfs al voelen we niets bij die waarneming, dan nog impliceert het dat er onafhankelijke, op zichzelf bestaande dingen 'zijn' die we 'ik' en 'boom' noemen. Maar ze bestaan in realiteit niet. Er is geen ik. Er is geen boom.

Maar we zijn en blijven menselijke eigenschappen vertonen, zoals hechting en emoties. We zullen dus ook de hechting zelf moeten accepteren, maar we kunnen wel onze opmerkzaamheid trainen. Zo leren we hoe we met de onvermijdelijke hechting (en emoties) juist kunnen omgaan.
_/\_

bigbear

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 07-01-2009 11:47 »
Volledig met je eens dat de hechting niet is te elimineren. Het is wel te voorkomen door niets meer op te slaan. Als ik een boom zie, dan zie ik een boom. Ik bewaar geen plaatje van die boom, geen naam van die boom, ik weet niet eens welke soort de boom is. Zo kan ik de boom zien, zonder er iets mee te doen. En de volgende keer dat ik een boom zie, is het opnieuw een boom. Emoties zijn menselijk en komen en gaan, hechting niet. Hechting is een concept dat achteraf moeilijk is te doorgronden (maar niet onmogelijk). Je niet opnieuw meer hechten is makkelijker. Dus accepteren van een bestaande hechting, helemaal mee eens. Accepteren dat hechting noodzakelijk is niet.

Ik zie hetzelfde proces bij oordelen. Een mens kan m.i. niet niet oordelen. Wat je echter met je oordeel doet is een hele andere zaak. Waarom zou je een oordeel opslaan?

Liefs en warmte, Bigbear

Edithje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 07-01-2009 14:46 »

Dus wat dat betreft zijn we het eens dat het aan de associaties (de gedachte/emotie koppeling) oftewel de hechting ligt. Je niet meer hechten lost het lijden op. Ik ben me aan vele zaken niet meer gaan hechten (materiele zaken), maar ook in mijn relaties. Ik zal niet beweren dat ik onthecht ben van al mijn relaties, want dat is niet zo (met kinderen b,v, vind ik dat nog erg lastig). Met mijn partner(s) werkt dat heel goed en merk ik dat er geen lijden meer is. Er is alleen nog volledige vrijheid van zijn binnen de relatie. Er is geen trekken of duwen meer, er is geen boosheid meer. Er is geen gehechtheid meer.

Liefs en warmte, Bigbear

Klinkt heel mooi natuurlijk dat er geen lijden meer is.
Maar niet hechten lijkt me onmogelijk...lieve mensen om je heen daar hecht je je aan...waarom leef je anders samen met iemand vraag ik me af...

lord rainbow

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 07-01-2009 16:47 »
natuurlijk is betrokkenheid een goede zaak,
je verbonden voelen.

ik zie het probleem ook niet  in ''hechten'',
maar in overdreven hechten.

het probleem zit hem in de overdrijving,
het opblazen,het groter maken als dat het is.

grtz

bigbear

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 07-01-2009 18:08 »
Is verbonden zijn, hetzelfde als je hechten? In mijn belveing zit daar een heel verschil tussen. Ik ben met iedereen verbonden op deze aarde. En wanneer ben ik aan iemand gehecht? Als ik het idee heb om iemand te kunnen verliezen, kwijt te raken. Ik kan mijn partner niet verliezen, want ik bezit haar niet. De relatie duurt zolang het duurt. En ik geniet van elk moment zolang het duurt. De gedachte dat het "voor eeuwig" zou moeten zijn, is een illusie, is gebaseerd op angst. Ik ben niet bang om mijn partner kwijt te raken, want ik wil het beste voor mijn partner. En als dat zou betekenen dat dat niet meer bij mij is, dan is dat zo. Hechting kan voor enorme problemen zorgen. Je kunt zelfs je partner van je af duwen omdat je haar zo graag dicht bij je wilt hebben. Zonder hechting zal dat nooit gebeuren, want het samenzijn duurt precies zo lang als het duurt. Dat is de realiteit. En dan is er geen lijden.

Liefs en warmte, Bigbear

Edithje

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 07-01-2009 18:33 »
Is verbonden zijn, hetzelfde als je hechten? In mijn belveing zit daar een heel verschil tussen. Ik ben met iedereen verbonden op deze aarde. En wanneer ben ik aan iemand gehecht? Als ik het idee heb om iemand te kunnen verliezen, kwijt te raken. Ik kan mijn partner niet verliezen, want ik bezit haar niet. De relatie duurt zolang het duurt. En ik geniet van elk moment zolang het duurt. De gedachte dat het "voor eeuwig" zou moeten zijn, is een illusie, is gebaseerd op angst. Ik ben niet bang om mijn partner kwijt te raken, want ik wil het beste voor mijn partner. En als dat zou betekenen dat dat niet meer bij mij is, dan is dat zo. Hechting kan voor enorme problemen zorgen. Je kunt zelfs je partner van je af duwen omdat je haar zo graag dicht bij je wilt hebben. Zonder hechting zal dat nooit gebeuren, want het samenzijn duurt precies zo lang als het duurt. Dat is de realiteit. En dan is er geen lijden.

