Auteur Topic: Omgaan met negativiteit.  (gelezen 17937 keer)

Tientje

• Gast
Omgaan met negativiteit.
« Gepost op: 08-06-2009 00:49 »
Een vraagje...

Als ik zo rond me kijk en zie hoe de maatschappij zich evolueert... hoe moet je dan omgaan met alle negativiteit, met alle onverschilligheid, jaloersheid ???
Ik heb het er moeilijk mee en alleen maar meer en meer de indruk dat ik hier niet eens meer thuis hoor in de oppervlakkige maatschappij. 

Voor heel wat mensen draait het alleen nog om geld, status verwerven. 

??

« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:30 door lord rainbow »

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
Re: negativiteit...
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2009 06:41 »
Hoi,

De wijze waarop je daar mee omgaat is door een licht te zijn voor anderen. Door anderen te laten zien dat het mogelijk is om een gelukkig, opgewekt, een vol bestaan te leiden zonder op te gaan in onverschilligheid en negativeit.

Help mensen in nood, help mensen die het moeilijk hebben. Help je vrienden, je familie, je geliefden. Help de vergetenen in de maatschappij. Geef ruimte aan degene voor wie geen plaats is in onze maatschappij.

Ontwikkel je gevoel van compassie door je liefdadigheid  te beoefenen. Help waar het kan, zelfs al zijn het maar kleine dingen. Doe vrijwilligers werk met kinderen, ouderen, zwervers, verslaafden. Op deze wijze zal je hart zich openen voor anderen en zul je makkelijker negatieve gemoeds toestanden los kunnen laten. 

Al de zorgen de je maakt over hoe de maatschappij wel en niet is, hoe ze niet is zoals jij vindt dat ze moet zijn zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Jij zelf zal een zon zijn die de duisternis doet verdwijnen.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Tientje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2009 09:32 »
Tjah, ik probeer zoveel mogelijk een licht te zijn voor anderen, ik doe vrijwilligerswerk, ik zet me in voor anderen, onbaatzuchtig...
En toch is er grote onvrede in mij, grote onrust,...  ik voel me eenzaam, ongemakkelijk en niet begrepen noch aanvaard !
En als ik dan eens positief ben over een leuke dag op het vrijwilligerswerk, dan krijg je te horen dat het niet altijd zo leuk zal zijn  (hallo !  Ik sta wel met beide voeten op de grond én... ik doe vrijwilligerswerk NIET omdat IK het leuk zou vinden... pfffffffff)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2009 17:09 »
ja,

het is overal altijd wel wat..

that's life nietwaar.

Het lijkt me niet zinnig vrijwilligers werk te doen,als je er
geen voldoening in vindt.

wanneer je anderen kan ondersteunen in hun leven geeft dat toch een   
goed gevoel?Dat is toch leuk?

Dat je je zoveel aantrekt van wat andere mensen zeggen....

wat zegt dat over jou...

ik merk dat als ik van mezelf op mezelf mag en kan vertrouwen,
dat kritiek en tegenslag makkelijker door me heen gaan.

ik voel me er dan niet zo door geraakt.

vertrouw gewoon meer op jezelf.

of eigenlijk is het meer
een kwestie van
ontspannen.

groet

« Laatst bewerkt op: 08-06-2009 18:05 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2009 21:29 »
Tjah, ik probeer zoveel mogelijk een licht te zijn voor anderen, ik doe vrijwilligerswerk, ik zet me in voor anderen, onbaatzuchtig...
En toch is er grote onvrede in mij, grote onrust,...  ik voel me eenzaam, ongemakkelijk en niet begrepen noch aanvaard !
En als ik dan eens positief ben over een leuke dag op het vrijwilligerswerk, dan krijg je te horen dat het niet altijd zo leuk zal zijn  (hallo !  Ik sta wel met beide voeten op de grond én... ik doe vrijwilligerswerk NIET omdat IK het leuk zou vinden... pfffffffff)

Niemand kan verhinderen dat er zwarte kraaien boven je hoofd cirkelen, je kan wel verhinderen dat ze in je hoofd een nest gaan maken.

