Auteur Topic: Boeddhisme en drank  (gelezen 24731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sweetnes

  • Gast
Boeddhisme en drank
« Gepost op: 04-02-2009 20:40 »
Goeie avond ,


Zins kort  ben ik me  gaan verdiepen in het boeddhisme,
je zou me een groentje kunnen noemen.
 Een vriend van mij is boeddhist (chinees)  ik vroeg hem eens tijdens  een feest  of drinken volgens  De Boeddha echt verboden is . Hij zij: nee alcohol  is niet verboden alleen sterke drank.

In hoeverre  klopt dit?

En drinken sommige van jullie ?


Greats Sweetnes  ... :)
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:30 door lord rainbow »

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2009 20:48 »
Een theoretisch antwoord:

". Er zijn, jonge huishouder, deze zes kwade gevolgen van het toegeeflijk zijn aan bedwelmende middelen die verdwazing en onoplettendheid veroorzaken:

verlies van rijkdom;
het toenemen van redetwisten;
vatbaarheid voor ziekten;
een slechte reputatie krijgen;
schaamteloze ontbloting van het lichaam;
verzwakking van het intellect. "


Wat verder:

"Iemand is dan een 'vriend' wanneer hij drank van je krijgt;
iemand zegt: dan 'vriend, vriend', alleen in iemands gezicht;
iemand is dan alleen een 'vriend' als het in zijn eigen voordeel is.

Lang slapen, overspel, opvliegendheid,
boosaardig, slecht gezelschap, gierig --
deze zes veroorzaken de ondergang van een man.

Iemand die slechte makkers en vrienden heeft
buigt af naar slechte manieren
die tot ondergang leiden in beide werelden; -
in deze en in de volgende.

Gokken, vrouwen, drank, dansen, zingen,
overdag slapen, op nachtelijke uren over de straat slenteren,
slecht gezelschap, gierigheid --
deze negen oorzaken ruïneren een man[12].

Wie met dobbelstenen speelt en bedwelmende dranken drinkt,
gaat naar vrouwen die voor anderen net zo dierbaar zijn als hun eigen leven,
verblijft in het gezelschap van gemeneriken en niet met ouderlingen --
hij krimpt in zoals de maan tijdens de verwelkende helft.

Wie dronken is, arm, behoeftig,
nog steeds dorst heeft terwijl hij drinkt,
veelvuldig de bar opzoekt;
zinkt in de diepte zoals een steen in het water,
en brengt al gauw zijn familie ten schande.

Hij, die er een gewoonte van maakt om overdag te slapen,
er late uren op na houd, is altijd bedwelmd
en zijn losbandigheid is ongeschikt
om een huislijk leven te leiden.

Wie zegt dat het te warm is, te koud is,
te laat is, en die dingen ongedaan laat;
aan zulke mensen gaan gelegenheden om goed te doen, voorbij.

Maar wie niet méér acht slaat op koude of warmte dan op een grassprietje
en wie dapper zijn plichten uitvoert,
zal het geluk niet missen. " (http://www.toegangtotinzicht.nl/Geschriften/Theravada/d31.php#Bedwelmende%20middelen)

Drank is niet verboden alleen ik denk wel dat 'met mate' heel passelijk is. Afzien van heldere aandacht geeft mogelijkheid tot allerlei 'wazige praktijken' :D
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline AllumaN

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 146
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2009 14:29 »
Niks is verboden. Boeddha-Dharma verduidelijkt alleen dat er handelingen zijn die negatieve, positief of neutraal karma veroorzaken. En dat de dingen zoals ze aan ons verschijnen  neit van zichzelf goed of slecht zijn.

Zo is drank dus niet goed of slecht. Of verboden. En drank nuttigen is ook niet van zichzelf goed of slecht. Het nadeel van drank is wel dat het je geest vertroebelt, waardoor je dingen kunt gaan doen die je negatief karma kunnen brengen. Vandaar dat boeddhisten liever geen drank drinken. Maar er drinken er genoeg, hoor.

Ik drink zelf nauwelijks alcohol. EN als ik drink beperk ik het tot maximaal licht aangeschoten. Ik doe dat sowieso want alcohol valt bij mij nooit erg lekker.
_/\_

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2009 20:54 »
ik steel hier een stukje van lord rainbow uit zijn porno-post ;D  :

Citaat
In de Dazhidulun (Traktaat van de geweldige perfectie van wijsheid), staat een invloedrijk verhaal over twee monniken, Agramati en Prasannendriya. Agramati leefde keurig maar miste het juiste inzicht, hij ging daarom na zijn dood naar de hel. Prasannendriya daarentegen hield zich helemaal niet aan de regels maar had wel het juiste inzicht en bereikte daardoor Nirvana.
Regels zijn altijd relatief, leert het mahayana-boeddhisme. Wat absoluut goed is, dat kan je enkel realiseren, dat is iets dat wijzen zoals Prasannendriya in zich hebben en leven, niet iets dat je kan leren uit een boekje en simpelweg navolgen.

Denk dat het persoonlijk is (ook bij de porno). Belangrijk is dat je jezelf leert kennen, en hoe jij tegenover zo'n dingen staat, en er op reageert, hoe je er mee omgaat enz...
Ik denk hierbij ook dat de bedoeling is dat je uiteindelijk niet meer naar de Boeddha hoeft te kijken voor wat al dan niet goed is, maar dat je het gewoon weet, omdat je er zelf hebt over nagedacht, wat de gezondste houding voor jou is. Anders zijn we ook maar na-apers...
Wel eerlijk zijn tov jezelf. Soms gebruiken we mooie intellectuele trucjes om ons wangedrag te legitimeren. Misschien doe ik het nu zelfs...
Maar, nu spreek ik mezelf mss een beetje tegen, denk dat je als je volledige verlichting wil bereiken, toch beter heel voorzichtig bent met deze zaken (porno, drank). Belangrijkste is waarschijnlijk dat je ervan onthecht bent, dat je er volledig los van staat, en hierin moet je toch wel consequent zijn voor jezelf...
Uiteindelijk is het ook maar porno en drank.

Ik moet er wel bij zeggen, sweetnes, dat dit een persoonlijk standpunt is. Ik spreek hier niet in naam van het boeddhisme, of op basis van teksten ofzo.

onthou vooral:  ALCOHOL KILLS THE BRAIN!!!  maar ik ga hier niet verder op door gaan, het zou een beetje hypocriet zijn, zelf gebruik ik ook (alcohol). Het is altijd veel makkelijker gezegd...

Simon

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2009 01:08 »
Hoi sweetness,

Niets is verboden in het Boeddhisme. Tenminste, als je geen monnik bent ;)

Pas als je zelf snapt waarom de Boeddha ooit zei waarom je drank moet vermijden, hoef je het toe te passen.

Het is essentieel voor Boeddhisme dat je dit begrijpt, vandaar dat ik het nogmaals post terwijl anderen het eigenlijk al goed verwoord hadden. Je moet het zelf ervaren en nooit iets aannemen omdat iemand anders het heeft gezegd.

Wat betreft je tweede vraag; Ik drink niet meer. Maar dat is dus een keuze, geen verbod :)


Groeten,
Simon

Offline Pieter

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2009 12:13 »
Hallo,

Ik heb de Vijf Aandachtsoefeningen aangenomen. De vijfde aandachtsoefening gaat over het aandachtig consumeren van al dat je tot je kunt nemen variërend van TV-programma's tot alcohol. Een aandachtsoefening impliceert dat je bewust en aandachtig met deze dingen omgaat, het is geen gebod of verbod, maar nodigt je uit na te denken waarmee je bezig bent en wat de gevolgen voor jou en je omgeving kunnen zijn. Vanaf het moment dat ik de aandachtsoefeningen aannam heb ik niet meer gedronken.

Thich Nhat Hanh heeft hierover het volgende stuk geschreven, onder andere m.b.t. alcohol, maar eerst de Vijfde Aandachtsoefening:

'Bewust van het lijden veroorzaakt door consumptie zonder aandacht, beloof ik goede gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk,  aan te kweken voor mijzelf, mijn gezin en mijn maatschappij door me toe te leggen op aandachtig eten, drinken en consumeren. Ik beloof dat ik alleen dingen tot me zal nemen die vrede, welzijn en vreugde bewaren in mijn lichaam, in mijn bewustzijn, en in het gemeenschappelijke lichaam en bewustzijn van mijn gezin en samenleving. Ik ben vastbesloten geen alcohol of enig ander bedwelmend middel te gebruiken en geen voedsel of andere dingen tot me te nemen die vergiften bevatten, zoals bepaalde TV programma´s, tijdschriften, boeken, films en gesprekken. Ik besef dat het schaden van mijn lichaam of mijn bewustzijn met deze vergiften neerkomt op verraad aan mijn voorouders, mijn ouders, mijn samenleving en toekomstige generaties. Ik zal eraan werken om geweld, vrees, boosheid en verwarring in mijzelf en in de maatschappij te veranderen door me aan een dieet te houden voor mezelf en voor de maatschappij. Ik begrijp dat een juist dieet doorslaggevend is voor verandering van mijzelf en voor verandering van de maatschappij. (De vijfde van de vijf aandachtsoefeningen van Thich Nhat Hanh )

Telkens als we in bad of onder de douche gaan, kunnen we ons lichaam bekijken en zien dat het een geschenk is van onze ouders en van hun ouders. Zelfs al willen velen van ons niet veel met onze ouders te maken hebben -- ze kunnen ons zo gekwetst hebben -- als we dieper kijken zien we dat we alle identificatie met hen niet kunnen laten vallen. Terwijl we elk deel van ons lichaam wassen, kunnen we ons afvragen: 'Wie behoort dit lichaam toe? Wie heeft dit lichaam aan mij overgedragen? Wat is er overgedragen?' Door op deze manier te mediteren zullen we ontdekken dat er drie onderdelen zijn: degeen die overdraagt, dat wat wordt overgedragen, en degene die het overgedragene ontvangt. De overdrager zijn onze ouders. Wij zijn de voortzetting van onze ouders en hun voorouders. Het overgedragene is ons lichaam zelf. En degene die het overgedragene ontvangt zijn wij. Als we hierover verder mediteren, zullen we duidelijk zien dat de overdrager, het overgedragene en de ontvanger één zijn. Alle drie zijn in ons lichaam aanwezig. Als we diep in aanraking zijn met het nu, kunnen we zien dat al onze voorouders en alle toekomstige generaties in ons aanwezig zijn. Als we dit zien weten we wat we moeten doen en wat we niet moeten doen -- voor onszelf, onze voorouders, onze kinderen en hun kinderen.

