https://suttacentral.net/sn35.23/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none¬es=asterisk&highlight=false&script=latinIk denk dat de Boeddha met de Sabba Sutta leert dat wat ervaren wordt allemaal belevingswereld is. Wat ervaren wordt als 'de wereld' is een belevings-wereld. De groenheid van gras, de afschuwelijkheid van gesmak, de hardheid van water, het grote Ego van een ander, de koude van ijs, de niet te verdragen pijn, het ondoordringbare van een rotsblok, de schoonheid van een persoon of landschap of juist de lelijkheid, de kleur en smaak van een aardbei, etc. het is allemaal perceptie, een belevingswereld.
We kunnen wel dezelfde soort belevingen hebben als soort mens, maar het is en blijft iets individueels volgens mij. Dat we dezelfde soort belevingen hebben, geeft alleen aan dat wat onze beleving vorm geeft, wordt gedeeld met anderen. Ook al zijn de cognitieve processen van mensen grotendeels hetzelfde, het lijkt me allemaal perceptie en individueel van aard. Subjectief en intersubjectief.
Als zodanig is het ook nergens als een soort objectieve waarheid of realiteit aanwezig. Dat maken we er vaak zelf van. Het zijn allemaal indrukken die voorwaardelijk ontstaan. Vanuit gedeeld menselijk perspectief kan gras wel groen lijken maar het is natuurlijk ook maar een perceptie.
Stelling:
Onze 6 zintuiglijke belevingswereld wordt nooit zo objectief dat we de werkelijkheid an sich als object kennen? De wereld zoals wij die beleven is niet 'out there', zoals de groenheid van gras of het Grote Ego van een Ander, of de kou van ijs etc.
Ik vind het een wonderlijk iets dat je als mens dat toch denkt. Begoocheling lijkt zo diep ingebakken omdat het zo vanzelfsprekend is om beleving, perceptie, te verwarren met
zien zoals het werkelijk is. Er zit niks in de zintuiglijke beleving wat nicca is (duurzaam), sukha (gelukzalig en betrouwbaar) en atta (wezenlijk, opzichzelf bestaand). De Pali teksten vatten dit samen als: het oog, de neus, de tong, het lichaam, het oor en de geest (al het kenbare via en binnen de 6 zintuiglijke domeinen) is leeg van een zelf en van iets wat een zelf toebehoort, leeg van iets wat altijd durend is, eeuwig, permanent (patisambhidamagga).
Toch, als je de wereld in kijkt dan beleef je de groenheid van gras als iets wat gegeven is, nicca, duurzaam, en niet als een visuele-perceptie die op dat moment ontstaat en die helemaal niet nicca is, en helemaal niet gras onthult zoals het werkelijk is. Begoocheling zit diep ingebakken zeg maar. Of het nou de perceptie is van andere mensen, jezelf, de natuur, dingen, hoe vaak neem je dit eigenlijk niet te serieus en beleef je het als "de" waarheid over mensen, de natuur, de dingen, of jezelf? Hoe vaak koester je het ook niet?
Zoals ik het zie, leert de Pali Boeddha dat ook alleen wijsheid kan doordringen in dit soort zaken. Bewustzijn kan dit niet want bijvoorbeeld visueel bewustzijn presenteert ons de groenheid van gras alsof dat de waarheid over gras is (als voorbeeld). Laatst zag ik een rode en blauwe tekst onder elkaar. En dan krijg je een perceptie van diepe die er niet is als de tekste zwart is.
Bewustzijn kan niet doordringen in hoe zaken zijn. Het kan niet zien of begrijpen dat die diepte ook maar een soort optische illusie is. Maar wijsheid wel.
Er is geen enkele belevenis die an sich het hart kan bevrijden van begoocheling, volgens mij. De disclaimer in de sutta's is ook altijd...
zien met wijsheid. Wijsheid kan in zaken doordringen en bijvoorbeeld doorzien dat de groenheid van gras niet een soort waarheid is over gras.
Daarom zegt een sutta wellicht ook dat bewustzijn volledige begrepen moet worden en wijsheid volledig ontwikkeld.
Maar heel verschillende belevingen openen wel het oog voor het betrekkelijke van beleving, van perceptie, vind ik. Dat is wel de waarde er van.
Je kunt een beleving hebben van eenheid maar evengoed van geïsoleerdheid. Van grote tevredenheid tot verscheurende onvrede. Van intense stilte tot onrust. Van gelukzaligheid tot intense mentale pijn. Het is allemaal beleving, perceptie.
Al dit soort zaken meemaken, geeft wel gevoel voor het niet duurzame (anicca) karakter van alle belevingen. Volgens de sutta's is dit ook de soort kennis die hoort bij iemand die op weg is de eerste vrucht van stroom-intrede (sotapanna) te gaan realiseren (dhammanusarin en saddhanusarin). Het Dhamma oog opent volgens mij wanneer wordt ingezien dat binnen de zes zintuiglijke domeinen alles perceptie is en geen beleving is duurzaam van karakter. Het is ook allemaal niet duurzaam te krijgen ook. Het is voorwaardelijk ontstaan in actie. We verlangen wel duurzame belevingen maar uit de aard der zaak kan iets wat voorwaardelijk ontstaat niet duurzaam zijn.
Het betrekkelijke of het niet duurzame karakter van alle belevingen wordt ingezien. En dit krijgt op het Pad van Training steeds meer body zeg maar. Inzicht in anicca zal ook leiden tot inzicht in niet-zelf, leren de sutta's. Het zal ook de eigenwaan (Ik-) Besta (asmi mana) wegnemen wat mijns inziens betekent dat perceptie niet langer meer zal worden verward met hoe het werkelijk is omdat er geen substantieel bestaan meer aan wordt toegekend. Perceptie wordt niet meer verward met ware kennis. Boeddha's leraren deden dat nog wel.