Auteur Topic: bewustzijn heeft besloten boeddhist te spelen  (gelezen 82 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ervaringsgetuige

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 2804
bewustzijn heeft besloten boeddhist te spelen
« Gepost op: 22-04-2025 22:01 »

Hier komt een dialoog, geheel in de geest van Karl Renz — droog, meedogenloos, ontwapenend — met als tegenspeler een oprechte, wat gespannen boeddhist die zijn sutta’s serieus neemt.


Titel: “Ik, mijn en de illusie van goed spreken”

Boeddhist:
Karl, in de Pali-sutta’s staat dat spreken in termen van ‘ik’ en ‘mijn’ niet noodzakelijk gehechtheid betekent. Maar ik probeer zoveel mogelijk in non-identificatie te blijven. Het voelt zuiverder.

Karl:
Aha. Je hebt dus een ‘ik’ die probeert geen ‘ik’ te zijn?
Dat is een hele subtiele gehechtheid, hoor.


Boeddhist:
Nee, ik bedoel… het is meer een oefening in juist spreken. Om niet meer te denken dat ik werkelijk iets bezit. Geen illusie van zelf, geen fixatie.


Karl (grijnzend):
Maar wie is het die die oefening doet?
Wie beoefent de niet-beoefening?


Boeddhist (licht zenuwachtig glimlachend):
Nou ja, het bewustzijn... of zoiets.


Karl:
Aha. Dus bewustzijn heeft besloten boeddhist te spelen?
Best een grappige rol. Maar het script is al geschreven, hoor. Je bent nog steeds gewoon een pop in de poppenkast.


Boeddhist:
Maar er is toch verschil tussen spreken vanuit identificatie en vanuit helderheid?


Karl:
Niet voor wie weet dat alles praat.
Of je nou zegt ‘mijn theekop’ of ‘deze verzameling voorwaardelijke verschijnselen waarin thee zich bevindt’ — beide zijn komedie.
Zolang je denkt dat jij het verschil maakt, zit je in de zaal te klappen voor je eigen pop.


Boeddhist:
Dus... het maakt niet uit wat ik zeg?


Karl:
Voor wie?
Voor de ander? Die bestaat ook alleen in jouw script.
Voor jezelf? Jij komt niet eens op het toneel.


Boeddhist (pauzeert):
Maar… als niemand spreekt, wie zegt dit dan?


Karl (leunt achterover):
Precies.
En toch gebeurt het.



Slotopmerking van Karl (terwijl hij de denkbeeldige gordijnen sluit):

>“Spreek gerust in termen van 'ik'. Spreek als God, als Boeddha, als het Absolute... zolang je maar weet dat niemand luistert.”


https://chatgpt.com/share/6807e439-42a0-8005-ae09-cf9780bdbf01


Offline lang kwaat

  • zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1539
de boeddhist die leert dat er vader en moeder is
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2025 11:39 »
Krishnamurti schreef zijn eigen belevingen al wandelend in de natuur in de Je-vorm. Dat vind ik echt een gekke keuze.

"Je ziet een mooie bloem en je voelt je blij en verrukt over diens schoonheid" (gewoon zelf verzonnen voorbeeld)
Dat is dan hoe hij zijn eigen belevingen beschrijft.

Ik vind dit nogal geforceerd overkomen. Alsof je jezelf als uniek individu, en unieke stroom van ervaringen, loopt te ontkennen.

Om dit te voorkomen onderwijst de Boeddha denk ik ook dat het een verkeerde visie is dat je geen vader en moeder hebt.
Oftewel, (zo interpreteer ik het), je moet niet naar dat extreem gaan dat je als het ware meent iets te zijn wat losstaat van lichaam en geest en nooit geboren is.
Alsof je geen rekenschap geeft dat je in deze wereld ook als persoon leeft, keuzes maakt, handelingen verricht die consequenties hebben etc. Alsof je daarvoor geen verantwoordelijkheid neemt, omdat je meent dat je het ongeborene bent. Die kant wil de Boeddha niet op. Dat is vrij zeker.

Kennelijk willen de teksten ons mee geven dat je niet over de realisatie van onthechting of over bevrijding moet denken alsof je tijdens dit leven helemaal los komt te staan van lichaam en geest. 
Alsof onthechting een totale dissociatie zou betekenen van het geconditioneerde.
Dat idee dat het Zelf als het ware helemaal losstaat van gevoel, waarnemingen, zintuiglijk bewustzijn, het lichamelijke, (de khandha's) etc. is een voorbeeld van een sakkaya ditthi. De teksten leren ook niet dat dit de aard is van de Boeddha, de Tathagata, maar vermijden dit juist.

Maar wie het snapt mag het uitleggen.

« Laatst bewerkt op: 24-04-2025 11:47 door lang kwaat »