Auteur Topic: The Monkey Trap  (gelezen 9826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 656
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
The Monkey Trap
« Gepost op: 18-10-2009 16:39 »
Zo, even een proefkonijn. Dit extra stukkie wil ik gebruiken om Dukkha en hechting, de 2e Edele Waarheid, uit te leggen in een lezing volgende maand. Onjuistheden, essentieele aanvullingen, andere extra's?

Dank,

With folded palms,

<Ujukarin>
----------
De apenval

Overal in de tropen, van Zuid-Amerika via Afrika tot Zuidoost-Azië, komen apen voor. En alle volken daar hebben hun eigen variant ontwikkeld van de apenval, zodat de dieren gevangen kunnen worden; soms voor getemde-slavenarbeid (zoals kokosnoten plukken, geketend aan een touw) en soms gewoon voor de slacht. De apenval gebruikt unieke eigenschappen van apen, die misschien ook in hun verre tweebenige verwanten terug te vinden zijn…

Als attachment één der varianten, met een glazen pot en bananen. Vele andere varianten bestaan, o.a. met aan grond of paal vastgeketende zware voorwerpen en met andere lokale lekkernijen zoals noten.
 
Het idee is simpel: de opening is groot genoeg voor een apen-poot, en ook groot genoeg om die poot zonder buit weer naar buiten te trekken. Maar met buit lukt het niet, en het voorwerp waarin de buit zit kan de aap nooit met zich meezeulen. Veruit de meeste apen blijven maar proberen om de banaan naar buiten te krijgen, zelfs wanneer ze de jagers zien aankomen en alsmaar dichterbij naderen. Het idee om gewoon te vluchten zonder buit komt niet bij veel apen op…

Wat kun jij hier als mens mee? Is er misschien een relatie met de tweede edele waarheid, dat zelfzuchtige begeerte ons leven zo moeilijk maakt? Herken je situaties waarin je zelf vast zat aan zelfzucht, en moest leren ‘loslaten‘ en meer ruimte en openheid toestaan?



Offline Old Soul

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 86
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2009 11:22 »
Hoi Sir Ujukarin,

Is verlangen naar bevestiging en aandacht ook een banaan ?

Bij mijn vorige baan had ik door emotionele leegte een extreme drang ook daarvoor naar bevestiging, wel genant maar ik trok altijd aan waar mijn collega`s een compliment over gaven.

Zo hoorde ik elke ochtend, .. wat heb je een leuke broek aan, en een leuke bril...en dat beheerste mijn hele leven bijna..

Ik weet niet wat ik meer over kan zeggen maar als kind werd ik erg narcistisch omdat mijn ouders mij als een cat walk kind lieten rondstruizen...

Thuis alleen na het werk en overal waar ik alleen was, wat het afzien en lijden. Omdat mijn * ego * of zelfzucht dan geen voeding kreeg.

De enige vorm die ik nu toepas na een compliment is het in mijn gedachten terug te geven, en kleding aan te trekken die ik zelf leuk vind...

Ik weet niet of het bij je onderwerk aansluit en of ik je iets op weg help, anders alvast succes met de lezing

Smile, Old Soul


Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 656
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:The Monkey Trap
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2009 16:00 »
Hoi Sir Ujukarin,

Is verlangen naar bevestiging en aandacht ook een banaan ?

Bij mijn vorige baan had ik door emotionele leegte een extreme drang ook daarvoor naar bevestiging, wel genant maar ik trok altijd aan waar mijn collega`s een compliment over gaven.


De enige vorm die ik nu toepas na een compliment is het in mijn gedachten terug te geven, en kleding aan te trekken die ik zelf leuk vind...

Ik weet niet of het bij je onderwerk aansluit en of ik je iets op weg help, anders alvast succes met de lezing

Sluit er zeker bij aan, aardig voorbeeld! Aansluitend hierop: ik kijk nu al uit naar de nieuwe film van regisseur Dick Maas. Gaat over een aan lager wal geraakte filmster/fotomodel/BN die nu moet smeken om aandacht in de roddelbladen, schandaaltjes, etc. etc. Maar zonder die aandacht geen leven meent te hebben  >:( Dus ja, ook die hechting (aan complimenten) loslaten en je hebt beduidend meer vrijheid dan ervoor!

