Auteur Topic: Waarheden  (gelezen 10799 keer)

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Waarheden
« Gepost op: 20-02-2009 12:48 »
Ik zou hier eens willen horen als er iemand, na al dit discussiëren, al een waarheid heeft ondtekt?
Gelieve die hier te delen...

Voor mij lijkt de enige waarheid te zijn dat er geen waarheid is...
(behalve mss bewustzijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)
Hoe meer ik nadenk, hoe minder ik weet...

Dit zal waarschijnlijk een lege topic blijven, maar ik ben benieuwd!

Veel geluk, en vriendelijke groetjes...

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
Re: Waarheden
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2009 14:23 »
De waarheid dat er geen waarheid is, maar wel een werkelijkheid die we niet als zodanig kunnen kennen.
_/\_

Simon

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2009 12:38 »
Van deze twee dingen weet ik dat ze waar zijn:
Verlangen is de bron van lijden
In loslaten ligt vrede en rust

En eentje voor de grap:
Met nadenken kom je nergens  ;D

Edit: Ik weet eigenlijk niet, of het verstandig is om dit hier te delen. Maar zie maar wat je ermee doet. Misschien lieg ik wel  :P
« Laatst bewerkt op: 21-02-2009 12:44 door Simon »

bigbear

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2009 12:47 »
Citaat
Niet weer willen verlangen ook.

Citaat

Waarom zou je iets loslaten als je beseft dat je het niet vast hebt?

Liefs en warmte, Bigbear

Simon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2009 13:35 »
Citaat
Niet weer willen verlangen ook.
Vandaar dat je los moet laten.

Citaat
Citaat

Waarom zou je iets loslaten als je beseft dat je het niet vast hebt?

Liefs en warmte, Bigbear
Omdat je dat niet altijd beseft.

Groeten
Simon

Simon

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2009 19:27 »
Nee, het is niet-verlangen waardoor lijden weggaat. Tenminste, bij mij.

Maar neem mij vooral niet als voorbeeld want ik ben maar een eenvoudige leek.

Trouwens, "in loslaten ligt vrede en rust" had ik beter kunnen omschrijven als "vrede en geluk".
« Laatst bewerkt op: 21-02-2009 19:29 door Simon »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2009 21:09 »
Ik zou hier eens willen horen als er iemand, na al dit discussiëren, al een waarheid heeft ondtekt?

Wat is hoger ?
Boeddhisme of waarheid ?

Wat is hoger ?
Vrijheid of kennis ?
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Simon

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21-02-2009 22:23 »

Wat is hoger ?
Boeddhisme of waarheid ?

Wat is hoger ?
Vrijheid of kennis ?
Waar wil je met deze post naar toe? Sorry maar ik begrijp het niet.
Antwoorden: Waarheid, Vrijheid

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2009 00:13 »

Wat is hoger ?
Boeddhisme of waarheid ?

Wat is hoger ?
Vrijheid of kennis ?

Op de eerste:  Wat is Boeddhisme? ;)  (en: is er waarheid?) (of: wat is waarheid?)
Op de tweede ben ik niet zeker. Impulsief zou ik zeggen vrijheid. Maar ben je echt vrij als je onwetend bent? Het is maar te zien hoe je het bekijkt, en dit ligt mss voor iedereen anders...  Dorst naar kennis betekent ook weer onvrijheid. En zo lang je vasthoudt aan kennis ben je dan vrij?..  hmmm,  lastig...  het valt precies niet echt te vatten/op te lossen, met woorden...
« Laatst bewerkt op: 22-02-2009 00:17 door frederik »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2009 00:50 »
Nu dat je dat post Frederik,
ik ben me nu al een hele tijd mijn hoofd aan het breken over wat vrijheid voor me kan betekenen, dat lijkt voor me geenenkele waarde te hebben en ik weet niet waarom.

Hmm ja...  ik zou het eigenlijk niet weten. Je bent natuurlijk nooit volledig vrij (ziekte, dood enz...). Misschien ligt vrijheid dan in het aanvaarden van deze onvrijheid (na het volledig te hebben ingezien)? Er mee te lachen...  Want dan kan je niets je nog deren...  je gaat toch dood
Volledige rust... en gewoon niets doen.  De dingen laten zijn
Onthechting dus?

