Auteur Topic: (Ont)Hechting?  (gelezen 8257 keer)

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
(Ont)Hechting?
« Gepost op: 27-04-2009 16:26 »
Vraagje...

Hoe gaan jullie om met die onthechting?   Zonder gevoelens en gedachten is er alleen maar leegte, maar ze lijkt me zo saai......
Ik snap dat je wel mag genieten van gevoelens, maar zonder je eraan te hechten...  Nogal lastig toch?  Bovendien,  als ik een goed gevoel heb, en ik herinner me dat het ook weer voorbijgaat, gaat het weg en kom ik precies in zo'n melancholieke staat....
Een beetje compassie met mezelf is de beste remedie...

Toch jammer dat alles voorbij gaat :(.  Maar aan de andere kant ook weer niet want dat maakt het zo speciaal....
man toch.... :)
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:23 door lord rainbow »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: (ont)hechting?
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2009 16:50 »
Hoi Frederik,

Ik gooi de oude hechtingen (schoenen) pas weg "als ik nieuwe heb". En dat nieuwe is natuurlijk zo min mogelijk hechting maar een stuk geluksgevoel door het beoefenen van de Dharma. Dus de vijf positieve leefregels zijn voor mij minstens even belangrijk als de voorschriften:
* Metta
* Vrijgevigheid
* Samtushti (rust, eenvoud en tevredenheid)
* Eerlijkheid
* Heldere geest
En dat laatste kun je nog uitbouwen met andere meditatieve kwaliteiten, zoals Compassie en Gelijkmoedigheid - zeg maar de 'Brahmaviharas'. Naarmate ik deze 5 meer ontwikkel heb ik gewoon minder behoefte aan m'n oude hechtingen.

En dat betekent voor je andere vragen:

Citaat
Ik snap dat je wel mag genieten van gevoelens, maar zonder je eraan te hechten...  Nogal lastig toch
Is uitdagend inderdaad. Genieten van die positieve ervaringen, zoals meditatie-dhyanas en het positieve gevoel van vrijgevigheid, is echter bijna automatisch zonder je eraan te hechten. En daarmee voor mij blijvender dan genot door bijvoorbeeld muziek.

Citaat
Bovendien,  als ik een goed gevoel heb, en ik herinner me dat het ook weer voorbijgaat, gaat het weg en kom ik precies in zo'n melancholieke staat....
Klopt, maar daarom richt ik me ook mede op ontwikkelen van die andere soort positieve gevoelens.

Citaat
Yukyuk.

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2009 17:03 »
wat is het eigenlijk,

dat wat zich hecht...

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2009 17:10 »
 :)
Bedankt voor de 2 verluchtende antwoorden, ze helpen echt

vriendelijke groeten

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2009 21:12 »
Hi Frederik,

citaat:
Zonder gevoelens en gedachten is er alleen maar leegte, maar ze lijkt me zo saai......

Hierin zit wel de oplossing tot onthechting :)

Als je leeg bent kunt je alles ervaren, en als je vol bent ben je vol.

Als je leeg bent kan ze zon in je schijnen, en als je niet leeg ben kan die niet binnendringen,
er is ergens een ontzettnend mooi voorbeeld van thich nath hanh van een stukje wit papier en emptiness, ik kan de video even niet vinden maar ik zal het stukje van 10 minuten over leegheid voor je opzoeken, het is ontzettend verhelderend.

Ik ging mediteren aan het water van de week en de ene dag was het fijn en de ander dag niet.
Het was beide dagen dezelfde temperatuur en omstandigheden.

de eerste dag was uit spontaan langs het water fietsen en gaan zitten, en de tweede dag was al hechting omdat de eerste dag voor mij zo fijn was en ik er naar terug verlangde, en ik kwam niet tot de zelfde ervaring als die eerste dag, mijn reden om er voor de tweede keer heen te gaan was anders.

Hopelijk heb je er wat aan Frederik :) :)

Liefs Old Soul

Tientje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2009 22:51 »
nou, ik kan hier ook nog veel leren in verband met onthechting, dus ik kijk uit naar het filmpje ...

maar in de voorbije antwoorden zat ook al heel veel wijsheid !