Als je naar je vader kijkt zie je aanvankelijk waarschijnlijk niet dat jij en je vader één zijn. Misschien ben je om vele redenen boos op hem. Maar zodra je je vader begrijpt en van hem houdt, besef je de leegte van de overdracht. Je beseft dat jezelf liefhebben hetzelfde is als je vader liefhebben, en je vader liefhebben is jezelf liefhebben. Je houdt je lichaam en je bewustzijn gezond voor je voorouders, je ouders, en toekomstige generaties. Dat doe je voor de samenleving en voor iedereen, niet alleen voor jezelf. Het eerste wat je in gedachten moet houden is dat je dit niet als losstaand wezen doet. Wat je ook maar tot je neemt, je doet het voor iedereen. Al je voorouders en alle toekomstige generaties nemen het met je. Dat is wat de leegte van de overdracht werkelijk betekent. De Vijfde Aandachtsoefening moet in deze geest worden nageleefd.

Er zijn mensen die alcohol drinken en dronken worden, die hun lichaam, hun gezin, hun samenleving kapot maken. Die zouden niet moeten drinken. Maar jij, die al dertig jaar elke week een glas wijn drinkt zonder dat je jezelf schade doet, waarom zou je daarmee ophouden? Wat heeft het voor zin om deze Aandachtsoefening te doen als het jou of anderen geen kwaad doet om alcohol te drinken? Al heb je jezelf geen kwaad gedaan door in de afgelopen dertig jaar elke week maar één of twee glazen wijn te drinken, toch kan het invloed hebben op je kinderen, je kleinkinderen en je samenleving. Om dat te zien hoeven we alleen maar dieper te kijken. Je handelt niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen. Je kinderen zouden een neiging tot alcoholisme kunnen hebben en doordat ze jou elke week zien drinken zou een van hen in de toekomst alcoholist kunnen worden. Als je je twee glaasjes wijn opgeeft doe je dat om je kinderen, je vrienden en je gemeenschap te laten zien dat je leven niet alleen voor jezelf is.  Je leven is voor je voorouders, voor toekomstige generaties, en ook voor de samenleving. Niet langer elke week twee glazen wijn drinken is handelen met diepgang, ook al heeft het drinken jou geen kwaad gedaan.  Dat is het inzicht van een bodhisattva die weet dat alles wat ze doet voor al haar voorouders en voor alle toekomstige generaties gedaan wordt. De leegte van de overdracht is de grondslag van de Vijfde Aandachtsoefening. Aan het druggebruik door zovele jonge mensen moeten we met dezelfde soort inzicht een eind maken.

In het moderne leven denken de mensen dat hun lichaam hun toebehoort en dat ze het alles kunnen aandoen wat ze maar willen. 'We hebben het recht op ons eigen leven.' Als je zo´n verklaring aflegt, heb je de wet achter je. Dit is een uiting van individualisme. Maar volgens de lering van de leegte is je lichaam niet van jou. Je lichaam behoort toe aan je voorouders, je ouders, en toekomstige generaties. Het behoort ook aan de samenleving toe, en aan alle andere levende wezens. Ze zijn alle bij elkaar gekomen om de aanwezigheid van dit lichaam tot stand te brengen -- de bomen, de wolken, alles. Je lichaam gezond houden houdt in dat je uiting geeft aan dankbaarheid jegens de hele kosmos, alle voorouders, en ook dat je de toekomstige generaties niet verraadt. We houden ons aan deze aandachtsoefening voor de hele kosmos, de hele maatschappij. Als we gezond zijn kan iedereen daar de vruchten van plukken -- niet alleen iedereen in de samenleving van mannen en vrouwen, maar iedereen in de samenleving van dieren, planten en mineralen. Dit is een aandachtsoefening voor een bodhisattva. Als we ons aan de Vijf Aandachtsoefeningen houden zijn we al op het pad van een bodhisattva.

Als we uit de schelp van ons kleine zelf naar buiten kunnen komen en kunnen zien dat we met alles en iedereen in verband staan, zien we dat al onze daden in verband staan met de hele mensheid, de hele kosmos. Jezelf gezond houden betekent vriendelijk zijn voor je voorouders, je ouders, de toekomstige generaties, en ook voor je samenleving. Gezondheid is niet alleen lichamelijke, maar ook geestelijke gezondheid. De Vijfde Aandachtsoefening gaat over gezondheid en genezen.

'Bewust van het lijden veroorzaakt door consumptie zonder aandacht, beloof ik goede gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk,  aan te kweken voor mijzelf, mijn gezin en mijn maatschappij...'  Omdat je het niet alleen voor jezelf doet is het echt de daad van een bodhisattva om niet langer één of twee glazen wijn per week te drinken. Je doet het voor iedereen. Als iemand je op een receptie een glas wijn aanbiedt kun je met een glimlach bedanken: 'Nee, dank u. Ik drink geen alcohol. Ik zou het fijn vinden als u me een glas sap of water bracht.' Je doet dat zachtmoedig, met een glimlach. Dit helpt echt. Je geeft een voorbeeld voor veel vrienden, waaronder veel kinderen die erbij zijn. Hoewel je dat op een heel beleefde, rustige manier kunt doen, is het echt handelen als een bodhisattva: je geeft een voorbeeld door je eigen leefwijze.

Alles wat een moeder eet of drinkt, waar ze zich zorgen over maakt, of waar ze bang voor is, zal invloed hebben op het ongeboren kind binnenin haar. Zelfs als het kind in haar nog erg klein is, zit alles er al in. Als de jonge moeder zich niet bewust is van de aard van 'inter-zijn', schaadt ze misschien tegelijkertijd zichzelf en haar kind. Als ze alcohol drinkt zal ze in zekere mate de hersencellen in haar ongeboren kind kapot maken. Modern onderzoek heeft dit bewezen.

Aandachtig consumeren is het doel van deze aandachtsoefening. We zijn wat we consumeren. Als we dieper naar de dingen kijken die we elke dag tot ons nemen, zullen we onze eigen aard heel goed leren kennen. We moeten eten, drinken en consumeren, maar als we het zonder aandacht doen maken we misschien ons lichaam en ons bewustzijn stuk; daarbij tonen we ons ondankbaar tegenover onze voorouders, onze ouders en toekomstige generaties.

Als we aandachtig eten staan we nauw in contact met het voedsel. Het voedsel dat we eten bereikt ons uit de natuur, van levende wezens, en uit de kosmos. Het met onze aandacht aanraken betekent onze dankbaarheid tonen. Met aandacht eten kan een grote vreugde zijn. We prikken ons eten op met een vork, kijken er even naar voordat we het in de mond stoppen en kauwen het dan zorgvuldig en aandachtig, tenminste vijftig keer. Als we dat zo doen, zijn we in contact met de hele kosmos.

In contact zijn houdt ook in dat we weten of er gifstoffen in ons voedsel aanwezig zijn. We kunnen voedsel als gezond of ongezond herkennen dankzij onze aandacht. Voor het eten kunnen de leden van een gezin in- en uitademen en naar het voedsel op tafel kijken. Eén kan de naam van elke schotel  noemen: 'aardappels', 'sla', enzovoort. Iets bij name noemen helpt ons er diep mee in aanraking te komen en zijn ware aard te zien. Tegelijkertijd onthult aandacht ons de aan- of afwezigheid van gifstoffen in elke schotel. Kinderen vinden dit leuk als we ze laten zien hoe het moet. Aandachtig eten is een goede opvoeding. Als je het een tijd lang zo doet, zul je erachter komen dat je zorgvuldiger eet, en je gewoonte om aandachtig te eten zal een voorbeeld voor anderen zijn. Het is een kunst om te eten op een manier die aandacht in ons leven brengt.

We kunnen een zorgvuldig dieet houden voor ons lichaam, en we kunnen ook een zorgvuldig dieet houden voor ons bewustzijn, onze geestelijke gezondheid. We moeten geen geestelijk 'voedsel' nemen dat vergif in ons bewustzijn brengt. Van sommige TV-programma's bijvoorbeeld kunnen we leren en ze helpen ons gezonder te leven, en we moeten tijd vrijmaken om naar zulke programma's te kijken. Maar andere programma's brengen ons gif, en we moeten onszelf ervan weerhouden daarnaar te kijken. Iedereen in het gezin kan hieraan meedoen.

We weten dat sigaretten roken niet goed is voor onze gezondheid. We hebben er hard voor gewerkt om de fabrikanten zover te krijgen dat ze op een pakje sigaretten afdrukken: 'WAARSCHUWING. BRENGT DE GEZONDHEID ERNSTIGE SCHADE TOE.' Dat is een krachtige uitspraak, maar het was nodig omdat de reclame voor roken erg overtuigend is. Die geeft jonge mensen het idee dat ze niet echt leven als ze niet roken. Deze reclame legt verband tussen roken en de natuur, de lente, dure auto's, mooie mannen en vrouwen, en een hoge levensstandaard. Je zou ervan gaan geloven dat als je niet rookt of alcohol drinkt, er in dit leven helemaal geen geluk voor je is weggelegd. Dit soort reclame is gevaarlijk; het dringt door in ons onbewuste. Er zijn zoveel prachtige en gezonde dingen om te eten en te drinken. We moeten laten zien hoe dit soort propaganda de mensen misleidt.

