Auteur Topic: Boeddhist worden, hoe doe je dat?  (gelezen 23465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chantal

  • Gast
Boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Gepost op: 17-02-2011 17:07 »
hallo,
ik ben een meisje van 15 jaar en wil boeddhist worden,
kan iemand mij daar een beetje mee helpen?
« Laatst bewerkt op: 19-12-2011 23:31 door lord rainbow »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2011 18:01 »
Hoi Chantal,

Dappere stap hoor! Op m'n 15e snuffelde ik een beetje aan een meditatiecursus maar pas 7 jaar later durfde ik echt serieus ervoor te gaan!

Kijk maar een naar www.boeddhisme.nl en zoek een sangha/meditatiegroep bij je in de buurt. Je mag gerust ook meerdere proberen hoor! 'Klikt' het na een aantal keren dan kun je vragen of je officieel mag toetreden, dat heet veelal een toevluchts-ceremonie. Maar in onze sangha bijvoorbeeld raden we mensen pas aan dat (bij ons heet het Dharmamitra worden) pas na een maand of zes meedraaien te vragen...

With folded palms,

<Ujukarin> - van één van de Amsterdamse sanghas

lord rainbow

  • Gast
Re:boeddhist
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2011 18:36 »
hoi,

wat bedoel je met
dat je boeddhist wil worden?

Offline Katinka - Boeddha hoekje

  • Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • *****
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
Re:boeddhist
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2011 08:38 »
Ik zou je niet aanraden gelijk officieel Boeddhist te worden.ga eens naar zo'n meditatiegroep, lees je in in het onderwerp ... Geef jezelf wat tijd.

Maar goed, officieel Boeddhist worden begint bij 'toevlucht nemen'.

http://www.katinkahesselink.net/boeddha/toevlucht.html

Meer is niet nodig. Iets verder gaat het als je ook de vijf voorschriften op je neemt.

http://www.katinkahesselink.net/boeddha/pancha-sila.html

En dan is er ook nog, in het Mahayana Boeddhisme, de Bodhisatva gelofte
http://www.katinkahesselink.net/boeddha/bodhisattva.html

Maar neem al met al vooral je tijd.



lord rainbow

  • Gast
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2011 16:48 »
.

Het is niet noodzakelijk om voor het nemen van toevlucht
in de drie juwelen(tri ratna): boeddha,dharma,sanga,
deel te nemen aan een ceremonie met leraar ofzo.

Waar het om gaat is dat je zelf ziet ,
dat je vertrouwen kunt hebben in de drie juwelen.

Dan kun je er mee aan de slag.
Je hebt dan geen twijfel meer over de
betrouwbaarheid van de leer

Dat is waar het om gaat.




« Laatst bewerkt op: 05-09-2012 23:06 door lord rainbow »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2011 14:45 »
Hmmm.....


Citaat
Het is niet noodzakelijk om voor het nemen van toevlucht
in de drie juwelen(tri ratna): boeddha,dharma,sanga,
deel te nemen aan een ceremonie met leraar ofzo.


Ja en nee. Ik zou het zelf erg knap vinden als iemand serieus toevlucht kon uitspreken naar 'de sangha'  zonder enig kontakt te hebben met andere boeddhisten. Want wat is dan die sangha voor jou zonder kontakt ermee?
En in dat kontakt zijn dan vaak toch wel mogelijkheden voor een ceremonietje, hoeft helemaal niet met leraar maar gewoon ten overstaan van de rest van de sangha.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2011 21:33 »
Ik zou zeggen de vraag is meer: Waarom  "bedenkt" iemand op 15 jaar dat hij of zij Boeddhist wil worden? Het roept eigenlijk vooral vragen op voordat er antwoorden kunnen worden gegeven. In het stellen van dat soort vragen zou voor de persoon in kwestie al het antwoord kunnen worden gezien. Interessant ook om eens te kijken wat Krishnamurti te vertellen had over het worden van iets, van het willen bereiken van iets buiten jezelf.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

lord rainbow

  • Gast
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2011 14:31 »
Toevlucht, het nemen van een veilige richting

Door Dr. Alex Berzin.
Vertaling door Sander Tideman

Dr. Alex Berzin geeft regelmatig les op het Maitreya Instituut. Hij staat bekend als een van meest vooraanstaande vertalers van het Tibetaans boeddhisme. Onder auspiciën van zijn leraar Tsenshap Serkong Rinpochee heeft hij vele boeddhistische termen op een geheel eigen wijze vertaald die de Boeddha-dharma in een veelal duidelijker en verfrissend daglicht stellen.




Ten einde de boeddhistische meditatietechnieken te begrijpen en te waarderen en als we daartoe aangetrokken zijn te beoefenen, moeten we ze in de juiste context zien. Laten we beginnen deze context te schetsen op basis van de vier "levensfeiten" die Boeddha realiseerde en onderwees. En welke alle aryas, of hoog ontwikkelde wezens —Edele Wezens— als waarheid ervaren. Zij worden gewoonlijk de "Vier Edele Waarheden" genoemd.
De Boeddha, die 2500 jaar geleden in India leefde. was iemand die zichzelf bevrijdde van alle verwarring en zodoende bij machte was zijn gehele potentieel aan te wenden ten behoeve van alle voelende wezens. Hij bereikte de staat van verlichting door de werkelijkheid of de waarheid te begrijpen.

De waarheid van het lijden

Allereerst stelde hij de waarheid van het lijden vast. De gebruikelijke manier om dit uit te drukken, "het leven is lijden", klinkt echter nogal onheilspellend en pessimistisch. Het brengt de bedoeling niet helemaal over. De Boeddha stelde eigenlijk vast dat niemand die het leven in alle eerlijkheid beschouwd, kan ontkennen dat het leven moeilijk is.
Niets in het leven is eenvoudig. Het is niet makkelijk om in de maatschappij te leven. voldoende geld te verdienen of een gezin te onderhouden en kinderen groot te brengen. Alsof deze normale aspecten van ons bestaan ons niet al voldoende hoofdbrekens bezorgen. hebben we de neiging onnodig nog meer gecompliceerd te maken. Wij worden bijvoorbeeld zo nerveus of bezorgd over alles wat ons te doen staat. dat we de uitdagingen in het leven niet zonder schrammen doorstaan. Omdat we zo gespannen zijn maken we niet allen ons eigen leven, maar ook dat van anderen, tot een hel.