With folded palms,

<Ujukarin>
PS 'Sir' is geen goede titel hoor. M'n alter ego Erik de nerd heeft wel soms die titel, namelijk 'Lord Erik', maar wat de meesten niet weten is dat L.o.r.d. weer staat voor Lunatic's Own Religious Datasystem  :-\

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2010 14:56 »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 656
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:The Monkey Trap
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2010 20:05 »
Gelukkig wordt de arme ontdekkingsreiziger in het plaatje, geen idee welke relatie ie met mij heeft  ???, gered door een paar faktoren:
  • Wat de aap niet kent dat vreet ie niet (Hij zal toch voelen dat gladde praatjes nog geen glad aanvoelend hapje opleveren)...
  • De meeste apen zijn vegetarisch

 :P

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2010 11:02 »
Hoi,

Begeerte is vrijwel altijd aanwezig in onze geest. Op bijna ieder moment van de dag worden we van links naar rechts gestuurd door onze verlangens en vaste patronen van aangeleerd gedrag.

Een van de grote puzzels van het Boeddhisme is nu juist het begrijpen van wat begeerte nu eigenlijk is. Hoe kun je een werkbare definitie geven van begeerte zodat mensen die interesse hebben in het opheffen van leed in hun bestaan gebruik kunnen maken van deze definitie.

Wat veelal gebeurt is dat de definities van begeerte uiterst vaag zijn en absoluut niet concreet. Dit maakt het lastig om het toe te passen in je leven. Woorden zoals: "je moet je leed loslaten." zijn niet erg concreet en gericht. Verschillende mensen zullen hier verschillende interpretaties aangeven.

Een vriend van mij bijvoorbeeld botste bijna tegen een open auto deur aan door onoplettendheid van de autorijder die besloot dat het tijd was om uit te stappen. Op het moment dat dit gebeurde ervoer hij woede en heeft hij de automobilist staan uitschelden. Hij beschreef dat hij deze scheldpartij ervoer als een opluchting.

De vraag is nu, waar in dit voorbeeld is nu begeerte? Is de gekozen oplossing (flink schelden) een heilzame oplossing, zoja waarom wel of niet. Etc..


Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Mumonkan

  • Gast
Re:The Monkey Trap
« Reactie #6 Gepost op: 01-09-2010 12:09 »
Wie het leven ervaart als een puzzel
Zal zijn hele bestaan vergooien
Wie het leed probeert te begrijpen
Leeft onafgebroken in Samsara
Degene die slechts gewaar is
Leeft onafgebroken in Nirvana

Het hele probleem
Van het leed willen begrijpen
Is het willen doorgronden,
Een logische reactie, maar…
Degene die wil begrijpen
Vertaalt zijn ervaren steeds via zijn denken
Terwijl hij via dat denken juist het
Op te lossen probleem heeft gemaakt!

Niemand ontkomt aan een zekere mate
Van lijden.
Alles wat geboren wordt,
Zal eens moeten sterven.

We proberen het lijden
De das om te doen
Door via het Boeddhisme
De oplossing te vinden.
Hoelang duurt die oplossing?
We doorvorsen duimendikke boeken
Met wijsheden van Gotama de Boeddha
Maar als deze wijsheden hun werk
Onmiddellijk zouden verrichten
Was er geen lijden meer
Of een gehechtheid aan genot
Dan zou ieder mens
Die Boeddha’s woorden zou lezen
Toch prompt Verlicht raken?
Dat is niet het geval,
Niemand vraagt zich af waarom…

Socrates zei al:
"Hoe meer je weet,
Des te meer je beseft
Dat je niets weet"
Hoe zou het dan mogelijk zijn
Om het lijden te “begrijpen”?
Er valt niets te (be)“grijpen”.

Wij zijn als de Octopus
We spuiten inkt, maar
Echter niet in het water
Maar op ons papier
Toch is de werking gelijk:
De Octopus spuit inkt
Om de illusie te scheppen
Dat hij er even niet is
Wij spuiten inkt op papier
Om onszelf en anderen mee
Om de tuin te leiden,
Zonder dat we daarvan bewust zijn.

We proberen het “water” te grijpen
Met onze tentakels
Maar het water kun je niet te pakken nemen
Je kunt er slechts in vertoeven
Je leeft er onafgebroken in,
Nietwaar?

Dit noemt men een poortloze poort,

Mumonkan
« Laatst bewerkt op: 01-09-2010 12:13 door Mumonkan »

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2010 12:27 »
Hoi,

Leuk stukje tekst, ik heb er een gedeelte uitgelicht om dat het me wel leuk lijkt hier verder over te praten.

