Auteur Topic: Ervaringen met retraites  (gelezen 6057 keer)

Boeddha.inspe.

• Gast
Ervaringen met retraites
« Gepost op: 22-10-2009 14:56 »
Goedendag,

Ik ben erg geinteresseerd in jullie ervaringen met retraites. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van retraites langer dan 2 maanden. Het lijkt mij o.a. interessant om te weten:

Waar? Hoe lang? Waarom? Hoe heb je het ervaren? Was het zoals je verwacht had? Zou je het nog een keer doen? Hoe zagen je dagen er uit? Indien het voor jou mogelijk was, zou je het dan overwegen om je hele leven 'zo' te leven? Hoe meer je vertelt hoe beter:)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Ervaringen met retraites
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2009 08:23 »
Hallo BES,

Dát is nogal wat zeg. Zelf max. 2 weken gedaan (in groep en ook alleen), vrienden van me hebben 4 maanden als groep op hun conto en eentje zelfs drie solo's van 3 maanden elk.
* Waar: geschikte plaats ver van de beschaving. In grotere landen zoals UK of Spanje makkelijker te vinden dan hier...
* Waarom: voor mezelf gewoon verdieping van practice. Voor de vrienden-in-groep was het de sprong tot leraar-inwijding, zelf had ik daar helaas maar 2 weken voor beschikbaar. Voor de solo-vriend verdieping verdieping...
* Volgens verwachting: zeker het solo-gebeuren zag ik erg tegenop maar viel enorm mee, ga ik nog wel 'ns doen. En de vrienden willen best nog wel eens 4 maanden onderduiken, als dat qua maatschappelijke verplichtingen en centjes lukt.
* Dag-invulling: de truuk is herhaling van relatief simpele zaken maar wel balans erin. Dus zowel meditatie als (zelf-)studie als rituelen. En daarnaast wel een geleidelijke verschuiving van 90% Samatha-achtige technieken naar wat meer reflectie/Vipassana elementen simpelweg omdat je die basis-rust na een aantal dagen makkelijker bereikt.
* Hele leven: weinigen van m'n vrienden lijkt dat wat. O.a. omdat de bodhicitta nogal in het gedrang kan komen in het retraite-stuk (tenzij je er als leraar/organisator zit). Om zelfde reden ga ik al niet proberen bijvoorbeeld baan op te zeggen om 4 maanden weg te zijn  ::)

Hopelijk helpt 't een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Boeddha.inspe.

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2009 11:32 »

Dát is nogal wat zeg. Zelf max. 2 weken gedaan (in groep en ook alleen), vrienden van me hebben 4 maanden als groep op hun conto en eentje zelfs drie solo's van 3 maanden elk.

Klopt. Misschien ben ik wat veeleisend. Kortere ervaringen zijn ook zeer welkom!

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Y1010

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2009 16:36 »
Dit soort idioten belemmeren juist degene die een persoonlijk verhelderend inzicht heeft. Ze hebben hun kasteel gebouwd op het Boeddhisme, of welk “–isme” dan ook. En ze zullen met iedereen de strijd aangaan die hun luchtkasteeltje bedreigt. Deze charlatans vermoorden feitelijk het Boeddhisme, die de levende ervaring juist volledig omarmt en toejuicht.”

Lekenvolgeling,
vervolger las ik, toen ik je naam voor het eerst zag. ;D

Boeddha.inspe.

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2009 10:06 »
Dit soort idioten belemmeren juist degene die een persoonlijk verhelderend inzicht heeft. Ze hebben hun kasteel gebouwd op het Boeddhisme, of welk “–isme” dan ook. En ze zullen met iedereen de strijd aangaan die hun luchtkasteeltje bedreigt. Deze charlatans vermoorden feitelijk het Boeddhisme, die de levende ervaring juist volledig omarmt en toejuicht.”

Lekenvolgeling,
vervolger las ik, toen ik je naam voor het eerst zag. ;D

Y1010,
Ydioot las ik, toen ik je naam voor het eerst zag. ;D

Blijkbaar is het tijd voor me om dit forum maar eens vaarwel te zeggen...

Offtopic?

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2009 13:17 »
Citaat

Misschien is het meer tijd om eens stil te staan bij de vier brahmavihara's; Liiefdevolle Vriendelijkheid. Mededogen, Medevreugde en Gelijkmoedigheid. Ook het toevlucht nemen tot de Drie Juwelen zou mooi zij;

Ik neem toevlucht tot de Boeddha, degene die mij de weg wijst in dit leven;
Ik neem toevlucht tot de Dharma, de weg van begrip en liefde;
Ik neem toevlucht tot de sangha, de groep van beoefenaren die bewust en in harmonie leeft.

A lotus for you, buddhas to be...

Pieter

Y1010

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2009 22:57 »
Y1010,
Ydioot las ik, toen ik je naam voor het eerst zag.

Oeps, dat was raak. :-[
Ik schiet beter mis.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2009 16:52 »
Hmmm... boeiende 'herstart vanuit winterslaap'...

Citaat
Mmm. Mijn excuses voor de abrupte actie. Ik probeerde een serieuze reactie te plaatsen, maar kreeg daarop jouw vreemde opmerking.