Liefs en warmte, Bigbear

Je hebt helemaal gelijk dat je vanuit hechting juist het tegenovergestelde zou kunnen bereiken. Wat ik wel heel knap vind (als ik dat zo mag uitdrukken) dat je je zo opstelt tegenover je partner. Ik zou er niet aan moeten denken om (weer)  een partner te verliezen, ook al weet ik dat ik hem niet bezit, dan zou ik wel degelijk heel verdrietig zijn en moeite moeten doen om een weg te vinden die me weer verder lijdt door dit leven.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 07-01-2009 20:45 »
Is verbonden zijn, hetzelfde als je hechten? In mijn belveing zit daar een heel verschil tussen. Ik ben met iedereen verbonden op deze aarde. En wanneer ben ik aan iemand gehecht?

gehechtheid is voor mij een overdreven vorm van betrokkenheid..

bigbear

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 08-01-2009 13:12 »
Je hebt helemaal gelijk dat je vanuit hechting juist het tegenovergestelde zou kunnen bereiken. Wat ik wel heel knap vind (als ik dat zo mag uitdrukken) dat je je zo opstelt tegenover je partner. Ik zou er niet aan moeten denken om (weer)  een partner te verliezen, ook al weet ik dat ik hem niet bezit, dan zou ik wel degelijk heel verdrietig zijn en moeite moeten doen om een weg te vinden die me weer verder lijdt door dit leven.

Dat is nu precies wat we aangeleerd krijgen en om ons heen zien. Het niet willen accepteren van de realiteit. De realiteit is dat een relatie eindig is. Er is maar een persoon waar je honderd procent van zeker weet dat ie bij je is zolang je leeft en dat ben je zelf. Alle andere relaties zijn eindig. En als je dat beseft, kun je gaan genieten van de momenten dat je wel samen bent, in plaats van je druk te maken over dat het misschien wel eens afgelopen zou kunnen zijn of dat je ruzie gaat maken omdat je zo graag gelijk wilt hebben. Als je er over nadenkt is het toch te gek voor woorden? Ik hou enorm veel van iemand en dus doe ik hem/haar pijn. Hoe is het toch mogelijk? Omdat we bang zijn. En omdat we zelf pijn zijn gedaan. We denken dat het onderdeel is van het leven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het duidelijkst kan ik dat aangeven met een voorbeeld. Ik ben pijn gedaan op school, door mijn ouders (althans ik heb het zo ervaren). De oneerlijkheid ervan kon ik totaal niet begrijpen. Ik moest iets doen omdat zij het zo wilden. Wat was dat nu voor een reden? Totdat ikzelf ouder werd en voor hetzelfde dilemma stond: waarvoor moet ik dat dan doen? Toen kwam bij mij het besef dat ik mijn kinderen niet (geestelijk) pijn hoefde te doen en dat zij maar moesten worden wat ik graag in hun wilde zien. Zij zijn goed zoals ze zijn en willen graag ondersteuniong van mij. Niet iemand die zegt dat je dingen moeten doen omdat ik dat zeg. Als ik het hun niet uit kan leggen, wat is dat het nut?

Ik heb leren inzien dat ik zelf al heel ben. Ik zoek geen aanvulling/invulling meer van mijn partner. Mijn partner mag helemaal zijn zoals ze is. En daarom is zij vrij en ben ik vrij. En geniet ik zolang ik van mijn partner mag genieten. En toen mijn vorige partner plotseling overleed, was ik blij dat ik met haar heb geleefd en genoten van elk moment. En vrij snel na haar overlijden ben ik weer en nieuwe partner tegengekomen en ben daar weer een relatie mee aangegaan. Waarom snel daarna? Omdat ik het mijzelf waard vind om met iemand samen te zijn. En weer precies zolang het duurt. Niet langer en niet korter.

