Hallo,
Voorwaardelijk ontstaan is misschien wel de meest belangrijkste leer van
de Boeddha. Voorwaardelijk (of afhankelijk) ontstaan zijn 12 schakels
die tezamen een cirkel vormen.
Voorwaardelijk ontstaan is het proces dat zich continue voltrekt en waar
wij als mens veelal onwetend van zijn. Ons lijden ontstaat door het
negeren van dit proces.
Volgens voorwaardelijk ontstaan onstaat iedere schakel afhankelijk van
de schakel daarvoor.
Een deel van deze cirkel ziet er als volgt uit:
* 6 -- 7 Afhankelijk van contact, ontstaat gevoel. Doordat je
zintuigen iets waarnemen ontstaat een gevoel. Dit gevoel is
plezant, onplezant of neutraal. Bijvoorbeeld het zien van een
mooie bloem brengt een plezant gevoel teweeg. Als je een drilboor
hoort ontstaat er een onplezant gevoel als je oren in contact
komen met het geluid.
* 7 -- 8 Afhankelijk van gevoel, ontstaat begeerte. Begeerte is het
proberen controleren van een gevoel. Als een gevoel onplezant is
willen we graag dat het er niet is. Als het plezant is willen we
het weer juist wel. Begeerte uit zich altijd als spanning in het
lichaam en hoofd. We proberen het gevoel te controleren en ons
lichaam verkrampt. Dit is ook de plaats waar ego identificatie
optreed. Ik vind het gevoel prettig, of onprettig. Door begeerte
raken we verwijdert van het huidige moment. Het huidige moment is
immers of ongewenst (onplezant gevoel), of mag niet veranderen
(plezant gevoel).
* 8 -- 9 Afhankelijk van begeerte, ontstaat toe-eigenen. Direct na
deze spanning ontstaan gedachten. In eerste instantie gaan deze
gedachten over de gevoelens. Ai, wat een vervelend geluid of wauw
wat een mooie bloem. Op dit moment raken we verder weg van de
realiteit.
* 9 -- 10 Afhankelijk van toe-eigenen, ontstaat het proces van
worden. Dit zijn onze vaste patronen, dit is hoe we altijd
reageren als we dit soort gevoelens en gedachten opkomen. Als ik
een drilboor hoor bij de buren raak ik erg geirriteerd en mijn
patroon is dat ik dan maar eens flink ga lopen schreeuwen. Ik ben
nu helemaal uit het huidige moment.
* 10 -- 11 Afhankelijk van het proces van worden, ontstaat geboorte.
Doordat we onze patronen weer uitleven worden deze patronen weer
wat sterker zodat ze vaker in de toekomst kunnen opkomen.
* 11 -- 12 Afhankelijk van geboorte ontstaan ouderdom en dood ,
verdriet, weeklagen, pijn, smart en wanhoop. Aldus ontstaat deze
hele massa van lijden.
Als er dus begeerte is, komen snel de gedachten, de patronen en de rest
weer tevoorschijn.
We kunnen begeerte loslaten door het te herkennen. Als we merken dat we
vast zitten in onze oude patronen, of we merken dat we gedachten hebben
kun je het volgende doen:
1. Merk dat je geest niet op een object der meditatie is. Merk dat je
allerlei gedachten hebt. (Je ziet nu de ketens toe-eigenen en worden).
2. Laat de gedachten gaan. Besteed er eenvoudigweg geen aandacht meer
aan. Zelfs als je in het midden van een gedachte bent. Laat de
gedachte maar op zichzelf daar zijn.
3. Merk de spanning in je lichaam en geest/hoofd op. (Je ziet nu de
begeerte, die zich uit als spanning)
4. Laat de spanning los. Dit doe je door je spieren to ontspannen.
(Je laat nu de begeerte los)
5. Breng in glimlach op je gezicht, zo'n glimlach als de boeddha
heeft. (Dit houdt de geest iets alerter)
6. Breng je aandacht rustig terug naar het object der meditatie.
Afleidingen zijn meestal vrij sterk en verdwijnen niet direct. Je zult
merken dat de geest weldra weer van het object der meditatie wegspringt.
Telkens als je de bovenbeschreven stappen zult uitvoeren wordt de
afleiding (en de aanhechting hieraan) zwakker. Totdat deze geheel verdwijnt.
Op dat moment zul je een zucht van verlicthing ervaren. Je zult vreugde
ervaren en je geest blijft kalm en rustig op het object der meditatie.
Mochten er afleidende gedachten zijn, zul je deze bijzonder snel
opmerken en kunnen loslaten. Je zult je kalm en op je gemak voelen in je
lichaam.
Groeten,
Erwin.