‘Alleen het hart kan de ondeelbare aard van het bestaan “verstaan”’ betekent:
Alleen via directe, open, niet-oordelende ervaring – niet via het denken – kan de eenheid en ondeelbaarheid van het bestaan worden herkend. Dit ‘verstaan’ is geen verstandelijk begrijpen, maar een intuïtief, onmiddellijk gewaarzijn van de werkelijkheid zoals die is.
Prima, maar ik denk wel dat je
het oordelen niet alleen moet plaatsen in en bij het denken, het verstand, maar ook het hart oordeelt in termen van emoties, passies, neigingen, driften, willen en niet-willen en dat is ook een soort oordeelsvorm. Misschien wel dieper.
De ervaring is volgens mij zelden tot nooit werkelijk zo open dat er niet geoordeeld wordt. Er hoeft immers maar een pijntje te zijn en van een niet-oordelende ervaring (zonder afkeer van die pijn) is al niet meer sprake.
In de sutta's wordt vooral gesproken over
zaken zien zoals ze werkelijk zijn. Dat gaat dan om wat wordt gezien, gehoord, gevoeld en gekend. Daarin mengt zich vrijwel altijd meteen iets van ...visie, begeerte en eigenwaan/verbeelding. Dan ontstaat een vertroebelde kennis van zaken. Als het geziene, gehoorde, gevoelde, gekende door die bril van instromende visie, begeerte en eigenwaan/verbeelding wordt beschouwd en beleefd (vaak een mix van dit alles), dan ken je niet echt de zaken zoals ze werkelijk zijn, leren de suttas's vind ik.
Begeerte instroming leidt tot de beschouwings-en belevingswijze waarbij je het gekende beschouwd en beleefd als
van-mij (dit lichaam en deze mentale zaken zijn van mij, mijn. Het idee en de beleving van mijn-gevoelens, mijn-wil, mijn-emoties etc).
Visie instroming leidt tot beschouwings- en belevingswijzen waarbij het gekende wordt beschouwd en beleefd als 'dit is mijn zelf' (de leegte is mijn zelf; mijn zelf is de wereld/kosmos;
hartstocht is mijn zelf; in deze staat ontmoet ik mijn zelf, dat soort ideeën, of 'met mijn zelf neem ik het niet-zelf waar'; het is dit zelf van mij dat voelt, spreekt' etc. Het kan allerlei vormen aannemen.
Eigenwaan/verbeelding instroming leidt tot beschouwings- en belevingswijzen waarbij het gekende beschouwd en beleefd wordt als: '
Ik ben', en op basis hier van ontstaan allerlei vervolg ideeen als Ik ben dit of dat''. (Er wordt überhaupt verbeeld dat er een Ik is dat als een soort mentale entiteit van binnenuit alles beleeft, voelt, ziet, kent en hoort).
Zoiets.
Zoals ik de sutta's begrijp, zag de Boeddha dat dit zich allemaal heel snel mengt in het cognitieve proces omdat dit gewenningen zijn, zogezegd in vele levens verzamelde gewoonte-krachten.
En terwijl zo via visie, begeerte en eigenwaan contact is met wat wordt gezien, gehoord, gevoeld en gekend (onwetendheid-contact), is er ook niet echt sprake van
zien zoals het werkelijk is maar eigenlijk gewoon van perceptie, sanna.
Boeddha's ontdekking is volgens mij dat dit toch allemaal slechts bijkomstigheden zijn. Hoe sterk en dominant die instromingen ook lijken, toch kan het afzwakken en stoppen. En daarin ligt de weg naar bevrijding. Boeddha heeft denk ik heel duidelijk de grens gezien van wat nog altijd in de sfeer zit van perceptie (=een vertroebeld kennen beinvloed door instromingen, asava's) en wat daar niet in zit. Perceptie is bijzonder omdat je het zelf vaak op dat moment niet ziet en beleeft als perceptie, maar als de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. Alles staat dan op zijn kop.
Met de jhana's geeft Boeddha denk ik de grens aan van perceptie, sanna. Boeddha's leraren begrepen niet dat de subtiele staten die ze ervoeren nog altijd in de sfeer zitten van perceptie, hoe subtiel ook. Het is niet boven-wereld, voorbij perceptie. Zoiets. De Boeddha wilde zijn leraren dit duidelijk maken, denk ik, na zijn ontwaken maar die waren al overleden.
Zoiets komt nu in me op. Als ik er helemaal naast zit, dan hoor ik het graag.