Auteur Topic: Vraagjes.  (gelezen 3855 keer)

vdbmicha

• Gast
Vraagjes.
« Gepost op: 24-01-2011 17:10 »
Beste Mensen,

Ik moet voor mijn school een boeddhist interviewen en vroeg me af of iemand enkele vragen zou willen beantwoorden. Het liefst redelijk uitgebreid. Als ik dat niet mag van dit forum laat me dat weten dan doe ik het weg.

Hier zijn de vragen:
Kerkvragen:
- Waarom ben je een boeddhist(van welke strekking)
1) Wat is de kerk van uw geloof(wat zijn de dogma's + uitleg)
2) welke feesten/rituelen volgt u + betekenis hiervan
3) Welke plaatsen zijn belangrijk + betekenis of waarom die plaats belangrijk is.
4) Welke religieuze teksten/geschriften zijn van belang+ waarom
5)Wat is uw geloofsvoorbeeld + waarom die persoon?
Naam beroep woonplaats(niet volledig adres) zijn ook altijd welkom :)

Thx

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Alvast bedankt.

Mvg Micha
« Laatst bewerkt op: 24-01-2011 17:14 door vdbmicha »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2011 20:34 »
Hoi Micha,

Okay hoor maar niet te lang...
0) Ik ben boeddhist, bij Triratna sangha ('Westers' boeddhisme), omdat dat beter bij me past dan andere levenshoudingen.
1) Boeddhisme kent niet echt dogma's, al zou je kunnen zeggen dat wedergeboorte niet geheel te bewijzen is en 'geloof' in (de waarschijnlijkheid van) dit concept wel ondersteunend is. Alle andere zaken, zoals de wet van karma, zijn allemaal zelf te testen.
Kernwaarde voor mij is praticya-samutpada, dus afhankelijk ontstaan. Alle andere zaken in boeddhisme (o.a. 4 edele waarheden, achtvoudig pad, vijf leefregels, drie juwelen) zijn daaruit af te leiden. Uitleg, tja, dat kan pagina's kosten. Laat ik het gewoon houden op 'Wie goed doet, goed ontmoet' als basis-betekenis.
3) Vollemaansdagen, dat was het samenkomstmoment voor de rondtrekkende volgelingen in de tijd van de boeddha. Vesak (verlichtings-'verjaardag', in mei) is belangrijk voor alle scholen. Wij vieren dan verder nog dharmadag(juli, eerste preek van boeddha) en sanghadag (november, einde vand e 3-maand regentijdretraite); en in februari het sterven van boeddha, dat zie je bij vrij weinig scholen want de meesten koppelen dat aan Vesak.
4) De soetra's (teksten van boeddha zelf) plus alle uitleg ervan, door vele wijze leraren ook duizenden jaren later.
5) Boeddha zelf, denk ik? Maar ook wijze lama's, monnikken/nonnen en andere leraren die ik ontmoet heb en m'n direkte vrienden/collega-leraren natuurlijk.
6) Beroep=nerd, woonplaats regio Amsterdam

