Auteur Topic: Bevrijding van Ego  (gelezen 41671 keer)

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Bevrijding van Ego
« Gepost op: 09-06-2009 22:31 »

Denken jullie dat je in een maatschappij als Nederland of een ander land van je ego kunt afkomen.

Eigenlijk is de maatschappij gericht op ego, en om dit te ontwikkelen. Alles lijkt zo ingedeelt dat er bijna geen rust te vinden is, of verlichting.

Wakker worden voor mij, koffie drinken omdat ik energie nodig heb, de tv even aan omdat ik de stilte niet aan kan, in de trein een tijdschrift lezen omdat ik me wil verliezen in informatie.

Werken met mensen en 8 uur lang * theater spelen * omdat ik anders het contact niet aan kan, ( mensen zien mij al aankomen met * dat ik gisteren puur contact met een vlieg had hehe *
Na het werk na een vereniging, omdat ik * of mijn ego ergens bij wil horen.

Ik vind het persoonlijk zeer en zeer lastig om in een maatschappij te leven waar alles je eraan herrinert om je ego te vergroten, ik heb er wel vertrouwen in dat het zal lukken

Hoe gaan jullie daar mee om

liefs Old Soul

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Bevrijding van Ego
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2009 23:12 »
Ik denk niet dat het probleem in de "maatschappij" ligt, of hoeft te liggen.

Het probleem en de oplossing liggen in eerder in onszelf,  in hoe we dingen (die ons aan ons ego doen herinneren, of ons aansporen het te vergroten) benaderen. Onze 'attitude' ten opzichte van dingen... Inclusief onze attitude ten opzichte van onszelf.
Deze attitude kan er één zijn van hechten of onthechten, van opblazen of relativeren, van verzet of acceptatie enz...

Rust is enkel in jezelf te vinden, en niet in iets als de maatschappij.

Maar als luie student heb ik natuurlijk makkelijk praten.  :)

goeienacht!

Y1010

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2009 22:14 »
Hoe ga je ermee om?

Old soul, ik begrijp je eigenlijk wel.
Volgens mij kan je best in een sangha verblijven om het ego te bevrijden en de verlichting te bereiken.
Maar het is in elk geval een uitdaging om het ook in de grote wereld te proberen.
Ik dacht dat de Boeddha daaromtrent wel duidelijk was: een afgezonderde gemeenschap.

Misschien kan een boeddhist dat weerleggen.

bigbear

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 17-06-2009 23:00 »
Als het de bedoeling was om afgezonderd te zijn was je daar toch wel geboren? Ik geloof er niet in dat je eerst op een berg moet gaan zitten om vrij te worden. Natuurlijk kan dit ook in onze "hectische maatschappij". Dat het een grotere uitdaging is zeker.

Maar m.i. hoeft niet van het ego te worden bevrijd, het realiseren dat het ego al lang vrij is, is genoeg. Het ego heeft het ego gevangen gezet. En is daariets voor nodig om de illusionaire muur af te breken? Bewustwording kan al die muren afbreken en kan overal plaats vinden.

Liefs en warmte, Bigbear

Kahini

• Gast
Re:Bevrijding van Ego
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2009 18:01 »
Ego.......... is niet erg. Ooit hoorde ik het als volgt omschrijven: het ego is in dienst van de ziel, als een hond die uitgaat met zijn baas! Persoonlijk vind ik dit wel een leuk "beeld". Het geeft in ieder geval een soort van perspektief.
En als het bovenstaande dat in jezelf heeft gesettled is het makkelijker om vanuit mededogen te leven, zeker als je met mensen werkt. Niet oordelen, zien wat is (ook al is dat subjectief), het is een stuk helderder dan vanuit het ego op alles reageren.

En......... je mag het elke dag weer opnieuw proberen!

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2009 07:07 »
Er is geen ego. Ego is een illusie. Alles wat zich voltrekt is slechts een onpersoonlijk proces. De vergissing die we veelal maken is dat we "ons" identificeren met dit proces. Dat wil zeggen dat wij denken dat ik dit proces ben en dat IK controle heb over dit proces.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Mumonkan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2010 15:01 »
Des te meer je probeert
Om van het “ego”af te komen,
Des te meer zul je er aan vastkleven.
Hoe vaker je het “ego” ontkent,
Of zelfs etiketteert als een illusie,
Hoe meer zul je je er mee vereenzelvigen.

Het “ego”, het “ik” proberen teniet te doen
Is spirituele zelfmoord.
Het is eerder zaak, om de werking
Van je “ik” – of dat nu bestaat of niet
Te beschouwen, te zien.
Oordeel niet over je “ego”
Of over andermans “ik”.

Het is mijns inziens
Totaal zinloos om te proberen
Het “ego” te doen verdampen
Door allerlei zogenaamde
Spirituele oefeningen of wat dan ook.

Diverse spirituele richtingen
Geven aan dat het leven feitelijk
In dienst zou moeten staan van de ander.
Mededogen, dienstbaar zijn, helpen,
Allemaal mooie woorden, een morele plicht?
Kinderen worden fout opgevoed
Als ze zichzelf totaal weg moeten cijferen
Kinderen worden ook fout opgevoed
Als ze maar alles mogen en hen niets
In de weg wordt gelegd.
Dat zijn de extremen.

Boeddha heeft gezegd
Dat het belangrijk is
Om de Middenweg te bewandelen.
Extreem egoïsme is dwaas
Extreem altruïsme is net zo dwaas.
Het is belangrijk de balans te vinden
Tussen het “ego” en de ander.

Jean Paul Sartre zei ooit:
“De ander, dat is de hel”
Dat lijkt een zeer egocentrische
Uitspraak. Maar…
We handelen zo ongeveer net
Als dat Sartre beweerde:
We oordelen over de ander
We stellen onszelf in een
Mooi daglicht.
Soms gebruiken we zelfs
Het Boeddhisme daarvoor.

We worden dan heiliger
Dan jij… Wie is er beter
Dan de ander?

Vergeet niet dat jij
De “ander” bent voor de ander
Is de “ander” dus de hel?
Wie houden we dus voor de gek?

