Poll

Met welke religie ben jij opgevoed?

Rooms-Katholiek
Nederlands Hervormd
Gereformeerd
Islamitisch
Joods
Hindoeistisch
Overige
Niet gelovig
Boeddhistisch

Auteur Topic: Met welke religie ben jij opgevoed?  (gelezen 7373 keer)

Ricky Fitts

• Gast
Met welke religie ben jij opgevoed?
« Gepost op: 14-02-2006 19:22 »
Ik ben van huis uit, net als het grootste gedeelte van de Nederlande Boeddhisten niet Boeddhistisch opgevoed. Ik zelf ben vanaf mijn 6e levensjaar Rooms-Katholiek opgevoed. Mijn ouders gingen toen uit elkaar, en mijn moeder is Rooms-Katholiek. Ik heb dan ook mijn communie en vormsel gedaan. Mijn moeder heeft me eigenlijk nooit tot iets gedwongen, maar wel gestuurd. Uiteindelijk ben ik mijn eigen weg gegaan, en ze heeft hier alle respect voor. Af en toe heb ik nog wel eens een discussie met haar over geloof. Het Christendom zelf zal ik niet snel bekritiseren, wel de interpretatie ervan door het instituut de Rooms-Katholieke kerk.

Wat voor opvoeding hebben jullie gehad? Hebben jullie iets mee gekregen van huis uit? Hebben je ouders je sterk proberen te vormen? Hoe gaan jullie (jij en je ouders) daar nu mee om?

StInKy

• Gast
Re: Met welke religie ben jij opgevoed?
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2006 19:52 »
Op school heb ik op een Katholieke basisschool gezeten en nu zit ik ook op de middelbare op een Katholieke/Protestante. Maar het heeft mij alleen maar laten in zien dat het Christendom niks voor mij is.
Vanuit thuis zijn mijn ouders niet gelovig maar wel gelovig opgevoed.   

Senang

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2006 21:26 »
Ik ben eigenlijk niet godsdienstig op gevoedt maar mijn ouders hebben ons wel waarden en normen meegegeven en vooral niet alleen aan jezelf te denken maar vooral aan een ander. Om een goed mens te zijn behoef je niet noodzakelijker wijs godsdienstig opgevoedt te zijn. We hebben thuis het geluk gehad dat onze ouders er altijd waren voor ons en dit vormt je toch wel, m'n moeder is niet boeddhistisch maar heeft toch wel veel van een boeddhist in zich. Wij zijn thuis nooit ergens in gedwongen en vooral je gezonde verstand gebruiken(als dat aanwezig is).

satmanerik

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2006 23:03 »
Ik ben wel gedoopt , Nederlands Hervormd.Ik doe hier verder niets mee , echter ben behoorlijk een oor aangenaaid door gereformeerde kerkgangers.
Dit gaf mij te denken over het geloof , in mijn opinie zijn alle oorlogen gerelateerd aan het geloof ,vandaar dat ik me eens wil verdiepen in het boeddhisme , puur ter info.

Gr Erik

Bodhidharma

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2006 22:15 »
Ik ben niet gelovig opgevoed, dus ik moest niet perse geloven in een God. Ook geloof ik dat er iets is, maar ik weet alleen dat het een goeie energie is!

Ik volg sinds kort Protestantse om te kijken wat de verschillen zijn, maar toch kan ik de verhalen enzo niet zo goed begrijpen.

Ik heb ook enorme respect voor mensen die Boeddhist zijn, Boeddhisten hebben geen vooroordelen. Sommige geloven hebben dat wel, dus dat is misschien nog een reden te meer dat ik voor het Boeddhisme heb gekozen.

Ze geven jou ook een goed gevoel! ;)

Offline Rinus

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • We zullen doorgaan......
    • Bekijk profiel
    • Oostersekunst.com
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2006 09:33 »
Ik geloof niet, ik geloof niet in een leven na de dood, ik geloof niet in een god, ik geloof wel dat er geen god bestaat, zou hij wel bestaan dan heeft hij zeer zeker een hekel aan mij en dat terwijl ik hem nooit iets heb misdaan!
Ik geloof ook niet dat er 'iets' is, ik geloof niet in re?ncarnatie, ik geloof wel in goed zijn en goed doen.

Hieronder de songtekst van een Nederlands Hip Hop band, graag jullie reactie hierop.

