Auteur Topic: Is dit een boeddhistisch symbool?  (gelezen 7009 keer)

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
Is dit een boeddhistisch symbool?
« Gepost op: 09-07-2010 15:04 »

Ik heb een ketting gekregen voor mijn verjaardag met dit teken omdat ik om een symbolische boeddhistische ketting vroeg, maar ik kan hem nergens op het internet vinden.

Weten jullie wat het betekent?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
Re:Is dit een boeddhistisch symbool?
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2010 15:57 »
Hmm ok bedankt maar die kan ik ook niet vinden :S

Heeft iemand anders misschien enig idee?

EDIT: Hij lijkt wel op een Chinees symbool voor geluk, weet iemand hier meer over?
« Laatst bewerkt op: 10-07-2010 16:18 door Tommy »
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Ananda

• Nieuwkomer
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Re:Is dit een boeddhistisch symbool?
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2010 10:20 »
Hoi Tommy,

Ik herken het symbool niet. Maar het lijkt op een versimpeling van de Yungdrung, vind ik althans ;)

"De Yungdrung of Swastika is een symbool dat onverstoorbaar is en voorbij de vergankelijkheid is. Jammer genoeg is voor de meeste mensen de ware betekenis, tengevolge van zijn misbruik in de vorige eeuw verloren gegaan.Toch heeft de Bön traditie, een van de oudste tradities in Centrale Azië, altijd al en nog steeds de Swastika als zijn belangrijkst godsdienstige symbool gebruikt. Vandaag de dag bestaat deze traditie, die in Tibet al voor de introductie van het Boeddhisme bestond, nog steeds en zijn leer (Bön) wordt ook nog steeds verder gegeven."

Het is, en dat weet ik wel zeker, niet het Chinese symbool voor geluk, want dat heb ik als tattoo op mijn arm.

Dit is een ander, veel gebruikt symbool voor Boeddhisme (de eindeloze mystieke knoop);

« Laatst bewerkt op: 13-10-2010 10:22 door Ananda »
chu ma nyok na dang, sem ma chö na de