Onszelf…

Mumonkan

Offline In search for sunrise

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2011 02:55 »
Hele mooie, treffende tekst, Mumonkan! De middenweg is inderdaad belangrijk om gegrond in wat is te blijven. De strijd tegen het ego zal idealiter een zaak van liefde en vergeving zijn, niet van ontkenning en vertrapping van de realiteit.
Maar een lofzang aan het ego lijkt me wat te veel van het goede; het is overduidelijk de bron van ieders diepe innerlijke splijting in de denkgeest zit waardoor we ons in een niet-verlichte staat bevinden. Mee eens?
« Laatst bewerkt op: 06-06-2011 03:17 door In search for sunrise »

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2011 10:50 »
Waarom wordt het "ego" telkens zo negatief afgeschilderd ? Kan dit niet iets positiefs zijn ? Is een ego altijd arrogant, egoistisch, zelfzuchtig, ... ? Mijn ego is wie ik ben en ik zie mezelf (net zoals mijn naaste medemensen) als iemand positief, goedlachs, optimistisch : is dat niet positief ?
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2011 17:22 »
met het ego is niks mis,
het is een funktie en ons werkmateriaal.

Waar het mis gaat is wanneer
we gaan overdrijven.Dat wil zeggen dat we 'het ego'
hard maken of op doen zwellen.

Op die manier ontstaat er een scherpe scheidslijn
tussen 'ik' en de 'ander',
'ik' en de wereld.

Wat is daar eigenlijk het probleem van?

« Laatst bewerkt op: 06-06-2011 17:29 door lord rainbow »

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2011 07:23 »
Zoals ik het altijd begrepen heb is het de identificatie met het ego het probleem. Ik vermoed dat hier doorgaans een onderliggende onzekerheid bij zit. Dus, bv, als je je zo identificeert met die vrolijkheid dat verdriet er niet mag zijn. En daarmee staat het ego, de identificatie met die vrolijkheid, de ervaring van wat is in de weg.

(je begrijpt dat ikhet niet over jou persoonlijk heb, ik ken je tenslotte niet in het 'echte' leven. Ik doe niet meer dan het verzinnen van een voorbeeld op grond van wat je schrijft.)

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2011 13:21 »
Sorry, maar toch begrijp ik het nog niet, ... voor mij blijft "ego" gewoon een verwijzing naar wie je bent, wat je bent en dat kan zowel positief als negatief zijn, waarschijnlijk zelfs van beide een beetje (of een beetje veel), ... OK, men zegt wel bv : "mijn ego wordt gestreeld" en dan heeft dat een beetje een negatieve bijklank, maar zolang je je ego "onder controle" houdt, lijkt er voor mij geen probleem te zijn.
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2011 13:28 »
Er wordt m.i. niet zozeer gezegd dat het ego negatief is, alswel dat de dingen waar we ons meestal mee identificeren eigenlijk slechts tijdelijk en dus pijnlijk zijn. Het probleem zit 'm dus in deze identificatie, deze hechting aan dingen die eigenlijk buiten onze controle liggen.

Dit is ook duidelijk in de Vier Nobele Waarheden en de sutta over de karakters van niet-zelf:
http://www.sleuteltotinzicht.nl/s22-059.htm
« Laatst bewerkt op: 07-06-2011 13:31 door frederik »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2011 19:38 »
Sorry, maar toch begrijp ik het nog niet, ... voor mij blijft "ego" gewoon een verwijzing naar wie je bent, wat je bent en dat kan zowel positief als negatief zijn, waarschijnlijk zelfs van beide een beetje (of een beetje veel), ... OK, men zegt wel bv : "mijn ego wordt gestreeld" en dan heeft dat een beetje een negatieve bijklank, maar zolang je je ego "onder controle" houdt, lijkt er voor mij geen probleem te zijn.

dit lijkt mij een gezonde houding.

zie wat er gebeurd,

veroordeel het niet direkt

en pak het niet automatisch vast

de middenweg

« Laatst bewerkt op: 07-06-2011 19:40 door lord rainbow »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2011 19:47 »
Het overgrote deel van de tijd dat de mens wakker is denkt de mens.
De mens kan op of in twee hoedanigheden denken, enerzijds is dat het 'lichamelijke denken' (de hersenfuncties), anderzijd is dat het bewustzijns-denken.
Het lichamelijke denken is van dien aard dat het afhankelijk is van het lichaam en zelfs kan functioneren zonder al te veel bewustzijn.
Het pure denken, het hogere spirituele denken, kan alleen maar actief zijn in bewustzijn want het is bewustzijn en wordt geinspireerd vanuit de onvergankelijke geest.
Al het denken van de mens dat zich bindt met het tijdelijke, vergankelijke, is ego activiteit. Dat, vanuit ons Karma, vormt ons ego, onzed identiteit.
Dat is een denken dat bestaat op grond van de condities en dat die condities, als identiteit,  op een of andere manier in stand wil houden.
Het hogere denken is het autonome denken, het bewustzijnsdenken dat nergens van afhankelijk is, het is spiritualiteit en richt zich op onvergankelijkheid.

Wanneer de mens zijn hogere denken in aandacht richt op het lagere, het lichaamsgebonden denken en zich bewust wordt van het ego dat daar in werkt kan de mens dat met bewustzijn transformeren.
Een deel van het lagere denken, een deel van het ego, houdt zich bezig met een gezond fysiek en psychisch leven waarmee de mens zich basaal fysiek en psychisch in leven houdt. En dat is  op dat niveau ook van evident belang.

Als ieder mens op aarde zich echter BOVENDIEN serieus zou gaan bezighouden met het spirituele in het leven, met die zaken die uitstijgen boven het alledaagse bestaan, zaken welke een universele waarde hebben, zaken dus die niet alleen maar geldingskracht hebben voor de persoonlijke tijdelijke fysieke incarnatie maar geldingskracht hebben voor de mensheid en de wereld in het algemeen, dan zou er al heel veel in de wereld veranderen.

Dat bezighouden betekent het bewust voeden en verzorgen van de ziel met spirituele gedachten en gevoelens zodat het hogere denken, voelen en willen daaraan in autonomie kan ontwaken.

« Laatst bewerkt op: 07-06-2011 19:54 door chan »
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Avalokiteshvara

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 07-06-2011 20:19 »
Het ego, en egoïsme worden vaak afgeschilderd als iets negatiefs. Maar soms moet je als mens toch voor jezelf opkomen, helaas wordt dat voor jezelf opkomen soms wel wat overdreven hier in Westerse landen. Het Westerse spreekwoord “de aanval is de beste verdediging” getuigt feitelijk van een agressieve opstelling. In het Oosten daarentegen, betekent (oorspronkelijk) het voor jezelf opkomen slechts dat je je verdedigt als je wordt aangevallen. Je veert mee en gebruikt de kracht van de aanvaller zelfs om hem te kunnen vloeren, dat is de kern van bijvoorbeeld karateachtige sporten. Als je zuiver en waarachtig leeft, val je zelf nooit iemand actief aan. 