De waarschuwing op sigarettenpakjes is niet voldoende. We moeten in opstand komen, artikelen schrijven, en alles doen wat we kunnen om de campagnes tegen het roken en drinken op te voeren. We gaan in de juiste richting. Eindelijk is het mogelijk om met het vliegtuig te gaan zonder last te hebben van sigarettenrook. We moeten ons in die richting meer inspannen.

Ik weet dat het drinken van wijn diepe wortels heeft in de Westerse beschaving. Bij de plechtigheden van de Eucharistie en van de seder bij het Joodse Paasfeest is wijn een belangrijk onderdeel. Maar ik heb hierover met priesters en rabbijnen gesproken en ze hebben me gezegd dat het mogelijk is om in plaats van wijn druivensap te gebruiken.
Zelfs als we helemaal niet drinken kunnen we nog steeds op straat aan ons eind komen door een dronken automobilist. Door één persoon ervan te overtuigen niet te drinken maken we de wereld veiliger voor ons allemaal.

Soms hoeven we niet zoveel te eten of te drinken als we doen, maar is het een soort verslaving geworden. We voelen ons zo eenzaam. Eenzaamheid is een van de aandoeningen van het moderne leven. Het is net zoiets als de Derde en Vierde Aandachtsoefening: we voelen ons eenzaam, daarom beginnen we een gesprek, of zelfs een seksuele relatie, in de hoop dat het gevoel van eenzaamheid zal verdwijnen. Drinken en eten kunnen een gevolg zijn van eenzaamheid. Je wilt drinken of te veel eten om je eenzaamheid te vergeten, maar wat je eet kan gifstoffen in je lichaam brengen. Als je je eenzaam voelt doe je de koelkast open, kijkt naar de TV, leest tijdschriften of romans, of pakt de telefoon om te praten. Maar consumptie zonder aandacht maakt de toestand altijd erger.

Een film kan heel wat geweld, haat en vrees bevatten. Als we een uur lang naar die film kijken, zullen we de zaden van geweld, haat en vrees in ons water geven. Dat doen we, en we laten ook toe dat onze kinderen dat doen. Daarom zouden we als gezin een bijeenkomst moeten beleggen om een verstandig beleid aangaande televisiekijken te bespreken. Misschien moeten we onze TV-toestellen wel merken op dezelfde manier als we sigaretten gemerkt hebben: 'WAARSCHUWING: TELEVISIEKIJKEN KAN DE GEZONDHEID SCHADEN.' Dat is de waarheid. Er zijn kinderen die bij een bende gegaan zijn, en andere die heel gewelddadig zijn, ten dele doordat ze op de televisie heel wat geweld gezien hebben. We moeten een verstandig beleid voeren met betrekking tot het gebruik van de televisie in ons gezin.

We zouden onze dag zo moeten indelen dat ons gezin de tijd heeft om te profiteren van de vele gezonde en mooie programma's op de TV. We hoeven ons TV-toestel niet te vernietigen; we moeten het alleen met wijsheid en aandacht gebruiken. Dit kunnen we in de familie en in de gemeenschap bespreken. Er zijn een aantal dingen die we kunnen doen, bijvoorbeeld de TV-stations vragen om een gezondere programmering op te zetten, of de suggestie aan fabrikanten om toestellen aan te bieden die alleen stations ontvangen met gezonde, leerzame programma's. Tijdens de oorlog in Vietnam dropte het Amerikaanse leger honderdduizenden radio's in de jungle die maar één station konden ontvangen, datgene dat propaganda maakte voor de anti-communisten. Dit is geen psychologische oorlogvoering, maar ik denk dat vele gezinnen blij zouden zijn met een TV-toestel waarop we alleen gezonde programma's zouden kunnen zien. Ik hoop dat je naar TV-fabrikanten en TV-stations schrijft om je ideeën hierover te uiten.

We hebben bescherming nodig omdat het vergif overweldigend is. Het vernielt onze samenleving, onze gezinnen en onszelf. We moeten alles gebruiken wat we hebben om ons te beschermen. Besprekingen over dit onderwerp zullen leiden tot belangrijke ideeën, zoals hoe we ons tegen afbrekende televisie-uitzendingen moeten beschermen. We moeten in ons gezin en onze gemeenschap ook bespreken welke tijdschriften wij en onze kinderen graag lezen, en we moeten de tijdschriften boycotten die onze maatschappij vergiftigen. We moeten ze niet alleen niet lezen, maar we moeten ook een poging doen om mensen te waarschuwen voor het gevaar van het lezen en consumeren van dat soort producten. Hetzelfde geldt voor boeken en gesprekken.

Omdat we eenzaam zijn willen we met elkaar praten, maar onze gesprekken kunnen ook heel wat vergif veroorzaken. Af en toe, nadat we met iemand gesproken hebben, voelen we ons verlamd door wat we net gehoord hebben. Aandacht zal ons in staat stellen om niet langer het soort gesprekken te hebben die ons vergiftigen.

Psychotherapeuten zijn degenen die diepgaand luisteren naar het leed van hun clienten. Als ze niet weten wat ze moeten doen om dat verdriet en die pijn bij zichzelf op te heffen en te transformeren, zijn ze niet in staat om fris en gezond te blijven en het lange tijd uit te houden.

De oefening die ik voorstel heeft drie delen: ten eerste, onderzoek je lichaam en je bewustzijn diepgaand en spoor het vergif op dat je al in je hebt. Ieder van ons moet zijn eigen dokter zijn, niet alleen voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Als we de gifstoffen op het spoor zijn, kunnen we ze proberen te verdrijven. Eén manier is om veel water te drinken. Een andere is massage, om het bloed naar de plek te helpen waar het vergif is, zodat het bloed het weg kan wassen. Een derde is om diep te ademen in frisse en schone lucht. Dit brengt meer zuurstof in het bloed en helpt het om de gifstoffen in ons lichaam te verdrijven. Er zijn mechanismen in ons lichaam om die stoffen te neutraliseren en te verdrijven, maar ons lichaam is misschien te zwak om de klus zelf te klaren. Als we hiermee bezig zijn moeten we ophouden meer vergif te nemen.

Tegelijk kijken we in ons bewustzijn om te zien welk vergif dat al in zich heeft. We hebben veel boosheid, wanhoop, vrees, haat, hevig verlangen en jaloezie -- de Boeddha noemde dat allemaal vergiften. De Boeddha sprak van de drie fundamentele vergiften: boosheid, haat, en zelfbegoocheling. Er zijn er veel meer, en we moeten ze in onszelf herkennen. Ons geluk hangt ervan af of we in staat zijn ze te transformeren. We hebben niet geoefend, en dus zijn we meegesleept door onze onoplettende manier van leven. De kwaliteit van ons leven is sterk afhankelijk van hoeveel vrede en vreugde er in ons lichaam en ons bewustzijn te vinden is. Als er te veel vergif in ons lichaam en bewustzijn zit, zullen de vrede en de vreugde in ons niet sterk genoeg zijn om ons gelukkig te maken. Daarom is de eerste stap het opsporen en herkennen van het gif dat al in ons is.

De tweede stap van de oefening is aandacht voor hetgeen we in ons lichaam en bewustzijn opnemen. Welke soort vergif stop ik vandaag in mijn lichaam? Naar welke films kijk ik vandaag? Welk boek lees ik? In welk tijdschrift ben ik aan het kijken? Wat voor gesprekken voer ik? Probeer het vergif te herkennen.

Het derde deel van de oefening is, jezelf een soort dieet voor te schrijven. Omdat ik besef dat er zoveel vergif in mijn lichaam en bewustzijn is, omdat ik besef dat ik elke dag dat en dat vergif in mijn lichaam en bewustzijn opneem en mezelf daardoor ziek maak en mijn geliefden laat lijden, ben ik vastbesloten om mezelf en juist dieet voor te schrijven. Ik beloof dat ik alleen dingen in me opneem die het welzijn, de vrede en de vreugde in mijn lichaam en bewustzijn bewaren. Ik ben vastbesloten niet meer vergif in mijn lichaam en bewustzijn op te nemen.

Daarom zal ik die dingen niet in mijn lichaam en bewustzijn opnemen, en ik zal er een lijst van maken. We weten dat er veel voedzame, gezonde en verrukkelijke dingen zijn die we iedere dag kunnen nemen. Als we geen alcohol drinken zijn er zoveel heerlijke en gezonde alternatieven: vruchtensap, thee, mineraalwater. We hoeven onszelf  de vreugden van het leven niet te ontzeggen, helemaal niet. Er zijn veel mooie, informatieve en onderhoudende programma's op de televisie. Er zijn veel uitstekende boeken en tijdschriften om te lezen. Er zijn veel bijzondere mensen en veel gezonde onderwerpen om over te praten. Door te beloven dat we alleen dingen consumeren die ons welzijn, vrede en vreugde, en het welzijn, de vrede en de vreugde van ons gezin en de samenleving, bewaren, hoeven we ons de vreugden van het leven niet te ontzeggen. We brengen onszelf diepe vrede en vreugde door deze derde oefening te doen.

Dieet houden is de essentie van deze aandachtsoefening. Oorlogen en bommen worden door ons bewustzijn voortgebracht, individueel en collectief. Ons collectieve bewustzijn heeft zoveel geweld, vrees, hevig verlangen, en haat in zich, dat het in oorlogen en bommen tot uiting kan komen. De bommen zijn het voortbrengsel van onze angst. Omdat anderen krachtige bommen hebben, proberen wij nog krachtiger bommen te maken. Dan horen de andere volkeren dat wij krachtige bommen hebben, en dan proberen zij nog weer sterkere te maken. Het is niet voldoende om de bommen op te ruimen.  Zelfs als we alle bommen naar een verre planeet konden overbrengen, zouden we nog steeds niet veilig zijn, omdat de wortels van de oorlogen en de bommen nog ongeschonden aanwezig zijn in ons collectieve bewustzijn. Het transformeren van het gif in ons collectieve bewustzijn is de ware manier om de oorlog uit te roeien.