Iedereen kent onvrede, onrust, eenzaamheid, ongemak, onbegrip enz. We weten ook allemaal dat dit een onderdeel is van het leven, alleen soms, van tijd tot tijd weegt het zwaarder dan op andere momenten.

Hoe los je dit op ?
Eigenlijk moet je niet veel doen, als je er op let dan merk je dat het eigenlijk best wel moeilijk is om lang in die toestand te blijven rondhangen. De geest van de mens is zo vluchtig dat de minste afleiding er al voor zorgt dat het weg is.
Het enige wat maakt dat het lang lijkt dat is die rode draad.
Het verschijnt, het verdwijnt, het verschijnt alweer, het verdwijnt alweer, het verschijnt alweer.
En iedere keer als het verschijnt lijkt het alsof het nooit is weg geweest.
Maar in werkelijkheid kun je zien dat het wel degelijk is weggeweest.

Het enige dat je moet doen is de verwachting loslaten dat het nooit meer zal terugkomen, want dat lukt niet. Want die verwachting hard blijven vasthouden zorgt ervoor dat je behalve die muizenissen ook nog eens teleurstelling in jezelf gaat ervaren. Teleurstelling in jezelf op een punt waar je eigenlijk geen teleurstelling over dient te hebben. Een mens heeft nu eenmaal zijn beperkingen en grenzen.

Dat ik geen teleurstelling ervaar omdat ik geen 2000 boeken in 10 minuten kan onthouden komt ook omdat ik geen verwachting hieromtrent heb. Ik kan dat niet, dat is nu eenmaal zo.
Mensen kunnen ook niet verhinderen dat hun emotionele toestand negatieve rimpels vertoont. Dat is nu eenmaal zo.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Tientje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2009 23:37 »
 :'(

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2009 06:28 »
Hoi!

Het brengt me veel vreugde om te lezen dat je zo actief bezig bent met vrijwilligerswerk. Dit is zeer waardevol en uiterst positief. De Boeddha beschrijft dat er drie onderdelen zijn van meditatie:

1) Vrijgevigheid (dana)
2) Moraliteit (sila)
3) Mentale ontwikkeling (bhavana)

Het klinkt dat je het eerste deel van de Boeddhistische leer al eigen hebt gemaakt :). Sila gaat over het niet breken van de vijf morele regels die de Boeddha zijn leken volgelingen voorschrijft. De Sila zijn:

1. Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te doden en te kwellen.
2. Ik neem me voor mezelf te trainen om niet te nemen wat niet is gegeven.
3. Ik neem me voor mezelf te trainen om me te onthouden van onwettige seksuele gemeenschap.
4. Ik neem mij voor mezelf te trainen om niet te liegen en te lasteren.
5. Ik neem mij voor mezelf te trainen om me te onthouden van alcohol en andere drugs.

Deze zaken hebben niet zozeer te maken met goed of kwaad, maar met oorzaak en gevolg. Het "breken" van deze regels leidt tot veel mentaal ongemak en tot onwenselijk karma. Je oogst wat je zaait. Als ik de hele tijd lieg dan zal dit resulteren in mensen die me niet vertrouwen, etc.. etc..

Het observeren van deze regels is een ware uitdaging. Het vereist dat je geest gewaar is van een handeling alvorens je deze uitvoert. Je bent bewust van wat je wilt gaan zeggen voordat je spreekt. Stoppen met vloeken, is niet eenvoudig. Maar is het mogelijk om te vloeken als er slechts liefde in je hart is?
Je zult merken dat je geest allerlei zaken recht gaat praten zodat je de regel toch kunt overtreden of dat het niet zo belangrijk is. Probeer maar eens al je niet legale MP3'tjes te verwijderen en kijk hoe je geest tekeer gaat :).

Het volgen van deze regels zal je geest kalmeren en maakt het gemakkelijker om te mediteren. Het zorgt ervoor dat je geest langzaam neigt naar heilzame gemoeds toestanden ipv negatieve gemoeds toestanden.