Het is een kunst om met jezelf te kunnen leven, vriend te zijn van jezelf. Jezus zei ooit dat je net zoveel van je naaste zou moeten houden als van jezelf. Een prachtige uitspraak, maar dan moet je wel eerst leren om op goede voet met jezelf te staan. En dat is vaak ook nog een probleem voor heel veel mensen. Ze zijn veelal hard tegen zichzelf, onderdrukken van alles (met name emoties), misbruiken hun lichaam via bedwelmende middelen, slapen te weinig, zijn constant in de weer tegen beter weten in en ga zo maar door. Dat is niet van jezelf houden en als je niet met jezelf in harmonie kunt leven, hoe denk je dan met de ander in harmonie te kunnen zijn?

Ik denk dat Lord Rainbow het goed verwoord heeft, Nancy, probeer geen probleem te maken van wat voor jou eigenlijk geen moeilijkheden oplevert. Het “ik” is het spel der persoonlijkheid, misschien hoef je er niet te serieus over te doen. Want dan kan het juist een probleem worden. Het gaat in Boeddhistisch opzicht altijd om de weg van het Midden te vinden. Via ons ego kunnen we regelmatig de neiging hebben om te overdrijven, onszelf te onderschatten of juist te overschatten. Het is de kunst om hierin het midden te houden. Maar als je geen last hebt van het ego, en de ander ook niet, dan is er dus geen probleem. De aard van het denken is dat het problemen kan maken; zonder het denken kan er geen sprake zijn van problemen. De aarde is in balans, de seizoenen zijn in balans, de flora en fauna zijn in balans. Die balans kan verstoord raken, maar de Kosmos herstelt altijd een bepaalde harmonie. De mens is voor zover ons bekend is de enige die psychisch in de knoop met zichzelf kan raken door middel van het denken. Dieren kunnen elkaar aanvallen om te eten, maar kennen over het algemeen geen wraakgevoelens. Dat is voorbehouden aan mensen. Een dier kan een moment boos zijn, maar het volgende moment is dit weer voorbij en lijkt het alsof er niets gebeurd is.

Schep dus vooral geen probleem, anders moet je op zoek gaan naar een “oplossing”, een opheffing van de zelfgeschapen moeilijkheid. ;)

Offline In search for sunrise

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 08-06-2011 19:27 »
Hier heb ik een leuke afbeelding wat een treffend onderscheid maakt tussen het ego, en het  'spirituele bewustzijn'(de Heilige [denk]geest), zoals dat in ECIW wordt genoemd)

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2011 21:38 »
Thanks voor de duidelijke uitleg : heb ik wel wat aan.

Pandapapa

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2011 08:13 »
Wat mij helpt is om te denken dat je je ego niet hoeft te vernietigen. Jouw ego is zeer nuttig. De Dalaï Lama heeft ook een ego. Het doel is om je ego te zien als...je ego. Je ego te ontstijgen.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2011 10:22 »
Wat mij helpt is om te denken dat je je ego niet hoeft te vernietigen. Jouw ego is zeer nuttig. De Dalaï Lama heeft ook een ego. Het doel is om je ego te zien als...je ego. Je ego te ontstijgen.

Dat is juist, er hoeft geen ego te worden "vernietigd", het ego, het "ik" heeft zijn functie, in strikt praktisch opzicht. Alleen vergeten we vaak dat dit verdedigingsmechanisme geen eeuwigheidswaarde heeft, en dat het geen entiteit is. Het ik is een product van het denken, het kan soms nuttig zijn, het kan je ook behoorlijk in de weg lopen. In absolute zin is er eigenlijk helemaal geen zelf.

nadineneke

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 17-07-2011 12:01 »
voor mij zit ego simpel in elkaar,
ego is eigenlijk gewoon een vervorming van je werkelijke denken ....werkelijk denken betekend voor mij dezelfde gedachten van je schepper hebben, door onze opvoeding zijn we dat verleerd,als we hetzelfde denken als god dan voelen we ons een stuk gelukkiger ......ik vind het heel plezant om bewust te worden van mijn ego ....dat geeft mij de kans om mijn ego gedachten te veranderen enzo groei ik weer ......dus negatief ego word verandert in positieve gedachten en dat maakt het een genezingsproces ....al is nieuwe gedachten maken wel een lange tijd doen voor het werkt

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 17-07-2011 17:07 »
Dat is dan niet zo simpel voor mij, aangezien er voor mij geen schepper, noch een god is.

nadineneke

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 17-07-2011 20:14 »
Dat is dan niet zo simpel voor mij, aangezien er voor mij geen schepper, noch een god is.
aaah ok dat wist ik niet .... ;)
ik mag niet aannemen dat iedereen een geloof heeft ....foutje van mij  ;)

janaka

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 03-08-2011 14:18 »
Zag een briljant filmpje van Eckhart tolle over het ego.
http://www.youtube.com/watch?v=hbj4nLOPN8o

En hoorde een stukje audio over hoe om te gaan met Grote ego's, het is een spiegel voor jezelf omdat alleen je eigen ego reageert op het ego in de ander, als je ego op een laag pitje staat, heb je geen last meer van andere.
http://patrick.fm/2009/www.kicken.com-pkpraatmetpaulsmit7.mp3

Nathan

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 03-08-2011 14:42 »