Dit zijn echter mooie woorden, maar hier sta ik zelf zeker nog niet hoor...

Citaat
Loslaten is het aanvaarden van de pijn, het lijden?
Ik zou zeggen: ja
« Laatst bewerkt op: 22-02-2009 00:53 door frederik »

Simon

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2009 00:52 »
Volgens Boeddha gingen vrijheid en inzicht hand in hand. Ik ging voor vrijheid omdat "kennis" niet het juiste woord is, maar inzicht wel. Kennis reflecteer ik op het denkende vermogen, dus is niet juist. Inzicht is een betere term.

Begin klein met het kleine leed stoppen en je krijgt veel vertrouwen in zijn woorden. Zen leraren zeggen dat verlichting in 1 keer gaat, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stap voor stap.

Vrijheid is alles dat goed is zoals het is. Tenminste zo ervaar ik het. Maar ook in vrijheid zullen meerdere gradaties zijn denk ik.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2009 01:00 door Simon »

Simon

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23-02-2009 07:18 »
Je kan het niet begrijpen. In ieder geval niet in woorden. Als dat kon, had meneer Boeddha het wel woord voor woord uitgelegd. Je moet het ervaren en dan weet je dat het zo is. Of in ieder geval, deels.

Citaat

Voor mij lijkt de enige waarheid te zijn dat er geen waarheid is...
(behalve mss bewustzijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)
Hoe meer ik nadenk, hoe minder ik weet...

Dit zal waarschijnlijk een lege topic blijven, maar ik ben benieuwd!

Veel geluk, en vriendelijke groetjes...
Dat van dat lege topic, valt nog wel mee. Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Simon
« Laatst bewerkt op: 23-02-2009 07:37 door Simon »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23-02-2009 16:08 »
In de natuur schuilt er ook wel waarheid; hoe niets verloren gaat, alles heeft een nut. En hoe fascinerend alles in elkaar zit: dieren, bomen enz... De simpele schoonheid.
De natuur is één en al evenwicht, en alles is uiteindelijk toch afkomstig van, en deel van de natuur. Niets (waarvan ik weet heb) staat hier boven.  The circle of life :)

Bij de ademhaling meditatie (waar ik slechts maar leek in ben) merk ik ook dat ik gewoon maar een levend, ademend wezen ben, meer niet...  A child of nature :)

Was dit al een hele tijd vergeten, maar het is mooi om even bij stil te staan.

Groeten

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 24-02-2009 22:19 »
Citaat
Vrijheid is alles dat goed is zoals het is

Sorry simon, je wordt hier voor een tweede maal op één uitspraakje genomen...

Maar algemeen:  Ligt de kern van onthechting niet in erkennen dat ALLES nu éénmaal goed is zoals het is. Of beter: dat alles nu éénmaal is zoals het is... Dit was ongeveer mijn interpretatie van vrijheid.

En ja, er is miserie in de wereld. Maar hier zit voor mij een heel moeilijk aspect in het boeddhisme. Nl dat je mededogen hebt voor al wie lijdt, zonder hieraan te hechten, zonder te willen het te veranderen (Want dit is ego?? ik weet het niet). Dus je kan eigenlijk niet anders dan het te aanvaarden, wil je onthecht zijn.
En dit is moeilijk, want alles is nu éénmaal niet goed (honger, oorlog). Maar het is wel...

Want dit willen veranderen is weer een bron van lijden, maar het niet willen is egoïstisch ::)
Maar ja, hier komen we ook weer nergens mee...
« Laatst bewerkt op: 24-02-2009 22:24 door frederik »

Edithje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25-02-2009 15:00 »
Dat alles is zoals het is kan ik me in vinden, that's right. Maar dat alles goed is zoals het is dat vind ik niet zo...er zijn genoeg dingen die niet kloppen hier op aarde.
Neem nou oorlog, honger, onrecht wat nog zoveel gedaan word. Moet je dan onthechten door alles maar te accepteren?!?? Ik kan me echt niet neerleggen bij dingen die mensen doen of zeggen waar anderen dan weer 'last' van hebben. Maak het momenteel zelf mee..machtspelletje op mijn werk..dat kan ik niet laten voor wat het is als ik zie dat mensen (en mezelf) onrecht aangedaan word. Is dit dan fout???