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re:Omgaan met negativiteit.
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2012 20:07 »
Het is niet zo gemakkelijk om op een open manier met negativiteit om te gaan. Ik heb zelf de neiging om langzamerhand een slechter humeur te krijgen als ik in een te korte tijd teveel op me af zie komen op mijn werk. Dat wordt met een modern woord “stress” genoemd. Daar moet ik dus voor oppassen, oplettend zijn. Ik heb een baan waarbij ik vaak in een andere versnelling moet schakelen, het is chaotisch en rommelig. Daar moet je op specifieke wijze tegen kunnen, en ik kan dat wel, maar ik houd eigenlijk van voldoende structuur in mijn werk en heb het graag onder controle. Dat is menselijk, maar het leven zit zo in elkaar dat er vaak onvoldoende structuur is, die moet je dan zelf zien te creëren. Dat vereist extra inspanning en mondt ook dan niet altijd uit in het gewenste resultaat. Het gevaar is steeds aanwezig dat men onrealistische wensen koestert, dat men het liefst alle neuzen dezelfde kant op zou willen zien wijzen. Maar dat is een overdreven eis, omdat mensenwerk altijd relatief blijft, en afhankelijk is van eenieders inzet. Als er iemand is die er met de pet naar gooit in je team, dan dreigt het gevaar dat men die persoon op den duur als een zwarte piet gaat beschouwen (dit betekent trouwens niet dat een niet-functionerende werknemer niet zou moeten worden aangesproken op zijn of haar gedrag). Ook al lijkt het een “logisch gevolg”, men moet oppassen dat die persoon op den duur niet het mikpunt gaat worden van bijvoorbeeld roddels. Het is menselijk om soms opmerkingen te maken over een situatie of persoon (liefst constructief en opbouwend), maar als het vals of onaardig wordt, hebben we denk ik te maken met een mentaal vergif dat ons zwaarder treft dan de persoon in kwestie. Ook al denken we dat dit niet zo is. Hier hebben we namelijk een voorbeeld van het gevaar om de negativiteit te belanden, ook al zijn bepaalde situaties niet erg gemakkelijk, of gemakkelijk in te zien.

Dit geldt mijns inziens tevens voor een groter verband. We zien soms een enorme oppervlakkigheid om ons heen, mensen die niet lijken na te denken en met elke modegril meewaaien. Toch dienen we op te letten dat we daarover niet te negatief gaan oordelen, want we hebben er immers niets mee te maken als iemand er voor kiest om de hele dag met zijn mobiele telefoon te spelen (in de vrije tijd), tegelijkertijd onnadenkend een blikje cola naar binnen slokt en een zak chips soldaat maakt. Het is immers andermans leven en als die persoon dat bestaan onnadenkend en op oppervlakkige wijze wil ervaren, is dat nog steeds de keuze van de persoon in kwestie. Ik heb regelmatig zogenaamde nadenkende personen meegemaakt, die vanuit hun zogenaamde ‘verdiepte kennis’ de ander gingen veroordelen omwille van het feit dat ze zich veel te burgerlijk gedroegen, en slechts bij de massa zouden horen. Wat dat dan ook moge zijn. Feit is echter dat waar men zich actief tegen verzet, meestal een aspect is wat men van zichzelf niet wil accepteren of inzien. In de ’70-er jaren van de vorige eeuw zetten veel mensen zich actief af tegen de maatschappij. Dat heeft natuurlijk zo zijn voordelen gehad voor bijvoorbeeld de vrouwenemancipatie. De schaduwzijde ervan is echter, dat de hippies die zich destijds het sterkst afkeerden van de samenleving van die tijd, momenteel de meest burgerlijke personen zijn geworden die men zich maar kan voorstellen, strak in het pak en vol van hun baan van 9-17 uur. Met alle burgerlijke voordelen van dien, want niets bestaat uitsluitend uit nadelen.