En hoorde een stukje audio over hoe om te gaan met Grote ego's, het is een spiegel voor jezelf omdat alleen je eigen ego reageert op het ego in de ander, als je ego op een laag pitje staat, heb je geen last meer van andere.
Hoe kun je je bevrijden van iets wat helemaal niet bestaat?
Hoogstens door te zien dat het ego een volkomen illusie is.
Er bestaat geen zogenaamd tweede ik, want ego betekent 'ik'.
We zijn bijvoorbeeld aardig of niet, in beide gevallen ben jezelf daarvoor verantwoordelijk.
Geen excuses, geen moesjes, geen zogenaamd ego.
We zijn altijd wat we zijn.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 03-08-2011 15:25 »
Feit is echter dat eigenlijk iedereen zich kenbaar maakt door middel van een “ik”, een ego. Alles om ons een is een maaksel van Maya, illusie. Er is bijna geen ontkomen aan, zelfs als je denkt dat je geen illusies meer hebt, ben je er nog een slachtoffer van. Het komt allemaal zo overtuigend over, het lijkt wel magie. Wat is hieruit de uitweg, de “bevrijding”? Er proberen achter te komen wat onomstotelijk “waar” is. Dat betekent de “doodssteek” voor het ego. Niet dat het ego “dood” zou moeten, nee. Maar als je datgene waarvan je denkt dat jij het bent gaat ontleden, wat blijft er dan over? Dat is een pijnlijke aangelegenheid, waar eigenlijk maar zeer weinigen niet voor terugschrikken. De meeste mensen krijgen liever een aai over de bol van een goeroe, of ze gaan boeken lezen over altruïsme, idealen, rust, vrede, gelukzaligheid, spiritualiteit, en de hele rataplan.

Ontwaken is heel wat anders, dat betekent dat je ego op instorten staat, je ik aan flarden gaat. Wie wil dat? Ontwaken is inzien dat je je hele leven hebt geïnvesteerd in de grootst mogelijke flauwekul: religie, spiritualiteit, filosofie, enzovoort, enzovoort. Niet dat er met theorie wat mis is, mits het een hulpmiddel is en blijft. Maar dat gebeurt niet. Ga maar na, welke overtuigingen heb je? Die overtuigingen verdedig je, desnoods met hand en tand, omdat je hebt aangenomen dat ze “waar” zijn. Maar is dit wel de waarheid? Want feit is dat jij immers die overtuigingen bent, anders zou je ze niet verdedigen. Het ego is een verdedigingsmechanisme, een heel vernuftig verdedigingsmechanisme, maar opgebouwd uit duizenden illusies. Verlichting betekent dat je al die illusies één voor één kapot ziet vallen. Dat is verschrikkelijk voor het ego, voor jou. Liever gaan we die weg helemaal niet, en gaan we eerder allerlei leuke vervangende spirituele theorietjes tot ons nemen.

Maar elke verklaring is een manifest van het “ik”, omdat het ego slechts kan bestaan bij de gratie van verklaringen, theorieën, overtuigingen. Wat je zaait, zul je oogsten…
« Laatst bewerkt op: 03-08-2011 15:29 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 03-08-2011 15:47 »
Beste Nathan en B A.

Hoe  weten  jullie dat allemaal?

Nathan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 03-08-2011 18:02 »
Beste Nathan en B A.

Het enige wat valt te weten, inzien, begrijpen, doorzien, dat al het gepraat over een ego hebben onzin is.
Je hebt geen zelf maar bent een zelf en daarin is geen ruimte voor nog een zelf. Hahaha.
Het zelf is wat is. Probeer het verder niet te lokaliseren.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 03-08-2011 18:56 »
Beste Nathan en B A.

Het enige wat valt te weten, inzien, begrijpen, doorzien, dat al het gepraat over een ego hebben onzin is.
Je hebt geen zelf maar bent een zelf en daarin is geen ruimte voor nog een zelf. Hahaha.
Het zelf is wat is. Probeer het verder niet te lokaliseren.

Volstrekt mee oneens, Nathan. Er valt juist veel te praten over het ego, wat er de werkelijkheidswaarde van is, of juist niet. Ik spreek hierboven trouwens uit ervaring, mijn ervaring wel te verstaan. Je kunt wel gemakkelijk het “gepraat over een ego” concluderend labelen als “onzin”, maar wat je ontkent, erken je immers tegelijkertijd, omdat je er tenslotte over schrijft. Of dat in negatieve of ontkennende zin is, maakt verder geen verschil. Ik vind zelf het schrijven, het onderzoeken van de werkelijkheid of onwerkelijkheid van het ego, van het “ik” zeer nuttig en ik raad het iedereen juist aan. Ik veeg het niet zomaar van de tafel als zijnde “onzin”; natuurlijk is het je goed recht om dat te doen, maar waarschijnlijk is het handiger om anderen eerder aan te moedigen om het eigen ego te onderzoeken. Misschien heb jij je eigen ego doorzien, maar dat betekent niet automatisch dat het 'zelf"-onderzoek in het openbaar zou moeten worden geëtiketteerd als “onzin”, omdat een dergelijk label als het ware de deur dicht wil gooien, nietwaar?

Het lijkt me beter die deur open te houden, open voor mensen die je teksten lezen. Die er weinig aan hebben om het onderzoek naar de werkelijkheid te staken. Ik zeg niet dat ze altijd en zómaar door je zullen worden beïnvloed, maar er zijn immers ook beginners op het spirituele pad, die hebben niet veel aan het label “onzin” dat aan het ego wordt geplakt. Het is volkomen legitiem en aan te raden om het “zelf” diepgaand te onderzoeken, om te proberen het te localiseren. Of het ego of het zelf te localiseren is, is een andere vraag. Het is absoluut van belang dat mensen zelf kijken, zelf beschouwen en zelf zien.
« Laatst bewerkt op: 03-08-2011 19:03 door Buddha Amitabha »

Nathan

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 03-08-2011 20:27 »
Volstrekt mee oneens, Nathan.
Fijn voor je!
Voor mij bestaat Sinterklaas ook allang niet meer!!
Je kunt je hele leven in de stront blijven roeren, zoals ik al ergens eerder schreef.
Iemand  die wakker ligt over het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet help ik graag meteen uit de droom (nachtmerrie).

lord rainbow

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 03-08-2011 20:35 »
Sinterkalaas bestaat natuurlijk wel.
Sterker nog: het barst er in de decembermaand van.

De kwestie is niet of sinterklaas wel of niet bestaat,
maar op wat voor manier hij bestaat.

Te zeggen dat sinterklaas niet bestaat is net zo'n grote leugen
als te zeggen dat hij wel bestaat.
« Laatst bewerkt op: 03-08-2011 21:03 door lord rainbow »

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 03-08-2011 20:39 »
Fijn voor je!
Je kunt je hele leven in de stront blijven roeren, zoals ik al ergens eerder schreef.
Iemand  die wakker ligt over het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet help ik graag meteen uit de droom (nachtmerrie).