De waarheid van de oorzaken van lijden

Boeddha heeft uitgelegd dat de meest wezenlijke oorzaak van deze onnodige moeilijkheden onze onachtzaamheid of "onwetendheid" is. Dit is het tweede ware levensfeit de ware oorzaak van het lijden. Onwetendheid kan betrekking hebben op de oorzaken en gevolgen van onze handelingen, of op de werkelijkheid. of op beiden doordat we ons er eenvoudigweg niet bewust van zijn of ze op een verkeerde wijze waarnemen. Waarnemen of vaststellen (of begrijpen) betekent de cognitie van een object op een bepaalde manier. Omdat het op een onjuiste manier waarnemen van de werkelijkheid de wezenlijke oorzaak is van onze problemen in het leven, zullen we onwetendheid in dit verband als "verwarring over de werkelijkheid" omschrijven.
Aangezien we in de war zijn over de werkelijkheid, voelen we ons automatisch onzeker en zijn we nerveus en gespannen. We maken enorme problemen van de gewone dingen van het leven, zoals het in de me staan of de kinderen op tijd in bed krijgen, waardoor we ons voortdurend opgejaagd voelen. Natuurlijk moeten we ons leven serieus nemen en onze verantwoordelijkheden dragen. maar er is geen enkele reden om onszelf te onderwerpen aan neurotisch zorgen of chronische stress. Dit verhindert ons om effectief met het leven om te gaan en leidt zeker niet tot tevredenheid en geestelijke rust. Zoals de Indiase meester Shantideva in de achtste eeuw zei: "Als er een probleem in het leven is dat kan worden opgelost, waarom maak je je dan zorgen? Los het dan op. Maar als er iets is dat niet kan worden opgelost, maak je dan ook geen zorgen, want dat heeft geen zin". Als we gespannen zijn, in een bepaalde situatie zoals bijvoorbeeld de ochtendspits op weg naar kantoor of zomaar vanwege een onbestemd slecht humeur, dan zijn we geneigd de spanning naar buiten toe te uiten, te extremaliseren. We geven er uitdrukking aan en geven het daarbij misschien door aan anderen. Wat nog belangrijker is, op een dieper niveau nemen we de spanning waar als iets dat solide is en projecteren hem op alle situaties waarin we verkeren. Onze geest laat de ochtendspits en zelfs het 's ochtends opstaan verschijnen als een solide, vreselijke opgave. Het laat ze verschijnen alsof zij van nature werkelijk en inherent stress veroorzaken, onafhankelijk van de geest die het ervaart. Behalve dat onze geest automatisch en onbewust verschijnselen op deze wijze manifesteert, omringen we de verschijningen vaak met morbide en zich onweerstaanbaar herhalende gedachten, die het werkelijke bestaan van deze verschijnselen lijken te bevestigen. Alles voelt zo gespannen en gestresst, dat het lijkt alsof het leven als een vossenklem, ergens "daarbuiten" ons bestaat, een klem die ons stevig en onlosmakelijk in zijn wrede greep houdt.
Boeddha heeft uitgelegd dat deze verwarring —onze inbeelding dat alles bestaat op de manier waarop onze geest het laat verschijnen— de meest wezenlijke oorzaak is van onze ellende. Hierdoor maken we de moeilijke kanten van het leven nog moeilijker voor onszelf.
Het dringt niet tot ons door dat spanning slechts de ervaring van een situatie is, want het lijkt een werkelijk en inherent onderdeel van de situatie te zijn. Als situaties inherent op zichzelf spanningen zouden veroorzaken, dan zouden wij er niets aan kunnen doen. Maar als wij de situatie als een persoonlijke ervaring bezien, dan kunnen wij ontdekken dat spanning wordt veroorzaakt door een samenspel van vele psychologische factoren en niet onoverkomelijk is. Tenzij wij dit goed begrijpen, hebben wij onszelf veroordeeld tot oneindig veel spanning en zorgen..
Natuurlijk is het moeilijk om in een drukke stad te wonen en dagelijks opgesloten te zijn in verkeersdrukte, lawaai en vervuiling, of zelfs het gevaar te lopen te worden beroofd of aangerand. Niemand kan dat ontkennen. Maar als wij de stad bezien met een star, concreet mentaal beeld van een vreselijke, beangstigende plaats "daarbuiten" onszelf, als ware het een monster dat ons kleine, arme ik "hierbinnen" bedreigt, dan maken wij ons leven in de stad nog moeilijker. De stad die in ons hoofd bestaat en die wij op de straten projecteren lijkt nog concreter en meer solide dan het feitelijke beton van de straten. Op deze manier is het geloof dat ons mentale beeld de werkelijkheid vertegenwoordigt de ware veroorzaker van de spanningen en zorgen. Helaas beschouwen velen niet alleen de plaats waarin zij leven, maar alles in het leven op deze manier.

De waarheid van het stoppen van lijden

Boeddha heeft onderwezen dat het niet onvermijdelijk is dat wij zulke pijnlijke syndromen ervaren. Het is mogelijk deze syndromen en hun oorzaken te stoppen, niet slechts tijdelijk, maar voor altijd. Dit stoppen of beëindigen, oftewel de totale verwijdering ervan, is het derde "levensfeit" dat de Boeddha onderwees, de waarheid van het opheffen van het lijden en haar oorzaken. Als wij de telkens terugkerende oorzaken van het lijden verwijderen, dan zullen we zeker het lijden dat het gevolg zou zijn van de oorzaken niet hoeven te ervaren. Zonder oorzaak kan er geen gevolg zijn. Omdat bovendien de wezenlijke oorzaak van ons lijden de verwarring is die ons doet geloven dat de verschijnselen bestaan op de onmogelijke wijze waarop onze geest zij doet verschijnen. is het mogelijk deze terugkerende wezenlijke oorzaak weg te nemen. Dit komt omdat verwarring niet kan worden geverifieerd. Het is geworteld in een fantasie. niet in de werkelijkheid. en mist daarmee een stabiele onderbouwing die nader kritisch onderzoek kan weerstaan. Daarom kan het ware stoppen werkelijk plaats vinden.

De waarheid van de methode om het lijden te stoppen

Teneinde het werkelijke stoppen van onze problemen en hun oorzaken te verwezenlijken. moeten we er echter wel actief iets aan doen. Anders zullen we, ten gevolge van onze sterke gewoonte, eindeloos doorgaan ons leven te verpesten, bijvoorbeeld door elke keer opnieuw spanningen te creëren. Omdat de wezenlijke oorzaak van ons lijden een onwetende of verwarde geestestoestand is,. dienen we deze definitief te vervangen door een niet-verwarde heldere toestand van de geest zodat de verwarring niet meer kan terugkeren. De niet-verwarde, heldere toestand van de geest waarmee wij de werkelijkheid kunnen zien. is het vierde levensfeit van de Boeddha —het ware pad van de geest. Het is daarom niet voldoende om het probleem van spanning of stress te maskeren door bijvoorbeeld ontspannende medicijnen of een borrel te nemen. We moeten ons ontdoen van de verwarring op basis waarvan wij geloven dat de spanning ergens "daarbuiten" bestaat. Wij moeten deze vervangen door een juist begrip, bijvoorbeeld door het inzicht dat de spanning een creatie is van onze eigen geest.
Het is veel eenvoudiger de houding van onze geest te veranderen, dan de gehele wereld te veranderen. Om Shantideva weer aan te halen, zoals hij over geduld sprak: "Het is onmogelijk om het gehele oppervlakte van de wereld te bedekken met leer. Maar als wij onze voetzolen met leer bedekken dan bereiken we hetzelfde effect". Het is daarom van groot belang dat als wij onszelf willen bevrijden van problemen en anderen zo veel mogelijk van dienst. willen zijn, wij de werkelijke natuur van de verschijnselen die wij ervaren doorgronden in relatie tot de geest. De boeddhistische leer biedt effectieve en geavanceerde technieken om dit doel te bereiken.