We proberen het lijden
De das om te doen
Door via het Boeddhisme
De oplossing te vinden.
Hoelang duurt die oplossing?
We doorvorsen duimendikke boeken
Met wijsheden van Gotama de Boeddha
Maar als deze wijsheden hun werk
Onmiddellijk zouden verrichten
Was er geen lijden meer
Of een gehechtheid aan genot
Dan zou ieder mens
Die Boeddha’s woorden zou lezen
Toch prompt Verlicht raken?
Dat is niet het geval,
Niemand vraagt zich af waarom…

Ik stel mezelf deze vraag juist wel en daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar hoe anderen met dit vraagstuk omgaan. Hoe maken andere mensen de Boeddhistische leer zich eigen en halen ze daar op praktische wijze voordeel uit. Ik heb voor mezelf weinig problemen om een interpretatie te geven aan de Boeddhistische leer, en kan voor mezelf duidelijk aangeven hoe ik de leer op praktische wijze kan inschakelen, maar mijn begrip is vaak verschillend met die van anderen.

Mumonkan wat is volgens jou de beste wijze om met de situatie die ik eerder beschrijf (aanrijding) om te gaan? Hoe kan ik mij in het water vertoeven zodat ik op een positieve manier zou kunnen omgaan als een vergelijkbare situatie zich voordoet in mijn leven? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik door de poortloze poort kan gaan, zodat ik meer liefde, en acceptatie kan schenken aan degenen met wie ik de wereld deel. Of begrijp ik het verkeerd en spuit ik slechts meer inkt?

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #8 Gepost op: 02-09-2010 13:26 »
Mayanda waarom neem je Ujukarin zo beet?
Sorry, geintje...
Maar een niveau hoger kun je vaak alleen met humor laten zien. Zie het als een uitweg uit een koan, deze patstelling van de banaan in de fles. De lach kan een bevrijding geven, maar is misschien makkelijker te zien voor anderen dan Ujukarin. Ik had ook jouw naam neer kunnen zetten  ;D
Ai, weer een geintje...
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Mumonkan

  • Gast
Re:The Monkey Trap
« Reactie #9 Gepost op: 02-09-2010 21:08 »
Het Boeddhisme, zoals dat
Over het algemeen bekend is
Lijkt een ideaal-type te zijn.
Het is goed om een ethiek te beschouwen
Een doel te hebben, ook al is er uiteindelijk
Geen doel. Dat is de paradox.

De Boeddhistische voorschriften,
De Drie Juwelen,
De Vier Edele Waarheden,
Het achtvoudige pad
Dat zijn althans tijdelijke steunen
Het zijn wel zeer belangrijke steunen
Inspiraties en hulp om ons verder te helpen
Op ons pad.

Het is jouw pad, dat ligt vlak voor je neus
Niemand kan jouw weg gaan.
Het Boeddhisme kan hooguit een voorbeeld zijn
Het is een prachtig voorbeeld, de Boeddha
Is een zeer intelligente persoon geweest
Pas echter op dat je niet te hard streeft,
Om te voldoen aan het ideaal-type,
Dan kun je op den duur verstarren.
Veel idealisten zijn gefrustreerd geraakt,
Omdat ze veel te hard werkten.
Fanatiek zijn heeft zo zijn nadelen
Houd liever het Midden, de balans
Val niet in extremen, houd er althans niet aan vast,
Dat is de weg van de Boeddha, zoals je weet.

Gotama de Boeddha was wie hij was,
Ieder van ons is die hij of zij is.
Dat klinkt gemakkelijk,
Maar we kunnen hooguit
Zien hoever we komen via
De Boeddhistische waarden.

Laten we mensen zijn
Geen beelden, spiritueel of anderszins
Beelden zijn van steen,
Mensen zijn vlees en bloed.
Het is onmogelijk om altijd het juiste
Te doen, we zijn immers feilbaar.
Als het nodig is, kan zelfs een Verlichte
Gebruik maken van emoties.
Hij is totaal in zijn gedrag,
En hij houdt niets achter.
Dit kan volmaakt zijn…
Jezus schopte de marktlui ooit
Uit de synagoge, het huis van God
Hij deed dat met harde hand,
Omdat hij het respectloos vond
Dat er handel gedreven werd in zijn Vaders woning.
Wat had hij anders moeten doen?
Het gedrag was op dat moment volmaakt,
Ook al lijkt het grof.

