Ha, karma en vorige levens dus, wat in het christendom verworpen wordt. Hét fundamentele punt waar de wegen van het boeddhisme en het christendom (en de meeste andere Abrahamitische religies) zich scheiden.
Ik denk dat je het onderricht over karma ook moet zien in het licht dat mensen in de tijd van de Boeddha, en nu nog, neigen overal tekens in te zien. Het teken van een boze god, het teken van een goedkeurende God die zich behaagt voelt, het teken van een Grote Wil (Balsekar), het teken van straf en beloning, het teken van goddelijk ingrijpen. Tekens. Terwijl de Boeddha eigenlijk het tekenloze eert en de tekens meer ziet als bijkomstigheden, naar mijn smaak.
Die tekens die mensen zien zag de Boeddha volgens mij als een soort bij-geloof. Het karma onderricht adresseert dat naar mijn smaak ook. Je kunt bijvoorbeeld kanker beleven als een straf van God, of een misoogst als vergelding door God, of wat voor ellendigs ook. Het maakt het erg beladen natuurlijk. Bovendien, als je zaken zo ziet, stimuleert dat dan wel op zoek te gaan naar andere oorzaken van kanker en misoogsten?
Je kunt het juist ook als ontlastend, troostend en genadevol ervaren dat voorspoed en ellende helemaal geen zaak is van straf en beloning. Dat zien van tekens is ook iets heel beladens.
Wat ik in de sutta's vooral zie, is een Boeddha die stimuleert om goed te onderzoeken hoe zaken gaan en bestaan en even die teken-obsessie los te laten.
Trouwens, mystici zien ook overal een Wil van God achter. Is in deze zin Boeddha werkelijk een mysticus zoals Meister Eckhart en Jan van het Kruis en vele andere christelijke of islamitische mystici? Denk het niet.
Toch zie ik wel bij de Pali Boeddha een er-kennen van zeer machtige wezens in hemelen met enorme invloedssfeer en die ook zeer liefdevol en mededogende uitstralingen hebben. Alleen ze worden niet erkend als eeuwig, niet als Scheppers, niet als Vader van alle wezens, niet als Beschikker over het lot van wezens na de dood.
Christelijke mystici hebben grote moeite, vind ik, om op een consistente manier te praten over God. God is de ene keer weer duidelijk een Opperwezen met een Wil dat alles en iedereen geschapen heeft en een andere moment weer zoiets als licht of liefde, goedheid, waarheid. Het gaat van zeer persoonlijk en menselijk naar onpersoonlijk. Mystici laten ook nooit echt de Bijbelse vertellingen los. Mystici zijn vaak zeer thuis in de Schrift. Ze willen ook trouw blijven aan de Schrift. Boeddhisten ook. Ik hou daar van want het getuigt er van dat ze zichzelf nog als beperkt zien in kennis en visie.
Over mystici denken als mensen die constant in een soort eenheid leven met God, is eerder hang naar romantiek dan waarheid. Hun leven wordt juist ook beheerst, veelal, door een diep besef van verlaten zijn door God. Er is veel lijden en gekweldheid in het leven van mystici. Het is niet alleen maar hosanna in dat leven.
Ik denk ook niet dat het christendom karma echt verwerpt want er wordt bijvoorbeeld ook gezegd dat je oogst wat je zaait (Galaten 6:7).
AI zegt het zo: Galaten 6:7 zegt: "God laat Zich niet voor de gek houden. Wat een mens zaait, zal hij ook oogsten".
Dit vers betekent volgens AI dat iemands acties bepalende gevolgen hebben; wie goed zaait, zal goed oogsten, en wie kwaad zaait, zal kwaad oogsten. De tekst benadrukt dat God de motieven en daden van mensen ziet, en dat men uiteindelijk zal moeten verantwoorden wat men in het leven heeft gedaan.
In boeddhisme leeft dit niet precies zo maar toch zie je ook in het christendom de erkenning dat onze acties ook niet zonder gevolgen blijven voor onszelf.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/gala/6.html