Ik ben het met je oneens, en het lijkt er op dat je dat niet zo leuk vindt. Ik motiveer mijn bijdrage nog, maar helaas ga jij het in het belachelijke trekken, althans, zo komt het op mij over. Maar dat is verder niet erg, anderen kunnen in ieder geval lezen dat er toch meerdere wegen naar Rome leiden... :)

Nathan

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 03-08-2011 20:57 »
Fijn voor je!

Ik ben het met je oneens, en het lijkt er op dat je dat niet zo leuk vindt. Ik motiveer mijn bijdrage nog, maar helaas ga jij het in het belachelijke trekken, althans, zo komt het op mij over. Maar dat is verder niet erg, anderen kunnen in ieder geval lezen dat er toch meerdere wegen naar Rome leiden... :)
Ik wil helemaal niet naar Rome. Hebben daar niet juist de grootste idioten huisgehouden? Is Rome niet het symbool juist van de zetel van de wereld?

Ik zeg eenvoudig, laat die onzin los over Rome, over een weg die je moet gaan.
Je bent er immers al.
Je hebt altijd gewoon gehandeld volgens je eigen beste inzicht.
Je komt tot bloei op de plek waar je bent.
Wil je geen haat in je leven kies er dan ook niet langer voor.
Je bepaalt je eigen gedachten en handelingen er is absoluut geen sprake van een achterliggende ego.
Een wijs mens is niets anders dan een idioot die zich niet meer als zodanig gedraagt.

Maar wat ik ook zal schrijven, je zal het er toch mee oneens zijn.
Of toch niet?

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 03-08-2011 21:00 »
Ik ben het soms met je oneens, natuurlijk niet altijd, Nathan. Relax, man... Ik denk dat het beter is om het hierbij althans tijdelijk even af te sluiten, voor mezelf. Ik geef je de ruimte, ik zal vooralsnog gewoon maar eens zwijgen. En als ik het wel met je eens ben, zul je dat vanzelf wel weer merken...

Met vriendelijke groet, Buddha Amitabha ;)

Nathan

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 03-08-2011 21:09 »
De laatste illusie

Her en der wordt er geschreven binnen spirituele fora over het ego.
Ja, wat is het ego?
Men verschuilt zijn of haar eigen gedrag achter het zogenaamde feit dat er nog sprake zou zijn van een ego in zijn of haar leven.
Er is helemaal geen ego. Je gedraagt je blijkbaar gewoon nog lullig, vreemd of verschrikkelijk en dat is blijkbaar gewoon een bewuste of zogenaamde onbewuste keuze.
Er valt beslist geen ego te overwinnen omdat er helemaal geen ego bestaat. Hoogstens zit je nog ergens in, maar dat ben je gewoon zelf.
Je verandert ergens in of niet, niemand die je daarin werkelijk tegen kan houden.
Met andere woorden: Je bent altijd gewoon jezelf geweest. Het 'ego' is onze beste excuus, net zoiets als de duivel.
Voel je woede, dan voel je woede. Geef je daar uiting aan, dan geef je daar uiting aan. Het kan ook zijn dat je op een dag daar min of meer klaar mee bent.
Je bent altijd gewoon jezelf.

Zo kun je vlees eten of niet.
Zo kun je roken of niet.
Zo kun je stelen en liegen of niet.
Wat we ook doen of laten, we gaan altijd de weg die we gaan. We zijn niets anders dan het product van onze eigen gedachten en handelingen.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 03-08-2011 23:43 »

Ik zou zo zeggen Nathan dat jij met jouw tekst waarschijnlijk mooi formuleert hoe jouw ego, of zelf, er zo ongeveer een beetje uit ziet. Als ik lees wat jij schrijft en bijvoorbeeld lord Rainbow, B A of mijn persoon dan zie ik duidelijk verschillen.
Ja, en dan zijn we allemaal wie we zijn, dan zijn we allemaal wie we zelf zijn.
Wat voegt dat toe? Wat haalt het weg? Niets.
Is een dergelijke visie van jou vruchtbaar? Ik durf het te betwijfelen.
Niet op basis van wat ik er als mening over heb maar op basis van observaties.
Ik zie dat de tandarts die mijn gebit verzorgt, op een zeker moment er voor gekozen heeft om die studie te gaan volgen. Ik zie dat die zusters, die kaholieke zusters,  die kansloze arme kinderen in Indonesie opvangen, opereren en verzorgen nadat ze een ernstig ongeluk hebben gehad daar ook voor hebben gekozen.

Het zelf, en soms ook het ego, van de tandarts en de zusters, wordt bepaald door factoren zoals geslacht, opvoeding, afkomst en zovoort. Volgens mij speelt daarin van voor naar achteren, van links naar rechts Karma.

Waar begint het om te zeggen je bent wat je bent je voelt wat je voelt als je een ander mens tegenkomt die lijdt, ernstig lijdt, zoals slachtoffers van een bomaanslag, slachtoffers van een schietpartij, een mens met de ziekte van down of Parkinson, een mens die verslaafd is geraakt aan drugs enzovoort?

Zeg je dan ook;
Je bepaalt je eigen gedachten en handelingen er is absoluut geen sprake van een achterliggende ego.
Je komt tot bloei op de plek waar je bent.
Voel je woede, dan voel je woede.
Enzovoort.

Het voegt naar mijn idee niets toe.
Het is zo ongeveer net zoiets als zintuiglijke waarneming, iets waarnemen en verder niet eens in de buurt komen van de betekenis en de zin van de waarneming.

De vraag is; waarom ben je als mens  nu juist dat wat je bent, nu juist dat wat je voelt, denkt en wilt?
De vraag is: welke keuzes maak je en waarom maak je die keuzes?
De vraag is; wat vertelt jouw leven jou over jouw persoonlijk Karma?
Dat is allemaal een kwestie van, op zijn best, ontwikkelend zelfbewustzijn.

Zijn wat je bent , voelen wat je voelt, en doen wat je doet, en meer niet dat geldt bijvoorbeeld voor een paard.
Weten wat je en waarom je voelt wat je voelt en denkt wat je denkt en wilt wat je wilt geldt voor een mens want dat is  het weten van je zelf.
Want een mens ontmoet zichzelf op zijn best als mens in zelfbewustzijn en beleeft daarin zijn IK wezen.
Want dat wat de mens daar ontmoet als specifiek denken, voelen en willen is specifiek zijn mens-zijn, en zo is geen ander mens in dit tijdelijk bestaan, jouw specifiek individueel bestaan, jouw specifiek individueel mens-zijn. En dat dit in het materiële bestaan, in die vorm een impernament bestaan is doet daar helemaal niets aan af.