Edithje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2009 15:01 »
Van deze twee dingen weet ik dat ze waar zijn:

En eentje voor de grap:
Met nadenken kom je nergens  ;D

Edit: Ik weet eigenlijk niet, of het verstandig is om dit hier te delen. Maar zie maar wat je ermee doet. Misschien lieg ik wel  :P

Ik denk me suf de hele dag (en nacht)...dus kom ik nergens?? Dan kan ik beter overal meteen maar mee stoppen. En met een leeg hoofd door het leven gaan en alles voor lief nemen...!

Offline DirkJan

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 25-02-2009 17:54 »
misbruik maken van macht en invloed,
is zeer onprettig,vooral als het naar jou gericht is.
Of wanneer je het om je heen ziet gebeuren,
dan heb ik vaak last van plaatsvervangende woede.

dan is het misschien handig om inderdaad wel
een beetje te overdenken,op een heldere manier.

zeg maar dingen op een rijtje zetten.
Dan heb ik toch vaak wel dat ik me op een adekwate manier in een situatie kan neerzetten.
Met werk is ekstra lastig,dat je er toch ook weer een beetje afhankelijk van bent,inkomen bijvoorbeeld.

Soms moet je iets ergens van zeggen.
Soms kun je dat beter niet doen(uit eigen belang,of dat van anderen)
en vaak ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt...

tklinkt als een mooie uitdaging edithje...

sukses
« Laatst bewerkt op: 25-02-2009 17:58 door lord rainbow »
Met een been in het graf,het ander op een bananenschil

Simon

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25-02-2009 20:34 »
Citaat

Maar algemeen:  Ligt de kern van onthechting niet in erkennen dat ALLES nu éénmaal goed is zoals het is. Of beter: dat alles nu éénmaal is zoals het is... Dit was ongeveer mijn interpretatie van vrijheid.

En ja, er is miserie in de wereld. Maar hier zit voor mij een heel moeilijk aspect in het boeddhisme. Nl dat je mededogen hebt voor al wie lijdt, zonder hieraan te hechten, zonder te willen het te veranderen (Want dit is ego?? ik weet het niet). Dus je kan eigenlijk niet anders dan het te aanvaarden, wil je onthecht zijn.
En dit is moeilijk, want alles is nu éénmaal niet goed (honger, oorlog). Maar het is wel...

Want dit willen veranderen is weer een bron van lijden, maar het niet willen is egoïstisch ::)
De wereld kan en zal nooit perfect zijn. Ik zal nooit perfect zijn, altijd wel een foutje maken. Maar alles is zo goed genoeg. Er is ruimte voor vrede en geluk. Dat is het belangrijkst.

Daarnaast; Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen verlangen en liefde. Als je mensen hun situatie wil veranderen uit liefde, is daar niets mis mee en dat heeft met lijden niet te maken. Het gaat er niet om dat je iets wil, het gaat erom hoe en waarom je het wil. Maarja, uiteindelijk kan iedereen alleen zichzelf gelukkig maken.

Dat alles is zoals het is kan ik me in vinden, that's right. Maar dat alles goed is zoals het is dat vind ik niet zo...er zijn genoeg dingen die niet kloppen hier op aarde.
Neem nou oorlog, honger, onrecht wat nog zoveel gedaan word. Moet je dan onthechten door alles maar te accepteren?!?? Ik kan me echt niet neerleggen bij dingen die mensen doen of zeggen waar anderen dan weer 'last' van hebben. Maak het momenteel zelf mee..machtspelletje op mijn werk..dat kan ik niet laten voor wat het is als ik zie dat mensen (en mezelf) onrecht aangedaan word. Is dit dan fout???
Vraagje terug: Wat is onrecht?