(vergeet aub niet dat het niet mijn tekst is! ;)

Osdorp Posse
godvoordomme

Een zwaar uit de hand gelopen bijgeloof,
't is het geloof, dus niet mijn geloof.
Want ik ben geen sukkel die bang is om te sterven
of vreest dat m'n ziel met m'n lichaam zal bederven.
Alle geloof is gebaseerd op angst,
want in hun hart zijn juist de gelovigen het bangst.
Want zij kunnen geestelijk niet accepteren,
dat zij na hun dood tot as zullen verteren.
En dat er daarna helemaal niets is,
daarom maken zij elkaar wijs dat er iets is
wat wij stervelingen niet kunnen begrijpen,
ruiken, proeven, horen, zien of grijpen.
Conclusie: het moet wel niets zijn,
want als dat alles is dan moet het wel triest zijn
om daar je hele leven aan te wijden,
want de dood kun je toch niet vermijden.

Godvoordomme, God is voor dommen.
Fok alle bronnen die die shit hebben verzonnen.
Je bent nog niet verloren als je er mee bent begonnen.

Gelovige mensen brainwashen zichzelf,
doen net als ze gelukkig zijn maar voor de helft
zijn ze alreeds gestorven en in geestelijke nood
want hun hele leven staat al in het teken van de dood.
Ze doen echt alles voor hun geloof,
ze maken van zichzelf een afhankelijke sloof.
Laten hun hele leven door een boek runnen,
waarvan ze nog niet eens de schrijver kunnen.
Ze staan als kuddedieren liederen te zingen,
en proberen hun geloof aan ons op te dringen.
In de media, met foldertjes en zelfs aan de deur,
proberen die Jehova's jou te vangen in hun sleur.
Ben je bang voor de dood kom er dan maar bij,
want de lieve heer is er ook voor jou en mij.
Maar waarom is die lul dan niet zo goed,
dat ie eens wat aan de ontwikkelingslanden doet?

Goodevening,

According to foreign office reports, the number of religiously
motivated wars is still heavily increasing. Last night, a minister
named a list of countries that seemed to cover the entire
civilized world. Countless examples of pelgrims persecution,
torture and terrorism, forced the government to view their
overall picture as a world threathening situation.

Het geloof, wat een pure waanzin,
ik kan het journaal nog maar nauwelijks aanzien.
Overal oorlog in de naam van Allah,
of God of andere dramatische gevallen.
Verschillende geloven drijven mensen uit elkaar,
wat voor de een een plicht is vind de andere een bezwaar.
Elk mensenleven wordt neutraal begonnen
en dan wordt door de ouders het geloof op gedrongen.
Zonder dat een kind er ooit om vraagt,
splitsen idioten het geloof in je maag.
Ze zeggen dat het hoort bij je educatie,
maar het geeft alleen waanzin en frustratie.
En als je opgroeit moet je ook nog gaan kiezen,
je leven weggooien of je ouders verliezen.
Fok die ouders, dan geloven ze maar wel,
want als ze dood gaan gaan ze toch wel naar de hel.

Amen.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2006 13:53 »
Ik geloof dat alle godsdiensten in principe goed en ontwikkelend voor een mens zijn. Ik geloof ook dat er veel gelovigen zijn die geen geloof hebben.  Ik geloof dat rituelen geen bodem zijn voor het leven hier (en/of het leven hierna) maar dat zuiver inzet met de juiste intenties de basis zijn van de Toekomst.

@Satmanerik. Als een regeringsleider een oorlog opent door te spreken over een heilige oorlog, is het dan een religieuze oorlog? Ik denk eerder dat religie wordt misbruikt om oorlog te voeren. Mensen horen graag dat hun geloof goed is en dat zij als enigste het goede doen.
Ik kan me niet voor stellen dat godsdienstig zijn gelijk staat aan oorlog voeren?!

@Rinus. Ik vind zo'n tekst weinig passend op een Boeddhistisch forum ( :P) maar dat terzijde gelegd, laat het wel goed zien wat er gebeurt als je half-gelooft. Want mensen die naar de kerk gaan en zeggen dat ze in Iets geloven, die houden zichzelf  onwetend, en dat is triest.  Daarmee ben ik het wel eens met de tekst. Aan de andere kant zijn er ook veel goede dingen gebeurt uit naam van godsdiensten.

http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

lord rainbow

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2006 17:56 »

[/color]

Ja,de god waar zij het over hebben lijkt me inderdaad de godvoordomme.(vind ik orgineel trukje ,ook om rechtszaken te vermijden ;)).
Maar dat is waar bijvoorbeeld de bijbel of de koran  juist over gaan, in mijn ogen.Dat dat dus niet godsdienst is,maar een interpretatie ervan, datgene waar religie voor is bedoeld om op te heffen,te transformeren.