Toen we de video zagen waarop Rodney King geslagen werd in de straten van Los Angeles, begrepen we niet waarom de vijf politiemannen een weerloos mens zo telkens weer moesten slaan. We zagen het geweld, de haat en de vrees in de agenten. Maar het is niet een probleem van de vijf agenten alleen. Hun daad was de uiting van ons collectieve bewustzijn. Zij zijn niet de enigen die gewelddadig zijn en vol haat en vrees. De meesten van ons zijn zo. Er is zoveel geweld in alle grote steden, niet alleen in Los Angeles, maar ook in San Francisco, New York, Washington, Chicago, Tokyo, Parijs, en elders. Iedere ochtend zeggen politieagenten als ze naar hun werk gaan: ' Ik moet oppassen dat ik niet vermoord word. Dan kan ik niet meer terug naar mijn gezin.' Een politieman oefent elke dag angst, en daardoor doet hij misschien heel onverstandige dingen. Soms is er geen reëel gevaar, maar omdat hij vermoedt dat ze op hem zullen schieten neemt hij zijn pistool en schiet eerst. Misschien raakt hij een kind dat met een speelgoedpistool speelt. Een week voordat Rodney King werd geslagen werd een agente in Los Angeles in haar gezicht geschoten en gedood. Natuurlijk werden de politiemensen in het gebied boos toen ze dat hoorden, en ze gingen allemaal naar de begrafenis om hun boosheid, hun haat jegens de maatschappij en het stadsbestuur te demonstreren omdat dat niet voor voldoende veiligheid had gezorgd. Regeringen zijn ook niet veilig: presidenten en minister-presidenten worden soms vermoord. Omdat de maatschappij zo is, zijn politiemannen en -vrouwen zo. 'Dit is, omdat dat is. Dit is zus, omdat dat zo is.' Een gewelddadige maatschappij schept gewelddadige politiemensen. Een angstige maatschappij schept angstige politiemensen. Door de agenten in de gevangenis te stoppen lossen we het probleem niet op. we moeten de maatschappij in haar wortels veranderen; dat is ons collectieve bewustzijn, waar de fundamentele energieën van vrees, boosheid, hebzucht en haat gelegen zijn.

We kunnen de oorlog niet afschaffen met boze demonstraties. We moeten voor onszelf, ons gezin en onze maatschappij een dieet houden. Dat moeten we samen doen met alle anderen. Voor gezonde TV-programma's moeten we aan het werk met kunstenaars, schrijvers, filmmakers, juristen en wetgevers. We moeten de strijd opvoeren. Meditatie moet geen drug zijn om ons onze reële problemen te doen vergeten. Ze moet ons tot gewaarzijn brengen, en ook ons gezin en onze maatschappij. Verlichting moet collectief zijn opdat we resultaat bereiken. We moeten een eind maken aan het soort consumptie dat ons collectieve bewustzijn vergiftigt.

Ik zie geen andere manier dan de naleving van deze aandachtsoefeningen voor een bodhisattva. We moeten ze naleven als samenleving om de dramatische veranderingen te bewerkstelligen die we nodig hebben. Naleving als hele samenleving is alleen mogelijk als ieder van ons belooft om als een bodhisattva te handelen. Het probleem is groot. Het gaat om onze overleving en die van onze soort en onze planeet. Het is geen kwestie van het genieten van één glas wijn. Als je ophoudt je glaasje wijn te drinken doe je dat voor de hele maatschappij. We weten dat de Vijfde Aandachtsoefening precies op de eerste lijkt. Als je je eraan houdt, niet te doden en je weet hoe je het leven, ook van kleine dieren, moet beschermen, besef je dat minder vlees eten te maken heeft met het naleven van de aandachtsoefening. Als je niet helemaal met vleeseten kunt stoppen, doe dan tenminste een poging om minder vlees te eten. Als je vijftig procent minder vlees eet en minder alcohol drinkt doe je al een wonder; dat alleen al kan het probleem van de honger in de Derde Wereld oplossen. De aandachtsoefeningen naleven is elke dag vooruitgaan. Daarom geven we bij de plechtigheid van het voorlezen van de aandachtsoefeningen altijd met diep ademen antwoord op de vraag of we ons best gedaan hebben de aandachtsoefening te bestuderen en na te leven. Dat is het beste antwoord. Diep ademen betekent dat ik een poging gedaan heb, maar dat ik nog beter kan.

Met de Vijfde Aandachtsoefening kan het ook zo zijn. Als je niet helemaal met drinken kunt stoppen, stop dan voor vier-vijfde, of voor driekwart. Het verschil tussen de Eerste en de Vijfde Aandachtsoefening is dat alcohol niet hetzelfde is als vlees. Alcohol is verslavend. Eén druppel leidt tot de volgende. Daarom word je aangespoord om zelfs met één glas wijn op te houden. Eén glas kan leiden tot een tweede glas. Hoewel de geest dezelfde is als van de Eerste Aandachtsoefening, wordt je sterk aanbevolen om dat eerste glas wijn niet te nemen. Als je ziet dat we in groot gevaar zijn, is afzien van het eerste glas wijn een uiting van je verlichting. Je doet het voor ons allemaal. We moeten een voorbeeld stellen voor onze kinderen en onze vrienden. Op de Franse televisie zeggen ze: 'Eén glas gaat nog, maar drie glazen leiden tot de ondergang.' (Un verre ça va; trois verres bonjour les dégâts.) Ze zeggen er niet bij dat het eerste glas tot het tweede leidt, en het tweede tot het derde. Dat zeggen ze niet omdat ze deel uitmaken van een wijncultuur. Hier in Plum Village, in de Bordeaux, worden we omringd door wijn. Veel van onze buren zijn verbaasd dat we er niet van profiteren dat we in dit gebied wonen, maar we zijn een enclave van verzet. Help ons alsjeblieft.

Toen ik een novice was leerde ik dat we nu en dan alcohol moesten gebruiken bij de bereiding van geneesmiddelen. Er zijn vele soorten wortels en kruiden die in alcohol geweekt moeten worden om werkzaam te zijn. In die gevallen is alcohol toegestaan. Als de kruiden bereid zijn doen we het mengsel in een pot en koken het. Dan heeft het geen bedwelmende invloed meer. Als je alcohol gebruikt bij het koken kan het resultaat hetzelfde zijn. Als het voedsel gekookt is zal de alcohol erin niet meer bedwelmend zijn. Daar moeten we niet bekrompen in zijn.
[/color]
« Laatst bewerkt op: 07-02-2009 12:21 door Pieter »

Offline AllumaN

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 146
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2009 00:43 »
Ik vraag me altijd af of er iemand dit soort lange posten leest...
_/\_

Offline Pieter

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2009 07:21 »
Ik heb me dat inderdaad ook afgevraagd en overwogen om het niet te plaatsen. De inhoud is echter zo wezenlijk van toepassing op dit thema dat ik het wel geplaatst heb. Of het gelezen wordt weet je toch nooit; dat moet iedereen zelf maar bepalen... Overigens ben ik ze hier nog wel langer en zeker 'droger' tegengekomen  ;)

Groeten,

Pieter

lord rainbow

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2009 09:23 »
heb wel eventjes mijn aandacht erbij moeten houden....

ik pik er een alinea uit.


Er zijn mensen die alcohol drinken en dronken worden, die hun lichaam, hun gezin, hun samenleving kapot maken. Die zouden niet moeten drinken. Maar jij, die al dertig jaar elke week een glas wijn drinkt zonder dat je jezelf schade doet, waarom zou je daarmee ophouden? Wat heeft het voor zin om deze Aandachtsoefening te doen als het jou of anderen geen kwaad doet om alcohol te drinken? Al heb je jezelf geen kwaad gedaan door in de afgelopen dertig jaar elke week maar één of twee glazen wijn te drinken, toch kan het invloed hebben op je kinderen, je kleinkinderen en je samenleving. Om dat te zien hoeven we alleen maar dieper te kijken. Je handelt niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen. Je kinderen zouden een neiging tot alcoholisme kunnen hebben en doordat ze jou elke week zien drinken zou een van hen in de toekomst alcoholist kunnen worden. Als je je twee glaasjes wijn opgeeft doe je dat om je kinderen, je vrienden en je gemeenschap te laten zien dat je leven niet alleen voor jezelf is.  Je leven is voor je voorouders, voor toekomstige generaties, en ook voor de samenleving. Niet langer elke week twee glazen wijn drinken is handelen met diepgang, ook al heeft het drinken jou geen kwaad gedaan.  Dat is het inzicht van een bodhisattva die weet dat alles wat ze doet voor al haar voorouders en voor alle toekomstige generaties gedaan wordt. De leegte van de overdracht is de grondslag van de Vijfde Aandachtsoefening. Aan het druggebruik door zovele jonge mensen moeten we met dezelfde soort inzicht een eind maken.



door met mate te drinken

kun je ook een voorbeeld funktie hebben,

en dan in positieve zin.

« Laatst bewerkt op: 08-02-2009 09:25 door lord rainbow »

Offline Pieter

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2009 14:48 »
Citaat
door met mate te drinken

kun je ook een voorbeeld funktie hebben,

en dan in positieve zin.

Helemaal mee eens. Maar ook dat is een eigen keuze en verantwoordelijkheid.


Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2009 22:43 »

Thich Nhat Hanh heeft hierover het volgende stuk geschreven, onder andere m.b.t. alcohol, maar eerst de Vijfde Aandachtsoefening:




Ik moet zeggen, dat de tekst voor mij een stukje bekrompen  in mijn oren klinkt.

Waarschijnlijk is dat niet zo bedoeld en is de schrijver een heel warm, liefdevol, bekommerd mens.

Ik geloof in de helende, inspirerende kracht van woorden.