Onszelf en ons leven serieus nemen

Als het eerste ware levensfeit is dat het leven in het algemeen niet makkelijk is, dan moeten we allerminst verwachten dat het doorgronden van de natuur van de geest eenvoudig is. De ware natuur van de geest, op welk niveau dan ook, is niet erg duidelijk. Het is zelfs extreem lastig om de geest als zodanig te identificeren en herkennen. Alleen alom een poging daartoe te wagen, hebben we een sterke motivatie nodig. We dienen duidelijk voor onszelf te weten waarom wij de natuur van de geest willen zien. Laten we de boeddhistische presentatie over de verschillende stadia van motivatie even op een rijtje zetten. We zullen die stadia moeten doorlopen, teneinde optimaal succes te behalen in deze onderneming.
De basis van elk niveau van spirituele motivatie is het serieus nemen van onszelf en de kwaliteit van ons leven. De meeste mensen staan 's morgens op om vervolgens naar hun werk of school toe gaan, of blijven thuis om voor het huishouden en de kinderen te zorgen. Aan het eind van de dag zijn ze moe en proberen ze te ontspannen door misschien een biertje te nemen en televisie te kijken. Uiteindelijk gaan ze slapen, en staan ze de volgende dag op om het ritueel te herhalen. Zij spenderen hun hele leven aan het verdienen van geld om een gezin te onderhouden en ze proberen elk plezier of geluk dat zich aandient te pakken te krijgen.
Hoewel de meeste mensen niet bij machte zijn de structuur van hun leven te veranderen, voelen zij zich evenmin in staat de kwaliteit van de wijze waarop zij deze structuur ervaren te veranderen. Het leven heeft hoogtepunten, en vele dieptepunten, en het geheel is erg moeizaam. Zij voelen zich een minuscuul onderdeel van een of ander gigantisch mechanisme waar zij niets aan kunnen doen. Zij gaan daarom op een mechanische, passieve wijze door het leven, zoals een passagier op een zich levenslang voort snellend bootje dat op de golven heen en weer en naar boven en beneden gaat, waarbij zij er vanuit gaan dat niet alleen de route maar ook de spanning en zorgen een onvermijdelijk onderdeel. zijn van de eindeloze tocht.
Het leven zo te ervaren kan inderdaad heel bedrukkend en deprimerend zijn, ondanks de enkele plezierige kanten die er zijn. Het is daarom van levensbelang dat wij er wat aan doen. Door ons elke avond in drank te verliezen, of ons te laten entertainen en afleiden door voortdurend muziek en de televisie aan te hebben, of onophoudelijk met computerspelletjes bezig te zijn zodat we nooit hoeven na te denken over ons leven, zullen de problemen niet doen verdwijnen. Wij moeten onszelf serieus nemen. Dit houdt in dat we onszelf als een menselijk wezen respecteren. Wij zijn niet slechts een stukje van een machine of hulpeloze passagiers op een tocht door het leven die soms voorspoedig, maar al te vaak vol hindernissen verloopt. We moeten daarom beter kijken naar wat wij dagelijks meemaken. En als wij zien dat wij gespannen zijn door de drukte van onze woonplaats, huishouden of kantoor, dan moeten we dat niet zomaar als iets onvermijdelijks aanvaarden.
Ons leven, werk en huiselijke omgeving, met inbegrip van de houdingen en gedragingen van anderen die hierin voorkomen, verschaffen slechts de omstandigheden waaronder wij ons leven leiden. Echter, de kwaliteit van ons leven —die wijzelf, en niemand anders, op dit moment ervaren— is een direct gevolg van onze houding en het hieruit volgende gedrag, en niet van iemand anders afkomstig. Dit blijkt uit het feit dat niet iedereen dezelfde omgeving op dezelfde wijze ervaart.
Natuurlijk is de ene omstandigheid moeilijker dan de andere, zoals bijvoorbeeld het wonen in een land waar oorlog heerst, en dienen we altijd alert te zijn om gevaar te voorkomen. Maar oplettendheid is niet hetzelfde als gespannenheid, en het eerste hoeft niet noodzakelijkerwijs gepaard te gaan met het laatste. Als we er evenwel vanuit gaan dat de gespannenheid onoverkomelijk is, dan zullen we niet eens de moeite getroosten om er van af te komen. We veroordelen onszelf tot een uiterst onprettige ervaring van het leven. Het hoeft echter niet zo te zijn. Als we ons aldoor nerveus voelen, dan is de eerste stap die we moeten nemen het serieus nemen van onszelf en de kwaliteit van ons leven. Stel je voor dat we op straat lopen en we stappen op een insect dat we gedeeltelijk verpletteren maar niet doden. Als we doorlopen en we negeren de ervaring van de insect dat zijn poot verliest of breekt, dan doen we dit omdat we het insect en zijn leven niet serieus nemen. We hebben er geen respect voor. Indien wij onszelf niet beter behandelen dan een insect en wij onze meeste intieme pijn en angsten verwaarlozen, dan is dat hoogst ongelukkig.
Onszelf serieus nemen betekent dat we werkelijk onderzoeken hoe we ons leven ervaren en, als er iets waar we ontevreden over zijn, dat we dat aan onszelf toegeven. Onze spanningen en stress gaan niet weg door ze te ontkennen of door eerlijk onderzoek achterwege te laten. Toegeven dat er iets aan ontbreekt is niet hetzelfde als erover klagen en zelfmedelijden te hebben. Het impliceert evenmin dat er iets fundamenteels mis is met ons en dat we ons schuldig hoeven te voelen dat we een slecht mens zijn omdat we zo nerveus zijn. Objectief zijn, niet melodramatisch, en zonder waardeoordelen blijven; deze zijn vereist voor een heilzaam spiritueel proces.