Wat mij betreft herken ik me in het gevoel dat in de tekst wordt verwoord,maar een vraag wordt niet beantwoord: Wat verstaan zij onder God,over welke god hebben we het?

groet

lr
« Laatst bewerkt op: 09-11-2006 21:26 door lord rainbow »

Offline Rinus

• We zullen doorgaan......
    • Bekijk profiel
    • Oostersekunst.com
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2006 09:20 »

[/color]

Ja,de god waar zij het over hebben lijkt me inderdaad de godvoordomme.(vind ik orgineel trukje ,ook om rechtszaken te vermijden ;)).
Maar dat is waar bijvoorbeeld de bijbel of de koran  juist over gaan, in mijn ogen.Dat dat dus niet godsdienst is,maar een interpretatie ervan, datgene waar religie voor is bedoeld om op te heffen,te transformeren.

Wat mij betreft herken ik me in het gevoel dat in de tekst wordt verwoord,maar een vraag wordt niet beantwoord: Wat verstaan zij onder God,over welke god hebben we het?

groet

lr

Precies lr, mooi antwoord ;)

Sonja Diane

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2007 18:20 »
Ik ben niet gelovig opgevoed.
Wel ben ik uit mezelf een tijd bezig geweest met het Christendom, alleen ik kwam er vrij snel achter dat ik er eigenlijk niks mee heb.
Ongeveer een jaar geleden liep ik tegenhet boeddhisme aan, en heb er wel wat over gelezen.
En het spreekt me steeds meer aan.

Groetjes, Sonja

« Laatst bewerkt op: 04-01-2007 18:22 door Sonja Diane »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2007 21:05 »
Ik ben niet gelovig opgevoed.
Wel ben ik uit mezelf een tijd bezig geweest met het Christendom, alleen ik kwam er vrij snel achter dat ik er eigenlijk niks mee heb.
Ongeveer een jaar geleden liep ik tegenhet boeddhisme aan, en heb er wel wat over gelezen.
En het spreekt me steeds meer aan.

Groetjes, Sonja

Waarom spreekt het Boeddhisme je aan?

Met metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Basho

• Gast
Re:Met welke religie ben jij opgevoed?
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2012 16:51 »
Ik ben Nederlands Hervormd opgevoed, alhoewel mijn grootouders van mijn moeders kant een tijdje de zwarte kousenkerk aanhingen in Leiden. Dat was geen pretje, als ik mijn moeder er soms over hoor praten. Haar vader dreigde regelmatig met hel en verdoemenis, dat lijkt me erg onaangenaam. De ouders van mijn vaders kant waren daadwerkelijk Nederlands Hervormd en op die wijze ben ik ooit ook gedoopt. Als kind was ik vooral geshockeerd door de kruisiging van Christus, ik kon niet begrijpen dat men zo’n lieve man dood wilde maken. Mijn oma van vaders kant was zeer onder de indruk van het Oude Testament, van Abraham, het Beloofde land en van Mozes. Mijn “zwarte kousenkerk”-grootouders heb ik weinig tot niets horen zeggen over het geloof, ik denk dat ze er op den duur min of meer afstand van hebben gedaan, alhoewel ik dat niet zeker weet.

Als kind ging ik uit eigen beweging soms mee naar de kerk met mijn moeder. Mijn vader was toen al van mening dat het geloof niet was waar hij zich in kon vinden, hij ging dus niet mee. In de kerk vond ik het saai, die dominee op de kansel stond te prediken, en ik snapte weinig van al dat in mijn ogen “negatief” geklets. Ik werd er soms zelfs bang van en het kerkbezoek was al snel van de baan. Mijn moeder ging op een gegeven moment ook niet meer. Zij is sedert een jaar of tien weer terug in de kerk, maar dan in een meer vrijzinnige gemeente. Ik zie in het Christendom veel mooie dingen, de evangeliën vind ik zeer inspirerend. Ik zie een bepaalde ontwikkeling in de Christelijke religie: Mozes en de profeten van het Oude Testament waren aanhangers van de stamgod Jaweh, een God die behoorlijk zwaar kon straffen. De basis was het leggen van een fundament, de wet. Ook in India bestond een wetgever – ik meen in de Veda’s - genaamd Manu; ook hij was een wetgever en schepte de basis voor de Indiase religie. Het Oude Testament is de Alpha. Het Nieuwe Testament is de bloei van de Christelijke religie, daarin wordt God door Jezus vergeleken met liefde. Het Nieuwe Testament is de Omega.