We zijn mensen,
Misschien helpt het om te zien
Dat ieder mens, ook al maakt hij of zij
Soms stomme fouten
Dezelfde pijn en dezelfde emoties
Kan hebben als jij.
Kijk in de ogen van de mensen
Ze hebben soms verdriet,
Zijn soms teneergeslagen,
Boos, blij en ga zo maar door.
Niets menselijks is ons vreemd…

Als je zelf een aanrijding meemaakt
Raak je plots emotioneel van de kook,
Lichamelijk en geestelijk maakt het lichaam
Zich op voor een vecht- of vluchtgedrag
Dat is een vorm van zelfbehoud
Het is de vraag of dat bewust gedrag is
Zoals van Christus, die de marktlui uit
De tempel van zijn God smeet.
Maar we kunnen allen slechts
Proberen te leren wat het is
Om mens te zijn, jezelf te leren kennen.

Ken uzelve, zegt het Orakel van Delphi
Wie zijn wij?
Er is geen pasklaar antwoord,
Dat kost tijd, of juist niet?
Zen zegt dat het in een handomdraai
Te bereiken valt, de eenheid
De Verlichting, zo je wilt.
Maar aan de andere kant,
Zegt ook Zen dat er grote inspanning
Nodig is om de poortloze poort te zien.
Het poortloze betekent dat je eigen
Realisatie direct voorhanden is,
Maar dat het ego koortsachtig zoekt naar
De ingang.
Er is echter geen ingang, omdat
Het onmogelijk is inzicht af te dwingen
Via het normale (be)grijpen.

Zien, inzicht moet groeien,
Het is als een bloem,
Als je hem water geeft,
Zal hij bloeien.
Geef je hem geen water,
Dan zal de bloem sterven.

Het Boeddhisme predikt
Gewaarzijn, oplettendheid
Zien wat je gedrag is
En vooral niet veroordelen.
Dat vinden wij moeilijk,
Omdat we overal een pasklaar
Antwoord op willen hebben.
Daarom raadplegen we de boeken
Die een ethisch gedrag voorschrijven.
Ethiek is goed, maar laat het
Geen harnas worden.
Als ethiek zich verhardt,
Zal het dualisme zich versterken.
Dat is toch niet de weg die we zoeken?

Mijn weg is de weg van de witte wolken,
Zie, ze komen en gaan.
Ze hebben geen wortels, geen huis.
Woede heeft uiteindelijk geen wortels,
Begeerte ook niet, noch lust en ga zo maar door.
Het zijn tijdelijke emoties,
Noch absoluut goed, noch absoluut slecht
Wat kunnen we er mee aanvangen?
Ontkennen is niet de weg,
Proberen het gevoel om te zetten in
Het tegendeel is niet de Koninklijke weg.
Zien kan de weg zijn.
Jezelf lezen is niet gemakkelijk,
Maar het is denk ik niet onmogelijk.

Je leeft onafgebroken in de Verlichting,
Als een vis in het water.
Zoek niet teveel buiten het water,
Het water is overal om je heen,
“Buiten” is een illusie.
Het water staat zo dicht aan je lippen,
Dat we het helaas over het hoofd zien.

De poortloze poort is niet te vinden,
Omdat we verkeerd focussen.
De poortloze poort is het gemakkelijkste maar
Meteen ook het moeilijkste, dat is de paradox.
Volg je pad, laat Boeddha je inspireren,
Maar probeer niet te hard om
Nooit fouten te maken.
Want dat is een onmogelijkheid
Wie wil er een stenen Boeddha zijn?

Mumonkan
« Laatst bewerkt op: 02-09-2010 21:14 door Mumonkan »

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #10 Gepost op: 06-09-2010 16:12 »
Ja Lao-Tze Tien2, maar ik probeer af en toe ook enigszins begrijpelijke antwoorden te geven ::)

Zolang er vragen zijn, valt er van/aan het antwoord iets te leren.

"Wie zijn leraar niet eert, wie zijn schat niet lief heeft, is bij alle wijsheid toch blind."

                                                               Tau Teh Tsjing, XXVII
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #11 Gepost op: 07-09-2010 19:39 »
De apenval is een talig probleem. Kennis en wijsheid overdragen gebeurt ook met heel veel taal. Maar via taal alleen, hoe wijs ook, kom je niet to de kern. Ook wat ik hier dus schrijf is feitelijk slap gelul. Ik schreef in dit verband al eens eerder: je kunt jezelf niet aan je eigen haren uit het moeras trekken.