Veilige richting (toevlucht) en de boeddha-natuur

Wanneer we onszelf en de kwaliteit van ons leven serieus nemen, en erkennen dat we moeilijkheden ervaren, dan is de volgende stap dat we erop vertrouwen dat (1) het mogelijk is de moeilijkheden op te lossen, (2) er een weg is om dit te realiseren, en (3) wij in staat zij deze weg te volbrengen.
Dit brengt ons op de onderwerpen toevlucht nemen en boeddha-natuur. Het nemen van toevlucht is geen passieve daad die ons in de handen plaats van een hogere macht die alles voor ons doet, zoals de betekenis van het woord "toevlucht" zou kunnen worden opgevat. Het is een actief proces van een veilige, betrouwbare en positieve richting geven aan ons leven. Die richting wordt aangegeven door de Boeddha, de Dharma en de Sangha —de "Drie Kostbare Juwelen". Deze zijn kostbaar omdat zij zowel zeldzaam als waardevol zijn. Elk heeft twee niveau's van betekenis —interpreteerbaar en definitief— en een algemene weergave. Het interpreteerbare niveau leidt tot het definitieve, terwijl de weergave dient als een focus voor respect, zonder op zich zelf een veilige richting te bieden.
De boeddha's zijn degenen die al hun verwarring hebben verwijderd zodat zij in staat zijn hun gehele potentieel aan te wenden ten behoeve van alle voelende wezens. Op het definitieve niveau bieden de boeddha's een veilige richting door hun Dharmakaya, of "lichamen die alles omvatten" —namelijk hun alles alwetende bewustzijn en hun wezenlijke natuur, die beide alles omvatten. De Rupakaya of "de lichamen van vorm" die boeddha's manifesteren, fungeren op het interpreteerbare niveau, terwijl de afbeeldingen van boeddha's de focus of weergave vormen van het eerste juweel van toevlucht.
Op het definitieve niveau verwijst de Dharma als baken van richting naar de complete verwijdering of totale afwezigheid van obstakels, en de volledige realisatie van alle goede eigenschappen van een boeddha. Het interpreteerbare niveau geeft de methode aan waarmee wij deze staat kunnen bereiken, te weten de citaten opgetekend in de geschriften en de realisaties. Deze worden afgebeeld door Dharma-teksten.
Het definitieve niveau van de Sangha als baken van richting is de innerlijke "verzameling" van alle verwijderingen van obstakels en alle realisaties van goede kwaliteiten in de geest. In het bijzonder is deze verzameling zoals verzameld door alle Arya's —degenen die de uiteindelijke realiteit eenduidig en niet-conceptueel hebben gezien— en op weg zijn op het spirituele pad. Het interpreteerbare niveau is de gemeenschap van arya's, zowel leken als kloosterlingen, gekenmerkt door deze verwijderingen en realisaties. Zij worden weergegeven door de spirituele gemeenschap van monniken en nonnen.
In het kort, het definitieve niveau van de Drie Juwelen van Toevlucht —Boeddha, Dharma en Sangha betekent het doel dat we willen bereiken. Hun interpreteerbare niveau geeft aan op welke uiterlijke factoren we dienen te vertrouwen om dit te bereiken. Maar we bezitten ook innerlijke factoren waarop we dienen te vertrouwen. Deze verwijzen naar onze boeddha-natuur.
Wij zijn in staat al onze problemen te elimineren en de definitieve Drie Juwelen te bereiken, omdat iedereen de boeddha-natuur heeft; dat wil zeggen, iedereen bezit de verschillende factoren of grondstoffen die het mogelijk maken. Van al onze natuurlijke grondstoffen, is de geest de meest belangrijke. We bezitten allemaal een geest die van nature vrij is om hetgeen bestaat te kunnen ervaren. Wat er ook gebeurt. en hoe gespannen, verward of ongelukkig we ook moge zijn. we ervaren het. Zelfs doodgaan is iets dat we ervaren als het plaatsvindt. Omdat wij een geest hebben die ons in staat stelt alles dat bestaat te ervaren. bezitten wij de basisgrondstof die ons in staat stelt een totale afwezigheid van verwarring te ervaren en de mogelijkheid, alle goede kwaliteiten ten behoeve van anderen aan te wenden aangenomen dat deze totale afwezigheid en mogelijkheid feitelijk bestaan. Met andere woorden, als wij kunnen vaststellen dat deze twee zaken daadwerkelijk bestaan —en dat zij niet slechts objecten zijn van volledig niet te realiseren wensen— dan kunnen we erop vertrouwen dat wij ze kunnen bereiken. simpelweg omdat wij een geest hebben.
Wij kunnen dingen ervaren zonder verwarring en zonder gespannen te zijn. Zelfs de meest verknipte nerveuze persoon heeft momenten van helderheid en kalmte —al is het alleen maar wanneer hij vredig slaapt en mooie dromen droomt. Dit toont aan dat verwarring en spanning geen integrale onderdelen zijn van de natuur van de geest. Verwarring kan daarom verwijderd worden. Het kan niet alleen verwijderd worden, maar omdat verwarring niet kan worden geverifieerd en kan worden vervangen door begrip. dat wel kan worden bevestigd. kan verwarring voor altijd worden verwijderd. Daarom bestaat de mogelijkheid van een totale, afwezigheid van verwarring. Aangezien verwarring er voor zorgt dat de geest zijn gehele potentieel niet kan gebruiken, bestaat bovendien de mogelijkheid dat, zodra verwarring verdwenen is, het gehele potentieel van de geest wordt aangewend. Omdat we allemaal een geest hebben en de geest van iedereen dezelfde natuur heeft van het kunnen ervaren van dingen die bestaan, kunnen we allemaal de definitieve Drie Kostbare Juwelen van Toevlucht realiseren en ervaren.
Als we daarom het plan opvatten onze verwarring te verwijderen en ons potentieel te realiseren op een wijze zoals aangegeven door de boeddha's, hun realisaties, hun lessen en hetgeen zij hebben bereikt op hun pad, alsmede degenen die vooruitgang boeken op het pad, dan reizen we door het leven met een veilige, betrouwbare en positieve richting. Toevlucht nemen betekent dan ook deze realistische, veilige richting aan ons leven geven. Zonder dit zal onze beoefening van meditatie geen richting hebben en ofwel nergens toe leiden, ofwel tot nog meer verwarring en problemen aanleiding geven. Bovendien zullen we naarmate we op onze reis in deze veilige richting vorderen —anders gezegd, naarmate we de natuur van onze geest en haar relatie tot de werkelijkheid realiseren— meer vertrouwen krijgen in de juistheid van deze richting en in ons vermogen de eindbestemming te bereiken. Hoe groter ons vertrouwen, hoe sneller wij het pad zullen doorlopen.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

  • Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • *****
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2011 09:51 »
.

Het is niet noodzakelijk om voor het nemen van toevlucht
in de drie juwelen(tri ratna): boeddha,dharma,sanga,
deel te nemen aan een ceremonie met leraar ofzo.

Waar het om gaat is dat jezelf ziet ,
dat je vertrouwen kunt hebben in de drie juwelen.

Dan kun je er mee aan de slag.
Je hebt dan geen twijfel meer over de
betrouwbaarheid van de leer

Dat is waar het om gaat.

Klopt, maar het is niet wat ze vroeg.

In elke vorm van boeddhisme is toevlucht nemen het essentiële verschil tussen er vrolijk mee bezig zijn en echt Boeddhist worden.

Of het aan te raden is om op je 15e al toevlucht te nemen is een heel andere vraag.

Ik zou Chantal absoluut niet aanraden nu al boeddhist te worden. Ze kan beter bij een lokale meditatie meester of boeddhistisch centrum aan kloppen, een paar keer mee draaien om te kijken of het überhaupt bij haar past en dan kijken wat die mensen aanraden.

Offline Menachem

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #9 Gepost op: 12-11-2011 20:11 »
off topic; Mijn inziens is het wel degelijk mogelijk de boeddhistische leer te volgen zonder Sangha's, men spreekt dan van Dharmisten..

on topic; De enige manier om te ontdekken of het boeddhisme iets is wat bij jou past, Chantal, is denk ik, proberen en ervaren d.m.v. meditatie en veel erover lezen/ studeren. In één ieder is van nature al een Boeddha aanwezig, aan jou de taak om die te ontdekken en ontwikkelen. Vandaar dat ik het je zeker niet zou afraden, ondanks je leeftijd.

M.

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2011 21:46 »
Over dat 'offtopic': oneens. Een Dharmist is naar mijn mening die een essentieel punt uit de boeddhistische leer weglaat en dan geheel ten onrechte claimt dat het nog altijd de Boeddha navolgen is! Dat essentieele punt is sangha, 'het opbouwen van een gemeenschap met andere boeddhisten'  (los van de vraag of dat allemaal strikte regels worden, leraren enzo - het gaat om die gemeenschap waarin je je eigen gedrag spiegelt).
Alleen Boeddha en diens leer (Dharma) zeggen te volgen maar Sangha weglaten werkt niet. Echt niet. Inplaats van die anderen als spiegel te gebruiken erken je alleen jouzelf als levend leraar, en vergroot je het Ego (onverlichte identiteit) inplaats van langzaam te leren dat je het Ego moet overstijgen....