De mens die zichzelf, zijn zelf, in zelfbewustzijn ontmoet, kan meester worden van zijn ego, de aangeleerde leef, denk, gevoels en wilsgewoontes afkomstig uit  opvoeding, scholing en dergelijke in en met bewustzijn  over'meesteren'.
De mens die zichzelf in bewustzijn ontmoet,  ontmoet daarmee zijn IK wezen, dat wezen, die persoonlijke kracht die kan bevrijden.

Als er geen ego is, is er ook geen ego die het ego kan bevrijden.
Als er geen zelf is, is er ook geen zelf wat het zelf kan bevrijden.
Als er wel een zelf is, wat is er dan in dat zelf dat het zelf bevrijdt van zichzelf?
Dat wat bevrijdt is bewust-zijn.

Verder is het geen antwoord op mijn vraag: hoe weet jij wat je weet als je antwoord wat er volgens jouw zelf, of ego, allemaal valt te weten.
De vraag was niet ; Wat is het enige wat er valt te weten? (en waar jouw antwoord extreem beperkt/onvolledig in is)
De vraag die was en is: Hoe weet je wat je weet?

Nathan

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 04-08-2011 06:22 »
Ik hecht geen waarde aan jouw stelling, Chan.
De mens is gewoon wat ie is, dat is altijd al zo geweest. Het product van eigen kunnen en falen.

Ik zeg trouwens niet dat iemand die ernstig ziek is, dat alles - altijd - te wijten zou hebben aan zichzelf. We creeren de wereld met onze gedachten en daden. Een fabriek naast ons die giftig spul loost in een rivier, waar kinderen spelen, is natuurlijk ook verantwoordelijk.

Zoals jij bent, hier en nu, daar bestaat geen excuses voor. Geen tweede ik die je daarvan de schuld kan geven. Je hebt gehandeld zoals je hebt gehandeld. Heb je van eigen handelen geleerd, dan heeft dat invloed, lijkt me logisch.
Jij hebt geen groter of kleiner ego dan wie dan ook. Je hebt meer of minder inzicht in bepaalde zaken, dan wie dan ook.

Nathan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 04-08-2011 09:23 »
Waarom we geloven in een ego (betekent ik)?
Ik ontken niet mijn eigen bestaan maar wel het bestaan van een ego in mij.
We gebruiken het 'ego' om een excuus te hebben voor alle gedachten en daden, voor alle verlangens en activiteiten, die we zullen afkeuren.
Geef het ego maar de schuld.
Van de Boeddha en de Christus hebben we mythologische wezens gemaakt, mensen zonder ego maar wijzelf gaan natuurlijk nog wel gebukt onder het ego.
Je bent zo wijs als je bent en je bent zo dom als je bent. Volmaaktheid bestaat niet. Onze kennis is nimmer volledig. Wat vroeger beweerd werd hoeft nu niet langer beweerd te worden. Bepaalde zaken worden eenvoudig achterhaald.
We zijn en blijven het product van ons eigen denken en handelen.
Ik kan onmogelijk alles weten van de Boeddha, want ik leefde toen niet in zijn tijd naast hem en zelfs had ik dat gedaan, dan kunnen toch nog zaken niet door mij goed zijn waargenomen.
Het gebruiken van een zogenaamd ego binnen ons denken is handig. Een soort van stop: nu hoef ik niet verder te onderzoeken want het ego zit er achter. Het geloof in een ego blokkeert onze waarneming op een bepaalde manier. We zijn minder open. Ja, scherp naar het zogenaamde ego.
Bepaalde gedachten en verlangens in onszelf kunnen we bestempelen als het ego maar het zijn gewoon gedachten en verlangens. Net zo goed vuil water nog altijd water is.
Ook kan het zijn dat we niet die kwalijke gedachten zijn maar de waarnemer ervan. Dat we dat geloven. Ik zeg dan: de denker en het denken zijn een. En het is ook daarom dat er geen ruimte is voor een zogenaamd (tweede) ik/ego.

janaka

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 04-08-2011 15:07 »
2 jaar geleden kwam ik deze site tegen, was mn eerste kennismaking met deze zaken, was toen een goed begin naar bevrijding

http://www.levenskwaliteit.nl/script/13/egotrans13.html

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 04-08-2011 17:22 »
Je bent niet makkelijk te volgen Nathan.
Dat komt onder andere dat je je in je teksten zelf tegenspreekt.
Ik begrijp daar nu uit dat een mens wel een ego heeft maar dat ego niet moet accepteren, cq moet oplossen of zoals B A dat graag omschrijft "vernietigen" (of iets in die orde)??
Ja, dat verhaal dat kennen we al uit het Boeddhisme.
Niets nieuws en zo geformuleerd als jij dat doet nogal verwarrend.

Ik herken mij niet in jouw, nogal dramatisch verhaal,  over het - dus bestaande - ego.
Ik geef mijn ego, in zoverre dat al speelt, mijn zelf gebaseerd op oorzaak en gevolg zoals in mijn vorige bijdrage omschreven, nergens de schuld van en ik gebruik het al helemaal niet als excuss voor wat dan ook.
Ik ga niet gebukt onder mijn ego, ik geloof er niet in - ego's bestaan  dus daar hoef ik dan niet in te geloven - en mijn ego blokkeert mij niet.
Ik sta met mijn bewustzijn boven mijn ego en kan zien wat daar eventueel gebeurt en mijn zelf vanuit inzichtelijk bewustzijn in vrijheid veranderen.
Ik ben, met mijn bewustzijn in bewustzijn, de meester van mijn zelf.
De denker en de gedachte zijn een, hoe weet ik dat?
Niet door mijn ego maar door de kracht van mijn bewustzijn, mijn persoonlijk bewustzijn, hoe zou ik dat ook anders kunnen weten?
Dus wellicht zou ik voor een groot deel al bevrijd kunnen zijn van de wetmatige werking van mijn ego doordat ik dat ego in waarnemend denken heb leren kennen en in mij tot bewustzijn heb gebracht.