Liefs en warmte, Bigbear

Edithje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 09-01-2009 09:23 »

Dat is nu precies wat we aangeleerd krijgen en om ons heen zien. Het niet willen accepteren van de realiteit. De realiteit is dat een relatie eindig is. Er is maar een persoon waar je honderd procent van zeker weet dat ie bij je is zolang je leeft en dat ben je zelf. Alle andere relaties zijn eindig. En als je dat beseft, kun je gaan genieten van de momenten dat je wel samen bent, in plaats van je druk te maken over dat het misschien wel eens afgelopen zou kunnen zijn of dat je ruzie gaat maken omdat je zo graag gelijk wilt hebben. Als je er over nadenkt is het toch te gek voor woorden? Ik hou enorm veel van iemand en dus doe ik hem/haar pijn. Hoe is het toch mogelijk? Omdat we bang zijn. En omdat we zelf pijn zijn gedaan. We denken dat het onderdeel is van het leven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het duidelijkst kan ik dat aangeven met een voorbeeld. Ik ben pijn gedaan op school, door mijn ouders (althans ik heb het zo ervaren). De oneerlijkheid ervan kon ik totaal niet begrijpen. Ik moest iets doen omdat zij het zo wilden. Wat was dat nu voor een reden? Totdat ikzelf ouder werd en voor hetzelfde dilemma stond: waarvoor moet ik dat dan doen? Toen kwam bij mij het besef dat ik mijn kinderen niet (geestelijk) pijn hoefde te doen en dat zij maar moesten worden wat ik graag in hun wilde zien. Zij zijn goed zoals ze zijn en willen graag ondersteuniong van mij. Niet iemand die zegt dat je dingen moeten doen omdat ik dat zeg. Als ik het hun niet uit kan leggen, wat is dat het nut?

Ik heb leren inzien dat ik zelf al heel ben. Ik zoek geen aanvulling/invulling meer van mijn partner. Mijn partner mag helemaal zijn zoals ze is. En daarom is zij vrij en ben ik vrij. En geniet ik zolang ik van mijn partner mag genieten. En toen mijn vorige partner plotseling overleed, was ik blij dat ik met haar heb geleefd en genoten van elk moment. En vrij snel na haar overlijden ben ik weer en nieuwe partner tegengekomen en ben daar weer een relatie mee aangegaan. Waarom snel daarna? Omdat ik het mijzelf waard vind om met iemand samen te zijn. En weer precies zolang het duurt. Niet langer en niet korter.

Liefs en warmte, Bigbear

....Heel mooi om zo te kunnen en mogen leven....

bigbear

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 09-01-2009 12:18 »
....Heel mooi om zo te kunnen en mogen leven....

Iedereen kan die keuze maken. Iedereen is vrij om het op een eigen wijze te bekijken. Daar is geen enkele leer of geloof voor nodig. Iedereen heeft die mogelijkheid in zich. De vraag is of je daar alleen in durft te staan, want niemand kan je daarin helpen  ;)

Liefs en warmte, Bigbear

Johannes

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 11-01-2009 00:20 »
Iedereen kan die keuze maken. Iedereen is vrij om het op een eigen wijze te bekijken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het gaat niet alleen over het maken van een keuze of vrijheid van mening. Dat zijn allemaal verstandelijke zaken. En juist in relaties gaat het over meer dan het verstand. En over je emoties heb je niet de gehele controle. Daar zul je mee om moeten gaan in plaats van hen weg te beredeneren.

Je kunt ook zeggen, de beste relaties heb je met mensen waarvoor je geen liefde voelt. Gewoon voor de gezelligheid of de seks. In zulke relaties hoef je namelijk ook niets emotioneels van elkaar en heb je ook geen emotionele verplichtingen. Hartstikke makkelijk. Relaties zijn inderdaad eindig, maar dat zijn vakanties ook. Toch is een relatie iets anders dan een vakantie.

Als ik mijn vrouw zou verliezen zou ik kapot zijn van verdriet. En naar mijn mening is dat maar goed ook: een teken dat ik van haar hou. Liefde doet pijn en dat is een hard feit waarmee we geconfronteerd worden bij verlies. Je hebt ook recht op verdriet en rouw bij verlies. En dat verdriet kun je proberen weg te beredeneren, maar dan doe je jezelf emotioneel wellicht tekort.

Daarmee wil ik niemands manier van denken of voelen bekritiseren. Dat kan ook helemaal niet, want denken en voelen zijn intiem en voor anderen nauwelijks te kennen. Maar de uitdaging hierin ligt er volgens mij niet in om de relatie te relativeren, maar om het verdriet erna deel te maken van jezelf. En vervolgens verder te gaan met het leven.

bigbear

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 11-01-2009 10:59 »
Lieve Johannes,

Citaat
Als ik mijn vrouw zou verliezen zou ik kapot zijn van verdriet. En naar mijn mening is dat maar goed ook: een teken dat ik van haar hou. Liefde doet pijn en dat is een hard feit waarmee we geconfronteerd worden bij verlies. Je hebt ook recht op verdriet en rouw bij verlies. En dat verdriet kun je proberen weg te beredeneren, maar dan doe je jezelf emotioneel wellicht tekort.

Liefde doet pijn? Dat is jouw keuze, niet die van mij.
Als je het ziet als iets weg redeneren, geef ik je helemaal gelijk. Ik heb het over een heel andere manier van ervaren.

