Auteur Topic: Begrip en wijsheid  (gelezen 926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 1917
Begrip en wijsheid
« Gepost op: 25-05-2020 19:49 »
Beste allen,

Ik zat mij af te vragen, wat is de relatie tussen begrip en wijsheid? Wijsheid is een van de belangrijke dingen op het pad, maar is het mogelijk om hem te vergaren door middel van luisteren en lezen? Is het mogelijk om via begrip van andermans woorden bij wijsheid te komen?

Een interessante vraag, niet?

Met klaarheldere groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Marcel

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 3024
Re: Begrip en wijsheid
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2020 20:32 »
Ik zie het zo dat de eerste stap van wijheid
begint met het gebruiken van je gezond verstand

dat verstand gebruik je
om  begrip te verkrijgen
via luisteren en lezen
en wat mij betreft is dat niet alleen luisteren naar-  en lezen van anderen,
maar gaat dat gepaard aan het beluisteren en lezen van je eigen leven,
het leven van anderen en wat je ziet van het leven in het algemeen

als je daar dan op een gegeven moment
iets van snapt, inziet,aha,dat het doordringt, je beseft het,je weet het,
dan is dat een stukje wijsheid dat verworven, ontwikkelt is
 
« Laatst bewerkt op: 25-05-2020 21:26 door marcel »

Offline Ujukarin

  • Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
  • Berichten: 818
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Begrip en wijsheid
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2020 20:33 »
Hoi BB,

Deels. Wijsheid zit zowel in Hoofd als in Hart, en dus is er beduidend meer nodig dan luisteren en lezen. Ervaren in diepste zin nameiijk.
Bijvoorbeeld door dialoog met spirituele vrienden/innen en lerarenressen, rituelen, mediteren, reflecteren en noem maar op.

With folded palms,

<Ujukarin>


Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 5315
Re: Begrip en wijsheid
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2020 21:11 »
De teksten benadrukken de vriendschap met een edele vriend, dus iemand die bekend is met het boven-wereldlijke pad en je daarin kan introduceren. Er zijn in de sutta's zeker verslagen dat mensen door luisteren naar de Boeddha (of anderen edelen) tot inzicht kwamen en het dhamma-oog opende. Het is zelfs zo dat het omgaan met en bezoeken van edelen en het luisteren naar hen woorden, ook als een voorwaarde wordt gezien voor stroom-intrede. 

-Welke vier factoren leiden naar stroom-intrede? Omgaan met superieure mensen (dit zijn edelen), de ware Dhamma horen, zorgvuldige aandacht, oefenen overeenkomstig de Dhamma (SN55.50, DN33§1.11(13)).

Lal benadrukt dat het bij superieure mensen gaat om mensen wiens dhamma-oog al geopend is. Andere mensen kunnen wel les geven maar hun lessen missen de kracht om echt veel effect te sorteren. Kennelijk komt er iets mee van de edelen in hun onderricht, misschien een helderheid/klaarheid, die ook andermans ogen kan openen. Gewone leraren missen deze kracht nog.
Lal benadrukt ook erg dat het gaat om het horen van de ware Dhamma, en er is ook onware Dhamma, volgens hem, en trouwens ook volgens de teksten.

Als het om het edele achtvoudige pad gaat, behoren de eerste twee factoren tot de wijsheidspoot van het Pad: juiste visie (ook wel vertaald als juist begrip) en juiste intentie.

Juiste visie (wereldlijk) kun je niet echt goed zelf ontwikkelen, denk ik, want wie heeft nou spontaan bijvoorbeeld de visie van wedergeboorte en al die bestaansvormen of van een gandhabba in paralowa? De wereld is veel uitgebreider dan wij denken en waarnemen, en er wordt gezegd dat alleen een Boeddha kan die veel wijdere wereld onthullen en openbaart dat aan wezens. Veel teksten geven dat aan...de Boeddha openbaart een wereld met zijn deva's, Brahma's, mara's, etc.

Juiste intentie ligt ook erg lastig denk ik. Kijk maar naar onze discussie over geweld of vijandigheid of boosheid. Wie verdedigt niet het belang daarvan? Allemaal zijn we geneigd wel degelijk geweld, vijandigheid, boosheid, agressie etc. goed te praten. Als iemand onze belangen bedreigd, dan...dan mogen we best even vergeten wat de Boeddha onderwees. Dat de Boeddha onderwijst dat we afstand dienen te doen van meedogenloze neigingen, vijandige neigingen, boosaardige gedachten, wellustige gedachte, is dat nou iets wat een mens zonder luisteren vanzelf wel uitzichzelf zou doen? Eenn Boeddha ziet de nadelen er van. Wij niet. Hooguit de nadelen in dit leven maar niet de nadelen die deze onheilzame intenties hebben na de dood voor degene die ze had.