Buddha Amitabha

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 04-08-2011 18:01 »
Ik denk niet dat het zelf de laatste illusie is, eerder wellicht de enige illusie? Gautama de Boeddha is al lang dood en we kunnen hem niet meer op de man af vragen of dit volgens hem de belangrijkste of zelfs enige illusie is. Bekend is wel dat hij een geloof in het zelf, in een atman een zottengeloof noemde. Zonder weer een hele discussie over het atman te ontketenen, al het gedoe rondom of er een zelf is of niet: Boeddha beweerde immers dat er geen zelf bestaat, er zou eerder sprake zijn van een niet-zelf, of een anatta. Elders op dit forum is mijns inziens al veel geschreven over het anatta begrip, het niet-zelf. Voordat ik teveel voort ga borduren op wat Boeddha gezegd zou hebben, lijkt het mij beter als eenieder gewoon voor zichzelf uitmaakt of er sprake is van een zelf of juist niet. Ik moedig dus zelfonderzoek aan. En wanneer ik over de teloorgang van het ego spreek, bedoel ik niet de vernietiging ervan. Ik heb het over zelfontleding, of het kapot kan, is zeer de vraag. Ik denk van niet, want je kunt een gedachte niet elimineren, hooguit de onwaarheid er van inzien, voor jezelf. Waarom zouden we proberen het “ik” kapot te maken? Misschien voelt het als kapot gaan als je door zelfontleding inziet dat er totaal niets klopt van wat je altijd aan hebt genomen als “waar” omtrent het zelf. Dat is pijnlijk, maar overkomelijk, omdat wat niet-waar is het altijd zal verliezen van de waarheid. Je zult die pijn te boven komen.

Er zijn net zo goed mystici in religies (geweest) die zo ongeveer tot dezelfde conclusie komen als de Boeddha, alleen via een volstrekt andere weg, een andere opvatting. Het is de vraag waarom er zoveel verhitte discussies plaatsvinden over het ego, het zelf. Waarom moet de ander zo nodig overtuigd worden of er sprake is van een zelf of van een niet-zelf? Waar is de hulpvraag? Die is er niet. Althans niet in de discussies die hier worden gevoerd, met alle respect. Er wordt gekissebist over termen, over het al dan niet bestaan van een ego, de illusie van het “ik”. Wie zijn we daarmee aan het adviseren? Elkaar? En doen we alsof we daadwerkelijk weten dat het ego een illusie is, of hebben we dat netjes uit de boeken gehaald, gecombineerd en hebben we nu een mooi, maar volstrekt theoretisch inzicht in het al dan niet bestaan van een ego? Let wel: ik wil niemand zijn bijdragen wegredeneren, hoe je er over denkt, denk je er over. Dat is een eigen keuze.

Als er geen Gautama de Boeddha was geweest, hadden we misschien nooit vernomen of geweten dat er ooit sprake zou zijn geweest van het anatta-begrip. Dan hadden we hooguit het Zelf-begrip gekend van de Hindoes, het Atman van de Brahmanen. Maar nu er een Boeddha heeft bestaan die dit onderuit haalde via bepaalde argumenten, zou er opeens geen sprake meer zijn van een “zelf” maar van een niet-zelf? En zou het zelf niets meer zijn dan een projectie van het denken? Wellicht is daarvoor toch enig zelfonderzoek noodzakelijk, zodat mensen voor zichzelf kunnen onderzoeken of er inderdaad sprake is van een zelf of van een niet-zelf. De benadering of de beschrijvingen die hier op dit forum worden gegeven zonder hulpvraag zijn allemaal mooie verklaringen, maar wat voegt het toe als ieder zijn eigen omschrijvingen blijft verdedigen ten aanzien van de omschrijvingen van de ander? Als ik er over nadenk, lijkt dit alles niet veel op het leren van elkaar, maar de ander willen voorschrijven zoals het volgens jouw opvatting zou moeten zijn. Maar kunnen we de waarheid van onze schrijfsels aantonen? Kunnen we bewijzen dat er geen sprake is van een zelf? Of willen we het ongelijk van de ander aantonen?

We kunnen onszelf misschien beter “bevrijden” van al die overtuigingen dan van “het” ego, want wat betekent bevrijding eigenlijk? Dat je er “vrij” van bent of wordt. Bevrijding van “iets” willen betekent dat je het gevoel hebt dat je gevangen zit, terwijl het zeer de vraag is of dat wel waar is. En stel dat het mogelijk zou zijn om jezelf te “bevrijden” van het eigen zelf? Wat dan? Zijn we dan… Verlicht? Of spiegelen we onszelf dat maar voor? Mijns inziens is niet het ego de laatste illusie, maar de Verlichting. Boeddha zei het immers zelf: “Verlichting heeft mij werkelijk niets opgeleverd.” Dus waarom dan nog een probleem maken van een zelf? Want als de Verlichting uiteindelijk niets oplevert, wat denken we dan er beter van te worden als we ons “zelf” weg relativeren (als zoiets al mogelijk zou zijn)? :)
« Laatst bewerkt op: 04-08-2011 18:08 door Buddha Amitabha »

Nathan

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 04-08-2011 18:01 »
Je bent niet makkelijk te volgen Nathan.
Dat beweer ik toch ook niet.
Dus wellicht zou ik voor een groot deel al bevrijd kunnen zijn van de wetmatige werking van mijn ego doordat ik dat ego in waarnemend denken heb leren kennen en in mij tot bewustzijn heb gebracht.
Je kijkt nog altijd gewoon naar jezelf, er bestaat immers geen ego in onszelf. De waarnemer is het waargenomene. Het bewustzijn is zijn inhoud.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 04-08-2011 18:24 »
Mijn formulering is,dat er geen solide,permanent bestaande persoon of ego is.
Maar er is wel een funktionerend persoon/ego .

Dat is zeg maar een kluster van samenhangende lichamelijke en geestelijke
processen.
Dat is(althans voor mij) onmiskenbaar.
Het is deze persoon/ego/zelf/identiteit.die onderhavig is aan oorzaak en gevolg.
Zo is tie ook tot stand gekomen.
En het is deze persoon,die tegelijkertijd ook karma creeert.
En op die manier richting geeft aan zijn/haar leven.
Zonder deze persoon zou er van karma geen sprake zijn.Dat is duidelijk.

