Auteur Topic: Geld verdienen aan Boeddha?  (gelezen 4078 keer)

BoeddhaKado

• Gast
Geld verdienen aan Boeddha?
« Gepost op: 02-11-2009 13:13 »
Wordt het vanuit het boeddhisme gewaardeerd wanneer iemand geld probeert te verdienen aan de verkoop van Boeddhabeeldjes?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Geld verdienen aan Boeddha?
« Reactie #1 Gepost op: 02-11-2009 17:43 »
Wordt het vanuit het boeddhisme gewaardeerd wanneer iemand geld probeert te verdienen aan de verkoop van Boeddhabeeldjes?

'Waarderen' is een sterk woord in dezen. Het wordt niet speciaal als onethisch ofzo gezien, mits met 'redelijke' marges en niet excessieve zelfverrijking. Monniken in Tibet hadden veelal handeltjes, soms in zeer wereldse zaken en soms in beelden, thankas enzo. En ook in de Theravada-wereld zijn er genoeg winkels in dit soort artikelen.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2009 14:11 »
Ik vind het zelf niet geweldig. Zeker niet als het zo gehyped wordt. Ik heb zelf ook het aanbod gekregen om reclame te plaatsen op het forum of de website. Ik vind dit niet gepast.

Ik wilde vorig jaar mee doen aan een meditatie voor een week en daar waren geen kosten aan verbonden, het was wel de bedoeling dat je zelf een bepaald bedrag schonk aan de organisatie. Dit vind ik een goede methode.
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2009 20:05 »
Haha! ;D Het is slechts materie. Dat iemand die toevallig op de Boeddha laat lijken - geen probleem. De verkoper en zijn familie moeten toch ook eten.

Herinner je het bekende verhaal van de boeddhistische meester? Die verbrandde de Diamant soetra. "Meester, wat doet u nu?" schreeuwde een leerling uit. "U bent gek geworden!"
"Ik ben misschien gek," antwoordde de meester, "maar ik heb het ook niet koud meer."
_/\_