Ik denk me suf de hele dag (en nacht)...dus kom ik nergens?? Dan kan ik beter overal meteen maar mee stoppen. En met een leeg hoofd door het leven gaan en alles voor lief nemen...!
Ik bedoelde het vooral als grapje. Maar waarom ik die maakte is omdat ik bedoel dat je van denken niet gelukkig wordt. Ook kan je Boeddhisme niet begrijpen door er veel over na te denken.

Zo zie ik het. Betwijfel het gerust.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2009 20:48 door Simon »

Edithje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2009 09:44 »
misbruik maken van macht en invloed,
is zeer onprettig,vooral als het naar jou gericht is.
Of wanneer je het om je heen ziet gebeuren,
dan heb ik vaak last van plaatsvervangende woede.

dan is het misschien handig om inderdaad wel
een beetje te overdenken,op een heldere manier.

zeg maar dingen op een rijtje zetten.
Dan heb ik toch vaak wel dat ik me op een adekwate manier in een situatie kan neerzetten.
Met werk is ekstra lastig,dat je er toch ook weer een beetje afhankelijk van bent,inkomen bijvoorbeeld.

Soms moet je iets ergens van zeggen.
Soms kun je dat beter niet doen(uit eigen belang,of dat van anderen)
en vaak ligt het aan de manier waarop het gebracht wordt...

tklinkt als een mooie uitdaging edithje...

sukses

Dank je wel!
Een uitdaging is het zeker. Wat mijn 'probleem' er ook bij is is dat ik een flink aantal stappen verder ben dan degene die de beslissingen gaat nemen. En mijn geduld en onzekerheid dus flink op de proef gesteld worden. Vandaag nog ff een moment van bezinning, om morgen wellicht in het diepe te springen en mijn mond te gaan open trekken......
Edith.

Edithje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2009 09:47 »
Citaat

De wereld kan en zal nooit perfect zijn. Ik zal nooit perfect zijn, altijd wel een foutje maken. Maar alles is zo goed genoeg. Er is ruimte voor vrede en geluk. Dat is het belangrijkst.

Daarnaast; Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen verlangen en liefde. Als je mensen hun situatie wil veranderen uit liefde, is daar niets mis mee en dat heeft met lijden niet te maken. Het gaat er niet om dat je iets wil, het gaat erom hoe en waarom je het wil. Maarja, uiteindelijk kan iedereen alleen zichzelf gelukkig maken.

Vraagje terug: Wat is onrecht?

Ik bedoelde het vooral als grapje. Maar waarom ik die maakte is omdat ik bedoel dat je van denken niet gelukkig wordt. Ook kan je Boeddhisme niet begrijpen door er veel over na te denken.

Zo zie ik het. Betwijfel het gerust.

Tja Simon, in mijn ogen is onrecht egoïsme....
In mijn persoonlijke situatie is het momenteel dat een 'hogere' over mijn situatie beslist en hier dus mee kan doen wat ze wil. Ze kan me maken of breken zonder dat ik er invloed op mag uitoefenen, dat vind ik dus onrecht. Denk aan je medemens en spring daar op in...laat iemand niet in onzekerheid en handel zoals nodig is en op de tijd die nodig is...leef je in in de ander...

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2009 10:53 »
Citaat

Citaat
Denk aan je medemens en spring daar op in...laat iemand niet in onzekerheid en handel zoals nodig is en op de tijd die nodig is...leef je in in de ander...

Mooi gezegd allemaal :)
Lijden zal er altijd zijn, en onrecht kan ons altijd aangedaan worden.
Zelf kunnen we echter proberen om kleine dingetjes beter te maken, en mensen rond ons te helpen...  Of op een positieve manier proberen omgaan met dingen, zoals je zegt lord rainbow: het is een mooie uitdaging...
Maar vanzelf zal het natuurlijk nooit gaan.

Veel geluk Edithje!