Wanneer we zo'n combinatie van processen gaan benoemen,bijvoorbeeld:dat is Lord Rainbow,
dan gaat deze benoeming een eigen leven lijden.
En lijkt het alsof er warempel ergens een konkreet bestaande LR is.
Hiermee verdwijnt het procesmatig karakter van het hele gebeuren.
Er vindt een soort verdichting plaats.
De persoon raakt geidentificeerd met zijn naam en gaat zichzelf als zodanig beleven.
En op die manier ontstaan aantrekking en verwerping.
Worden bezittingen verworven,kreeeren we vrienden en vijanden,
voorkeuren en weerstanden ,kortom:we eigenen ons op die manier dingen toe,
en zo is het lijden geboren.
Deze neiging, zeg maar,is  zowel aangeleerd,alsook aangeboren.

(overdreven)Gehechtheid is de rem op bevrijding(van lijden).

Boeddhisme gaat volgens mij dus niet over bevrijding van het ego,
maar over bevrijding van het lijden.

Iets van deze persoon,de combinatie van lichamelijke en geestelijke processen,
gaat door naar een volgend leven.
Wat doorgaat naar een volgend leven,
is een soort voortzetting van die persoon,in mentale zin.
En het bevat de karmische indrukken daarvan.
Deze voortzetting is geen konkrete entiteit,maar een opeenvolging van bewustzijnsmomenten.
Daar zit beweging in.Dat is veranderlijk en kan alle kanten op.
« Laatst bewerkt op: 05-08-2011 06:38 door lord rainbow »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 04-08-2011 18:39 »
.
 De waarnemer is het waargenomene.

Das een leuke Murtiaanse quote,
maar er is geen waarnemer,dus hoe kan iets wat niet bestaat,
hetzelfde zijn als iets anders?

.
Het bewustzijn is zijn inhoud.

Dat klinkt als: de waterkan is het water...

Als het bewustzijn zijn inhoud is,
kan het zich er moeilijk van bewustzijn,lijkt mij.

« Laatst bewerkt op: 05-08-2011 06:14 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 04-08-2011 18:53 »
.
 De waarnemer is het waargenomene.

Das een leuke Murtiaanse quote,
maar er is geen waarnemer,dus hoe kan iets wat niet bestaat,
hetzelfde zijn als iets anders?

.
Het bewustzijn is zijn inhoud.

Dat klinkt als: de waterkan is het water...

Als het bewustzijn zijn inhoud is,
kan het zich er moeilijk van bewustzijn,lijkt mij.
Misschien is het wat duidelijker voor in deze bewoording: De denker en het denken zijn Een.
« Laatst bewerkt op: 05-08-2011 06:14 door lord rainbow »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 04-08-2011 19:39 »
niet echt,

wat mij betreft:

same difference...

Nathan

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 04-08-2011 20:36 »
niet echt,

wat mij betreft:

same difference...
Niet echt...
Nou ja, je hebt de tijd, blijkt, want je gelooft in reincarnatie.

Er bestaat maar Een geest, je kunt dus niet jezelf waarnemen. Daarom zijn de denker en het denken Een. Is het bewustzijn gelijk de inhoud.

Nathan

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 04-08-2011 20:38 »
De slachtofferrol heeft alles te maken met ons geloof in een ego.
Want anders nam je voor 100% verantwoordelijkheid.
Wat we denken zijn wezelf.
Onze afwachtende houding naar onze eigen gedachtes en verlangens vertegenwoordigt een geloof, een overtuiging dat er een ego bestaat. Je neemt automatisch verantwoordelijkheid voor je gemoed bij het doorzien van de hersenschim dat ego heet.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 04-08-2011 23:18 »

Hoe kun je je bevrijden van iets wat helemaal niet bestaat?
Hoogstens door te zien dat het ego een volkomen illusie is.
Er bestaat geen zogenaamd tweede ik, want ego betekent 'ik'.
We zijn bijvoorbeeld aardig of niet, in beide gevallen ben jezelf daarvoor verantwoordelijk.
Geen excuses, geen moesjes, geen zogenaamd ego.
We zijn altijd wat we zijn.

Jij gebruikt het woord ego als synoniem van "ik", maar Janaka gebruikt het eerder in een andere betekenis, namelijk in de betekenis van  blaaskakerij, eigendunk, grootheidswaan, trots en protserig.

Een blaaskaak reageert fel op  blaaskakerij. Maar als je eenvoudig, gewoon bent dan raakt de blaaskakerij van de ander je niet.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 04-08-2011 23:22 »
Nathan:
Je kijkt nog altijd gewoon naar jezelf, er bestaat immers geen ego in onszelf. De waarnemer is het waargenomene. Het bewustzijn is zijn inhoud.

Ja, Nathan dat is dan wel zo maar daarmee ben je er nog niet.
In de (geestelijke) waarneming van een paard ben je een met het (geestelijke) begrip (van) paard, dat wil nog niet zeggen dat je dan een paard bent tijdens je impermanente bestaan op aarde.
De waarnemer is een met het waargenomene wil zeggen: de geestelijk waarnemer is in de volledige waarneming een met het geestelijke begrip, het levende idee,  van het waargenomene.
Want hier gaat het niet over het zintuiglijk waarnemen maar over het geestelijk waarnemen, op zijn best het intuitief (geestelijk) waarnemen. Met het waarnemen van het begrip paard leeft men IN die waarneming en is men er niet gescheiden van.
Zo leeft de mens met zijn geestelijke waarneming IN  de geestelijke waarneming van zichzelf (als waarnemer) en is hij er een mee. DAT is IK-bewustzijn werkend in zelf-bewustzijn.
De waarnemer die zichzelf in bewustzijn als de waarnemer van zijn eigen waarneming, en waarnemer zijn, waarneemt.
Dat is de werkelijkheid waar de dualiteit ophoud te bestaan, een werkelijkheid die niet afhankelijk is van iets ander buiten het eigen bestaan.   
Een dergelijk begrijpend waarnemen doorziet uiteindelijk de werking van het Karma, de wet van oorzaak en gevolg, die aan het Karmische zelf, het ego, van de mens, waarin hij of zij in eerste instantie onbewust als mens levend op aarde onbewust in aanwezig is (als persoonlijk resultaat van vorige levens),  ten grondslag ligt.
Het ego van de mens wordt bevrijd door persoonlijke bewustzijnsontwikkeling.
Het is de individuele mens die, door zelfwerkzaamheid, van het onbewuste Karmische  leven in denk, voel en wilsgewoontes overgaat tot bewust zijn van zijn denk, voel en wilsgewoontes en daardoor meester wordt van zijn zelf en tot vrijheid komt in denken voelen en willen.