Auteur Topic: De wet van kamma  (gelezen 2706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 3130
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
De wet van kamma
« Gepost op: 12-11-2014 18:57 »

De wet van kamma houdt volgens de theravada-traditie in: dat onheilzame intenties leiden tot onaangename ervaringen en dat heilzame intenties leiden tot aangename ervaringen. Er bestaat dus een verband tussen enerzijds de motiveringen en wilsuitingen van mensen, en anderzijds gevoelens van prettig en onprettig, die later ervaren zullen worden. Deze gevoelswaarden (vedana) spelen een belangrijke rol in de theravada. Als een zintuiglijk object een sterke gevoelswaarde heeft, bestaat er grote kans dat de mens opnieuw in emoties verstrikt raakt, opnieuw onheilzame intenties en wilsuitingen vormt, en zo nog dieper in samsara weg zakt.

Dit is wat we overal om ons heen zien gebeuren. Volgens de theravada is dat het lot van de gewone mens, de wereldse mens, deputhujjana. Er is iets bijzonders nodig om niet in die valkuil te trappen, en dat is een besef van de wet van kamma (of meer in het algemeen de leer van de Boeddha) in combinatie met de beoefening van meditatie. De meditatie leert om de gevolgen van onheilzame intenties in het verleden geduldig te dragen en om nieuwe onheilzame intenties te vermijden. Van de gemiddelde mens kan men zeggen: hij wordt zonder het te weten getrokken door zijn gretigheid en geduwd door zijn afkeer. Hij beseft niet dat hij in een benarde situatie zit, en dat hij zelf  over de middelen beschikt om deze situatie te beëindigen.


Heilzaam en onheilzaam

In het artikel van André Baets werden reeds de drie onheilzame wortels genoemd: begeerte, haat en verblinding (lobha, dosa, moha).De drie woorden duiden hier niet drie verschijnselen aan, maar drie categorieën van verschijnselen. Lobha omvat onder andere hebzucht, eerzucht, drankzucht. Dosa omvat niet alleen haat, maar ook tegenzin, verveling, verdriet enz. Moha is verblinding, illusie, onbewustheid enz. Het is niet zo belangrijk hoe ze betiteld worden; ze worden in het Pali ook wel anders genoemd. In het Nederlands is de trits begeerte, afkeer en onwetendheid zeer geschikt, omdat deze het veelomvattende karakter der categorieën laat doorschemeren.
De Pali-geschriften stellen hier tegenover de drie heilzame wortels, die betiteld worden als alobha, adosa en amoha. Deze woorden worden meestal vertaald als niet-begeerte, niet-haat en niet-verblinding. Inderdaad betekent het voorvoegsel a- een ontkenning. Maar eigenlijk worden bedoeld de tegengestelden van de onheilzame wortels, die deze wortels kunnen neutraliseren. Voorbeelden vanalobha zijn vrijgevigheid en zelfontzegging. Voorbeelden van adosazijn metta (onvoorwaardelijke liefde i.t.t. boosheid) en mudita(medevreugde i.t.t. afgunst). De tegenhanger van moha is wijsheid. Ter aanvulling op het artikel van Baets zij hier vermeld dat ook deze heilzame wortels voor kamma zorgen, niet alleen de onheilzame wortels.


Gevolgen

Heilzame intenties leiden tot heilzame gevolgen, onheilzame intenties tot onheilzame gevolgen. De heilzame gevolgen gelden zowel de daders als de wezens die de daad ondergaan: deze wezens worden gerespecteerd en lijden niet onnodig; de dader schrijdt voort op het pad van zelfbevrijding dat hem dichter bij nibbana en dichter bij het geluk brengt. In het geval van onheilzame handelingen worden de genoemde wezens niet gerespecteerd en ondergaan zij lijden; de dader raakt steeds verder verstrikt in zijn conditioneringen, verder verwijderd van nibbana en verder van het waarachtige geluk.
Hieruit blijkt (en dat is belangrijk om te zien) dat de genoegens en ongenoegens die het resultaat van een daad zijn, niet alleen de bekende wereldse zijn (verbonden met plezier van de vijf zintuigen en van het denken), maar ook de minder bekende ‘onwereldse’. In de Pali-canon is dit het belangrijke, maar onderschatte verschil tussensamisa, vedana en siramisa vedana. In het eerste geval gaat het om het plezier van het vastgrijpen, in het tweede geval om het plezier van het loslaten.

Bron
niks is wat het lijkt

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: De wet van kamma
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2015 23:24 »
Heilzame intenties leiden tot heilzame gevolgen, onheilzame intenties tot onheilzame gevolgen.

Weer even het gladde ijs van karma.

Intenties houden me wel bezig, vooral omdat je denk ik wel kunt zeggen dat mensen meestal best goede bedoelingen hebben. Ja, dat geldt zelfs voor dictators, jihadisten, geloofsfanatici, uiteenlopende politici, etc.
Mensen doen en leven denk ik toch meestal vanuit het geloof dat ze ergens goed aan doen. Bush had vermoed ik toch wel heilzame intenties met Guantanamo Bay, althans voor zijn landgenoten. Obama ook met diens oorlogen en ingrepen, bijvoorbeeld de moord op Osama Bin Laden. Ook al begaan mensen dus moorden etc. toch zie je vaak dat er in de geest een overtuiging is van het goede van de zaak.

Ik vond deze teksten die toch ook, vind ik, heilzame en niet heilzame intenties relativeren en misschien wel beter aansluiten op de praktijk dat intentie ook niet alles zegt over de kwaliteit/kleur/aard van een daad en het gevolg.

Anguttara Nikaya 1.314.(9)
"Bhikkhu's, voor een persoon van verkeerde visie, welk lichamelijk kamma, verbaal kamma en mentaal kamma hij ook opwekt/aanwakkert en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn intentie, belustheid, neiging en intentionele activiteit dan ook is, allen leiden tot wat onwenselijk is, niet verlangd en onaangenaam, tot leed en lijden. Om welke reden? Omdat de visie slecht is (...)"

Anguttara Nikaya 1.315 (10)
"Bhikkhu's, voor een persoon van juiste visie, welk lichamelijk kamma, verbaal kamma en mentaal kamma hij dan ook opwekt/aanwakkert en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn intentie, belustheid, neiging en intentionele activiteit dan ook is, allen leiden tot wat wenselijk is, verlangd en aangenaam, tot welzijn en geluk. Om welke reden? Omdat de visie goed is (...)"


Siebe





 


Laatste berichten

[Verlichting] verlichting Mahā Saccaka Sutta (MN 36) by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 21:15
[Theravada Boeddhisme] Re: Inzicht meditatie en de vier elementen by Bodhiboom Gisteren om 12:55
[Theravada Boeddhisme] Inzicht meditatie en de vier elementen by marcel Gisteren om 11:10
[Verlichting] bevrijdende levensinzichten by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 06:43
[Dharma] Re: Niet-zelf in het uitdoven van verlangen by bolletje 09-07-2020 20:38
Powered by EzPortal