Woorden als middenweg, evenwicht, medemenselijkheid, redelijkheid die spreken me aan. En ik geloof dat deze woorden voor onze samenleving verlossende woorden zijn.


De waarheid voor mij is dat we allemaal een bende vraatzuchtige, egoïstische varkens zijn.
Maar toch is dit slechts een deel van de waarheid. We zijn ook sociale, lieve, gevoelige, moedige, onbaatzuchtige "helden".

Ik geloof niet dat we tot evenwicht kunnen komen met onszelf, de anderen en de werkelijkheid zoals ze is door gewoonweg een deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten.

Waar ligt het midden tussen ons egoïsme en onze onbaatzuchtigheid ?
Ik geloof niet dat dit voor iedereen hetzelfde moet en kan zijn.

Volgens mij is het evenwichtspunt niet een statisch gegeven maar ook dynamisch net zoals het leven dynamisch is.

Ik heb het moeilijk met moraaldogma's. Vanuit een onbaatzuchtige invalshoek kan men inderdaad theoretisch gaan bepalen wat nu juist en verkeerd is. Maar zulke theoretische bespiegelingen houden geen rekening met het individuele aspekt. De tijd, de plaats, de omstandigheden, de rijpheid, de geschiedenis  van de persoon.

Theoretisch zou men kunnen zeggen dat in ieder moment "het juiste antwoord" verborgen zit. Maar jammer genoeg is er niemand die het juiste kent.
Wie kent de gevolgen van zijn daden, kortbij, iets verder af of in de verre toekomst ?

De tijd die investeer om deze tekst te schrijven heb ik niet kunnen gebruiken voor iets anders.
Het geld dat ik betaal voor een internetaansluiting kan ik niet gebruiken om te doneren aan één of andere organisatie.
Wanneer ik met mijn auto over straat rij, dan dood ik zoveel insecten door met die auto te rijden, er bestaat zelfs gevaar dat ik uit onoplettendheid een kind zal doodrijden.
Ik leef en ik veroorzaak of medeveroorzaak  lijden aan ... door mijn levenskeuzes die ik maak.

Wanneer ik alles met een vergrootglas of microscoop bekijk is leven niet meer mogelijk.

Ook wanneer men 100% de kaart van onbaatzuchtigheid trekt en dit tot het oneindige doortrekt, dan kan men als mens niet leven. dan komt men terecht in een levenskramp.

In mijn opinie moet religie de mens verlossen, bevrijden, verheffen. En zeer zeker is dit het ontwikkelen van moed, kracht, doorzettingsvermogen, onbaatzuchtigheid. En toch is er een bepaalde grenswaarde.
Wanneer een doel onrealistisch wordt, niet meer bereikbaar door een mens en men mensen onmenselijke doelen voorspiegelt. Dan wordt een mens niet meer mens maar juist een onmens.

Veel mensen zouden veel beter veel minder drinken of helemaal niet drinken. Menig mens drinkt zoals het betaamt, sober en bescheiden. En er zijn ook mensen die beter een keertje iets zouden drinken.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2009 22:57 »
Ik ben het helemaal met nova eens!
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Simon

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #12 Gepost op: 09-02-2009 00:35 »
Ik ben het ook eens met Nova, maar het is nog geen betoog dat het gebruik van alcohol 'acceptabel' maakt. Uiteraard kan je nooit zwart/wit kijken, dat is essentieel in Boeddhisme. Maar het punt met alcohol is wat mij betreft niet wat alcohol doet met de omgeving via jou, maar wat de alcohol doet met JEZELF.

Als iemand een glas wijn kan drinken en dan dezelfde zuiverheid van geest kan bewaren die men voor dat glas had, dan kan ik begrijpen dat diegene, ondanks dat die Boeddhist is, toch wat drinkt. Maar ik kan niet geloven dat dat bij iemand zo is. Je merkt het misschien niet direct, maar toch ergens wordt je net iets minder scherp. Dat is nu eenmaal het effect wat alcohol heeft op onze geest. Je kan er hoogstens minder gevoelig voor raken, maar het effect kan onmogelijk nul zijn.

Dan is de keuze bij de persoon zelf; alcohol of niet? Scherpheid van geest, of niet? Ik zie geen reden om wel alcohol te drinken. Er komt wat mij betreft niets positiefs uit. Tsja, een biertje is wel lekker maar dat is een glas cola ook. Alcohol haalt me uit de scherpte waar ik juist geluk kan vinden.

Natuurlijk, de Boeddha zei niet "Drink geen alcohol". Het is een training die hij ons gaf, geen regel. Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar ik kan me niet echt voorstellen hoe iemand een weloverwogen keuze kan maken wel alcohol te drinken. Ik heb daar in dit topic ook nog geen onderbouwing voor kunnen vinden. Als iemand me die wél kan geven, dan graag. Dan kan je me weer wat leren!

Nu moet ik toegeven zelf ook nog niet zo heel lang gestopt te zijn (paar maanden), maar het bevalt me wel goed. En dat terwijl ik nog student ben, wat zal het zwaar worden een alcoholloos leven  ;)


Groeten,
Simon
« Laatst bewerkt op: 09-02-2009 00:43 door Simon »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 716
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #13 Gepost op: 09-02-2009 06:16 »
Hmmm..... eens met de conclusie dat er geen absoluut verbod op alcohol in de leefregels staat. Maar toch niet geheel eens met Nova

Citaat
De waarheid voor mij is dat we allemaal een bende vraatzuchtige, egoïstische varkens zijn.
Maar toch is dit slechts een deel van de waarheid. We zijn ook sociale, lieve, gevoelige, moedige, onbaatzuchtige "helden".

Ik geloof niet dat we tot evenwicht kunnen komen met onszelf, de anderen en de werkelijkheid zoals ze is door gewoonweg een deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten.

Waar ligt het midden tussen ons egoïsme en onze onbaatzuchtigheid ?
Ik geloof niet dat dit voor iedereen hetzelfde moet en kan zijn.

Volgens mij is het evenwichtspunt niet een statisch gegeven maar ook dynamisch net zoals het leven dynamisch is.

Ik heb het moeilijk met moraaldogma's. Vanuit een onbaatzuchtige invalshoek kan men inderdaad theoretisch gaan bepalen wat nu juist en verkeerd is. Maar zulke theoretische bespiegelingen houden geen rekening met het individuele aspekt. De tijd, de plaats, de omstandigheden, de rijpheid, de geschiedenis  van de persoon

Want er moet geen sprake zijn van
deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten

Het hebzucht-haat-onwetendheid deel van onszelf, dus het egoïstische varken, moet je te lijf gaan niet door minachting/haat maar door substitutie. Specifiek dat stuk ego dat denkt dat je meer sociaal en gelukkig wordt door enig alcohol zal langzaamaan moeten gaan merken dat je even sociaal en gelukkig kunt zijn zonder alcohol maar met achtzaamheid. Sati is de positieve kwaliteit van de 'vijfde Dharma' en staat in kontrast met suramerya-majja-pannatana, het tot je nemen van bedwelmende middelen.

Maar dat eist wél dat je er zeer bewust mee omgaat, zoals Thich Nhat Hanh ook schrijft, en niet de effekten van alcohol bagatelliseert!

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin> - al heel wat jaartjes alcoholvrij...

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #14 Gepost op: 09-02-2009 16:39 »
Ik heb het hier niet over alcohol,

Citaat
Een film kan heel wat geweld, haat en vrees bevatten. Als we een uur lang naar die film kijken, zullen we de zaden van geweld, haat en vrees in ons water geven. Dat doen we, en we laten ook toe dat onze kinderen dat doen. Daarom zouden we als gezin een bijeenkomst moeten beleggen om een verstandig beleid aangaande televisiekijken te bespreken. Misschien moeten we onze TV-toestellen wel merken op dezelfde manier als we sigaretten gemerkt hebben: 'WAARSCHUWING: TELEVISIEKIJKEN KAN DE GEZONDHEID SCHADEN.' Dat is de waarheid. Er zijn kinderen die bij een bende gegaan zijn, en andere die heel gewelddadig zijn, ten dele doordat ze op de televisie heel wat geweld gezien hebben. We moeten een verstandig beleid voeren met betrekking tot het gebruik van de televisie in ons gezin.

Is het niet een beetje zwak om de schuld en verantwoordelijkheid bij de televisie te leggen? Nu, het is eigenlijk maar een kleine nuancering, hij zegt zelf dat we ZELF onze geest gezond moeten houden. En voor mij betekent dit niet mij afsluiten voor geweld enz., maar het op een afstand bekijken, nuchter. Plaatsen in de context... Als we ons afsluiten voor al het geweld enz, zou dit niet in een soort naïviteit eindigen? Ik zou mezelf ophemelen enzo, en door me ervoor af te sluiten, zou ik nooit de symptomen bij mezelf herkennen.
Er is hebzucht en geweld enz, en we moeten toch ook niet doen alsof het er niet is? De wereld is grijs. Als boeddhisme wil zeggen dat je je in een coconnetje moet afsluiten voor al de slechte dingen in de wereld, doe ik er liever niet aan mee... (maar ik weet wel dat het niet zo is, denk ik...)
Nuja je moet wss een evenwicht vinden, openstaan voor wat misgaat, maar het niet in je opnemen. Dat is toch wat ik wil proberen. Maar nooit mijn ogen sluiten, of mijn hoofd afwenden...
Dit geldt natuurlijk niet voor kinderen, maar volwassen mensen zouden moeten zelf kunnen kritisch zijn, en nadenken, en verantwoordelijkheid nemen. Niet de schuld bij een film leggen. Het is ook maar een film, geen realiteit hé... Toch schuilt er realiteit in, het is gemaakt door mensen, en blijkbaar slaat het ook aan... Dit is het probleem, waar we bij stil willen staan. Maar goed

Ik ga akkoord met nova:
Citaat
Ik geloof niet dat we tot evenwicht kunnen komen met onszelf, de anderen en de werkelijkheid zoals ze is door gewoonweg een deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten.
« Laatst bewerkt op: 09-02-2009 16:47 door frederik »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #15 Gepost op: 09-02-2009 23:12 »
Hmmm..... eens met de conclusie dat er geen absoluut verbod op alcohol in de leefregels staat. Maar toch niet geheel eens met Nova

Citaat
De waarheid voor mij is dat we allemaal een bende vraatzuchtige, egoïstische varkens zijn.
Maar toch is dit slechts een deel van de waarheid. We zijn ook sociale, lieve, gevoelige, moedige, onbaatzuchtige "helden".