Ik las wel serieusheid in je reaktie maar ook een extreem ver doorschieten op 2 fronten, en vond dat Pieter een nuttige korrektie schreef. Ik wilde pas reageren na 1 dag (was ook deels weg dat weekend) en toen had je de post al gewist, maar nu je toch weer 'opstaat' toch maar even mijn hoofd-vragen:

• Waarom ben je zo kritisch op retraites in het algemeen omdat ze 'veelal' in een groep gebeuren? Zowel de vraagstelling als mijn antwoord liet nadrukkelijk ook solo-retraites open, en ik zou zeggen dat je die vanuit jouw optiek als erg nuttig zou ervaren....
  • Waarom ben je, in eerdere posts en ook in deze ronde, zo negatief over 'boeddhisme als religie/sangha' terwijl het alternatief, geheel zelf ongebonden je pad bepalen binnen en buiten het boeddhisme, naar mijn bescheiden mening aan even zware beperkingen vastzit? Om het simpel te formuleren: het bezig zijn met een dwaalweg inclusief opgeblazen ego komt zeker voor onder boeddhisten, en misschien nog wel meer onder 'leraren' dan onder studenten. Maar het kiezen van een ongebonden spirittueel pas kan precies evenzeer leiden tot dwaalweg en opgeblazen ego

Metta, Karuna, Mudita en Upeksha helpen dus inderdaad in die discussies...

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2009 16:58 »

Mmm. Mijn excuses voor de abrupte actie. Ik probeerde een serieuze reactie te plaatsen, maar kreeg daarop jouw vreemde opmerking. Het is niet prettig om als een vervolger te worden geëtiketteerd, maar het zal wel een grapje zijn geweest. Hoe het ook zij, ik buig hier netjes voor je. Het is niet nodig om lastig te doen. Mijn irritatie heeft eigenlijk niet eens zozeer met jou persoontje te maken, meer met het gegeven dat ik wellicht soms wat te serieus ben in mijn posts hier. Dat is mijn probleem verder. Gelukkig dat je uiteindelijk mis hebt geschoten. Het was ook mis. Mijn opmerking leek raak, maar is ook mis. Beiden mis geschoten, des te beter...

@ Pieter: ik verzoek je vriendelijk om geen toedekkende opmerkingen te plaatsen. Ik neem aan dat je geen moderator bent hier. Het Boeddhisme is mijns inziens niet bedoeld om misverstanden of conflicten onder de deken van vriendelijkheid te schuiven. Je zult het wel goed bedoelen trouwens, maar als ik een misverstand heb met iemand hier, dan is het geheel aan mij om dat met die persoon op te lossen of niet. Ik ben hier verantwoordelijk voor mijn schrijfsels, niet Boeddha of welke andere heilige dan ook.

Ik heb een aantal dagen een soort persoonlijke retraite gehad, en het heeft me verkwikt. Er is geen enkel probleem.

Complimenten !

Offline Pieter

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04-11-2009 17:14 »
Citaat
@ Pieter: ik verzoek je vriendelijk om geen toedekkende opmerkingen te plaatsen. Ik neem aan dat je geen moderator bent hier. Het Boeddhisme is mijns inziens niet bedoeld om misverstanden of conflicten onder de deken van vriendelijkheid te schuiven. Je zult het wel goed bedoelen trouwens, maar als ik een misverstand heb met iemand hier, dan is het geheel aan mij om dat met die persoon op te lossen of niet. Ik ben hier verantwoordelijk voor mijn schrijfsels, niet Boeddha of welke andere heilige dan ook.

Beste Lekenvolgeling,

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mij te mengen in een discussie en al helemaal niet om de Dharma te misbruiken om mijn punt te maken. Het zal je niet zijn ontgaan dat ik niet op de inhoud ben ingegaan, die indruk wek je hier. Maar ik bemoeide me daar niet mee.  Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij zegt.

Ik vond alleen de toon wat misstaan in een boeddhistisch forum en het leek me goed hier indirect iets van te zeggen. Ik dek niets toe hiermee, ik onthul volgens mij eerder hoe de communicatie is en hoe die kán zijn. Ik zie dit forum toch een beetje als een sangha (of dan tenminste 'praatgroep') waarin we elkaar kunnen stimuleren en helpen.

Bovendien heb ik de Vijf Aandachtsoefeningen aangenomen waarin in de Vierde Aandachtsoefening ondermeer staat;

Ik zal niets zeggen dat kan leiden tot verdeeldheid of onenigheid of tot het uiteenvallen van gezinnen of van de gemeenschap. Ik zal mijn uiterste best doen om elk conflict -hoe klein ook - te helpen oplossen en verzoening tot stand te brengen.

In dat licht moet je de citaten zien die ik aanhaal; ik heb de Vierde Aandachtsoefening geprobeerd te beoefenen... Het spijt me als ik je daarmee geïrriteerd heb, maar die irritatie kan ik niet wegnemen. Ik zie de Boeddha niet zozeer als een heilige maar meer als een leraar die onder ons was/is en wiens voorbeeld ik probeer te volgen.

Ik wens jullie verder een vruchtbare uitwisseling.

Hartelijke groet,
met een glimlach

Pieter
« Laatst bewerkt op: 04-11-2009 17:46 door Pieter »