Ook de wijsheid die bij inzicht-meditatie speelt "dit is niet van-mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf" komt denk ik ook niet zo makkelijk spontaan in iemand op.
Misschien kan iemand zich niet identificeren met het lichaam, maar dan wel weer met geestelijke aspecten zoals gevoelens, herinneringen, voorstellingen, andere mentale formaties en bewustzijn, vinnana, het hele cognitieve proces. Maar de Boeddha leert juist noch met lichaam noch met geest te identificeren en deze ook niet te zien als je bezit, als iets wat je hebt. Wie komt hier op?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1447
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Begrip en wijsheid
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2020 06:45 »
Beste allen,

Ik zat mij af te vragen, wat is de relatie tussen begrip en wijsheid? Wijsheid is een van de belangrijke dingen op het pad, maar is het mogelijk om hem te vergaren door middel van luisteren en lezen? Is het mogelijk om via begrip van andermans woorden bij wijsheid te komen?

Een interessante vraag, niet?

Met klaarheldere groet,
Bodhiboom
De waarheid, niets dan de waarheid en de waarheid alleen.
Waarheid is verbonden met eerlijkheid, oprechtheid, waarachtigheid. Zowel in dialoog als in  innerlijke reflectie. Als we beide op een eerlijke, oprechte, waarachtige manier naar de werkelijkheid kijken, zowel vanbinnen als vanbuiten, dan zouden we toch tot dezelfde conclusies, inzichten, begrip moeten komen.

Ik merk bij mezelf dat ik religie kan faken, dat ik probeer te voldoen aan de eisen van de religie, de ander kan dit doorprikken en me terug naar eerlijkheid, oprechtheid, waarachtigheid brengen. Dat hoeven zelfs geen spirituele vrienden te zijn die de ballon van illusies helpen doorprikken, dat kan overal en door iedereen gebeuren. Een andere invalshoek brengt soms nieuw licht.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 5315
Re: Begrip en wijsheid
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2020 12:24 »
Waarheid is verbonden met eerlijkheid, oprechtheid, waarachtigheid. Zowel in dialoog als in  innerlijke reflectie. Als we beide op een eerlijke, oprechte, waarachtige manier naar de werkelijkheid kijken, zowel vanbinnen als vanbuiten, dan zouden we toch tot dezelfde conclusies, inzichten, begrip moeten komen.

Ik denk niet dat het zo werkt omdat de ervaringen en gevoeligheden van mensen zo verschilt. Voor iemand is het bestaan van chakra's een volledig metafysische zaak want die persoon ervaart ze niet en vindt dit maar zweverig new age gezeur.  Maar chakra's zijn voor mij net zo reeel als mijn hartslag. Om een voorbeeld te noemen. Ben ik oneerlijk en de ander eerlijk? Nee, dit speelt niet. Wat speelt is dat de ene de ervaring niet heeft en de ander heeft het wel.
Is het onoprecht van degene die het bestaan van chakra's ontkent puur op basis van oordelen? Vind ik wel. Dat is geen waarachtige houding. Het is niet waarachtig te denken...wat ik niet ervaar...dat bestaat niet.

Als je de teksten mag geloven, en de ervaringen van andere leraren na hem, dan zag de Boeddha ook een hele andere werkelijkheid dan wij. Hij zag veel meer wezens bijvoorbeeld dan alleen maar mensen en dieren. 

Kortom, we komen helemaal niet eens tot overeenstemming over wat de werkelijkheid is.

Voor mij komt dit er ook op neer dat je beter jezelf ook niet kunt zien als de maat alles dingen. Anders gezegd, je kunt het beste uitgaan van je eigen beperkingen in kennis en ervaringen en beter jezelf niet zien als een soort ultieme kennisbron. Als je zelf nog nooit een zwarte zwaan hebt gezien, bestaan ze dan niet?
Het is onwaarachtig om jezelf zo te zien als een soort ultieme kennisbron en je alleen op je eigen ervaringen te baseren. Je moet toch ergens ook erkennen dat dit beperkt is?

Eigenlijk, om te leren, heb je juist het perspectief van anderen op de wereld hard nodig.