Auteur Topic: Boeddhistische plekken  (gelezen 5673 keer)

Edithje

• Gast
Boeddhistische plekken
« Gepost op: 27-05-2010 11:05 »
Hallo, graag wil ik mijn vriend wat meer laten zien / ervaren van het boedhissme. Heeft iemand een tip waar we heen zouden kunnen gaan in nederland om dit te bewerkstelligen? Tempel / museum / beeldentuin. Hopelijk hebben jullie tips voor me, Edith.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Boeddhistische plekken
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2010 15:47 »
Hoi Edith,

De Chinese tempel aan de Zeedijk in A'dam is een halve toeristische attractie, en in ieder geval geschikt om wat sfeer te proeven. Verder zijn de 'stadscentra' van de sanghas in NL i.h.a. wat te klein om de echte meditatieve sfeer uit te stralen naar relatieve nieuwkomers toe. Daarvoor zou je eerder bij de plattelands/retraitecentra moeten zijn maar dat is vrijwel allemaal alleen op afspraak c.q. in de context van een publieke aktiviteit daar. Bijvoorbeeld de Vietnamese tempel in Nederhorst den Berg (mooie zen-tuin), Tibetanen in Cadzand-Zeeuwsvlaanderen, Hantum-Friesland en Emst-Gelderland, Zencentrum Noorderpoort in Wapserveen-Drenthe etc. etc... Zie www.boeddhisme.nl voor adressen.

Sukses, with folded palms,

<Ujukarin>

Monique

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29-05-2010 00:03 »
Dag Edith,

In Amsterdam en Emst zit het Maitreya instituut, zij kunnen je wellicht ook informatie verstrekken over Boeddhistische plaatsen in Nederland.
Ik heb een andere tip voor je, ik weet niet of je daar ook in geïnteresseerd bent: Op 20 juni houdt Geshe Lobsang Sopa (hij behaalde de Geshe Lharampa graad, de hoogste graad die een monnik kan behalen in het Tibetaans Boeddhisme), een lezing in de Avenue, waterstraat 5 in Breda van 15.00 tot 16.30 uur. De lezing gaat over de weg naar geluk. Entree is 6 euro.

« Laatst bewerkt op: 29-05-2010 00:05 door Monique »

Edithje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30-05-2010 11:28 »
Dank jullie wel voor deze tips!
Ga er zeker mee aan de slag.

xxEdithxx

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2011 09:52 »
Ik heb de indruk dat er in Nederland heel wat meer info en plekken te vinden zijn dan in vlaanderen. Kan iemand mij toch wat meer info geven over meditatieplekken in Vlaanderen ?
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2011 14:53 »
Hoi Nancy,

Is deels te vinden bij de tegenhanger van de boeddhisme.nl site:

http://www.buddhism.be/nl/wie-wanneer

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2011 15:15 »
Thanks, dan is de Triatna Gemeenschap de dichtsbijzijnde voor mij, ... Ik heb nog heel wat te leren, dus zal misschien daarmee beginnen.

Nancy
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2011 16:02 »
Thanks, dan is de Triatna Gemeenschap de dichtsbijzijnde voor mij, ... Ik heb nog heel wat te leren, dus zal misschien daarmee beginnen.

Nancy

Komt mooi uit, dat is het zustercentrum van ons Ollanders in Amsterdam. Doe ze m'n hartelijke groeten, alle Ordeleden en zeker de helft van de andere vrijwilligers aldaar ken ik goed.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2011 20:21 »
Zal ik zeker doen : ik ga proberen om wonesdag al een keer langs te gaan en dan maar hopen dat mijn 1ste meditatieles vlot verloopt. Zou mijn jarenlange yogatraining helpen ?