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2011 22:27 »
Ik leef in 1 grote Sangha en ik kom de leden daarvan iedere dag tegen, in de bus, op mijn werk, bij de tandarts, op de markt, overal.
En eenieder van hen spiegelt mijn spiegelen.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #12 Gepost op: 14-11-2011 01:51 »
Jij valt dan ook typisch onder die 'Dharmist' categorie  :-\

Sangha die je niet gestruktureerd ontmoet, en gevraagd en ongevraagd feedback geven of je wel goed spiritueel bezig bent, is geen sangha. Sorry.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #13 Gepost op: 14-11-2011 09:07 »
De Sangha waar jij het over hebt Ujukarin is van 2500 jaar geleden. Andere tijden, ander bewustzijn, andere cultuur.
De Sangha waar wij allen in leven is de Sangha van Karma, de Sangha van oorzaak en gevolg.
Met andere woorden: is het zo dat de vragen die gesteld en de antwoorden die ongevraagd gegeven worden ergens anders vandaan kunnen komen als vanuit oorzaak en gevolg?
Horen de antwoorden die ik ongevraagd krijg niet bij mijn  Karma?
Spiegelen de mensen om mij heen mij alleen maar als zij en ik tot een Sangha behoren?
Kan ik alleen maar tot een 'boeddhistisch bewustzijn' komen door deel uit te maken van en te leven in een Sangha?
Is het zo dat Boeddhisme alleen maar 'voort kan komen' uit contact met Boeddhisten?
Hoe heeft Siddhartha dat dan gedaan in een situatie waarin destijds geheel geen Boeddhisten bestonden?

Het is mijn ervaring niet dat 'Boeddhist worden' een speciale afgezonderde gemeenschap vraagt in de tijd waarin we nu leven, tenzij iemand graag lid wil zijn van een exclusief groepje mensen die uniforme kleding draagt  en een  soort van lidmaatschapskaart kan laten zien.
Maar, mijn advies is: hecht je daar maar niet aan.
 'Boeddhist worden' heeft iets te maken met innerlijke ontwikkeling, geestelijke ontwikkeling, bewustzijnsontwikkeling.
Die buitenkant leidt alleen maar af van de werkelijkheid.

 
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #14 Gepost op: 14-11-2011 17:59 »
Citaat
De Sangha waar wij allen in leven is de Sangha van Karma, de Sangha van oorzaak en gevolg

Hmmm... fijn dat je op de vraag van iemand hoe zij/hij Boeddhist moet worden antwoordt met een geheel eigen definitie van spiritualiteit, van sangha, van wat je maar wilt.

En blijft volharden in je keuze om geen mensen om je heen te zoeken die ongevraagd feedback leveren.

Je andere beschrijvingen van sangha als

Citaat
Het is mijn ervaring niet dat 'Boeddhist worden' een speciale afgezonderde gemeenschap vraagt in de tijd waarin we nu leven, tenzij iemand graag lid wil zijn van een exclusief groepje mensen die uniforme kleding draagt  en een  soort van lidmaatschapskaart kan laten zien.
Maar, mijn advies is: hecht je daar maar niet aan.
 'Boeddhist worden' heeft iets te maken met innerlijke ontwikkeling, geestelijke ontwikkeling, bewustzijnsontwikkeling.
Die buitenkant leidt alleen maar af van de werkelijkheid.


Herken ik gewoon niet. Ten eerste is het niet aan niet-boeddhisten om te bepalen hoe iemand boeddhist zou kunnen worden; dat bepalen toch echt de boeddhisten zelf, en die kiezen sangha als essentieel onderdeel. Ten tweede is er niets bijzonders aan 'ons'  qua lidmaatschapskaart, kleding, exclusiviteit ofzo. We verwachten slechts dat iemand die boeddhist wordt, conform het advies van de Boeddha dat nu net als 2500 jaar geleden nog even aktueel is, toevlucht neemt tot Boeddha, Dharma en Sangha. En ten derde is het dus geen buitenkant maar een kernwaarde. Zodra Sangha hechting zou worden, padvinders-insigne, regels zonder reden, dan gaat ie in de weg staan en i.h.a. zijn de boeddhisten zelf dan wel weer zo snugger om terug te gaan naar de roots, vernieuwing intern te ontwikkelen, zodat het boeddhisme levend blijft.

Dus zoals wel vaker: agree to disagree. Veel Wijsheid gewenst in je eigen zelf bij elkaar geshopte Pad, maar verwar het alsjeblieft niet met boeddhisme; Dharmisten kunnen uitstekend baat hebben bij een aantal elementen van de Boeddha-Dharma maar het is een ander niveau van je er aan toewijden met dus ook andere resultaten...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #15 Gepost op: 14-11-2011 18:48 »
In mijn leven geven mensen mij gevraagd en ongevraagd feed-back. Beiden horen bij mijn Karma. ik discrimineer daarin niet. Het is ook niet zo dat ik bij iemand die naar mij toekomt en tegen mij zegt;" wat heb je dat geweldig gedaan" denk:  "heb ik jou wat gevraagd?"
Ik schuif dat ook niet van mij af vanuit een of andere fundamentalistische exclusiviteit.
Ik doe dat dus ook niet als mensen mij ongevraagd kritiek leveren.
Wat deze mensen in de MensenSangha doen is: "mij een spiegel voorhouden".
Zij zijn mijn spiegel, en mede daardoor leer ik mij zelf als mens kennen.
Dat er soms een Boeddhist rondloopt die vanuit Boeddhisme mij een spiegel voorhoud is in wezen niets anders als wat andere mensen - kunnen- doen.
Het is niet zo dat Boeddhisten als enige 'heldere en zuivere spiegels hebben".
Ik zou haast zeggen, vanuit mijn ervaringen in Thailand: Bepaald niet zelfs.
Er zijn wellicht veel meer niet-Boeddhisten die heldere en zuivere spiegels hebben.

Ik ga hier verder niet in op de opmerking hoe aktueel het Boeddhisme momenteel is.
Ik zou zo zeggen de feiten spreken daarin voor zichzelf.
Maar dat is hier allemaal 'out of topic'.

Laat ik het zo stellen, om tot Verlichting te komen, om tot een innerlijke vrede en rust te komen, hoeft men niet eens Boeddhist te worden, is het zelfs zo, gekeken naar het Boeddhisme zoals zich dat in het algemeen voor doet, dat het zelfs contraproductief kan zijn.
Maar als iemand gewoon graag 'Boeddhist' wil worden, whatever that may be, ik zou zo zeggen ga je gang.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline samten

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #16 Gepost op: 01-12-2011 17:19 »
Hoi Chantal!

Als je diep van binnen voelt dat de lessen van Boeddha, die leiden naar liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, vreugde, vrede en gemoedsrust voor jou de goede lessen zijn. Als je daarom zijn adviezen zoveel mogelijk probeert te gebruiken ben je denk ik Boeddhist. Doe onderzoek naar de grondbeginselen, de vier edele waarheden, sluit je ogen, luister naar je adem, probeer ze te doorgronden...Als je in je hart voelt dat ze kloppen ben je denk ik op de goede weg! Je interesse in de Boeddhistische leer zal dan blijven groeien, je zult meer willen onderzoeken, meer lezen, jezelf inschrijven voor een meditatie-cursus enz. enz enz.....wees wel geduldig, want het is over het algemeen een vrij langzaam proces. De nieuwe wijsheden en misschien wel inzichten moeten de kans krijgen om een deel van je nieuwe denken te worden...zeg maar langzaam inslijten in je dagelijkse doen en laten...ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

veel geluk!
samten

De boeddhist

  • Gast
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #17 Gepost op: 05-09-2012 22:44 »
Citaat
De Sangha waar wij allen in leven is de Sangha van Karma, de Sangha van oorzaak en gevolg

Hmmm... fijn dat je op de vraag van iemand hoe zij/hij Boeddhist moet worden antwoordt met een geheel eigen definitie van spiritualiteit, van sangha, van wat je maar wilt.

