Auteur Topic: Wijsheid: humor en religie  (gelezen 2910 keer)

Avalokiteshvara

• Gast
Wijsheid: humor en religie
« Gepost op: 13-02-2011 17:01 »
Het lijkt me wel grappig om een topic hier te hebben over humor. De meeste spirituele onderwerpen lijken soms nogal zwaar op de hand. Lijden, inzicht, gewaarzijn, waarheid dit en illusie dat. Maar religie is helemaal niks zonder humor. Dat weten de Zenboeddhisten als de beste, maar natuurlijk staan zij hierin niet alleen. Ook kunstenaars en dichters weten de humor vaak goed naar voren te brengen. Lachen is een menselijk aspect wat mijns inziens zeer dicht bij de waarheid staat, en wie Verlichting inspirerend vind, moet natuurlijk ook lachen. Het leven is al zwaar genoeg, lichtvoetigheid brengt wijsheid. Er zijn zelfs religieus getinte dwazen, zoals de Moela Nasroeddin in de Islam. Ik stel voor dat alles is toegestaan aan humor (als wijsheid, e.d.); het hoef niet altijd direct met religie te maken te hebben. Het hele leven is feitelijk spiritueel, dus…

Laat ik de aftrap nemen met een gedicht van C. Buddingh, ik citeer:

KLEINE GELIJKENIS

een oude dominicaan, die heel
zijn leven lang had gebeden, kwam
in de hemel. hoopvol vroeg hij: Heer
mag ik roken onder het bidden?

nee, sprak de Heer. de monnik bad
en bad, zonder morren, als altijd, tot
hij een wolk zag met twee jezuïeten, aan
enorme sigaren lurkend.

en die dan, Heer, wees hij. o, dat,
sprak de Heer, is heel wat anders: die
hebben gevraagd of zij onder het
roken bidden mochten.”

(Citaat uit: C. Buddingh: “Buddingh’ Gebundeld”, Nijgh & Van Ditmar Amsterdam 2010, blz. 334).
« Laatst bewerkt op: 04-03-2011 10:09 door Katinka - Boeddha hoekje »

Y1010

• Gast
Re:Wijsheid: humor en religie
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2011 23:28 »
Er staat (stond) onderaan deze site : spiritueel lief gezocht.

Avalokiteshvara

• Gast
Re:Wijsheid: humor en religie
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2011 16:03 »
"De vraag der vragen
Voor het einde sprak rabbi Sussja: 'In de komende wereld zal men mij niet vragen: Waarom ben je Mozes niet geweest? Ze zullen mij vragen: Waarom ben je Sussja niet geweest?'"

Sussja van Hanipol

Citaat uit: Martin Buber: "Chassidische Vertellingen", Service B.V. Katwijk, 1979, blz. 273.