Ik geloof niet dat we tot evenwicht kunnen komen met onszelf, de anderen en de werkelijkheid zoals ze is door gewoonweg een deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten.

Waar ligt het midden tussen ons egoïsme en onze onbaatzuchtigheid ?
Ik geloof niet dat dit voor iedereen hetzelfde moet en kan zijn.

Volgens mij is het evenwichtspunt niet een statisch gegeven maar ook dynamisch net zoals het leven dynamisch is.

Ik heb het moeilijk met moraaldogma's. Vanuit een onbaatzuchtige invalshoek kan men inderdaad theoretisch gaan bepalen wat nu juist en verkeerd is. Maar zulke theoretische bespiegelingen houden geen rekening met het individuele aspekt. De tijd, de plaats, de omstandigheden, de rijpheid, de geschiedenis  van de persoon

Want er moet geen sprake zijn van
deel van onszelf te vertrappelen, te haten, te minachten

Het hebzucht-haat-onwetendheid deel van onszelf, dus het egoïstische varken, moet je te lijf gaan niet door minachting/haat maar door substitutie. Specifiek dat stuk ego dat denkt dat je meer sociaal en gelukkig wordt door enig alcohol zal langzaamaan moeten gaan merken dat je even sociaal en gelukkig kunt zijn zonder alcohol maar met achtzaamheid. Sati is de positieve kwaliteit van de 'vijfde Dharma' en staat in kontrast met suramerya-majja-pannatana, het tot je nemen van bedwelmende middelen.

Maar dat eist wél dat je er zeer bewust mee omgaat, zoals Thich Nhat Hanh ook schrijft, en niet de effekten van alcohol bagatelliseert!

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin> - al heel wat jaartjes alcoholvrij...

Ik ben ervan overtuigd dat de bedoelingen van Thich Nhat Hanh mededogend zijn.

 En toch kan ik me niet vinden in zijn tekst.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 716
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2009 06:26 »
Hoi Nova,

Citaat
Ik ben ervan overtuigd dat de bedoelingen van Thich Nhat Hanh mededogend zijn.

 En toch kan ik me niet vinden in zijn tekst

Dat hangt misschien af van hoe je 'm leest. Ik lees hem vanuit die bredere achtergrond van Sati-bereiken en vandaaruit realiseren dat bedwelmen van m'n geest me in de weg gaat staan. En dat is absoluut geen vertrappelen, haten of minachten van enig deel van mij. Het is zien dat mijn neigingen tot verslavingen (bij mij bijvoorbeeld chocola...) deel zijn van m'n egoïstisch-varken kant en dat ik die langzaamaan minder belangrijk kan laten worden door m'n Helden-kant te laten groeien.  ::)

Maar ik hoor graag waar voor jou dan de kneep zit, waarom je niet overweg kunt met de boeddhistische moraal (die m.i. zeker geen dogma's kent, alleen ervaringsgebaseerde adviezen van de Boeddha). Wat is er mis met het perspectief zoals ik het hierboven schets, of eventueel met zaken zoals TNH ze beschrijft?

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2009 16:53 »
Citaat
En dat is absoluut geen vertrappelen, haten of minachten van enig deel van mij. Het is zien dat mijn neigingen tot verslavingen (bij mij bijvoorbeeld chocola...) deel zijn van m'n egoïstisch-varken kant en dat ik die langzaamaan minder belangrijk kan laten worden door m'n Helden-kant te laten groeien.

Ik zou eerder mijn "egoïstisch-varken" kant aanvaarden, met liefde. Zoals het tekeningetje waarop boeddha, door zijn liefde of licht (?), al de aanvallen van Mara in bloemetjes doet veranderen.

Daarbij denk ik dat het verkeerd is om een bepaald deel van jezelf als "egoïstisch varken" te bestempelen. Dan bestempel je direct een heleboel mensen als varkens, of toch alsof ze hen gedragen als varkens, zo negatief... Beter met mededogen tegenover die kant van jezelf staan, zou ik zeggen. Het mag er toch ook zijn? Het hoort er toch allemaal bij...
Door erop neer te kijken, denk ik toch, zou ik weer een zondetje begaan, namelijk de hoogmoed. Dan zou ik denken dat ik een Held ben... (Het gedacht alleen al vind ik grappig...)
Ik ben ook tegen de dualiteit die je krijgt bij zo'n redenering  (egoïstisch varken tegenover held die er volledig bovenuit stijgt...).
(Dit is toch het beeld dat ik krijg uit je redenering..)
Maar goed, ik sta ook nog nergens...
Als iemand het antwoord weet...?

Vriendelijke groeten,
« Laatst bewerkt op: 10-02-2009 16:56 door frederik »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 716
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2009 18:29 »
Citaat
Ik zou eerder mijn "egoïstisch-varken" kant aanvaarden, met liefde. Zoals het tekeningetje waarop boeddha, door zijn liefde of licht (?), al de aanvallen van Mara in bloemetjes doet veranderen.

Daarbij denk ik dat het verkeerd is om een bepaald deel van jezelf als "egoïstisch varken" te bestempelen. Dan bestempel je direct een heleboel mensen als varkens, of toch alsof ze hen gedragen als varkens, zo negatief... Beter met mededogen tegenover die kant van jezelf staan, zou ik zeggen. Het mag er toch ook zijn? Het hoort er toch allemaal bij...
Door erop neer te kijken, denk ik toch, zou ik weer een zondetje begaan, namelijk de hoogmoed. Dan zou ik denken dat ik een Held ben...

Ik ben ook tegen de dualiteit die je krijgt bij zo'n redenering  (egoïstisch varken tegenover held die er volledig bovenuit stijgt...).

Hoi Frederik,

Een paar misverstanden denk ik:
  • Omzetten van haat (Mara) in liefde/Metta: dat gebeurde zeker niet doordat boeddha zijn Mara-kant aanvaardde! Het kwam doordat hij de kracht had met Metta zijn negatieve kant te overstijgen! Dus geen beste vergelijking denk ik.
  • "Dan bestempel je direct een heleboel mensen als varkens, of toch alsof ze hen gedragen als varkens, zo negatief". Het is onderscheid maken. Zowel tussen mijn eigen vaardige en minder vaardige kanten als datzelfde bij anderen. Een voetbal-hooligan of busvernieler zal ik nooit als persoon als varken bestempelen, maar dat betreffende handelen van hem/haar was wél zijn varkens-kant! En verdient dus Metta en hulp om erbovenuit te gaan stijgen...
  • "Beter met mededogen tegenover die kant van jezelf staan, zou ik zeggen. Het mag er toch ook zijn? Het hoort er toch allemaal bij." Lijkt me een totale ontkenning van het boeddhisme, sorry to say. Ja je gaat met mededogen om met je hele persoonlijkheid, maar het doel is vervolgens wél om te zien welke stukjes in jou meegaan met begeerte-haat-onwetendheid (het varken dus) en welke met het Licht van de Boeddha. En gaandeweg aan uitbreiding van die tweede stukjes te werken waardoor de bodem voor de varken-helft minder vruchtbaar wordt.
  • "Door erop neer te kijken, denk ik toch, zou ik weer een zondetje begaan, namelijk de hoogmoed. Dan zou ik denken dat ik een Held ben... (Het gedacht alleen al vind ik grappig...)." Ik ben geen held en de hooligans zijn geen loosers. Maar ik kijk wel neer op mijn varkens-zijde en waardeer mijn Licht-zijde. Kun je de Dharma op andere wijze formuleren?
  • "Ik ben ook tegen de dualiteit die je krijgt bij zo'n redenering." Weer zoiets wat vaak verkeerd begrepen wordt. Je kunt pas tegen de gevaren van dualiteit oplopen als je eerst een stuk waarheid gevonden hebt, zie o.a. Nagarjuna en de Lam Rim. Dualiteit als smoes gebruiken om zelf maar niet te hoeven veranderen is totaal onbegrip van de Dharma en zal geen serieuze leermeester zich aan vuil maken...

Wijsheid gewenst,

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

Simon

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2009 19:07 »
Mensen zijn erger dan varkens.

Maar ik dacht dat het over alcohol ging hier? Ik ben de draad een beetje kwijt.

Waar willen jullie met deze discussie naar toe?

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 716
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #20 Gepost op: 10-02-2009 19:28 »
Hoi Simon,

Mee eens! Varkens zijn één van de meest intelligente viervoeters en, onder de juiste omstandigheden, vriendelijk en altruïstisch! Mensen gedragen zich geregeld minder dan dat...

De crux van de discussie was, als ik het me goed herinner, of je er goed aan doet om uit verantwoordelijkheid voor jezelf en de medemens de 5 ethische leefregels (o.a. matigheid met alcohol) na te leven. En daar kwamen allerlei zijsporen uit voort, over onze ego-kant. Mijn simpele stelling in de discussie is nog steeds dat het uitermate nuttig is die leefregels te volgen, en dat ze je gelukkiger maken - juist door die stukken van jezelf die hele andere belangen dan het Licht hebben (egoïsme dus) minder aandacht en kracht te geven!

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #21 Gepost op: 10-02-2009 20:09 »
Citaat
Hoi Frederik,

Een paar misverstanden denk ik:

Omzetten van haat (Mara) in liefde/Metta: dat gebeurde zeker niet doordat boeddha zijn Mara-kant aanvaardde! Het kwam doordat hij de kracht had met Metta zijn negatieve kant te overstijgen! Dus geen beste vergelijking denk ik.

