Auteur Topic: Boeddhisme en interpretatie  (gelezen 2132 keer)

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Boeddhisme en interpretatie
« Gepost op: 20-07-2009 21:04 »
hallo vrienden,

ik las net een paar nieuwe berichten op dit forum., de pc doet het weer.

Ik ben een beetje in de war, en voornamelijk door een bericht waar stond :

"blijkbaar ben jij een echte boeddhist, : zei iemand anders hier.

Ik ben van mening, of was dat als ik aan boeddhisme wil doen, ik alles daarnaast weg laat.
Ik kan niet meer allerlei richtlijnen hanteren voor mijn leven zoals, het christendom, of een ander levenswijze.

Voor mijn gevoel kan ik niet selectief leven en overal wat van de pot pakken, ik had al niet veel boeken, 1 maar. Maar dat is wel verhelderend. Alleen dat boek en daar mee basta :)

En ik denk ook, ik weet niet of dat mijn ego is maar mensen kunnen eigenlijk geen verschillende inzichten hebben. Het gras is altijd groen, en de lucht altijd blauw.
Lijden komt door denken, het lijkt wel eens dat mensen elkaar met inzichten bestrijden terwijl dat eigenlijk niet kan.

Dit komt voornamelijk door een eigen interpretatie van de boeddha.

Ik verschillende mensen gesproken over Jezus, de een vond hem dominant, omdat deze man dat zelf was, een vrouw vond hem leergierig en aansprekerig en bemoeizuchtig, nou ja...hehe
een ander vond hem eenzaam, en ga zo maar door. Dit heeft te maken dat mensen hun eigen wensen zo invullen om het veilig te maken.

Ik weinig van de boeddha, maar daar valt geen interpretatie van te maken. En ook niet van de leer.

Verder vind ik het verwarrend om op dit punt terug te komen, dat een boeddhist van alles en nog wat leest. Kun je in het leven een beetje van het boeddhisme lezen, en er mee weg komen ?

Misschien een beetje verwarrend wat ik schijf, maar ik heb de opleiding, helder uitleggen wat ik wil zeggen niet gedaan :)

Smiles Old Soul

« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:29 door lord rainbow »

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist, en inzicht
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2009 22:36 »
In de tijd van Boeddha woedde er een strijd tussen geleerden over de vraag hoe de wereld is ontstaan. Elke geleerde was ervan overtuigd, dat wat hij beweerde de waarheid was en hij vond de mening van de anderen onzin. Ze kregen er ruzie over en tenslotte gingen ze naar Boeddha om hem om raad te vragen. Ieder dacht zelf gelijk te krijgen. Maar de Boeddha zei: “Jullie zijn als de blinden in dit verhaal:

Er was eens een koning die tegen een dienaar zei:
‘Verzamel vier mannen die vanaf hun geboorte blind zijn en laat hun een olifant zien.'
De dienaar deed wat hem opgedragen was en bracht de blinden om de beurt bij de olifant.
De eerste bij de slurf, de tweede bij zijn oor, de derde bij een poot en de vierde bij de staart. Hij zei: ‘Zo ziet een olifant er uit.’
De blinden betastten met hun handen het lichaamsdeel van de olifant waarbij ze stonden.
Daarna liet de koning de blinden bij zich komen en vroeg: ‘Hebben jullie de olifant gezien?’
‘Ja, Majesteit,' zeiden ze, ‘we hebben de olifant gezien.’
‘Zeg mij dan, hoe ziet een olifant er uit?’
De eerste blinde, die de slurf had gevoeld, antwoordde:
‘Een olifant is lang en kronkelend als een slang.’
‘Nee, zo is een olifant niet’, zei de tweede, die het oor had betast.
‘Een olifant is breed en ruig als een tapijt.’
'Wat een onzin' riep de derde, die bij een poot had gestaan.
‘Een olifant is groot en rond als een pilaar!’
‘Jullie weten er niets van!’, schreeuwde de vierde blinde die de pluim van de staart had gevoeld. ‘Een olifant is als een bezem!’
Ieder dacht dat de hele olifant was zoals hij zelf had gevoeld.”

De Boeddha zei tegen de geleerden die bij hem gekomen waren:
“Jullie zijn als die blinden. Je ziet maar een klein stukje van de waarheid,
maar je denkt de hele waarheid te bezitten.”

Deze parabel houdt nog steeds een wijze les in. Ze wordt gebruikt om een veelheid van zaken aan de kaak te stellen en waarschuwt iedereen, ook de wetenschappers om te éénzijdig in het eigen hokje, of de eigen discipline te blijven zitten. Elke wetenschap beschikt over een beperkte of selectieve kennis van de wereld. Men heeft echter de neiging om die kennis te verabsoluteren, ofwel tot “de waarheid” te verheffen. Immers, door met elkaar te overleggen zouden de blinden wellicht tot een betere omschrijving van “een olifant” gekomen zonder dat ze daarbij zelf ooit de volledige waarheid hebben aanschouwd.

Dit komt allemaal uit: De Vlaamse Integratiekaart Deel II: Exploratieve literatuurstudie van het concept integratie; Steven Van den Eede, Johan Wets, François Levrau

Dit is waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, maar ik vond het wel passend...