Simon

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2009 21:21 »
Tja Simon, in mijn ogen is onrecht egoïsme....
In mijn persoonlijke situatie is het momenteel dat een 'hogere' over mijn situatie beslist en hier dus mee kan doen wat ze wil. Ze kan me maken of breken zonder dat ik er invloed op mag uitoefenen, dat vind ik dus onrecht. Denk aan je medemens en spring daar op in...laat iemand niet in onzekerheid en handel zoals nodig is en op de tijd die nodig is...leef je in in de ander...
Edith, wat mij betreft bestaat onrecht niet. Alles is oorzaak / gevolg of reactie van het ego. Een nabij familielid van mij is veel te vroeg gestorven. Is dit onrecht? Ik denk het niet. Het hoort bij een mensenleven. Ik kan er het label "onrecht" aan hangen, maar dat verandert de situatie niet. Onrecht is een term door mensen verzonnen, net als goed en kwaad.

In jou situatie zou ik in ieder geval niet vergeten, dat jou meerdere het veel zwaarder heeft dan jou. Zij moet immers 24 uur per dag met zichzelf zijn! Hoe zwaar moet dat zijn zonder medeleven voor medemens, zoals jij zegt?

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2009 22:29 »
Wanneer ik naar mijn realiteit kijk in confrontatie met bv. machtspelletjes op het werk, dan betrap ik mezelf erop dat zware innerlijke emotionele reacties vaak een innerlijke oorzaak hebben. Namelijk zaken die ik op dat moment weiger van mezelf onder ogen te zien.

Vaak escaleren dingen omdat ik bv. weiger om mijn eigen fout toe te geven, of omdat ik mijn trots gekrenkt ben, of omdat ik jaloers ben, of omdat ik een spelletje aan het spelen ben dat dan bloedige ernst begint te worden.

Een echte remedie hiertegen heb ik niet, omdat ik vaak pas later tot de ontdekking kom wat de echte oorzaak is.
Wanneer ik de oorzaak ontdek waarom dat ik de emotionele spanningen blijf vasthouden levert dat wel een loslaten van die woede, frustratie, machteloosheid.
In die zin is, mijn eigen schuld, fout onder ogen zien binnen het verhaal wel een keerpunt waarna het mogelijk is om met een andere blik naar het verhaal te kijken.

bigbear

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26-02-2009 23:11 »
Lieve Nova,

volgen mij ga je dan voorbij aan je behoeften. Als je je behoeften (eerder) leert kennen is dat de remedie volgens mij.

Liefs en warmte, Bigbear

Simon

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 27-02-2009 16:19 »
Je bent op een dwaalspoor, Simon.
Ik denk dat dat wel meevalt.

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 01-03-2009 23:09 »
Lieve Nova,

volgen mij ga je dan voorbij aan je behoeften. Als je je behoeften (eerder) leert kennen is dat de remedie volgens mij.

Liefs en warmte, Bigbear

Oh, ik heb niet zoveel behoeften.
Ik wil alleen almachtig zijn, alles weten, altijd gelukkig zijn en eeuwig leven. En dat jullie dat ook allemaal krijgen.

bigbear

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 02-03-2009 07:30 »
Het ontkennen van de behoeften (of er een grapje over maken  ;) ) is juist wat ons lijden veroorzaakt. In sommige religies worden ze zelfs ontzegd. Het is niet de bedoeling dat we in al onze behoeftes worden voorzien. Maar het is wel slim om in te zien dat we allemaal behoeftes hebben. En dat we daar iets mee kunnen.

Liefs en warmte, Bigbear

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 08-03-2009 00:02 »
Ik wil alleen almachtig zijn, alles weten, altijd gelukkig zijn en eeuwig leven. En dat jullie dat ook allemaal krijgen.

Nova, dan ben je toch niet meer alleen almachtig?

We zijn met zijn allen al machtig, mss weten we dat onvoldoende.

Leuk hoe een woord een misverstand oproept.

Het woord "alleen" gebruikte ik de betekenis van "slechts". En niet dat ik de enige almachtige zou willen zijn.

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 20-04-2009 21:22 »
Hi Frederik,

Ik zag deze topic over waarheden

Wat je zegt over hoe meer ik denk hoe minder ik weet

Voor mij is het zo dat als ik denk en ik het niet integreer met mijn buik komt er geen duidelijkheid
Het denken kan zinken, zinken door je keel door je ademhaling naar je buik, en als het daar komt dan komt het weten, dit heb ik van de week ervaren, en misschien dat je er wat aan heb.
Maar wat is weten ? Ergens achter komen.