"Dan bestempel je direct een heleboel mensen als varkens, of toch alsof ze hen gedragen als varkens, zo negatief". Het is onderscheid maken. Zowel tussen mijn eigen vaardige en minder vaardige kanten als datzelfde bij anderen. Een voetbal-hooligan of busvernieler zal ik nooit als persoon als varken bestempelen, maar dat betreffende handelen van hem/haar was wél zijn varkens-kant! En verdient dus Metta en hulp om erbovenuit te gaan stijgen...

"Beter met mededogen tegenover die kant van jezelf staan, zou ik zeggen. Het mag er toch ook zijn? Het hoort er toch allemaal bij." Lijkt me een totale ontkenning van het boeddhisme, sorry to say. Ja je gaat met mededogen om met je hele persoonlijkheid, maar het doel is vervolgens wél om te zien welke stukjes in jou meegaan met begeerte-haat-onwetendheid (het varken dus) en welke met het Licht van de Boeddha. En gaandeweg aan uitbreiding van die tweede stukjes te werken waardoor de bodem voor de varken-helft minder vruchtbaar wordt.

"Door erop neer te kijken, denk ik toch, zou ik weer een zondetje begaan, namelijk de hoogmoed. Dan zou ik denken dat ik een Held ben... (Het gedacht alleen al vind ik grappig...)." Ik ben geen held en de hooligans zijn geen loosers. Maar ik kijk wel neer op mijn varkens-zijde en waardeer mijn Licht-zijde. Kun je de Dharma op andere wijze formuleren?

"Ik ben ook tegen de dualiteit die je krijgt bij zo'n redenering." Weer zoiets wat vaak verkeerd begrepen wordt. Je kunt pas tegen de gevaren van dualiteit oplopen als je eerst een stuk waarheid gevonden hebt, zie o.a. Nagarjuna en de Lam Rim. Dualiteit als smoes gebruiken om zelf maar niet te hoeven veranderen is totaal onbegrip van de Dharma en zal geen serieuze leermeester zich aan vuil maken...


Daar kan ik niets tegenin brengen  :-[.  Je hebt gelijk.
Zeker je laatste punt vind ik interessant.
Sorry voor de misvattingen.
(ga toch niet akkoord met varkens-stelling van Simon, vaak weet je niet wat mensen meegemaakt hebben, of weten ze niet beter, of... Je moet zo niet jezelf goedpraten, maar mss toch een beetje begrip hebben voor andere mensen)
bedankt voor het snelle antwoord, grts

Simon

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #22 Gepost op: 10-02-2009 20:40 »
Bedankt, ik snap weer waar de discussie over ging en ik ben het eens met Ujukarin.

Ik wil mijn punt nog een keer aanhalen; het gaat vooral om de ervaring. En die is waarschijnlijk per persoon anders. Er kan in deze kwestie niet iemand 100% gelijk of ongelijk hebben, denk ik. Ik zelf ervaar dat het voor mij positief werkt om niet meer te drinken. Het gaat er in het Boeddhisme voor mij om je goede kanten te stimuleren en dat lukt veel beter zonder alcohol. Ik negeer m'n verlangens niet, maar geef ze ook niet teveel kans om sterker te worden. Zo zorg ik ervoor dat ik niet 1 stap vooruit doe, en 2 stappen terug. Dat heb ik nu al vaak genoeg meegemaakt.

Dat je op je zogenoemde 'egoïstische kant' moet ingaan als je alcholol wil drinken, ben ik het dus niet mee eens. Ik accepteer echter wel dat die kant in me zit, en probeer te zien hoe ik werkelijk ben. Maar dan hoef ik m'n slechte eigenschappen nog niet te stimuleren. Centraal staat dus: Zodra je eenmaal weet wat geluk veroorzaakt, betekent het nog niet dat dat ook altijd vanzelf gaat.

M'n "varkens stelling" was vooral als grap bedoeld, trouwens.  ;) Maar als je ziet hoe sommige mensen zich gedragen, zou het me niet verbazen als ze als varken herboren worden. Maarja, doet er verder niet toe.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2009 20:42 door Simon »

sweetnes

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #23 Gepost op: 10-02-2009 23:42 »






ik wil jullie bedanken voor jullie meningen ..
hoe ik het zelf heb opgevat is, de keuze van drinken of niet  drinken bij jezelf licht :hoe je er tegenover staat.

ik zelf drink met maten ,en als ik drink hangt het er van af waar ik ben:
als ik bv:  bij mijn vriend thuis ben drinken we vaak een halve fles.
  soms meer maar als we uit gaan blijft het vaak bij 1 of 2  biertjes en voel ik er zelf nietzoveel bij. ik ben dan aangeschoten maar niet dronken.
dus weet ik nog precies wat ik doe.
 ik drink nooit de dag voor dat ik naar school/stage ga.
ik vind wil dat ik de volgende dag namelijk nuchter moet blijven.

ik denk wel dat als je kinderen heb  je minder zou moeten drinken .
zeker op een jonge leeftijd ,want kinderen doen vaak wat ze bij hun ouders zien.



Sweetnes  :)



Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #24 Gepost op: 11-02-2009 00:12 »
Hoi Nova,

Citaat
Ik ben ervan overtuigd dat de bedoelingen van Thich Nhat Hanh mededogend zijn.

 En toch kan ik me niet vinden in zijn tekst

Dat hangt misschien af van hoe je 'm leest. Ik lees hem vanuit die bredere achtergrond van Sati-bereiken en vandaaruit realiseren dat bedwelmen van m'n geest me in de weg gaat staan. En dat is absoluut geen vertrappelen, haten of minachten van enig deel van mij. Het is zien dat mijn neigingen tot verslavingen (bij mij bijvoorbeeld chocola...) deel zijn van m'n egoïstisch-varken kant en dat ik die langzaamaan minder belangrijk kan laten worden door m'n Helden-kant te laten groeien.  ::)

Maar ik hoor graag waar voor jou dan de kneep zit, waarom je niet overweg kunt met de boeddhistische moraal (die m.i. zeker geen dogma's kent, alleen ervaringsgebaseerde adviezen van de Boeddha). Wat is er mis met het perspectief zoals ik het hierboven schets, of eventueel met zaken zoals TNH ze beschrijft?

Met gevouwen palmen,

<Ujukarin>
Hallo Ujukarin.

Ik heb niet geschreven dat ik niet overweg kan met de boeddhistische moraal.
Wat is de boeddhistische moraal voor mij ?

Evenwicht, helderheid, redelijkheid, mildheid, oprechtheid, zachtheid, liefdevolheid, zelfdiscipline, zelfoverwinning, gelijkmoedigheid, soberheid, eenvoud, nadenkendheid, vrijheid, ongebondenheid, onthecht, berustend, waarachtigheid, waarheidsgetrouwheid, inzet, betrokkenheid, bezieling, kalmte, rust, vrede, vrijmoedigheid, kritische zin, mededogen, inlevingsvermogen, vertrouwen, geloof.

Wat is de boeddhistische moraal NIET voor mij ?

Enggeestigheid, bekrompenheid, fanatisme,  slaafsheid, blindheid, pietluttigheid, muggezifterij, betutteling, paternalisme.

En de tekst van TNH, vond ik een typevoorbeeld hiervan.

Nu is het niet zo dat ik daar al te controversieel wil op in gaan. Want om bij het thema alcohol te blijven. Hoe minder, hoe beter.
Ik wil dus niet gezegd hebben, "alcohol drinken is goed voor een mens".

Ik vind gewoon dat plezier maken, zingen, dansen, zeveren, lachen, feesten, spelen, genieten, levensvreugde, opgewektheid, theater, kunst, film, tv, boeken, ontspanning, lekkernijen  OOK bij het leven hoort.

Voor kinderen en jongeren moet en kan dit voor mij in een hoge(re) dosis.
Dat jongeren hiervan moeten onthechten om tot verantwoordelijkheid, levensernst, betrokkenheid, discipline, socialisatie, stabiliteit, volwassenheid te komen is de normale gang van zaken.

Een volwassene die zich eindeloos verliest in deze zaken en eigenlijk weigert om volwassen te worden zit met een probleem. Maar dat neemt volgens mij niet weg dat dit wel in een bepaalde dosis aanwezig dient te blijven als tegengif voor verzuring, enggeestigheid, verstarring, fanatisme, blindheid, enz. Een mens moet altijd wel een beetje kind blijven.

Ik kan niet in iemand anders zijn plaats gaan bepalen wat nu precies de juiste dosis is voor die persoon. Dat zal die persoon wel zelf met vallen en opstaan ontdekken. Uiteindelijk moet iedereen het toch zelf doen, niemand kan het in mijn plaats doen. Wat niet wil zeggen dat ik me moet afsluiten van goede raad en advies. Maar de eindverantwoordelijkheid voor mijn leven ligt toch bij mij, en dat van jou bij jou, en dat van hem/haar bij hem of haar.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

lord rainbow

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #25 Gepost op: 12-02-2009 05:31 »
voor sommigen werkt het wellicht...

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #26 Gepost op: 12-02-2009 14:06 »
Ik begrijp dat een juist dieet doorslaggevend is voor verandering van mijzelf en voor verandering van de maatschappij. (De vijfde van de vijf aandachtsoefeningen van Thich Nhat Hanh )

Daar heb je het weer hé.
Je moet veranderen, je bent niet goed genoeg.
De maatschappij is niet goed.
Negatieve inspiratie.

Dan gaat net een mens drinken, roken, geweldplegen en zich miserabel voelen.