Ik heb het Christendom langere tijd naast me neer gelegd. Ik raakte als jongeling al geïnteresseerd in literatuur en filosofie. Later kwam daar de psychologie bij, maar uiteindelijk ging ik me bezig houden met de Oosterse filosofie en het Boeddhisme. Ik probeer het Boeddhisme dagelijks in de praktijk te brengen, en de Zenmeditatie te beoefenen. Ik zie sedert enige tijd de waarde van het Christendom wel weer, alhoewel ik geen volgeling ben. Ik verdiep me soms in het Christendom, zelfs in het Katholicisme via haar mystici (Meister Eckhart, Heinrich Seusse, Johannes Tauler, Johannes van het Kruis, Hadewijch, e.d.) en ik lees soms geschriften van Augustinus, Ambrosius, Origenes en dergelijke, maar vooral in de esoterische vorm(en) er van, zoals de leer van Mani (alhoewel we Mani niet echt Christelijk kunnen noemen in de gangbare betekenis), Hermes Trismegistus, de gnostici, de Nag Hammadi geschriften, Dode Zeerollen, de zogeheten apocriefe geschriften en dergelijke. Ik zie veel waarde in het Boeddhisme, noem mezelf ook een Boeddhist, maar ondanks alles ben ik in eerste instantie: mezelf.

Dat is mijn achtergrond als religieuze opvoeding, ik heb dus gestemd voor: Nederlands Hervormd.

Met metta,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 07-01-2012 16:59 door Basho »

Offline In search for sunrise

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2012 02:05 »
Geen geloof meegekregen in de opvoeding. Wel op eek katholieke basisschool gezeten, maar ach.. ik vond dat altijd wel mooi, God en zo, engelen, het mysterie.
Maar verder niet zo meegekregen.

Toch zal ik mijn kinderen streng gereformeerd opvoeden als ik ze krijg. Gewoon, om dat ik niet van kinderen hou.

Offline Irene

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Moge alle levende wezens gelukkig zijn.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2012 05:33 »
Ik ben binnen geen enkele kerkelijke traditie opgevoed.
Bij ons thuis , een arbeiders gezin met 8 kinderen in Rotterdam ,
was het motto doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
En na de dood was er niets .
Later na 2 maal een zware postnatale depressie , een echtscheiding enz.
Ben ik gaan lezen vanuit een gevoel van moeten weten en begrijpen.
Dat doe ik nu al zo'n 30 jaar , en via het christendom, de gnostici
,de roze kruisers ,de islam,
Carl Gustav Jung, het hermetisme en ga zo nog maar even door,
aanbeland en naar mijn gevoel thuis gekomen in het boeddhisme.
De afgelopen 2 jaar  veel gereisd in zuid-oost Azië ,
en daar ook duidelijk geïnspireerd geraakt.
De doorslag gaf mijn laatste reis naar  Birma .
 In de stad Mandalay heb ik zoveel ellende , van op straat levende gezinnen gezien.
Het meest verschrikkelijke , en tegelijk het mooiste wat ik daar zag,
waren twee kinderen op straat de oudste een jaar of 5 zijn kleine broertje nog een baby.
Totaal vervuild en ziek van de honger, ik heb ze eten gegeven en de baby waarvan ik zag dat het kind op sterven na dood was, gaf mij nog een glimlach.
Vanaf dat moment was het klaar voor mij , ik kan niet anders dan mijn toevlucht nemen tot de Boeddha de Dharma en de Sangha.

Ik hoop dat jullie , beste forumleden het allemaal niet te emotioneel vinden,
maar het was zo en niet anders.
Naar mijn idee heb ik mezelf een beetje opgevoed, veel rondgekeken en nu gekozen voor het boeddhisme , alhoewel ik het gevoel heeft dat het mij heeft gekozen.

Met liefdevolle vriendelijkheid Irene

Basho

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2012 09:06 »
Een aandoenlijk verhaal Irene, vooral wat die kleine kinderen aangaat, heel erg verdrietig. Maar er is zoveel ellende in de wereld, dat het lijkt alsof er geen einde aan komt. Mensen die ploeteren voor hun boterhammetje, terwijl wij hier in weelde leven en altijd maar klagen en elkaar ervan willen overtuigen hoe alles in elkaar steekt. Leuk om te zien dat je je ook hebt bezig gehouden met het Christendom, Islam, de gnostici, het hermetisme, Rozenkruisers en Jung. Ik vind dat ook hoogst interessant, alleen heb ik ongeveer hetzelfde als u: het Boeddhisme past het beste bij me. Maar dat is een persoonlijke keuze. Ik blijf ondanks dat me toch regelmatig bezighouden met andere vormen van spiritualiteit, omdat ik op de hoogte wil blijven van wat een ander beweegt in de religie. Is altijd handig voor de dialoog, mits ik natuurlijk merk dat er wederzijds respect kan zijn.