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28-04-2009 11:53 »
Hi Frederik,

Hier is de link naar - emptyness - op you tube

http://www.youtube.com/watch?v=sYhti6fcVIk

Erg verhelderend :)

Liefs Old Soul

Offline Jimmy

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29-05-2009 23:01 »
Vraagje...

Hoe gaan jullie om met die onthechting?   Zonder gevoelens en gedachten is er alleen maar leegte, maar ze lijkt me zo saai......
Ik snap dat je wel mag genieten van gevoelens, maar zonder je eraan te hechten...  Nogal lastig toch?  Bovendien,  als ik een goed gevoel heb, en ik herinner me dat het ook weer voorbijgaat, gaat het weg en kom ik precies in zo'n melancholieke staat....

Toch jammer dat alles voorbij gaat :(.  Maar aan de andere kant ook weer niet want dat maakt het zo speciaal....
man toch.... :)
Onthechting. Geef alles de plaats die het toekomt. Er is geen leegte, er is U. Er gaat niets voorbij, uw zijn is eeuwig. En al uw gevoel is U.
« Laatst bewerkt op: 29-05-2009 23:48 door Jimmy »

Tientje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08-06-2009 00:35 »
ik heb het alvast heel erg moeilijk om me niet te gaan hechten aan mensen of bepaalde situaties... bv de wekelijkse meditatie in groep...

zucht....

lord rainbow

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2009 06:01 »
misschien is er een onderscheid tussen
hechten en bijvoorbeeld betrokkenheid...

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08-06-2009 06:26 »
Hoi,

De leer van de Boeddha gaat nooit over het onderdrukken of wegstoppen van gevoelens. Het is niet zo dat je geen gevoelens meer ervaart als je geest in balans wordt gebracht door het juist beoefenen van meditatie. Het doel van de Boedhistische leer is juist het toestaan van deze gevoelens zonder je er tegen te verzetten. Zonder het gevoel te willen veranderen in iets wat het niet is. Als er een pijnlijk gevoel is, dan sta je dit toe zonder verzet. Is er een plezant gevoel? Geen probleem.

Er is dus geen sprake van leegte van gevoelens, maar leegte van gedachten, in de zin dat de gedachten op dat moment afwezig zijn.

Citaat

Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk om je niet te hechten aan je gevoelens. Onze geest heeft altijd de neiging om aan de haal te gaan met onze gevoelens. Zoals je beschrijft komt een gevoel op en voila, onze geest gaat al aan de slag met gedachten over hoe dit weer zal verdwijnen, en hoe vervelend het wel niet is dat alles voorbij gaat. 

De wijze waarop je deze melancholieke staat loslaat is door het toepassen van het achtvoudige pad en met name "Juiste Inspanning":

1) Je merkt op dat je geest niet in een heilzame staat verkeerd. Dit zie je doordat je allerlei gedachten hebt. Dit zijn de melancholieke gedachten die je beschrijft.
2) Je laat de onheilzame staat los, door het opgeven van begeerte. Dit doe je door de gedachten los te laten (besteed er geen aandacht meer aan). Daarna ontspan je iedere fysieke spanning in je lichaam en geest. (uiterst belangrijk).
3) Nu wek je een heilzame staat op. Dit doe je door een glimlach op je gezicht te brengen en je aandacht rustig terug te keren naar je object der meditatie.
4) Het tot groei brengen van deze heilzame staat. Dit betekent dat je zolang mogelijk je aandacht bij het object der meditatie houdt en de juiste inspanning blijft toepassen.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08-06-2009 17:00 »
dat is een manier.

een andere manier is juist wel aandacht
te besteden aan dat melancholieke gevoel

er volledig bij stil te staan..

er niet voor weg te lopen(mentaal) en
het ook niet willen veranderen.

door er volledig bij stil te staan
kan deze aandacht
transformerend werken.

volgens mij is dat de essentie van het hele boeddhisme:

gewaarzijn.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09-06-2009 23:30 »
bedankt voor de vele antwoorden allemaal...