Geeft acceptatie geen ontwikkeling?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Y1010

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #27 Gepost op: 12-02-2009 20:03 »
Geeft acceptatie geen ontwikkeling?
Ik vraag me af wat je bedoelt met ontwikkeling.
In ieder geval meen ik dat acceptatie een heel juiste attitude is.
Dat vind je ook in YS Patanjali, nl. santosha, tevredenheid.
Dat is mi het accepteren van de gang van zaken, wie je bent, hoe het leven en hoe de maatschappij is. Wordt dat begrip santosha ook in het boeddhisme gehanteerd?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #28 Gepost op: 12-02-2009 20:33 »
Ik begrijp dat een juist dieet doorslaggevend is voor verandering van mijzelf en voor verandering van de maatschappij. (De vijfde van de vijf aandachtsoefeningen van Thich Nhat Hanh )

Daar heb je het weer hé.
Je moet veranderen, je bent niet goed genoeg.
De maatschappij is niet goed.
Negatieve inspiratie.

Dan gaat net een mens drinken, roken, geweldplegen en zich miserabel voelen.

Geeft acceptatie geen ontwikkeling?

Op een bepaald moment komt een mens terecht bij de grenzen van zijn kunnen.
(In weze is elk moment dat een mens leeft de grens van zijn kunnen, de toestand van harmonie. Maar dat is bekeken vanuit een andere invalshoek. ik probeer het gewoon op een beperkt menselijk manier uit te leggen.)

Het probleem is dan NIET dat de mens niet gemotiveerd is om tot ontwikkeling te komen, maar dat ie ondanks zijn inzet, ondanks zijn motivatie, ondanks zijn goede wil, het doel niet bereikt.
Het gevolg hiervan is dan dat de mens een gevoel van falen, mislukking, teleurstelling ervaart.

Dit gevoel van falen, mislukking, teleurstelling kan een mens niet oplossen door zichzelf nog meer onder druk te zetten. Zichzelf blijven verwijten, zichzelf schuld blijven geven voor alles wat ie fout heeft gedaan.

Wat zegt Gautama hoe je tot rust komt ?
1. Kijk naar je lijden.
2. Kijk naar de oorzaak van dat lijden.
3. Kijk naar de oplossing van die oorzaak. Kijk naar wat de oorzaak doet verdwijnen.
4. pas het toe en het gevolg is verdwijnen van dat lijden

Wat is het lijden in dit geval ?
Het ervaren van falen, mislukking, teleurstelling.

Wat is de oorzaak van dit lijden ?
Vruchteloos proberen om voorbij de (tijdelijke) grens te gaan, te veel hooi op de vork nemen, zichzelf te veel onder druk zetten.

Wat is de oplossing ?
De grenzen accepteren, niet te veel hooi op de vork nemen, zichzel niet te veel onder druk zetten, aanvaarden dat men mens is.

Pas het toe.
Klopt het ? Verdwijnt het ? Ok.

Verdwijnt het niet ?

Dan ligt het aan :
         ofwel passen we het niet toe. (Pas het dan toe om te controleren of het wel juist was.)
         ofwel aan de oplossing die we bedacht hebben, (Bedenk dan een nieuwe oplossing en pas die dan toe.)
         ofwel ligt het aan de oorzaak die we niet nog niet duidelijk genoeg gezien hebben. In dat geval moeten we verder zoeken naar de juiste oorzaak en van daaruit een nieuwe oplossing bedenken.
-----------------------------


Dus natuurlijk komt er na acceptatie ook nog ontwikkeling. Maar acceptatie kan ook een noodzakelijke stap in de ontwikkeling zijn. Die niet de ontwikkeling stoptzet, maar de ontwikkeling een andere wending doet nemen.
Maar het wil niet zeggen dat acceptatie de juiste oplossing is in alle gevallen.
In sommige gevallen is acceptatie niet de oplossing maar de oorzaak . Het hangt gewoon af van de situatie,

Eerst moet je het lijden precies en nauwkeurig definiëren, vervolgens de juiste oorzaak zoeken, vervolgens de juiste oplossing zoeken en dan toepassen en controleren en eventueel opnieuw beginnen.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Y1010

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #29 Gepost op: 12-02-2009 21:10 »
Dus natuurlijk komt er na acceptatie ook nog ontwikkeling.

Ik zal het weer opnieuw vragen: wat is ontwikkeling voor je?

Trouwens, mooie post van je, Nova. :)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #30 Gepost op: 13-02-2009 19:00 »
Dus natuurlijk komt er na acceptatie ook nog ontwikkeling.

Ik zal het weer opnieuw vragen: wat is ontwikkeling voor je?

Het (zelf)veranderingsproces gaat gewoon verder.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

lord rainbow

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #31 Gepost op: 13-02-2009 20:42 »
..
verlichting ligt dus in de toekomst...?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #32 Gepost op: 13-02-2009 23:23 »
..
verlichting ligt dus in de toekomst...?
Verlichting dat is dat snoepje waarvan ik ooit gehoord heb en waarvan ik denk dat het een lekker snoepje is. Iets dat ik graag wil hebben.

Verlichting dat is elk moment dat je eerlijk bent voor en tegen je zelf.
Verlichting dat is elk moment dat je heerlijk bent voor die ander.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Y1010

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #33 Gepost op: 14-02-2009 14:24 »
Ik heb de indruk dat je voorwaarden stelt Nova.
Dat verlichting slechts mogelijk is nadat je iets betaald hebt nl. je moet eerlijk zijn en heerlijk zijn voor de ander? Een snoepje ligt in de winkel en je moet dat eerst betalen en dan heb je het?
Het vereist een inspanning, een gedragswijziging, een ontwikkeling (of zoals jij het ziet een (zelf)verandering) is nodig, anders krijg je het niet?

Of begrijp ik je verkeerd?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 562
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #34 Gepost op: 14-02-2009 17:30 »
Ik heb de indruk dat je voorwaarden stelt Nova.
Dat verlichting slechts mogelijk is nadat je iets betaald hebt nl. je moet eerlijk zijn en heerlijk zijn voor de ander? Een snoepje ligt in de winkel en je moet dat eerst betalen en dan heb je het?
Het vereist een inspanning, een gedragswijziging, een ontwikkeling (of zoals jij het ziet een (zelf)verandering) is nodig, anders krijg je het niet?

Of begrijp ik je verkeerd?
Wat is verlichting voor mij ?

Ik heb niet één mening, ik ben multi-meningaal.

Verlichting voor mij in het Boeddhisme is hetzelfde als bekering in het Christendom.
Tot inkeer gekomen zijn, inzien, tot geloof gekomen zijn, overtuigd zijn van.
Vervolgens komt het inzicht tot leven. Men gaat er naar leven. Het wordt een onstoffelijke kracht die invloed gaat uitoefenen op het verdere verloop van het leven. Het geeft een levenswending en per definitie is die levenswending positief.

Nu kan je de vraag stellen : Over welk inzicht heb je het dan ?

Ik zeg gewoon dat elk woord, elk inzicht dat in een mens tot leven komt door er naar te leven er zich door geïnspireerd te weten en een positieve levenswending schenkt dat is verlichting.

In het levende woord, in het levende inzicht overstijgt een mens zichzelf. Men wordt als het ware gedragen door de inspiratie die het levende woord/inzicht schenkt.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Y1010

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #35 Gepost op: 14-02-2009 21:15 »
Waauw, dit is zo ontroerend en zo helder. :)

Offline MartienBDD

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #36 Gepost op: 13-04-2009 12:57 »

Thich Nhat Hanh heeft hierover het volgende stuk geschreven, onder andere m.b.t. alcohol, maar eerst de Vijfde Aandachtsoefening:




Ik moet zeggen, dat de tekst voor mij een stukje bekrompen  in mijn oren klinkt.

Bekrompen wil ik het niet noemen maar het valt me wel op dat Thich Nhat Hanh als het om het gebruik van alcohol gaat een wat resoluter standpunt inneemt dan ik van hem gewend ben. In zijn boek "Boeddha leeft, Christus leeft"  pleit hij er zelfs voor om tijdens eucharistie- en avondmaalsvieringen de wijn maar te vervangen door druivensap. Hoe dan ook, het feit dat ik hier wat anders tegenaan kijkt doet niets af aan mijn grote waardering voor Thich Nhat Hanh.

Offline MartienBDD

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #37 Gepost op: 16-04-2009 20:14 »
Hallo,

Ik heb de Vijf Aandachtsoefeningen aangenomen.
Ik heb de Vijf Aandachtsoefeningen niet "aangenomen"  maar ze vormen wel een waardevolle leidraad voor mijn leven. Ik wil mezelf ook geen boeddhist noemen. Ik zou zelf eerder kiezen voor een voornemen als: Ik neem mij voor slechts met mate alcohol of enig ander bedwelmend middel te gebruiken

SDN1987

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #38 Gepost op: 18-04-2009 19:35 »
Ik denk dat idd drank leid tot achtloosheid. Drank kan leiden tot ruzies, hardvochtige taal en nog veel meer. Het is wel zo als je met maten drink het geen probleem kan zijn. Maar denk dat een mens soms zijn grens kwijt raakt. Ik drink niet en hou dat zo ;-) .

lord rainbow

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #39 Gepost op: 18-04-2009 20:12 »

ik drink bijna nooit alcohol,

maar wanneer ik het drink,wordt ik enorm

helder....

SDN1987

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #40 Gepost op: 18-04-2009 20:20 »

ik drink bijna nooit alcohol,

maar wanneer ik het drink,wordt ik enorm

helder....

Hoezo  ::)?

lord rainbow

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #41 Gepost op: 18-04-2009 20:41 »
zoals ik het zeg

draak

  • Gast
Re: boeddhisme en drank
« Reactie #42 Gepost op: 23-04-2009 12:57 »
Ik herken dat wel een beetje. Ik heb ook de ervaring dat 1 of 2 glazen alcohol je scherper lijkt te maken. Volgens mij is hier ook wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Probleem is natuurlijk dat de meeste mensen daarna nog een glas (of meer?) nemen en het resultaat is dat je juist minder helder wordt.