With folded palms,

<Ujukarin>

Avalokiteshvara

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2011 20:02 »
- Waarom ben je een boeddhist(van welke strekking)
Ik zal wat uitgebreider antwoorden, alhoewel het me te veel werk is om alles helemaal uit te kauwen. Het Boeddhisme heeft vrij veel facetten. Misschien kun je diverse termen die je niet helemaal begrijpt zelf opzoeken. Het “waarom” is altijd een merkwaardige vraag. Omwille van wat ben je: dit of dat. Maar goed, ik ben een Boeddhist maar eigenlijk ook weer niet exact. Ik ben ooit begonnen met het Boeddhisme via Theravada oftewel de conventionele vorm van het Boeddhisme via onder andere de geschriften van de Pali-Canon. Ik heb er veel door geleerd en ben mijn leraren op dat gebied nog altijd dankbaar. Alleen paste het “keurslijf” van het Theravada me op een gegeven moment niet meer zo goed. Ik raakte geboeid door het Vajrayana, oftewel het Diamanten Voertuig van het Tibetaanse Boeddhisme. Uiteindelijk leidde me dat via wat omwegen tot Zenleraren, ook al leek Zen me in het begin een vorm van nieuwlichterij, een goedkope manier om zogenaamd snel Verlichting te bereiken. Meditatie is namelijk een vrij langzaam en taai proces en dat laat zich niet gemakkelijk “dwingen”. Doe je dat wel, dan kun je Kundalini-achtige toestanden krijgen, waarbij je lichaam en geest eigenlijk nog niet klaar zijn voor de enorme kosmische energie die Verlichting kan teweegbrengen. En dat is niet geheel zonder gevaar. Ik was dus van mening dat het beter een langdurig en rustig proces kon zijn. Uiteindelijk moest ik toegeven dat Zen een mooie kroon kon zijn op dat wat ik in zoveel jaren had geleerd. Ik weet nog steeds niet waarom het Boeddhisme nu zo’n grote aantrekkingskracht op mij had. Ik had groot ontzag voor Gautama de Boeddha die overal wijze uitspraken over deed en verbaasde me er over hoe dat toch mogelijk was in een wereld met zoveel geweld, lijden en ellende. Mijn persoonlijk lijden had daar ook een aandeel in, en ik besloot ooit dat het goed was om te gaan mediteren en me te begeven op de weg van de realisatie.
1) Wat is de kerk van uw geloof(wat zijn de dogma's + uitleg)
Ik zei al dat het Zenboeddhisme momenteel de stroming is die ik min of meer aanhang. Ik heb een aantal leraren gehad, maar uiteindelijk is het zaak zelf de grootste stappen te nemen in het proces van het leren doorzien van je eigen persona, de wereld om je heen waarop je van alles en nog wat projecteert (wat je in feite zelf bent of oproept) en hoe je zelf je eigen psychische lijden oproept. Zen kent geen dogma’s. Het enige dogma is dat er geen dogma’s zijn en dat de werkelijkheid om ons heen niet via het denken te doorgronden is. We kunnen eigenlijk vrijwel niets doorgronden, alleen ons er van bewust worden wat onze beperkingen als mens zijn en dat oorzaak en gevolg (een bepaalde oorzaak kán leiden tot een bepaald gevolg, maar hierover is nooit absolute zekerheid te verkrijgen) en het begrip “tijd” min of meer genetische gegevens zijn die in ons zitten ingebakken. Objectief gezien bestaat er geen tijd, het heelal en de Kosmos zijn blijkbaar eeuwigdurend, iets wat wij niet kunnen begrijpen. Zelfs de westerse wetenschap gaat nog immer uit van de Big Bang (Oerknal) van waaruit alles is ontstaan, het heelal en dergelijke. Maar dat is maar een bepaalde benadering die via wetenschappelijke “feiten” wordt doorgrond, elke benadering heeft zo zijn beperkingen, en die beperkingen zijn menselijk. We kunnen dus onze menselijke beperkingen dan wel leren kennen, maar niet de totale Kosmos verklaren. Toch proberen we dat.
2) welke feesten/rituelen volgt u + betekenis hiervan
Geen feesten en geen rituelen. Slechts meditatie.
3) Welke plaatsen zijn belangrijk + betekenis of waarom die plaats belangrijk is.
Er zijn diverse plaatsen in India die in het Boeddhisme belangrijk zijn, ik houd me daar echter niet zo mee bezig. De belangrijkste plaats is de plaats die ikzelf inneem en hoe ik in de wereld sta. Hoe ik op mijn beurt kan helpen het menselijke lijden te verlichten, te beginnen bij mezelf.
4) Welke religieuze teksten/geschriften zijn van belang+ waarom
De Pali-canon was ooit belangrijk (en is dat nog wel), omdat het de belangrijkste Boeddhistische teksten bevat. Verder heb ik een aantal andere Boeddhistische geschriften bestudeerd, teveel om op te noemen eigenlijk. Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven is ook een interessante om te noemen, omdat elk leven ooit zal moeten sterven. Daar ontkomt niemand aan.
5)Wat is uw geloofsvoorbeeld + waarom die persoon?
Gautama de Boeddha is het grootste voorbeeld, vanwege zijn verklaring van het lijden, het ontstaan van het lijden en hoe dit lijden zoveel mogelijk te beperken. Aan de andere kant lijkt Boeddha bijna het nihillisme te verkondigen, omdat het hele leven eigenlijk wordt beschreven als één grote lijdensweg waaruit je moet zien te ontsnappen. Geboorte is lijden, groei is lijden, genot is uiteindelijk een vorm van lijden, ziekte is lijden en sterven is lijden. Het is echter de vraag of Boeddha dat zo zwart-wit heeft bedoeld. Vanuit de persona of het ego is alles eigenlijk een vorm van lijden. Maar wanneer het ego wordt doorzien als een vals verdedigingsmechanisme van toevallige conditioneringen (elke cultuur heeft zijn eigen conditioneringen) kan het leven via inzicht en gewaarzijn (meditatie) toch nog mooi worden en zijn. Boeddha wijst dus een uitweg, een uitweg uit de lijdensweg van het zich afgescheiden voelende “ik”. Terwijl alles met alles verbonden is, niets staat op zichzelf. Een mens alleen kan weinig uitrichten, we hebben elkaar nodig. Het extreme individualisme van de huidige westerse samenleving lijdt tot niets. Aan de andere kant kan het westerse ego sneller een rijpingsproces doormaken en kan men soms sneller tot het inzicht komen dat het ego niets meer is dan een menselijke projectie. Er is niets werkelijks aan het “ik” versus de ander. De Kosmos kent dergelijke afscheidingen niet, die maken we zelf. We bewegen ons voort via een lichaam en moeten dat voeden en soms verdedigen. Dat geeft de illusie dat ik een persona ben. Maar waar zit daadwerkelijk dat “ik” in je lichaam? In je hoofd? Echt? Of in je hele lichaam? Is het lichaam wel de grens tot hoever je bestaan zich uitstrekt?
Naam beroep woonplaats(niet volledig adres) zijn ook altijd welkom
Ik geef uitsluitend mijn provincie: Zuid-Holland.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2011 20:05 door Avalokiteshvara »

vdbmicha

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2011 10:24 »
Hé bendankt voor de uitgebreide uitleg! Thx hiermee ben ik echt verder geholpen :)