Auteur Topic: De Boeddha  (gelezen 4342 keer)

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
De Boeddha
« Gepost op: 21-09-2009 18:49 »
Hoi Mensen,

Heeft de Boeddha het ooit gehad over dagstructuren en werk ?

Iedereen word geboren om te gaan werken tot je tegenwoordig 67e, en dan storten de meeste mensen in door ontspanning, of de bouwvakkers lopen met 2 kunst knieen rond.

Is werk niet afleidend van het pad van het boeddhisme.

Ik weer dat als je normaal wilt wonen moet werken, en als je een vrouw en kinderen heb ook moet werken, maar is er dan nog ruimte voor het boeddhisme ? Misschien zijn er mensen hier die ervaring er mee hebben. Soms heb ik het gevoel niet bestemd te zijn voor het hebben van kinderen en een parter, en een huis ??? :)

Smile Old Soul !

lord rainbow

• Gast
Re:De Boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2009 22:30 »
In het algemeen gezegd lijkt mij:

het is niet wat je doet,maar hoe je het doet.

dwz: met wat voor aandacht,vanuit welke intentie ed.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2009 05:52 »

De mens is een machine, een voorgeprogrammeerde computer. Vanaf de geboorte begint het kind de gewoonten van de samenleving aan te leren. Het ego wordt gevormd, als verdedigingsmechanisme. .

wat wordt er eigenlijk verdedigd...
en waartegen?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2009 06:25 »
Hoi Mensen,

Heeft de Boeddha het ooit gehad over dagstructuren en werk ?

Iedereen word geboren om te gaan werken tot je tegenwoordig 67e, en dan storten de meeste mensen in door ontspanning, of de bouwvakkers lopen met 2 kunst knieen rond.

Is werk niet afleidend van het pad van het boeddhisme.

Ik weer dat als je normaal wilt wonen moet werken, en als je een vrouw en kinderen heb ook moet werken, maar is er dan nog ruimte voor het boeddhisme ? Misschien zijn er mensen hier die ervaring er mee hebben. Soms heb ik het gevoel niet bestemd te zijn voor het hebben van kinderen en een parter, en een huis ??? :)

Hoi OS,

Niet alteveel. Wel over wat 'juist' en 'verkeerd' werk is, jobs als slachter en gifmenger heeft ie expliciet afgeraden.

In moderne sanghas bestaan hier uitgebreide reflecties over en experimenten mee. De trend in de jaren 60-70 en soms ook 80 was vaak om werk/gezinsleven af te raden, en aan te dringen op bestaan in 'bedel' (klooster met support) of uitkerings-situatie. Maar een tegentrend, al begonnen jaren 70, is juist om werk zelf te willen transformeren. Bijv. door projekten als De Kleine Aarde in NL, of 'boeddhistische' bedrijven in o.a. UK, USA en Australie. Kernwoorden daar zijn 'hard werken maar in boeddhistisch teamverband', 'weinig salaris waardoor ofwel minder uren werk nodig ofwel veel geld genereren voor Dana binnen en buiten boeddhistisch verband' en 'zoveel mogelijk ethiek uitstralen naar de maatschappij, al dan niet door het soort bedrijf'. Ik heb heel wat vrienden in dat soort bedrijfjes in UK.

Dus het ligt behoorlijk genuanceerd. En zelfs in 'gewone' situaties kom je een heel eind hoor. Ik draai ongeveer 55 uur per week in m'n 2 gewone banen samen en heb toch nog tijd voor Dharma, o.a. door weken vakantie bij te kunnen kopen en sommige avonden vrij te houden...

With folded palms,

<Ujukarin> / net terug van Dharmatour in de Aziatische jungle, maar die busreizen van 10 uur mogen ze voortaan aan andere would-be Bodhisattvas geven  ;D

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2009 16:36 »
Hoi Ujukarin,

Ik vind het knap dat je zo veel uren per week kan werken. Mij lukt het niet om boven de 28 uit te komen. Ik heb veel vrije tijd nodig.

Het werk leidt me ook vaak af door allerlei prikkels waar ik niet altijd behoefte aan heb. Als ik daarover mediteer lost dat het gedrag van hen niet op maar wel mijn perceptie misschien.
Het werk is dan soms bijna lijden geworden !

Als jij 55 uur per week werk, werk je dan met veel mensen samen en vertroebelt dat niet je rust in het boeddhisme ? Ik zou dan na 55 uur werken - - 55 uur moeten mediteren om weer tot rust te komen, en dan ze volgende dag weer en zo raak ik in een spiraal. :) :)

Smile Old Soul

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2009 18:40 »
Hoi Ujukarin,

Ik vind het knap dat je zo veel uren per week kan werken. Mij lukt het niet om boven de 28 uit te komen. Ik heb veel vrije tijd nodig.

Het werk leidt me ook vaak af door allerlei prikkels waar ik niet altijd behoefte aan heb. Als ik daarover mediteer lost dat het gedrag van hen niet op maar wel mijn perceptie misschien.
Het werk is dan soms bijna lijden geworden !

Als jij 55 uur per week werk, werk je dan met veel mensen samen en vertroebelt dat niet je rust in het boeddhisme ? Ik zou dan na 55 uur werken - - 55 uur moeten mediteren om weer tot rust te komen, en dan ze volgende dag weer en zo raak ik in een spiraal. :) :)

Hoi makker,

Je bent niet de enige. Ook in 'onze' club heb je mensen die vinden dat ze voor optimale meditatie veel rust ook overdag nodig hebben, en anderen (waaronder ik) die vinden dat meditatie zich pas bewijst in de dagelijkse samsarische praktijk. Sterker nog, dat ethisch leven pas onder druk komt in die drukte en dus veel beter aldaar geoefend kan worden dan in een hutje op de hei  :-\ Wel eens 5 minuten voor de deadline een door anderen veroorzaakte PC-crash gehad? Goede oefening om alsnog met Metta te blijven werken, en rustig uit te leggen dat we helaas naar een plan-B toemoeten...

Maar anderzijds 'benijd' ik dan weer vrienden die ook 40-50 uur per week werken maar niet in de gewone wereld zoals ik maar in een boeddhistisch werkverband. Die hebben meer kans om elkaar in 't werk aan de Dharma te herinneren. En genereren (door laag salaris) veel Dana voor goede doelen; anderzijds heb ik voor mezelf, zoals ieder van onze Orde die in de gewone wereld werkt, als target om 5% van m'n inkomen op enigerlei wijze als Dana te geven (lang niet alleen aan boeddhistische zaken hoor!). En door een wat hoger salaris te hebben dan deze vrienden, logisch in de gewone carrièrewereld, kom ik ook een heel eind qua Dana.

Konkreto op je vraag: ik ben nerd (zoals sommigen dat al uit de communicatiestijl afleidden ;-). 40 uur per week, in de hoofdfunctie als IT-adviseur, werk ik volop met anderen (vergaderen, mailen, bellen, etc. etc). En 15 uur per week, in de nevenfunctie als IT-publicist, werk ik in m'n ivoren torentje maar ook zeer geregeld via bedrijfsbezoeken of telefonische interviews. Genoeg prikkels in beiden die m'n meditatie kunnen verstoren, maar ook (in een goede bui) gebruikt kunnen worden als oefenveld voor ethiek, bodhicitta enzo...

At your service,

With folded palms,

<Ujukarin>