Auteur Topic: Theorie en praktijk in het boeddhisme  (gelezen 3089 keer)

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
Theorie en praktijk in het boeddhisme
« Gepost op: 06-03-2011 11:05 »
Tot mijn verbazing schreef ieman in deze thread http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,979.msg7524.html
Dat discussiƫren over karma ed in veel sanga's pas aan de orde komt als er al een basis is in meditatie en ritueel.

Dat verklaart waarom er bij het grote publiek zoveel onduidelijkheid is over dit onderwerp. Tenslotte als de boeddhisten het onderwerp voor het grote publiek laten liggen, zijn de enigen die het nog een beetje serieus uitleggen theosofen. Als je dan ook nog weet dat veel theosofische sprekers het onderwerp af doen als te ingewikkeld, blijft er voor het grote publiek weinig over behalve de wel heel oppervlakkige gelijkstelling van karma en lot. Waarbij die eerste hoogstens iets meer de smaak van eigen verantwoordelijkheid heeft.

Of erger nog: THE law of attraction: je krijgt wat je diep van binnen wenst, gerechtvaardigd, jawel, met een citaat van de Boeddha!

Citaat
We are what we think.
All that we are arises with our thoughts.
With our thoughts we make the world.

Opvallend ook dat meditatie zo'n centrale plek heeft, terwijl een eeuw geleden de meeste Aziatische monnikken NiET mediteerden.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
Re:Theorie en praktijk in het boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2011 17:58 »

Opvallend ook dat meditatie zo'n centrale plek heeft, terwijl een eeuw geleden de meeste Aziatische monniken Niet mediteerden.
[/quote]

Dat heb ik ook vernomen, mediteren lijkt boeddhistisch maar is eerder Westers boeddistisch.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.