En blijft volharden in je keuze om geen mensen om je heen te zoeken die ongevraagd feedback leveren.

Je andere beschrijvingen van sangha als

Citaat
Het is mijn ervaring niet dat 'Boeddhist worden' een speciale afgezonderde gemeenschap vraagt in de tijd waarin we nu leven, tenzij iemand graag lid wil zijn van een exclusief groepje mensen die uniforme kleding draagt  en een  soort van lidmaatschapskaart kan laten zien.
Maar, mijn advies is: hecht je daar maar niet aan.
 'Boeddhist worden' heeft iets te maken met innerlijke ontwikkeling, geestelijke ontwikkeling, bewustzijnsontwikkeling.
Die buitenkant leidt alleen maar af van de werkelijkheid.


Herken ik gewoon niet. Ten eerste is het niet aan niet-boeddhisten om te bepalen hoe iemand boeddhist zou kunnen worden; dat bepalen toch echt de boeddhisten zelf, en die kiezen sangha als essentieel onderdeel. Ten tweede is er niets bijzonders aan 'ons'  qua lidmaatschapskaart, kleding, exclusiviteit ofzo. We verwachten slechts dat iemand die boeddhist wordt, conform het advies van de Boeddha dat nu net als 2500 jaar geleden nog even aktueel is, toevlucht neemt tot Boeddha, Dharma en Sangha. En ten derde is het dus geen buitenkant maar een kernwaarde. Zodra Sangha hechting zou worden, padvinders-insigne, regels zonder reden, dan gaat ie in de weg staan en i.h.a. zijn de boeddhisten zelf dan wel weer zo snugger om terug te gaan naar de roots, vernieuwing intern te ontwikkelen, zodat het boeddhisme levend blijft.

Dus zoals wel vaker: agree to disagree. Veel Wijsheid gewenst in je eigen zelf bij elkaar geshopte Pad, maar verwar het alsjeblieft niet met boeddhisme; Dharmisten kunnen uitstekend baat hebben bij een aantal elementen van de Boeddha-Dharma maar het is een ander niveau van je er aan toewijden met dus ook andere resultaten...

With folded palms,

<Ujukarin>

Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.

Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.

Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.

Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.

Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart






De boeddhist

  • Gast
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2012 22:46 »
In mijn leven geven mensen mij gevraagd en ongevraagd feed-back. Beiden horen bij mijn Karma. ik discrimineer daarin niet. Het is ook niet zo dat ik bij iemand die naar mij toekomt en tegen mij zegt;" wat heb je dat geweldig gedaan" denk:  "heb ik jou wat gevraagd?"
Ik schuif dat ook niet van mij af vanuit een of andere fundamentalistische exclusiviteit.
Ik doe dat dus ook niet als mensen mij ongevraagd kritiek leveren.
Wat deze mensen in de MensenSangha doen is: "mij een spiegel voorhouden".
Zij zijn mijn spiegel, en mede daardoor leer ik mij zelf als mens kennen.
Dat er soms een Boeddhist rondloopt die vanuit Boeddhisme mij een spiegel voorhoud is in wezen niets anders als wat andere mensen - kunnen- doen.
Het is niet zo dat Boeddhisten als enige 'heldere en zuivere spiegels hebben".
Ik zou haast zeggen, vanuit mijn ervaringen in Thailand: Bepaald niet zelfs.
Er zijn wellicht veel meer niet-Boeddhisten die heldere en zuivere spiegels hebben.

Ik ga hier verder niet in op de opmerking hoe aktueel het Boeddhisme momenteel is.
Ik zou zo zeggen de feiten spreken daarin voor zichzelf.
Maar dat is hier allemaal 'out of topic'.

Laat ik het zo stellen, om tot Verlichting te komen, om tot een innerlijke vrede en rust te komen, hoeft men niet eens Boeddhist te worden, is het zelfs zo, gekeken naar het Boeddhisme zoals zich dat in het algemeen voor doet, dat het zelfs contraproductief kan zijn.
Maar als iemand gewoon graag 'Boeddhist' wil worden, whatever that may be, ik zou zo zeggen ga je gang.

Schitterend verwoord!

Basho

  • Gast
Re:Boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #19 Gepost op: 06-09-2012 00:48 »
Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.

Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.

Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.

Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.

Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart

Laat ik allereerst beginnen met u welkom te heten op dit forum. U stelt dat men Boeddhist is met het hart niet met het hoofd, dat het een wijze van leven is, vooral uit het hart. Een mooie omschrijving, maar zonder het denken kan het hart een losgeslagen dolleman worden. Er wordt niet voor niets gesteld dat de hartstochten de mens in de meest avontuurlijke, doch tevens zeer gevaarlijke situaties kan brengen. Ik ben het met u eens dat het hart als liefde en mededogen de basis dient te zijn van de Boeddhistische weg. Toch zijn ook de woorden van de Boeddha noodzakelijk voor velen om een specifieke inspiratie op te doen, om enigszins te fungeren als wegwijzers.

U stelt dat met name “Westerlingen” bedreven zijn in het vervormen van mooie levensovertuigingen naar “gedrochten, waarbij regels de boventoon voeren” (uw woorden). Ook stelt u via de boute uitspraak dat “Westerse Boeddhisten” volgens u bezig zouden zijn om van de oorspronkelijke Boeddhistische leer een soort dogmatische Katholieke Kerk te maken, met “veel regels, toneel en bombarie” (opnieuw uw woorden). Dit sorteert u onder “studie-Boeddhisten” en hen beschouwt u ongeveer als de grote arrogante egoïsten, in tegenstelling tot landen waar volgens u echte Boeddhisten leefden, puur en echt. Ik wil u er echter op wijzen dat het net zo goed mogelijk is en was, dat er “studie-Boeddhisten” leefden of leven in het Oosten, in Azië. Als we zien hoeveel geschriften (ook uitspraken van de Boeddha zelf) draaien om nadere uitleg tegenover het verkeerde begrip van het Boeddhisme door leerlingen, Brahmanen, of welke mensen dan ook, dan geloof ik niet dat uw uitspraken juist kunnen zijn. Sterker nog, met alle respect, ik vind dat u de zaken vrij generaliserend en zwart-wit voorstelt, terwijl dat mijns inziens nogal bezijden de waarheid is. Natuurlijk zullen hier in het Westen spirituele ego-trippers bestaan, misschien zelfs in Boeddhistische kringen. Het lijkt me echter de taak van de Sangha waar men toe behoort om hier aandacht aan te besteden. Maar ondanks dat, je verandert mensen niet zomaar. Als ze van het Boeddhisme slechts een studieobject willen maken, dan is dat echter verder hun keuze en verantwoordelijkheid. Wanneer ze in de Sangha echt lastig zijn of worden, kan er wat mij betreft gewoon opgetreden worden.

Ik ken trouwens genoeg Katholieken, die een warm Christelijk hart hebben, die niet slechts dogmatische regeltjes volgen, maar zelf blijven nadenken. Die open staan voor de mening van de ander, die geïnspireerd zijn door Jezus Christus. Die verder kijken dan hun neus lang is, die niet zomaar mensen veroordelen omwille van hun andere geloof, andere vorm van spiritualiteit of levensovertuiging. Het kan zijn dat u erg slechte ervaringen heeft met Katholieke mensen, maar ik weet wel beter. Eigenlijk is het jammer dat u de zaken zo strikt zwart-wit voorstelt, omdat het naar mijn mening nooit de werkelijke situatie kan weergeven. Simpelweg omdat het leven niet zo zwart-wit is ingesteld. Er zijn namelijk altijd bloemrijke nuances, er is in elke religie sprake van de levende ervaring, van het hart, van het mededogen en de liefde voor de medemens.

