Ik zie dat anders, alhoewel iedereen natuurlijk vrij is te geloven of aan te nemen wat hij of zij wil. The Secret “werkwijze” is voor zover ik het begrepen heb onder meer dat je via visualisatie probeert je in te leven dat je bijvoorbeeld iets reeds in je bezit hebt, terwijl dat feitelijk (nog) niet zo is. Door een levendige voorstelling te koesteren dat hetgeen je wenst te verkrijgen al in je bezit is, zou zogenaamd geen projectie van wensen meer steeds naar de toekomst verschuiven, zoals men gewoonlijk doet. De mens wenst bijvoorbeeld een auto of een huis en gaat normaliter naar de toekomst toe streven naar het bezit van die auto of dat huis, ooit. The Secret doet net alsof je dat wat gewenst wordt reeds is gebeurd of in je bezit is. Hoe houd je jezelf voor de gek... Er wordt ook geen enkel onderscheid gemaakt, zo heb ik de indruk. Maar zoals ik het bekijk, is het gewoon een ordinair trucje, het draagt geen enkele grond van waarheid in zich. Dat er overeenkomsten zouden bestaan met de wet van karma, ik vraag het me af.
Het lijkt alsof The Secret een soort troost is voor het steeds extremer wordende egocentrisme dat als een plaag over de wereld raast, omdat deze surrogaatstroming eigenlijk slechts draait om het verkrijgen van goederen of persoonlijk “geluk”. Het ziekelijke materialisme wordt er behoorlijk mee aangewakkerd in plaats van dat er inzicht wordt aangemoedigd in hoe het materialisme je in haar greep heeft via je verlangens. Negatief geëtiketteerde neigingen, zoals hebzucht en het verkrijgen van bezit staan centraal, terwijl de wereld feitelijk beter af zou zijn met een minder extreme bezitzucht. We exploiteren niet alleen onze medemens er mee, maar vreten ook langzaam maar zeker moeder aarde op.
Wat feitelijk nog veel erger is, is dat The Secret doodleuk predikt dat jij het allemaal aan jezelf te wijten hebt als je mislukt of dreigt te mislukken. Het ergste vind ik nog, dat je over het algemeen beschouwd wordt als iemand die niet genoeg wilskracht bezit als het je via de geadviseerde visualisatietechniek niet lukt om gezond te worden en/of te blijven. Wanneer ziekte je namelijk overvalt, ben jijzelf de schuldige, terwijl we ons beter kunnen afvragen of die hele kletspraat van The Secret niet gewoon nergens op gebaseerd is. Mensen krijgen een schuldgevoel aangepraat, iets wat enerzijds in mijn ogen je reinste boerenbedrog is, en anderzijds is niemand er uiteindelijk mee gebaat. Sterker nog: als iemand kanker heeft en gaat visualiseren dat de kanker weg zal moeten gaan terwijl hij of zij eigenlijk een arts zou moeten bezoeken… Vul zelf maar in wat het uiteindelijke gevolg kan zijn!
The Secret-beweging gaat zelfs zover, dat het negatieve wat je uiteindelijk overkomt aan de ene kant dus je eigen verantwoordelijkheid is, maar aan de andere kant moet je – wanneer het ongeluk je toch keihard treft – daar ook maar weer het positieve van inzien. En daarmee is het cirkeltje rond van het "verklaren". Want het positieve “gewenste” wordt omarmd als het je daadwerkelijk overkomt, en het negatieve dat je toch overkomt terwijl je dat niet wenst moet uiteindelijk dan maar geaccepteerd worden onder het mom dat het toch ook weer positief moet worden gelabeld. Met andere woorden: alles praten we binnen The Secret recht, want anders valt het kaartenhuis van deze vreemde filosofie in duigen. Het is een beetje god proberen spelen met je eigen persoonlijke leven, alleen is het mijns inziens in werkelijkheid gewoon jezelf een rad voor ogen draaien. Het neppe positivisme van The Secret probeert immers de negatieve kanten van het leven weg te poetsen, terwijl het leven eenmaal een bepaalde mate van lijden kent, verdriet en tegenslag. Het is ook bikkelhard en medogenloos, want je bent immers steeds zelf degene die verantwoordelijk wordt gesteld voor je eigen pech, ongeluk en ziekte. Hierbij wordt ontkend dat het leven niet altijd over rozen gaat en dat je soms dingen overkomen waarvoor je helemaal niet persoonlijk verantwoordelijk kan worden gesteld. Sorry, maar ik zie daarin geen enkele overeenkomst met de karmaleer, laat staan met het Boeddhisme en datgene wat Boeddha ons heeft geprobeerd te leren. Zelfinzicht, mededogen, de Vier Edele Waarheden, het lijden en de zorg voor de minder bedeelden ontbreken totaal in The Secret. Het is gewoon een soort instant-geluk-zoeken, het snelle en inzichtloze consumeren van een leer die bestaat uit niets anders dan dwarsgebakken lucht.