Alleen het is verschrikkelijk lastig waar nu het weten vandaan komt, via de geest ? de hersenen ? of gevoelens of de buik, of de combinatie van dit alles

Het begrijpen, voor zover ik iets begrijp is de combinatie van voelen en denken

Much smiles Old Soul

the_parastyle

• Gast
Re:Waarheden
« Reactie #29 Gepost op: 27-08-2009 02:11 »
Lijden is een menselijke emotie, een illusie.

Offline DirkJan

• Global Moderator
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 24-04-2017 15:47 »

De waarheid die ik werkelijk ontdekt heb,
is de eerste edele waarheid:

Dukha,
leven is ongemakkelijk, onbevredigend
en soms ook werkelijk lijden.

Verder merk ik dat wanneer ik
mijn eigen belang
teveel nastreef, dit voordelig is
op korte termijn, maar
nadelig werkt op lange termijn.

Ik merk ook dat het het teveel afzien
van mijn eigen belang, niet alleen
nadelig is op korte termijn, maar ook in
de lange termijn.

Voor mij lijkt het de kunst
om niet te overdrijven
Om zaken niet op te blazen.
Om dingen niet groter
of kleiner te maken dan ze zijn.

Met een been in het graf,het ander op een bananenschil

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 25-04-2017 11:03 »

In lijn met DirkJan de waarheid van lijden. Ik, (en ik denk ook andere mensen), lijden het meest onder hun eigen neigingen, stel ik vast. Ik vind dat de Boeddha dit goed zag. Of het nu de neiging tot zintuiglijk verlangen is, tot boosheid/kwade wil, eigenwaan, rusteloosheid, etc. het zijn zulke neigingen die geest teisteren. Het geteister komt van binnenuit.

In sutta's wordt ook gezegd dat als je onder invloed komt van zulke verstoringen, dan weet je niet meer goed wat in je eigen en andermans voordeel is. Hier ben ik het ook mee eens geworden.

Er is eigenlijk een hoop onheilzaam kamma verzamelt, merk ik. Onheilzame wilsactiviteiten. Een potentieel aan onheilzame reactiviteit. En zelfs als je die onheilzame wilsactiviteit bij jezelf ziet, en zelfs weet dat je dit volgend weer zal doen lijden, zelfs dan nog is het lastig er gewoon radicaal afstand van te nemen.
Als je verslaafd bent aan onheilzame wilsactiviteit.

De Boeddha koos kennelijk welbewust voor het heilzame, voor welzijn en deed afstand, zonder enig pardon, zonder enig excuus van al het onheilzame. Hij was kennelijk totaal niet bezig het onheilzame, zoals kwade wil, eigenwaan etc. een plaats te geven in zichzelf, het te rechtvaardigen, er toch van te denken dat het best wel nuttig is etc. Nee, hij koos kennelijk echt voor alles wat welzijn bevordert in zichzelf en hij keek daar gewoon rechtstreeks naar, niet theoretisch.
Als hij merkte dat een verschijnsel pijn veroorzaakt of vrede verstoorde bijvoorbeeld, dan zag de Boeddha dit als onheilzaam. Deed afstand er van. Hij stopte dus echt met een zelfkweller te zijn en had geen enkele excuses voor het in standhouden van zaken als kwade wil, hebzucht, begoocheling.

Ik ben dit gaan herkennen als een enorme stap. Geen zelfkweller meer zijn, het klinkt zo simpel he? Wie wil dat nou niet? Nou, kijk daar maar eens echt naar. Wil je echt wel geen zelfkweller meer zijn en werkelijk afstand doen van al het onheilzame in jezelf? Die richting is toch wel radicaal te noemen en totaal niet van de wereld. 

Toevlucht in de Drie Juwelen is het lastig omdat je als mens je ergens ook verheugt en vitaal voelt, voldaan zelfs met zelf-en anderkwelling. De waarheid die ik dus gevonden heb is dat het heel lastig is werkelijk afstand te doen van zelf-en anderkwelling, ook al lijkt het nog zo vanzelfsprekend dat niemand zichzelf zou willen kwellen.

groet,