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2009 06:46 »
dat is een manier.

een andere manier is juist wel aandacht
te besteden aan dat melancholieke gevoel

er volledig bij stil te staan..

er niet voor weg te lopen(mentaal) en
het ook niet willen veranderen.

Je hebt absoluut gelijk dat het in het Boeddhisme gaat om volledig gewaar te zijn van wat er in het huidige moment plaatsvindt. Het is nimmer de bedoeling om gevoelens en gedachten te onderdrukken over het huidige moment in iets anders te maken dan wat het eigenlijk is.

Meditatie betekent niet dat je geest zich exclusief richt op het object der meditatie. Het is niet de bedoeling om je concentratie dusdanig te ontwikkelen dat er niets anders in je aandachtsveld is dan het object der meditatie. Als je dit wel doet, dan sluit je alles af en onderdruk je iedere afleiding.

Het doel van de meditatie is om te ontdekken hoe de aandacht van de geest van het ene object naar het andere object beweegt. Deze beweging voltrekt zich altijd in hetzelfde patroon. De reden waarom je terugkeert naar hetzelfde object der meditatie is om te zien hoe deze afleiding tot stand komt. Telkens als je geest weg beweegt van het object der meditatie zie je een klein beetje beter hoe dat te werk gaat. Telkens als je je lichaam en geest ontspant laat je de begeerte (verlangen de 2e edele waarheid) los. Hoe sneller je opmerkt dat je geest in een onheilzame toestand verkeert des te makkelijker het is om deze toestand los te laten.

Als je de aandacht volledig richt op het onheilzame gevoel dan is de kans groot dat dit gevoel sterker en intenser wordt. Zie sutta MN#19 paragraaf 6:

6. "Monniken, de geest van een monnik zal neigen naar die dingen die hij vaak overpijnst, waar hij vaak over nadenkt. Als een monnik vaak zou verzinken in gedachten van sensueel verlangen en aldus zou denken, dan heeft hij gedachten van afstand doen verlaten en gedachten van sensueel verlangen gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar gedachten van sensueel verlangen.

"Als een monnik vaak zou verzinken in kwaadwillende gedachten en aldus zou denken, dan heeft hij goedwillende gedachten verlaten en kwaadwillende gedachten gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar kwaadwillende gedachten.

"Als een monnik vaak zou verzinken in gewelddadige gedachten en aldus zou denken, dan heeft hij geweldloze gedachten verlaten en gewelddadige gedachten gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar gewelddadige gedachten.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2009 17:18 »

Als je de aandacht volledig richt op het onheilzame gevoel dan is de kans groot dat dit gevoel sterker en intenser wordt. Zie sutta MN#19 paragraaf 6:

6. "Monniken, de geest van een monnik zal neigen naar die dingen die hij vaak overpijnst, waar hij vaak over nadenkt. Als een monnik vaak zou verzinken in gedachten van sensueel verlangen en aldus zou denken, dan heeft hij gedachten van afstand doen verlaten en gedachten van sensueel verlangen gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar gedachten van sensueel verlangen.

"Als een monnik vaak zou verzinken in kwaadwillende gedachten en aldus zou denken, dan heeft hij goedwillende gedachten verlaten en kwaadwillende gedachten gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar kwaadwillende gedachten.

"Als een monnik vaak zou verzinken in gewelddadige gedachten en aldus zou denken, dan heeft hij geweldloze gedachten verlaten en gewelddadige gedachten gecultiveerd. Zijn geest is dan geneigd naar gewelddadige gedachten.

wat ik bedoel,
is niet het geven van aandacht aan een gevoel,
maar het gevoel te zijn,
het volledig toelaten.

Ik bedoel natuurlijk niet het te koesteren ,
of erin  te verwijlen,
waarnaar de boeddha hier verwijst.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2009 17:21 door lord rainbow »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
Re:(ont)hechting?
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2010 21:18 »
Onthechting is iets kwijtraken zonder er van overstuur te geraken...

lord rainbow

• Gast
Re:(ont)hechting?
« Reactie #16 Gepost op: 08-08-2011 18:01 »
of:.... iets krijgen zonder het te willen bezitten....