Auteur Topic: Kennis en inzicht  (gelezen 7484 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Kennis en inzicht
« Gepost op: 14-02-2010 12:38 »
Wat is het verschil tussen kennis en inzicht ?

(Neen, het is geen strikvraag, maar een poging om te begrijpen wat nu inzicht precies is omdat men in boeddhistische teksten toch zo vaak over inzicht spreekt...)
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 18:59 door lord rainbow »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Re:kennis en inzicht
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2010 19:08 »
Kennis is in het hoofd ? en Inzicht is in het hart ?

En als de kennis zinkt word het inzicht, hopelijk is het geen strikvraag.

Ik denk,maar dat kan helemaal mis zijn, dat je door lezen kennis krijgt en door meditatie inzicht.

b.v. via een meditatie kon ik een keer helder zien hoe ik als kind functioneerde in mijn gezin vroeger, waardoor ik iets kon oplossen ineens.

Verder is het een lastige vraag !

:) Old Soul

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2010 19:45 »
Kennis is in het hoofd ? en Inzicht is in het hart ?

En als de kennis zinkt word het inzicht, hopelijk is het geen strikvraag.

Ik denk,maar dat kan helemaal mis zijn, dat je door lezen kennis krijgt en door meditatie inzicht.

b.v. via een meditatie kon ik een keer helder zien hoe ik als kind functioneerde in mijn gezin vroeger, waardoor ik iets kon oplossen ineens.

Verder is het een lastige vraag !

:) Old Soul

Ik vind het ook lastig bv. men spreekt zowel over zelfkennis als over zelfinzicht en op die manier lijkt er weinig of geen verschil...

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2010 21:10 »
Ik zie het zo:

Kennis weet je.
Inzicht zie je...

Zelfkennis is dan dat je een beetje weet hoe je reageert in situaties, wat je verlangens zijn, je sympathie├źn etc.
Zelfinzicht is dan dat je ziet, op een bepaald moment, hoe je reageert, hoe je verlangt, hoe je oordeelt...

Kennis als in 'parate kennis', je weet het, het zit op je harde schijf. Inzicht als het doorzien van gebeurtenissen en dingen in het nu.

Beiden kunnen dan hand in hand gaan. Met een basis van kennis kun je soms makkelijker dingen inzien (maar soms ook juist niet... ;)). Of als je een tekst leest, zie je in wat men bedoelt, hoe de opbouw is: je begrijpt het; dan kan het ook kennis worden.

Een duidelijke grens tussen de twee is misschien wel moeilijk...
« Laatst bewerkt op: 15-02-2010 21:12 door frederik »

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2010 22:45 »
Ik zie het zo:

Kennis weet je.
Inzicht zie je...

Zelfkennis is dan dat je een beetje weet hoe je reageert in situaties, wat je verlangens zijn, je sympathie├źn etc.
Zelfinzicht is dan dat je ziet, op een bepaald moment, hoe je reageert, hoe je verlangt, hoe je oordeelt...

Kennis als in 'parate kennis', je weet het, het zit op je harde schijf. Inzicht als het doorzien van gebeurtenissen en dingen in het nu.

Beiden kunnen dan hand in hand gaan. Met een basis van kennis kun je soms makkelijker dingen inzien (maar soms ook juist niet... ;)). Of als je een tekst leest, zie je in wat men bedoelt, hoe de opbouw is: je begrijpt het; dan kan het ook kennis worden.

Een duidelijke grens tussen de twee is misschien wel moeilijk...

Jou antwoord komt heel sterk overeen met een antwoord dat ik gelezen heb op het internet...

Een leuke illustratie van het verschil tussen kennis en inzicht :

Probleemstelling :
5+5=10
1+1=10
8+8=10

Wie ziet dat ze alledrie waar zijn ?

Om het te kunnen doorzien moet men natuurlijk eerst bepaalde zaken weten, kennis hebben, want zonder de feiten kennis kan men het misschien niet oplossen...
Maar ook als men de feiten kennis heeft is het niet voldoende om het probleem op te lossen...

Feitenkennis is dan inderdaad datgene dat opgeslagen ligt in het geheugen, men krijgt het door studie of door zintuiglijke waarneming, maar om dit raadseltje te doorzien is feitenkennis niet voldoende en ook niet zintuiglijke waarneming...

Misschien kunnen de mensen die het raadseltje kunnen oplossen (zonder op het internet te kijken, en zonder dat ze op de hoogte zijn van het raadseltje) vertellen hoe ze tot de oplossing zijn gekomen ?

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16-02-2010 12:27 »
Citaat
Probleemstelling :
5+5=10
1+1=10
8+8=10

Wie ziet dat ze alledrie waar zijn ?

Om het te kunnen doorzien moet men natuurlijk eerst bepaalde zaken weten, kennis hebben, want zonder de feiten kennis kan men het misschien niet oplossen...
Maar ook als men de feiten kennis heeft is het niet voldoende om het probleem op te lossen...

Feitenkennis is dan inderdaad datgene dat opgeslagen ligt in het geheugen, men krijgt het door studie of door zintuiglijke waarneming, maar om dit raadseltje te doorzien is feitenkennis niet voldoende en ook niet zintuiglijke waarneming...

Misschien kunnen de mensen die het raadseltje kunnen oplossen (zonder op het internet te kijken, en zonder dat ze op de hoogte zijn van het raadseltje) vertellen hoe ze tot de oplossing zijn gekomen ?

Specifiek over het raadseltje: ik zie niet in hoe ze alledrie waar kunnen zijn. Als we het op een eerlijke wiskundige manier benaderen is het heel simpel: het kan gewoon niet... Als je het zo noteert, zonder onbekenden of iets anders, kan het gewoon niet.

In de wiskunde lijken kennis en inzicht nauw samen te hangen. Als je naar het examen gaat, mag je nog alles geblokt hebben; als je niet inziet hoe je een oefening moet oplossen, hoe en welke kennis aan te wenden, kan je nog buizen...
Een noodzakelijke voorwaarde voor inzicht is dan ruimte, denk ik. Zonder rust, ruimte, overzicht, creativiteit, openheid, helderheid... kan je geen inzicht hebben...

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 16-02-2010 15:14 »
Nuttige discussie...

Citaat
Specifiek over het raadseltje: ik zie niet in hoe ze alledrie waar kunnen zijn. Als we het op een eerlijke wiskundige manier benaderen is het heel simpel: het kan gewoon niet... Als je het zo noteert, zonder onbekenden of iets anders, kan het gewoon niet.

Het door Nova gemaakte punt blijkt goed te werken  ??? Voor de niet-wiskundig onderlegden c.q. non-nerds onder ons: alledrie zijn waar doch afhankelijk van de notatie. Je hebt naast de decimale notatie ook bijvoorbeeld binair en hexadecimaal (ook wel bekend als hexen). En alledrie de notaties staan hier onder elkaar...

Is misschien ook wel wijder toepasbaar. Denk maar eens aan termen als 'vaderlandslievend' of 'rechtschapen' of 'netjes'. Wat dat precies inhoud kan uitermate varieeren alnaargelang de groep mensen die er over praat, begrippenapparaat, etc. etc. Dus allemaal vrij relatieve 'kennis'...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2010 14:12 »
Vergelijk: "Liefde is het gevoel dat je voelt als je het gevoel voelt dat je nog nooit eerder gevoeld hebt."
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan