Auteur Topic: Karma, THE law of attraction en THE secret...  (gelezen 5345 keer)

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
Karma, THE law of attraction en THE secret...
« Gepost op: 06-03-2011 11:16 »
http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,982.0.html
Op bovenstaande topic heb ik de knuppel in het hoenderhok gegooid en beweerd dat boeddhisten zich meer bezig zouden moeten houden met wat er in naam van boeddha allemaal beweerd wordt.

In dit topic wil ik de daad bij het woord voegen en een van de hardnekkigste issues rond karma bespreken: 'The Law Of Attraction', ofwel 'The Secret'.

Die wet gaat er vanuit dat we alles wat we in ons leven tegen komen zelf scheppen. De oplossing? Vermijden wat je niet wilt. Uit een bejaardentehuis weg blijven bijvoorbeeld om te voorkomen dat je, letterlijk, grijze haren krijgt. Dat heb ik niet zo maar verzonnen, iemand ui het publiek bij een van mijn lezingen kwam er mee!

Waarom is dit relevant voor dit forum? Omdat de Boeddha geciteerd wordt om dit te ondersteunen...

Citaat
We are what we think.
All that we are arises with our thoughts.
With our thoughts we make the world.

Dat komt uit de dhammapada. Mijn uitdaging aan jullie: waar gaat dit mis?

Avalokiteshvara

• Gast
Re:Karma, THE law of attraction en THE secret...
« Reactie #1 Gepost op: 06-03-2011 13:15 »
Het gaat fout omdat dat hele gedoe omtrent The Secret-beweging en de praatjesmakers er om heen hun wetmatigheid in theorie voorstellen alsof het een universele wetmatigheid zou zijn waar eigenlijk niet aan te ontkomen is. Als het zo star wordt voorgesteld, zou het betekenen dat je je eigen lot zou creëren via je verlangens via aantrekking en afstoting. Het is zeer de vraag of dit klopt. De karmawet is geen gesloten systeem, je kunt er uitstappen door je conditioneringen te doorzien en een andere keuze te maken. Eigenlijk maak je niet eens een keuze, wanneer je je bewust wordt van een negatieve neiging, valt het gewoon van je af als het je maar genoeg laat lijden. Natuurlijk is het niet altijd zo dat uitsluitend bewustzijn voldoende is om iets schadelijks in jezelf te laten vallen. Soms is daar in de praktijk nog extra inspanning voor nodig om te bereiken wat je wilt bereiken. In zoverre klopt het wel dat als je je met hart en ziel inzet om iets bepaalds te bereiken, je een grote kans loopt dat je het ook daadwerkelijk zult bereiken. Maar het is slechts een mogelijkheid, geen absolute wet.

Verder is het de vraag of de mens wel kan overzien of dat wat hij verlangt nu wel zo zaligmakend is. Het is riskant om zaken in de toekomst te projecteren en vervolgens je weg ernaartoe uit te stippelen. Ik zeg niet dat je nooit ergens voor zou moeten gaan, maar een aantal mensen krijgen dan misschien wel wat ze verlangen, maar als ze het eenmaal bezitten is het de vraag of het gewilde uiteindelijk een zegen of een vloek is. Want ons verlangen is niet zuiver en volstrekt vol persoonlijke projectie. Als we iets verlangen en het willen bereiken, zullen onze acties in de wereld ook nog eens verregaande gevolgen hebben voor anderen. Wanneer je rijkdom wenst, ga je de vrek uithangen en er alles aan doen om meer rijkdom te verkrijgen. Je richt je hele ziel en zaligheid er op en gaat werken als een paard. Natuurlijk bereik je op den duur kapitaal en als je sluw bent en handel gaat drijven, zal je geldelijke vermogen nog sterker toenemen. Maar dat gaat allemaal ten koste van anderen, ook al noem je het zelf je “zuurverdiende centen”. Dit is maar een simpel voorbeeld, al je acties in de wereld hebben gevolgen. Dat is ook wat de wet van karma beweert.

The Secret is mijns inziens een simpel en zoals gezegd star denkbeeld van mensen die menen dat je alles kunt bereiken, als je dat maar wilt: van krantenjongen tot president (The American Dream). Dat is echter slechts voor de enkeling weggelegd, ook al  is het waar dat het-streven-er-naar succes kán opleveren. Maar je kunt de miljoenen anderen wel netjes buiten beschouwing laten die ook hebben geprobeerd president te worden, maar echter gefaald hebben. En dat is wat dat idee van The Secret doet. Het stelt het positivisme als zodanig centraal, maar is uiteindelijk een wassen neus. Natuurlijk is het ook zo, dat als je negatief bent ingesteld je ook negatieve zaken op je pad kunt krijgen. Maar niets is zeker, er bestaan slechts mogelijkheden. Dat is wat Boeddha ook stelde: je schept in je denken je eigen wereld, je richt jezelf er naar en daardoor schep je tevens bijna automatisch de mogelijkheid dat je in situaties terecht zal komen die analoog aan je denken verlopen. Maar hoe de situatie ook is, je zult er altijd in zien wat jij kan zien, tot hoever jouw inzicht gaat. Iedereen leeft wat dat betreft in zijn of haar eigen wereldje, met de eigen voorkeuren, smaken en verlangens. Wat de één interessant vindt, verwerpt de ander. Dat is de wet van aantrekking en afstoting, we worden deels door de ons omringende cultuur ook nog eens stevig geconditioneerd in wat we zouden moeten nastreven of verafschuwen. Wat is de uitweg? Niet The Secret als je het mij vraagt, want dat goedkope en starre idee klopt gewoon niet en er kan mijns inziens weinig uit voortkomen. Het is eerder een manier om de mensen opnieuw in slaap te laten vallen, in de illusie te laten of te brengen dat ze alles zullen kunnen bereiken wat ze maar willen. Natuurlijk… Keep on dreaming.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2011 13:54 »
Er gaat heel veel mis, vooral doordat woorden van Boeddha zelf verkeerd geïnterpreteerd worden. Goede interpretatie kan voor een deel uitgelegd worden door objectieve analyse, relatie met andere teksten etc. En voor een ander deel pas door ervaring, Ehipassiko, kom en zie; en die ervaring bereik je niet alleen door de adviezen van de Boeddha in gedachten/denken op te volgen (die dingen in je leven die je 'bewust' stuurt) maar ook door de onderbewuste handelingen en motivaties. Daar komt dan die meditatie en puja/rituelen om de hoek kijken. Dat boeddhisme in Azië zodanig gedegenereerd was dat weinig monniken nog mediteerden is geen enkele maatstaf, hun eigen vernieuwingsbewegingen hebben dat al deels rechtgezet en in het Westen is het nog veel belangrijker en dus meer zichtbaar.

De basis-uitleg van Karma heb je ook al voorbij zien vliegen hier in

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,959.0.html

• Knuppel in het hoenderhok en meer aktief uitleggen/beweringen korrigeren: ja en nee. Boeddhisme is niet geheel te doorgronden  op intellectueel niveau en dus is elke uiting en-plein-publiek, zeker op papier of Internet, per definitie onvolledig. Persoonlijke dialoog met een leraar/lama/sanghalid helpt al een stuk meer.
  • En die Dhammapada-tekst klopt ja. De koppeling met 'op mijn samsarisch niveau even zodanig m'n leven veranderen dat het ook fysieke gevolgen heeft en ik zelfs bijvoorbeeld grijze haren kan vermijden': totale nonsens. Ten eerste is er absoluut niets mis met grijze haren enzo, die hele adonistisch/hedonistische cultuur van niet oud willen worden en konstant sleutelen aan je lichaam is alleen maar niet met Dukkha kunnen omgaan en hechting. Ten tweede helpt leven volgens boeddhistische adviezen natuurlijk om je gedrag te veranderen en op termijn zelfs je gezondheid; je gaat je lichaam bijvoorbeeld minder ongezond behandelen of zelfs 'vergiftigen', simpelweg door meer bewustheid van de gevolgen.

Dus ja, dát is fors mis. Als ze nou maar naar de teksten van de Boeddha over de Niyamas zouden kijken dan zouden ze veel genuanceerder met die Dhammapada-tekst omgaan dan de zwartwit interpretatie die je nu geeft  :-\

With folded palms,

<Ujukarin>

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,982.0.html
Op bovenstaande topic heb ik de knuppel in het hoenderhok gegooid en beweerd dat boeddhisten zich meer bezig zouden moeten houden met wat er in naam van boeddha allemaal beweerd wordt.

In dit topic wil ik de daad bij het woord voegen en een van de hardnekkigste issues rond karma bespreken: 'The Law Of Attraction', ofwel 'The Secret'.

Die wet gaat er vanuit dat we alles wat we in ons leven tegen komen zelf scheppen. De oplossing? Vermijden wat je niet wilt. Uit een bejaardentehuis weg blijven bijvoorbeeld om te voorkomen dat je, letterlijk, grijze haren krijgt. Dat heb ik niet zo maar verzonnen, iemand ui het publiek bij een van mijn lezingen kwam er mee!

Waarom is dit relevant voor dit forum? Omdat de Boeddha geciteerd wordt om dit te ondersteunen...

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06-03-2011 14:28 »

Die wet gaat er vanuit dat we alles wat we in ons leven tegen komen zelf scheppen.

Dat komt uit de dhammapada. Mijn uitdaging aan jullie: waar gaat dit mis?

ik denk dat de boeddha het voor een groot deel met de secret gedachte eens zal zijn..
immers:het is de wet van karma..

In het boeddhisme is het zo dat niet alles door karma bepaald wordt..

evenzo kent de secret een concept als 'co-creatie',dat wil zeggen dat er meer factoren een rol spelen in hoe je leven er uitziet,dan alleen je eigen  handelen..oa ook het handelen van andere mensen.

Dat sommige mensen er een potje van maken en de secret als een wensvervullend juweel wensen te beschouwen..dat komt in de beste families voor...

er is er altijd maar eentje die de honderd duizend kan winnen....
« Laatst bewerkt op: 06-03-2011 16:48 door lord rainbow »

Avalokiteshvara

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 06-03-2011 17:55 »
Ik zie dat anders, alhoewel iedereen natuurlijk vrij is te geloven of aan te nemen wat hij of zij wil. The Secret “werkwijze” is voor zover ik het begrepen heb onder meer dat je via visualisatie probeert je in te leven dat je bijvoorbeeld iets reeds in je bezit hebt, terwijl dat feitelijk (nog) niet zo is. Door een levendige voorstelling te koesteren dat hetgeen je wenst te verkrijgen al in je bezit is, zou zogenaamd geen projectie van wensen meer steeds naar de toekomst verschuiven, zoals men gewoonlijk doet. De mens wenst bijvoorbeeld een auto of een huis en gaat normaliter naar de toekomst toe streven naar het bezit van die auto of dat huis, ooit. The Secret doet net alsof je dat wat gewenst wordt reeds is gebeurd of in je bezit is. Hoe houd je jezelf voor de gek... Er wordt ook geen enkel onderscheid gemaakt, zo heb ik de indruk. Maar zoals ik het bekijk, is het gewoon een ordinair trucje, het draagt geen enkele grond van waarheid in zich. Dat er overeenkomsten zouden bestaan met de wet van karma, ik vraag het me af.

Het lijkt alsof The Secret een soort troost is voor het steeds extremer wordende egocentrisme dat als een plaag over de wereld raast, omdat deze surrogaatstroming eigenlijk slechts draait om het verkrijgen van goederen of persoonlijk “geluk”. Het ziekelijke materialisme wordt er behoorlijk mee aangewakkerd in plaats van dat er inzicht wordt aangemoedigd in hoe het materialisme je in haar greep heeft via je verlangens. Negatief geëtiketteerde neigingen, zoals hebzucht en het verkrijgen van bezit staan centraal, terwijl de wereld feitelijk beter af zou zijn met een minder extreme bezitzucht. We exploiteren niet alleen onze medemens er mee, maar vreten ook langzaam maar zeker moeder aarde op.

Wat feitelijk nog veel erger is, is dat The Secret doodleuk predikt dat jij het allemaal aan jezelf te wijten hebt als je mislukt of dreigt te mislukken. Het ergste vind ik nog, dat je over het algemeen beschouwd wordt als iemand die niet genoeg wilskracht bezit als het je via de geadviseerde visualisatietechniek niet lukt om gezond te worden en/of te blijven. Wanneer ziekte je namelijk overvalt, ben jijzelf de schuldige, terwijl we ons beter kunnen afvragen of die hele kletspraat van The Secret niet gewoon nergens op gebaseerd is. Mensen krijgen een schuldgevoel aangepraat, iets wat enerzijds in mijn ogen je reinste boerenbedrog is, en anderzijds is niemand er uiteindelijk mee gebaat. Sterker nog: als iemand kanker heeft en gaat visualiseren dat de kanker weg zal moeten gaan terwijl hij of zij eigenlijk een arts zou moeten bezoeken… Vul zelf maar in wat het uiteindelijke gevolg kan zijn!

The Secret-beweging gaat zelfs zover, dat het negatieve wat je uiteindelijk overkomt aan de ene kant dus je eigen verantwoordelijkheid is, maar aan de andere kant moet je – wanneer het ongeluk je toch keihard treft – daar ook maar weer het positieve van inzien. En daarmee is het cirkeltje rond van het "verklaren". Want het positieve “gewenste” wordt omarmd als het je daadwerkelijk overkomt, en het negatieve dat je toch overkomt terwijl je dat niet wenst moet uiteindelijk dan maar geaccepteerd worden onder het mom dat het toch ook weer positief moet worden gelabeld. Met andere woorden: alles praten we binnen The Secret recht, want anders valt het kaartenhuis van deze vreemde filosofie in duigen. Het is een beetje god proberen spelen met je eigen persoonlijke leven, alleen is het mijns inziens in werkelijkheid gewoon jezelf een rad voor ogen draaien. Het neppe positivisme van The Secret probeert immers de negatieve kanten van het leven weg te poetsen, terwijl het leven eenmaal een bepaalde mate van lijden kent, verdriet en tegenslag. Het is ook bikkelhard en medogenloos, want je bent immers steeds zelf degene die verantwoordelijk wordt gesteld voor je eigen pech, ongeluk en ziekte. Hierbij wordt ontkend dat het leven niet altijd over rozen gaat en dat je soms dingen overkomen waarvoor je helemaal niet persoonlijk verantwoordelijk kan worden gesteld. Sorry, maar ik zie daarin geen enkele overeenkomst met de karmaleer, laat staan met het Boeddhisme en datgene wat Boeddha ons heeft geprobeerd te leren. Zelfinzicht, mededogen, de Vier Edele Waarheden, het lijden en de zorg voor de minder bedeelden ontbreken totaal in The Secret. Het is gewoon een soort instant-geluk-zoeken, het snelle en inzichtloze consumeren van een leer die bestaat uit niets anders dan dwarsgebakken lucht.
« Laatst bewerkt op: 06-03-2011 18:43 door Avalokiteshvara »

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2011 08:50 »
Een van de verschillen in benadering tussen de Boeddha en 'The Secret' is dat de Boeddha zich richt op het oplossen van lijden, en er om die reden eens goed voor gaat zitten om het te doorgronden.

Bij 'The Secret' is het lijden echter iets wat vermeden moet worden, want stel je voor dat je zelf ziek wordt... Weliswaar een extreme interpretatie, maar wel een die ik in mijn publiek een keer ben tegen gekomen.

Ik had het over mijn eerste grijze haren (letterlijk) en iemand in het publiek vond dat het mijn eigen schuld was: had ik maar niet zoveel tijd in het bejaardentehuis bij mijn grootmoeder moeten doorbrengen!

Waar gaat het mis? De hele context verdwijnt. Karma is meer dan alleen het hebben van de juiste gedachten. Het gaat om juiste handeling (en dan is naar dat bejaardentehuis gaan juist weer een goed ding). En in het Boeddhisme is een centrale methode het onder ogen zien van wat is, niet het vermijden ervan. Er wordt zelfs op skeletten gemediteerd tenslotte.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Karma, THE law of attraction en THE secret...
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2016 13:17 »
..."als men geslagen wordt door iemand anders, is de pijn die men voelt niet de vipaka (gevolg) van de daad verricht door de andere persoon. De persoon die geslagen wordt, ontvangt het gevolg van een slechte daad die hij zelf verricht heeft; voor hem is er akusala vipaka door het lichaamszintuig. De daad van de andere persoon is de 'proximate cause' van zijn pijn. Wat de andere persoon betreft die de slechte daad verricht, het is zijn akusala citta die die daad motiveerde. Vroeger of later zal hij het gevolg van zijn eigen daad ontvangen".
[Nina van Gorkom, Abhidhamma in Daily Life, H.3, p. 21]

hartelijke groet,
Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2018 13:09 »
The secret zegt ook dat alles wat je denkt dingen worden. Bij mij heeft het de stuipen op het lijf gejaagd.

Vrijwel alles wat je leest over de wet van aantrekking is onzeker. aan de ene kant zegt het; pas op wat je denkt en aan de andere kant is het geen magisch denken.

je kan zeker alles wensen wat je wilt, maar dan moet je ( denk ik) de juiste resonatie ermee vinden. Het gevoel niet benoemen, omdat een gevoel niet te benoemen is eigenlijk. als wij gevoelens benamingen blijven geven is het nog steeds een oordeel. Ik denk dat je letterlijk kan voelen of je goed zit.

Bij mij is de wet van aantrekking een groot spanningsveld geworden.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2018 17:58 »

Bij mij is de wet van aantrekking een groot spanningsveld geworden.

Wat bedoel je hier mee?

groet,
Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2018 16:43 »
@Sybe

Doordat ik bang ben geworden van al mijn negatieve gedachten.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2018 20:35 »
Oke, ik hoop dat het te hanteren is voor je!

Ik vind het zelf niet meer zo gek om alert te zijn bij bepaalde emoties of wilsactiviteit. Vooral niet als je merkt dat die je telkens maar weer in de problemen brengen. Ik heb veel te veel verhitte discussies gevoerd en dit heeft me veel ellende bezorgd. Ik merk ook dat er bij me veel boosheid is en vijandigheid en zorgelijkheid. Genoeg bezoedelingen.

Het is toch wel waar wat boeddhisten zeggen. Het zijn toch de bezoedelingen, de kilesa's, zoals haat, hebzucht, trots, die vooral regeren. Die zijn gewoon de baas in de wereld, en toch zeker ook vaak in onze eigen geest.

De eigen onmacht hiertegenover is denk ik helemaal niet zo slecht te erkennen. Dan zoek je tenminste hulp of een soort bescherming. Dat is ook het hele idee achter toevlucht nemen tot de Boeddha, Dhamma en Sangha, dat je je beschermt. Het kan natuurlijk ook anders. Ik weet toevallig dat bij de Anonieme Alcoholisten het ook een belangrijkste stap is in hun programma om de onmacht tegenover hun eigen verslavingsneigingen te erkennen. Een lastige stap. Maar onmacht erkent tenminste de waarheid dat bezoedelingen ons vaak eerder beheersen dan wij hen.

Het helpt mij ook wel om te bedenken dat ten diepste al die bezoedelingen ook alleen maar bestaan dankzij ons gebrek aan kennis van wie/wat we in essentie zijn, onze ware natuur. Die onwetendheid hebben de bezoedelingen ook nodig om te bestaan. De leer geeft aan dat het mogelijk is die onwetendheid te beeindigen en daarmee ook deze bezoedelingen.

Het perspectief is dus niet echt eentje van goed versus slecht, zondig tegenover deugdzaam, gehoorzaam tegenover ongehoorzaam, maar eigenlijk gaat het over onwetend tegenover ware kennis.

groet,
Siebe

« Laatst bewerkt op: 24-03-2018 20:38 door Sybe »

moesa

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2018 15:59 »
Beste Siebe,

Dat vraag ik mij altijd af: wat betekent de essentie van wie we werkelijk zijn? Is dat met je schaduwkanten en kwaliteiten of is de essentie: zonder oordeel?

Gr, moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2018 20:49 »
Hoi moesa,

Ik kan daar niet uit ervaring, dus vanuit ware kennis, over spreken, maar ik word hierin bijvoorbeeld geïnspireerd door een leraar als Maha Boowa. Hij is inmiddels heen gegaan. Hij werd/wordt beschouwd als iemand die arahantschap had bereikt in diens leven. Dat is de hoogste realisatie in boeddhisme. Voor hem, als arahant, was de diepste en meest krachtige bezoedeling, onwetendheid, beëindigd.

In een boek wat ik nu lees, beschrijft hij diens Pad naar deze volledige verlichting. Hij zegt daar ook dingen over de ware natuur die hij verwezenlijkt heeft.

Zoals ik het begrijp maakt de eerwaarde Maha Boowa een onderscheid tussen conventionele realiteit en de ware natuur. Conventionele realiteit gaat vooral over dualismen/conditioneringen die we bij onszelf en anderen kunnen zien verschijnen, zoals lafheid of moed, vriendelijkheid of onvriendelijkheid, moraliteit of immoraliteit, vertrouwen/wantrouwen. Het kan allemaal in ons opkomen. Het is het domein van conditioneringen, conventionele realiteit. Wat ik begrepen heb van hem is de ware natuur hieraan voorbij.

Eerwaarde Maha Boowa zegt dat de zuivere natuur, de ware natuur, volledig vrij is van alle sporen van conventionele realiteit, 100% zegt hij zelf. De twee, bijvoorbeeld de conventionele realiteit van moraliteit en immoraliteit in onze geest,  én de ware natuur vermengen zich niet en kunnen dat ook niet. Ze zijn volgens hem "mutually exclusive". They merely acknowledge each other, according to their respective status".
Maar let wel, dit is waarheid voor iemand die de ware natuur heeft verwezenlijkt.

Ik heb het bij andere leraren ook zo uitgedrukt zien worden; de ware natuur verbetert niet door deugdzaamheid en verslechtert niet door immoraliteit.

groet,
Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02-06-2018 21:41 »
Hallo allen,

Is al weer wat langer geleden dat erop gereageerd is. Ik kom er steeds meer achter dat boeddhisme best past in LOA. Als je kijkt naar weerspiegeling en je leven hoe er die op dit moment uitziet. Dat wil niet zeggen dat je alles wat je denkt moet geloven, maar een aantal dingen neem ik best serieus onder de loep.

Zijn er forumleden die er ook ervaringen mee hebben?

Groet Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03-06-2018 20:19 »
Hoi Moesa,

Hoe leeft dit voor je? Wat zie je precies?

siebe

moesa

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 04-06-2018 20:10 »
Hoi Siebe,

dat alles een weerspiegeling is van je innerlijk. het zegt iets over jou. Als ik een irritatie heb, dan zegt dat iets over mijn irritatie en niets over die ander. Die ander komt misschien wel om dat facet wat ik zelf niet wil zien, te herkennen, zoiets ongeveer.

Ook als je merkt dat gedachten krachten zijn, dan wil je maar al te graag anders leren denken. Het is een oefening en training voor mij.

Als ik zo eens terugkijk op mijn leven of nu denk, dan zitten er nog best dingen die ik wil veranderen innerlijk. of tenminste anders denken en doen.

Ik geloof ook; hoe positiever en vrolijker je bent, hoe vrolijker je buitenwereld.

Dat is het zo'n beetje.

Wel kreeg ik vandaag van de psycholoog te horen dat ik een te groot verbeterproject ben gestart. Alles willen verklaren, mijzelf verbeteren, heel krampachtig, maar ondertussen maak ik toch kleine stapje voor uit ermee

Groet Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 04-06-2018 20:34 »
Bedankt, duidelijker zo.

ach ja, de ene ziet Trump en krijgt meteen afkeer, en een ander ziet Trump en krijgt meteen gevoelens van sympathie. Het zegt alles over onszelf, hoe onze neigingen zijn. Trump is niet de oorzaak van die afkeer of sympathie.

En ook al zijn onze reacties wel overeenkomend, algemeen menselijk zeg maar, zoals dat we bijna allemaal instinctief een walging voelen opkomen bij het zien en ruiken van een lijk, dan nog zegt dat iets over ons.
Een made vindt een lijk wel een fijne plek om te zijn:-) Een gier of jakhals vindt een lijk heerlijk. Zou die instinctieve walging van ons dan wel van het lijk komen? Het zit allemaal in de geest.

We kunnen natuurlijk wel verklaren waarom die neigingen bij ons zitten. Evolutionair zal het vast een voordeel zijn geweest dat we een instinctieve afkeer hebben van lijken die ons kunnen ziek maken. Het zal ook best nuttig zijn om vijandig te worden, agressief, meedogenloos. Het is helemaal nuttig om hoteldebotel verliefd te worden:-) Nog nuttiger is het om lustig te worden en te willen paren.

Kennelijk keek de Boeddha niet op die manier naar emoties en neigingen.

Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 04-06-2018 21:22 »
Hoi Siebe,

ja inderdaad, ik zie trump niet in een afkeer bijvoorbeeld. Zo kijk ik ook geen nieuws, alleen maar om een keer om te kijken wat ik erbij ervaar. Nu ik dat opschrijf denk ik: waarom doe ik dat eigenlijk? Zo kijk ik ook bijna tot geen tv. Sherlock en andere detectives moeten het toch echt zonder mij gaan onderzoeken. Ik ben ermee gestopt, omdat ik mij ermee kan identificeren. Ik kan ook niet meer naar entertainment programma's kijken, omdat het niet mijn entertainment is. ik vind namelijk mensen beoordelen geen entertainment. Wel heb ik positieve ervaringen met die tv stop. Ik zie mezelf veel meer, mijn neigingen, mijn denkpatronen.

Zo kijk ik wel artikelen over voeding die weerzin bij mij opwekken om bijvoorbeeld zin in onnodig voedsel te eten. Dat heb ik dan nodig om het niet meer te eten. Zo wil ik filmpjes gaan kijken van een slachthuis. Ik denk dat ik na 30 seconden geen dier meer eet. Ik vind ook dat ik minder dier eet in plaats van vlees, want dat eet je dus eigenlijk, dier.Ik wordt  helemaal "week" van de gedachten. Het is voortaan zo erg, dat ik er wakker van kan liggen bijvoorbeeld. Wel merk ik dat minder of geen vlees eten je meer naar compassie brengt. Het lijkt er wel op dat dit bedoeling ervan is, of is dat begoocheling?

Vooral als je jezelf tegenkomt. Dat is een lijden geweest en nog. Als ik dat terugkijk, wordt ik ook onpasselijk van mijzelf. Wat een bla die bla. Een hele crisis doorleef ik.

Humor is eigenlijk ook een soort van vermaak. Als je humor zonder humor bekijkt en met inzichten is de humor weg. Zo kan ik zonder een glimlach naar een comediant kijken. Dan voel ik niks, geen emotie niks. Dan denk ik: is dat humor? Zo stel ik heel de dag vragen.

Klopt het dan ook wel dat ik mij dit afvraag? Hoe werkt de wet van aantrekkingen op dingen die je laat, maar eigenlijk goed voor je zijn?

Groet Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 05-06-2018 08:11 »
citaat van Sybe:
Citaat
Zou die instinctieve walging van ons dan wel van het lijk komen? Het zit allemaal in de geest.
Dat doet me denken aan een grapje. Streng kijkende dokter: "Die hoofdpijn van u, meneer.. die zit geheel tussen uw oren!"

Zo, de humor ook weer gehad.  :) moesa, blijf inderdaad maar met humor naar de dingen kijken.

Ik wil graag waarschuwen voor opgaan in verhalen als de Law of Attraction of The Secret. Mijns inziens is er op z'n best niet zoveel bijzonders aan en op z'n slechtst kom je spiritueel bedrogen uit. Ik moet kort door de bocht omdat het anders een lang artikel wordt. Kamma is enerzijds raadselachtig, anderszijds omschreven als niet meer dan de wet van oorzaak en gevolg.

Als we oorzaak en gevolg bezien dan is het simpel te begrijpen dat wat je wenst visualiseren heel goed kan helpen. Zoals de Bijbel zegt: daar waar uw schat is zal ook uw hart zijn. Je wilt iets graag, je bent er mee bezig, denkt er over, wenst vurig dat het zal gaan gebeuren. Andere zaken worden minder belangrijk voor je.. De kans is aardig dat er ook iets gebeurt in die richting. Dat is niet raadselachtig of het universum zelf dat je iets 'geeft'. Je hebt het gewoon zelf gedaan. Dat is wat mij betreft het grote geheim. Ga vooral visualiseren maar ga daarna aan het werk. Je krijgt dan echter geen garantie dat het lukt. Tot zover is dit allemaal zo normaal dat er echt geen Wet nodig is.

De LOA lijkt, in een flink aantal weergaves die ik heb gelezen, een reactie van het universum zelf te zijn dat reageert op jouw wensen of visualisaties. Dat, simpelweg, is tovenarij, namelijk wensvervulling door de wens zelf eventueel gecombineerd met arbitraire rituelen. Dat de geest invloed heeft op het lichaam is een feit. Mannen die dat niet geloven hebben waarschijnlijk nog nooit een erectie gehad.  ;D Dat de geest invloed heeft op wat er zoal gebeurt is ook een feit.. maar die invloed is niet direct, dat is gewoon oorzaak en gevolg.

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat ik die Attraction niet begrepen heb of als een stroman behandel. Het zij zo. Mijn onderliggende punt is deze: als er wat bereikt moet worden dan moeten we doen wat nodig is. De rode Lamborghini die je zo graag wilde hebben, krijg je niet door elke dag voor de spiegel te staan en jezelf voor te stellen in zo'n ding. Die komt als je alles opzij zet en keihard werkt in het soort baan dat genoeg oplevert om.. en zo voort. Als we willen ontsnappen aan deze Saṃsāra zonder naspeurbaar begin dan helpt wensen vast wel om ons wat inspiratie te geven maar we zullen zelf het Nobele Achtvoudige Pad op moeten.

Terzijde zou ik nog willen opmerken dat vurig iets wensen maar al te snel nijgt naar gehechtheid aan de uitkomst en dat is taṇhā of begeerte, de wortel van lijden en geboorte.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 05-06-2018 12:18 »
Hoe werkt de wet van aantrekkingen op dingen die je laat, maar eigenlijk goed voor je zijn?

Ik bedoel dit niet persoonlijk maar in algemene zin.

Dat alles wat je overkomt een teken is. . Ik heb zoiets zelf beleefd maar toen was ik in de war, meer dan nu zeg maar. Je kunt, als je hierin doorslaat, zoals ik toen, zelfs een verkeerslicht dat op groen gaat terwijl je net komt aanfietsen zien als een teken dat de werkelijkheid je goed gezind is. En als het stoplicht op rood gaat, kun je daar ook een teken of boodschap aan jezelf in zien. Extreem voorbeeld misschien maar wel iets wat ik heb meegemaakt.

Dat idee dat de werkelijkheid als het ware voortdurend je wil belonen of bestraffen, of constant met jou bezig is, dat is doorgeslagen eenzaamheid denk ik, isolement, verwardheid. Op dat moment zag ik het niet, maar eigenlijk denk je op dat moment dat alles om jou draait.

De geest kan rare loopjes nemen.

Siebe

« Laatst bewerkt op: 05-06-2018 12:21 door Sybe »

moesa

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 05-06-2018 15:41 »
Hoi Siebe,

ja, dat klopt ja en de wereld draait niet om mij, dat vind mijn mij wel oftewel mijn ik. Mijn ik is ook in de war, want die wil niet goed luisteren.

Misschien zie ik het ook wel als een bewustwording. Bijvoorbeeld wat zou een eventueel gevolg zijn van dit of dat. Dat je wat meer bewuster in het leven gaat staan. Vragen waarom iets gebeurd is denk ik heilzamer als boos worden op iemand of je boosheid rechtvaardigen. Innerlijk vragen waarom iets mogelijk gebeurd maakt mij ook bewuster en milder naar het leven

Groet Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 05-06-2018 19:59 »
Hoi Moesa,

grappig hoe je dat zegt; "Mijn ik is ook in de war, want die wil niet goed luisteren".

Ontlokt een glimlach.

alle goeds,
Siebe