Auteur Topic: Als de grote Tao vergeten wordt, verschijnen goedheid en vroomheid.  (gelezen 54 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Citaat

Als de grote Tao vergeten wordt, verschijnen goedheid en vroomheid.

De reden dat ik van regels, plannen en religies houd, is dat mensen zich er een tijdje veilig bij voelen. En persoonlijk heb ik geen regels. Ik heb ze niet nodig. Er is een gevoel van orde dat de hele tijd doorgaat terwijl dingen bewegen en veranderen, en ik ben die harmonie, en jij ook. Niet weten is de enige manier om te begrijpen. Zo ontdek ik waar ik vervolgens heen moet, mijn richting, terwijl het leven geleefd wordt. Waarom zou ik het spontaan mooie weerstaan ​​door te proberen er een kunstmatige orde aan op te leggen?

Betekenissen, regels, de hele wereld van goed en fout, zijn op zijn best secundair. Ik begrijp hoe sommige mensen denken dat ze volgens regels moeten leven. Zonder regels, denken ze, is er geen controle; als er geen regels waren, denken ze, zou iedereen een moordenaar kunnen blijken te zijn. En in mijn ogen doen strikt vrome mensen hun best. Het is heel beangstigend voor hen om de wereld in schijnbare chaos te zien ontvouwen en niet te beseffen dat de chaos zelf God is in zijn oneindige intelligentie. Ze denken dat de wereld, de geest, in een structuur moet worden ingesloten. En ik vind het geweldig dat de structuur voor hen werkt (als dat zo is).

Uittreksel van: A Thousand Names for Joy / Auteurs: Byron Katie met Stephen Mitchell - (uitgegeven in 2008)

Wat herken ik mij hierin.  :-*