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 06-09-2012 00:50 door Basho »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 717
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #20 Gepost op: 06-09-2012 11:11 »

Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.

Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.

Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.

Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.

Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart

Hoi DB,

Aardige binnenkomer, maar zoals Basho al zegt behoorlijk uit balans en een karikatuur gevend van allerlei zaken in het boeddhisme. Waar je dan weer je eigen tegen-visie tegenover zet, die bepaald niet overtuigd in z'n boeddhistisch gehalte en mij soms meer een bij elkaar geshopt ego-vergrotend New-Age gebeuren toeschijnt.  :-[

Twee startpunten van waaruit je m.i. boeddhisme kunt aanvliegen, als aanvulling op wat ik eerder in deze door jou doorgestarte thread al zij.

Citaat
Een basisprincipe uit de Pali Canon. Het gaat om de Boeddha's tante/stiefmoeder Prajapati Gotami die hem vraagt hoe in de vele voor haar verwarrende uitleggen van Boeddhisme het kaf van het koren te scheiden:

"Gotami, je kunt leringen als volgt onderscheiden. Als zij bijdragen tot vereenzelvigd lijden inplaats van tot gelijkmoedigheid; tot hechting inplaats van tot onthechting; tot toename van werelds bezit inplaats van tot een zelfgekozen simpele levensstijl; tot afgunst inplaats van tevredenzijn-met-weinig; tot ontevredenheid inplaats van tevredenheid; tot gezelschap inplaats van alleen-kunnen-zijn; tot (verwende) inertie inplaats van energiekheid; tot genieten van slechte zaken inplaats van genot in het goede; zulke leringen kun je met zekerheid van zeggen, Gotami, dat ze niet de Dharma zijn. Niet de Leefregels weergeven. Niet in lijn zijn met de boodschap van de Meester.
Maar van elke lering waarvan je zeker bent dat ze tot het tegendeel van deze zaken leiden, daarvan kun je zeker stellen dat dat ze de Dharma zijn. Dat ze de Leefregels weergeven. Dat ze in lijn zijn met de boodschap van de Meester."

En vanuit dit principe kun je inderdaad konstateren dat sommige boeddhisten wel eens erg makkelijk naar buitenkant-regels kijken en minder naar binnenkant, wat het echt met je doet oftewel waar het nu echt tot lijdt. Wat gelijkmoedigheid, onthechting, een zelfgekozen simpele levensstijl, tevredenzijn-met-weinig, tevredenheid, alleen-kunnen-zijn, energiekheid en genot in het goede moet zijn. Maar als dat het effect is van waar iemand mee bezig is, letterlijk vanuit Leefregels of vanuit eigen intuitie of zelfs door andere inspiratie erbij te halen zoals een Ghandi of St.Franciscus - prima.

Maar de andere kant van de medaille is dat je wel degelijk streeft naar de waarden van de Boeddha, zoals gelijkmoedigheid en onthechting. En die hebben gewoon geen 1-op-1 equivalent in andere spirituele systemen. Het enige model om je daar enigszins in op het pad te houden, zegt de Boeddha zelf, is Kalyana Mittata oftewel Spirituele Vriendschap en die vriendschappen samen (met gelijken en met leraren) vormt dan de 'sangha'. Daarin trek je je aan elkaar op, houd elkaar scherp, voorkomt opgeblazen ego's (enigszins dan...). En natuurlijk, een sangha kan tever doorschieten en een tot fossiel verworden groeps-dynamiek gaan uitventen. Goede sangha's en goede boeddhisten daarbinnen voorkomen dat dan weer...

Dit leidt tot de volgende correcties m.i. op je statements

Citaat
Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

Het gaat om Citta. En dat is gevestigd in het hart, voorzover het een fysieke plaats kent. De vertaling is echter Geest, en het houdt het midden tussen de westerse tweedeling 'ratio'  (brein-verstand) en 'emotie' (hart). Dus je gebruikt nogal ongenuanceerde termen...

Citaat
De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.
Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.
Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.
Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.
Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

a) Heeft niets met Westerlingen te maken, in Azie heb je ze minstens evenveel. Inclusief conservatieve 'Buddhanazis'  die boeddhisme zowel verwarren met een etnische (meerderheids)groep die xenofobie mag beoefenen als met 200 jaar oude culturele waarden die niets met de kern te maken hebben. En dus bijvoorbeeld vanuit het boeddhisme op een zo groot mogelijke scheiding der seksen aandringen, homo's discrimineren, alleen gearrangeerde huwelijken tolereren etc.
b) Deze mensen kunnen nog steeds gelijk hebben als ze jou confronteren met jouw niet naleven van pakweg de vijf Leefregels, al hebben ze vermoedelijk zelf ook geen recht om de eerste steen te werpen ;-) Maar de boeddhistische benadering is niet echt om een ander daarop aan te vallen nee, dat is niet handig omgaan met concepten zoals Metta. Het prediken van de daken aan de gewone man is dat sowieso al niet; je praat hierover met andere Sangha-leden die ook die Leefregels zeggen na te streven.

Citaat
Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Onzin, zie boven. Het Aziatisch boeddhisme leidt in mijn ervaring beduidend meer aan degeneratie, tempels vol met bijgelovige bejaarden en afhaken van de jongere generatie, dan het Westers.

Citaat
Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart

'De mens die werkelijk is' kan op nogal wat manieren uitgelegd worden, zie boven voor wat je er ECHT mee kunt bereiken en dat eist achterlaten van opgeblazen ego en bij elkaar shoppen van wat dat ego helpt happy houden.
En het probleem heeft weinig te maken met boeddhisten, katholieken kunnen gefossiliseerd bezig zijn of juist wel gewoon met een Moeder Theresa-achtige energie iets van hun leven maken.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Jimmy

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
Re:Boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #21 Gepost op: 31-01-2013 03:37 »
hallo,
ik ben een meisje van 15 jaar en wil boeddhist worden,
kan iemand mij daar een beetje mee helpen?

Boedhisme is de weg naar het binnenste Zelf je hoeft geen Boedhist te zijn om deze weg te bewandelen deze weg is voor iedereen toegankelijk. Dus ook voor u misschien is het wel raadzaam om wat te lezen over het boedhisme. Het Boedhisme is slechts een vingerwijzing deze leert u naar Uwzelf te kijken zonder daarbij keuze's te maken van goed en slecht. Er is geen goed en slecht er is alleen U die zijn levenslessen volgt. Gaat u deze weg dan is het alleen zijn en niet begrepen worden uw weg, Een weg die men niet wil missen.

"Boedha zijn woorden; mocht u mij tegenkomen op uw laatste stap ontdoe u dan van mij."

U zijt zelf het Goddelijke gelijk aan Al wat Is.

« Laatst bewerkt op: 31-01-2013 06:35 door Jimmy »

Offline Jimmy

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
Re:boeddhist worden, hoe doe je dat?
« Reactie #22 Gepost op: 31-01-2013 04:07 »

Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.

Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.

Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.

Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.

Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart

Hoi DB,

Aardige binnenkomer, maar zoals Basho al zegt behoorlijk uit balans en een karikatuur gevend van allerlei zaken in het boeddhisme. Waar je dan weer je eigen tegen-visie tegenover zet, die bepaald niet overtuigd in z'n boeddhistisch gehalte en mij soms meer een bij elkaar geshopt ego-vergrotend New-Age gebeuren toeschijnt.  :-[

Twee startpunten van waaruit je m.i. boeddhisme kunt aanvliegen, als aanvulling op wat ik eerder in deze door jou doorgestarte thread al zij.

Citaat
Een basisprincipe uit de Pali Canon. Het gaat om de Boeddha's tante/stiefmoeder Prajapati Gotami die hem vraagt hoe in de vele voor haar verwarrende uitleggen van Boeddhisme het kaf van het koren te scheiden:

"Gotami, je kunt leringen als volgt onderscheiden. Als zij bijdragen tot vereenzelvigd lijden inplaats van tot gelijkmoedigheid; tot hechting inplaats van tot onthechting; tot toename van werelds bezit inplaats van tot een zelfgekozen simpele levensstijl; tot afgunst inplaats van tevredenzijn-met-weinig; tot ontevredenheid inplaats van tevredenheid; tot gezelschap inplaats van alleen-kunnen-zijn; tot (verwende) inertie inplaats van energiekheid; tot genieten van slechte zaken inplaats van genot in het goede; zulke leringen kun je met zekerheid van zeggen, Gotami, dat ze niet de Dharma zijn. Niet de Leefregels weergeven. Niet in lijn zijn met de boodschap van de Meester.
Maar van elke lering waarvan je zeker bent dat ze tot het tegendeel van deze zaken leiden, daarvan kun je zeker stellen dat dat ze de Dharma zijn. Dat ze de Leefregels weergeven. Dat ze in lijn zijn met de boodschap van de Meester."

En vanuit dit principe kun je inderdaad konstateren dat sommige boeddhisten wel eens erg makkelijk naar buitenkant-regels kijken en minder naar binnenkant, wat het echt met je doet oftewel waar het nu echt tot lijdt. Wat gelijkmoedigheid, onthechting, een zelfgekozen simpele levensstijl, tevredenzijn-met-weinig, tevredenheid, alleen-kunnen-zijn, energiekheid en genot in het goede moet zijn. Maar als dat het effect is van waar iemand mee bezig is, letterlijk vanuit Leefregels of vanuit eigen intuitie of zelfs door andere inspiratie erbij te halen zoals een Ghandi of St.Franciscus - prima.

Maar de andere kant van de medaille is dat je wel degelijk streeft naar de waarden van de Boeddha, zoals gelijkmoedigheid en onthechting. En die hebben gewoon geen 1-op-1 equivalent in andere spirituele systemen. Het enige model om je daar enigszins in op het pad te houden, zegt de Boeddha zelf, is Kalyana Mittata oftewel Spirituele Vriendschap en die vriendschappen samen (met gelijken en met leraren) vormt dan de 'sangha'. Daarin trek je je aan elkaar op, houd elkaar scherp, voorkomt opgeblazen ego's (enigszins dan...). En natuurlijk, een sangha kan tever doorschieten en een tot fossiel verworden groeps-dynamiek gaan uitventen. Goede sangha's en goede boeddhisten daarbinnen voorkomen dat dan weer...

Dit leidt tot de volgende correcties m.i. op je statements

Citaat
Een boeddhist ben je met je hart, niet met je hoofd.
Boeddhisme is een wijze van leven, maar vooral 1 vanuit het hart.

Het gaat om Citta. En dat is gevestigd in het hart, voorzover het een fysieke plaats kent. De vertaling is echter Geest, en het houdt het midden tussen de westerse tweedeling 'ratio'  (brein-verstand) en 'emotie' (hart). Dus je gebruikt nogal ongenuanceerde termen...

Citaat
De westerling is er goed in om prachtige levensovertuigingen te vervormen in een gedrocht
waarbij regels de boventoon voeren.
Dat is juist datgene wat de ware Boeddha niet bedoelde.
Zoeken naar jezelf, dat is wat het Boeddhisme inhoudt.
Ik ben ze tegengekomen, de zogenaamde "studie" Boeddhisten die iedereen en alles veroordelen
die niet volgens "bepaalde regels" leefden.
Vol van hun groepjes, de behaalde resultaten en de regels maar vooral vol van zichzelf.
Gillend, tierend en vol van hun eigen Ego verkochten ze het Boeddhisme aan de gewone man
die er niets van begreep.

a) Heeft niets met Westerlingen te maken, in Azie heb je ze minstens evenveel. Inclusief conservatieve 'Buddhanazis'  die boeddhisme zowel verwarren met een etnische (meerderheids)groep die xenofobie mag beoefenen als met 200 jaar oude culturele waarden die niets met de kern te maken hebben. En dus bijvoorbeeld vanuit het boeddhisme op een zo groot mogelijke scheiding der seksen aandringen, homo's discrimineren, alleen gearrangeerde huwelijken tolereren etc.
b) Deze mensen kunnen nog steeds gelijk hebben als ze jou confronteren met jouw niet naleven van pakweg de vijf Leefregels, al hebben ze vermoedelijk zelf ook geen recht om de eerste steen te werpen ;-) Maar de boeddhistische benadering is niet echt om een ander daarop aan te vallen nee, dat is niet handig omgaan met concepten zoals Metta. Het prediken van de daken aan de gewone man is dat sowieso al niet; je praat hierover met andere Sangha-leden die ook die Leefregels zeggen na te streven.

Citaat
Immers, in landen waar echte boeddhisten leefden werd die malligheid niet verkocht maar waren
de mensen puur en echt.

Onzin, zie boven. Het Aziatisch boeddhisme leidt in mijn ervaring beduidend meer aan degeneratie, tempels vol met bijgelovige bejaarden en afhaken van de jongere generatie, dan het Westers.

Citaat
Het boeddhisme in het westen neemt steeds meer de vormen van de Katholieke kerk aan
Veel regels, toneel en bombarie. Het enige wat ontbreekt is de mens die.... werkelijk is.

En zoals Boeddha ooit heeft gezegd:
Boeddha is waarheid, laat waarheid wonen in uw hart

'De mens die werkelijk is' kan op nogal wat manieren uitgelegd worden, zie boven voor wat je er ECHT mee kunt bereiken en dat eist achterlaten van opgeblazen ego en bij elkaar shoppen van wat dat ego helpt happy houden.
En het probleem heeft weinig te maken met boeddhisten, katholieken kunnen gefossiliseerd bezig zijn of juist wel gewoon met een Moeder Theresa-achtige energie iets van hun leven maken.

With folded palms,

<Ujukarin>
Al wat Is kan men alleen ervaren zonder sturing van het Ego. Al wat Is is onuitspreekbaar. Al wat Is is niet te delen. Al wat Is is onuitlegbaar. Al wat Is is U.

Het lijden bestaat, maar niemand ondergaat het.maar het leidt wel de weg
De daad is, maar een doener is er niet.
Nibbana bestaat, maar niet degene die het binnengaat.
Het pad is, maar geen reiziger begaat het.
—Visuddhamagga, XVI

Deze boodschap van Visuddhamagga vereist inzicht. Wordt de toeschouwer en niet de doener. Wordt als de waterdruppel (U) een met de oceaan (Het Al wat Is).
« Laatst bewerkt op: 31-01-2013 05:02 door Jimmy »