Mijn buurman is een man van ongeveer 55 jaar, hij is een Christen en altijd vrolijk. Dat, terwijl hij ernstige hartklachten heeft gehad en al jaren wacht op een geschikte nier, omdat zijn nieren niet werken. Wekelijks moet hij dialyseren in het ziekenhuis en hij ziet er soms echt ziek uit. Het is een hartelijk mens, die nooit probeert de ander te overtuigen dat zijn Christelijke religie de beste zou zijn. Nee, hij is altijd geïnteresseerd in wat de ander beweegt. En dat interesseert mij ook. We spreken elkaar niet zo heel vaak, maar in de dialoog is er altijd sprake van naar elkaar luisteren en van onderlinge hartelijkheid. Dat noem ik met een duur woord: menselijke moraliteit. Niet dat een moraal moet worden opgelegd, maar er is sprake is van respect (helaas lijkt het er op dat dit respect in onze samenleving zo langzamerhand aan het verdwijnen is). En niet dat men elkaar wil overtuigen van het gelijk van de eigen godsdienst of levensfilosofie. Ik hoop echt van harte dat mijn buurman snel een andere nier krijgt, hij staat nu hoog op de wachtlijst. Ik mag zelf tot nu toe niet klagen over mijn gezondheid, maar dat kan natuurlijk ieder moment voor iedereen veranderen. Het leven is veranderlijk en soms erg  broos. Maar in vergelijking met de zielige arme kinderen hebben wij niets te klagen.

Met metta,

Basho :)

Offline jacintha

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2012 11:39 »
Opgevoed met het Rooms-katholicisme, maar me daar als puber enorm tegen afgezet en daarna begon de zoektocht... herken veel in het verhaal van Irene wat betreft de zoektocht langs al die verschillende stromingen. Ik heb altijd al moeilijk kunnen kiezen, zie overal wel íets'in en waarom zou die ene religie of stroming de wijsheid in pacht hebben? Vandaar ook mijn wantrouwen tegenover Sokka gai en Ikeda, hoewel ik er echt wel ook veel goed dingen zie. Er zijn zoveel inspirerende mensen geweest door de tijden heen, Jezus was daar wat mij betreft één van, maar zijn boodschap is naar mijn idee vervormd en misbruikt door het instituut kerk en helaas gebeurt dat vaker, ook bij andere grootheden. Andere mensen die mij inspireren zijn oa Ghandi, Martin Luther King, Krisnamurti, de Dalai Lama en Thich nhat Han. Ook het soefisme spreekt me aan.   

Offline Tommy

• Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2012 17:00 »
Ik werd op christelijke scholen gezet, waar 's ochtends werd gebeden, en soms een verhaal gelezen. Ook met die feesten deden ze mee. Maar ik heb me nooit echt christen gevoeld, en zodra ik de keuze kreeg om te stoppen met bidden deed ik dat ook.
Het werd me ook niet verplicht, ik kreeg de keuze.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 11-10-2018 15:35 »
Van huis uit ben ik katholiek opgevoed.

Sinds enige tijd heb ik een uitschrijvingsformulier
opgestuurd naar mijn huidige parochie.
Ik krijg daar alleen nog steeds maar geen bevestiging van...
Terwijl in dat formulier, dat opgesteld is door de bisschoppen,
staat dat dit wel moet gebeuren.
Ik heb er ook nog expliciet om gevraagd.
....kwacht maar af.....

het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 12-10-2018 21:02 »
Vader had overtuigd protestante ouders en werd zelf later overtuigd in de wetenschappelijke wereldbeeld, moeder ging afwisselend naar islamitische en christelijke scholen (afhankelijk van waar het gezin woonde) en gaat tegenwoordig wekelijks naar de kerk.
Zelf ben ik opgegroeid in de bible belt, waar men relatief veel bezig is met het protestante geloof.

Mijn hele leven bezien, past de dharma, in al zijn verschijningsvormen, het beste bij mijn intuïtie over hoe dingen zijn.
Hier benoem ik specifiek mijn intuïtie vanaf mijn geboorte tot op heden, want in de momenten waar ik het moeilijk had, kwamen er soms ideeën bij mij op over het 'gevaar' van hechting en het nut van compassie. En het waren juist die ideeën die mij uit die moeilijke momenten brachten.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2018 22:16 door Borobudur2 »
Warme groet,
Borobudur

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 12-10-2018 21:04 »
....kwacht maar af.....

wil ik bij deze beantwoorden met

Citaat van: laadscherm van het jaren 80 computerspel 'Sid Meier's Sword of the Samurai'
Cultivate a stoic calmness
Warme groet,
Borobudur