Citaat
Daarmee wil ik niemands manier van denken of voelen bekritiseren. Dat kan ook helemaal niet, want denken en voelen zijn intiem en voor anderen nauwelijks te kennen. Maar de uitdaging hierin ligt er volgens mij niet in om de relatie te relativeren, maar om het verdriet erna deel te maken van jezelf. En vervolgens verder te gaan met het leven.

Jij vertaalt iets wat je zelf niet ervaart als iets dat ik relativeer. Dat kan ik me voorstellen. Kun je je ook voorstellen dat als je geen angsten meer kent om iemand kwijt te raken, om iemand te verliezen, dat je juist meer van iemand kunt houden, zonder aan iemand gehecht te raken?

Liefs en warmte, Bigbear

Johannes

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 11-01-2009 17:46 »
Liefde doet pijn? Dat is jouw keuze, niet die van mij.

Ik bedoelde juist dat het niet een keuze is. Het is het gevolg van een emotionele houding. Het is een gevolg van hechting. En je kiest niet voor een emotionele houding. En ook hechting is geen keuze. Een keuze is een cognitief proces en hechting niet. Dat bedoelde ik.

Uiteraard gelden andere regels voor liefde zonder hechting.

Jij vertaalt iets wat je zelf niet ervaart als iets dat ik relativeer. Dat kan ik me voorstellen. Kun je je ook voorstellen dat als je geen angsten meer kent om iemand kwijt te raken, om iemand te verliezen, dat je juist meer van iemand kunt houden, zonder aan iemand gehecht te raken?

Je neemt aan dat ik niet ervaar wat jij kunt relativeren. En uiteraard kun jij je dat voorstellen. Maar verlies komt voor in heel veel levens. Ook in het mijne. En het antwoord op jouw vraag is nee. Ik kan me geen liefde zonder hechting voorstellen. Zo zit ik blijkbaar in elkaar (daar heb ik ook niet voor gekozen).

lord rainbow

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 11-01-2009 18:00 »
deze woordenreeksen doen mij herinneren aan de verlichte meester Marpa,
de leraar van milarepa.

Toen hem het nieuws ter ore kwam dat zijn zoon overleden was,
barste hij in tranen uit.

..

bigbear

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 11-01-2009 20:19 »
Citaat
Je neemt aan dat ik niet ervaar wat jij kunt relativeren. En uiteraard kun jij je dat voorstellen. Maar verlies komt voor in heel veel levens. Ook in het mijne.

Hoe kun je iets dat je niet hebt verliezen?

Citaat
Zo zit ik blijkbaar in elkaar (daar heb ik ook niet voor gekozen).

Het is jouw keuze hoe je dat ziet  ;)

Liefs en warmte, Bigbear

Johannes

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 11-01-2009 22:51 »
Hoe kun je iets dat je niet hebt verliezen?

Dat kan niet. Maar ik heb het ook niet over het verlies van iets fysieks of van een relatie. Ik heb het over verlies van de emotionele hechting die liefde genoemd wordt. En die hechting die hebben we of we het nu willen of niet. En die zit in onszelf, die ligt niet buiten onszelf. Daar hebben we echt niet voor gekozen. Dat is een wezenlijk deel van onszelf.

Ik zeg niet dat het een goed of een slecht deel van onszelf is, maar dat het een natuurlijk deel van onszelf is. Ik heb het ook niet over moraal of over de dharma. We zijn voelende, emotionele wezens en daar hebben we niet voor gekozen, dat zit in ons wezen. Ook in jouw wezen. De dharma probeert ons daarvan te verlossen, maar de dharma is geen reeks keuzes. Het is een pad. En op dat pad is alleen een Boeddha zover dat verlies hem of haar geen lijden geeft.

Daarom blijf ik erbij dat pijn door verlies geen onverstandige keuze is. Omdat het geen keuze is. Wie dat toch vindt, doet in mijn ogen zijn naaste die lijdt tekort. Want die heeft er echt niet voor gekozen om te lijden.

bigbear

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 11-01-2009 23:20 »
Citaat
Ik heb het over verlies van de emotionele hechting die liefde genoemd wordt

Ik noem dat geen liefde. Ik noem dat angst. Pure liefde kent geen hechting, want hechting is een concept, een idee. Onvoorwaardelijke liefde kent geen voorwaarden. Geen enkele.

Citaat
Daarom blijf ik erbij dat pijn door verlies geen onverstandige keuze is. Omdat het geen keuze is. Wie dat toch vindt, doet in mijn ogen zijn naaste die lijdt tekort. Want die heeft er echt niet voor gekozen om te lijden.

Als ik er voor gekozen heb om het concept lijden overboord te gooien doe ik iemand te kort? Omdat ik dan niet mee-lijd?

Liefs en warmte, Bigbear