'Uit het moeras' moeten we dan maar een niveau 'hoger' noemen ('droger' is eigenlijk leuker, niet tussen de oren maar erachter :D)

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, Lord Rainbow snapt dat (zoals altijd als ik zijn reacties lees op de stenen die ik vaker in de diepzinnige vijvers mik).

En van de Zenmeesters kun je gewoon een klap voor je kop krijgen voor al dat gepraat...
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

lord rainbow

  • Gast
Re:The Monkey Trap
« Reactie #12 Gepost op: 08-09-2010 12:14 »
natuurlijk niet

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #13 Gepost op: 08-09-2010 15:16 »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Mumonkan

  • Gast
Re:The Monkey Trap
« Reactie #14 Gepost op: 08-09-2010 23:46 »
Er is inderdaad geen hoger of lager
Dit zijn slechts spelingen der taal
Wie er in gelooft, zit vast
In het geweld van de communicatie.
Mensen proberen elkaar met taal
Af te troeven, gelijk te hebben,
Taal kan als wapen worden gebruikt.

Hermes Trismegistus zei
Het al:
“zo(als) boven, zo (ook) beneden”
De microkosmos (de mens) is
een afspiegeling van
De macrokosmos (het heelal).
Wij zijn als een blauwdruk
Van het Al en Alles.
Dit klinkt zwaarwichtig,
Maar het Al en Alles
Omvat eenmaal alles.
Dus kun je er eigenlijk
Niet eens over spreken.

Vandaar dat Boeddha
Eigenlijk niet over metafysica sprak,
Hij zag kennelijk de waarde er niet van.
Ook de Nederlandse filosoof Spinoza
Die ten onrechte beschouwd werd
Als de grootste atheïst van zijn tijd,
Zei dat het goddelijke slechts één substantie is,
En dat er dientengevolge geen verschil bestaat,
Tussen God en de natuur.

Boeddha spreekt niet over een God,
Hij vind dat het al genoeg is dat de mens
Zelf verantwoordelijk is voor zijn daden.
Je kunt niemand de schuld geven,
Van je gedragingen.
Een wijze keuze.
Hij laat totaal buiten beschouwing,
Of de Kosmos een God is of niet.
Hoger, lager, binnen, buiten,
In absolute zin zijn dit slechts loze woorden.
In praktische (dagelijkse) zin,
Zijn het relatieve waarheden.
Ik ben in het huis of er buiten,
Dat is relatief en praktisch.

Laten we het absolute apart houden
Van het relatieve, het dagelijkse
Anders wordt het moeilijk communiceren,
Zo lijkt me.

Mumonkan

Offline Mayanda

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 58
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re:The Monkey Trap
« Reactie #15 Gepost op: 09-09-2010 10:13 »
.
« Laatst bewerkt op: 09-09-2010 10:20 door Mayanda »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Mumonkan

  • Gast
Re:The Monkey Trap
« Reactie #16 Gepost op: 10-09-2010 23:33 »
Dualisme is een zienswijze
Non-Dualisme is een zienswijze,
Voorzover je daarover kunt spreken…
Het zijn twee zijden van dezelfde medaille
Ik wil dualisme niet stellen
Tegenover non-dualisme,
Ik sta geen strijd voor tussen
Die twee.
Ze vullen elkaar aan,
In de praktijk van alledag
Gebruiken we het dualisme,
Om ons verstaanbaar te maken.
In absolute zin is dualiteit
Eigenlijk niet als zodanig bestaanbaar,
En toch bestaat het, met name in
Ons denken.

Een monnik vroeg aan de Chineese
Zen-meester Joshu:
 “Heeft een hond een Boeddhanatuur?"
Joshu antwoordde: "Mu!"

Wat is Waarheid?
Wij zitten vol meningen,
Opinies en vermeende waarheden,
Mu!

Wat is Eenheid?
Geen twee, geen tien,
Maar…
Mu!

Wie zweeft, moet maar eens
Gaan aarden, aandacht besteden
Aan zijn Muladhara Chakra,
Mu!

Wanneer je het Ying en Yang-teken
Hard zou laten ronddraaien,
Wat voor een kleur krijg je dan?

Ik beweer niet iets “te weten”…

Mumonkan
« Laatst bewerkt op: 10-09-2010 23:35 door Mumonkan »