Mystici uit verschillende tradities – Boeddha, Jezus, soefi-meesters, hindoeïstische wijzen en moderne leraren als Tolle en Balsekar – wijzen allemaal naar dezelfde onuitsprekelijke essentie. Ze benadrukken dat de uiteindelijke waarheid niet te vatten is in woorden of dogma’s, maar alleen direct te ervaren valt. [/b]
Zoals het zen-gezegde zegt: “De vinger die naar de maan wijst, is niet de maan.”
Toch, je kunt je ook afvragen vind ik, merk ik...
wijzen bepaalde woorden nou echt nog wel naar iets wat je rechtstreeks of direct kunt kennen dan?
Neem woorden als...oorzaak, gevolg, lang, kort, het ongeconditioneerde, het geconditioneerde, het relatieve, het absolute, het desintegrerende, het niet-desintegrerende, het wankele, het stabiele, vriend, vijand.
Zijn dit nou echt woorden die ergens naar verwijzen wat je direct of rechtstreeks kunt kennen?
Of zijn het eigenlijk een soort categorieën, ordeningsprincipes van het verstand, uitvindingen van het denken, concepten, die je nooit rechtstreeks kunt kennen?
Is het echt wel een kwestie van een vinger die wijst naar de maan?
Kijk, stel twee mensen zien een bepaalde vogel. De ene noemt dat dier 'specht' en de ander 'woodpekcer'. Dan begrijp je dat die naamgeving er niet echt toe doet. Wat maakt het nou uit hoe je dat beest noemt. Het verwijst ergens naar wat je kunt zien en horen.
Maar...stel nu dat iemand iets kent en dit kennis van
het Absolute noemt. Maar iemand anders noemt het kennis van
het Relatieve... dan zie je dat er meteen een probleem is. Hier is naamgeving alles bepalend. Naamgeving is hier niet iets onschuldigs. Naamgeving verandert de zaak. Naamgeving is alles.
Ik denk: als het echt wat uitmaakt hoe je iets benoemt, dan is het ook een concept. Dan heb je te maken met conceptuele kennis niet met directe kennis.
Kijk maar even, als je wilt, of je een lek kunt vinden in deze gedachte.
Noem ik iemand
een vriend, of noem ik iemand
vijand, dit definieert nooit die persoon maar mijn relatie tot die persoon.
Vriend en vijand zijn concepten en niet rechtstreeks te kennen. Volgens mij is het met het Absolute en Relatieve net zo.
Mensen pretenderen volgens mij alleen maar alsof ze hier een rechtstreeks soort kennis van hebben, alsof het objecten kunnen zijn van directe kennis.
Daarmee maken ze het hoofd van anderen dol. Mensen menen dat ze een ernstig tekort aan kennis hebben als iemand kennis claimt van het Absolute.
Al helemaal als onze vrede en heil afhangt van kennis van het Absolute.
Maar wat claimt iemand nou eigenlijk te kennen of weten?
Dat je echt directe kennis kunt hebben van het Absolute?
Kun je dan ook directe kennis hebben van 'het Lange' of 'het Korte'?
Is dat iets anders? Hoe dan?
"
Maar als je het absolute ontdekt, ervaart, ontmoet dan weet je dat dit het absolute is"...ja, ja...
Ik geloof dat eindeloos veel mensen in de ban zijn van een zoektocht naar het Absolute omdat 1 of andere leraar of mens die zou kennen, en dit de enige weg naar vrede en het einde van lijden is. Maar is er ooit eens 1 iemand die er werkelijk profijt van heeft? Of probeert iedereen maar een soort onvruchtbaar ei uit te broeden?
Zijn we met deze obsessie voor en gerichtheid op kennis van het Absolute eigenlijk een geheel verkeerde weg ingeslagen?
@ervaringsgetuige zegt natuurlijk "nee hoor, je kunt echt het Absolute kennen" maar hoe eerlijk, oprecht, integer, is het allemaal nog?
Is het allemaal misleiding? Zijn mensen zo geil op status, aanzien, respect dat het hen ook niet meer uitmaakt wat voor kennis ze claimen?