Onder andere Betweter maakt hierboven een aantal wijze opmerkingen over hoe om te gaan met negativiteit in het leven. Dat je er niet aan ontkomt, maar dat het eerder de vraag is hoe het te observeren en hoe het te accepteren als realistisch deel van het bestaan. En zich er niet uit door het veld te laten slaan. Niets is immers perfect, en we zijn allemaal mensen. Onrealistische wensen of eisen zullen uiteindelijk slechts grote(re) obstakels worden, zoals gezegd eerder voor onszelf dan voor de ander.

Beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 28-03-2012 12:40 door Basho »

Nuria

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2012 16:02 »
Weer hele mooie woorden Basho.

Dit stukje:

'Het is menselijk om soms opmerkingen te maken over een situatie of persoon (liefst constructief en opbouwend), maar als het vals of onaardig wordt, hebben we denk ik te maken met een mentaal vergif dat ons zwaarder treft dan de persoon in kwestie.'

Doet me denken aan een situatie tussen mij en een kennis die ik nog niet zo lang kende.
Persoonlijk vind ik het leuk aandacht te besteden aan mijn lichaam, gezondheid, uiterlijk en kleding. Ik houd ervan mijn dingen leuk, mooi en gezellig aan te kleden en zo ook mijn eigen lichaam.
Zoals men en ook ik het huis of de kamer leuk naar eigen smaak inricht, draag ik ook sieraden, bescheiden make-up, vlotte kleding en laarzen met hakje. Ik kom graag verzorgd en in mijn eigen stijl voor de dag.

De kennis is kwestie vertelde mij een keer: Toen ik jou voor het eerst zag en je nog niet had gesproken maar puur uitging van je uiterlijk, dacht ik echt dat je een oppervlakkig, burgerlijk, arrogant trutje was die alleen uiterlijk belangrijk vind en daar alles op beoordeeld. Dat soort mensen komen zichzelf nog wel een keer tegen.'
Waarop ik antwoordde: 'Op het moment dat mensen mij, zonder iets over me te weten of me gesproken te hebben, hun mening baseren op wat ze uiterlijk van me hebben gezien, er vanuit gaan dat ik burgerlijk, arrogant en oppervlakkig ben, zijn het die mensen die een ander op uiterlijk beoordelen, en dat waarschijnlijk karmisch nog een keertje over zich heen krijgen. Het laat zien wat ze nog te leren hebben.'
De kennis viel even stil en vertelde dat hij het nog nooit van die kant had bekeken.

Ik ben het dus geheel met je eens Basho, het doet me goed jou stukje tekst te lezen.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29-06-2012 16:55 »
Hm ik begrijp je wel, maar toch bijt je in je gedachten hard van je af. Mensen die jouw onterecht beoordelen zouden het nog wel een keer over zich heen krijgen. Dat soort gedachten hielden mij vroeger ook bezig, maar tegenwoordig concentreer ik me op mededogen, geen oordeel hebben. Oordelen over anderen is ergens altijd samsara.

Vriendelijke groet,

Nuria

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2012 17:41 »
Ik vind dat je dit niet voor mij in kunt vullen of constateren. Het is niet zo dat ik hoop of wil dat iemand door karma nog een keer onderuit gaat en dat die gedachten me bezig houden. Ik ging in op zijn constatering, dat 'oppervlakkige mensen zichzelf nog tegen gaan komen' omdat ik daar een spiegeling in zag. Het zijn juist die mensen die zich op het gebied van oordelen op uiterlijk nog iets te leren hebben en zichzelf daarin tegen kunnen komen.
Ook vind ik niet dat ik een oordeel had over mijn kennis en andere mensen die mij of anderen op het uiterlijk bedoordelen. Ik vertel alleen dat ik hierin het leerproces zie.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2012 17:48 »
Waarom zouden oppervlakkige mensen zichzelf tegenkomen? Wat is dat tegenkomen dan? Is het niet zo dat mediterende mensen zichzelf ook tegenkomen? Waarom zou een mens zichzelf tegen moeten komen?

Dat zijn toch allemaal oordelen?

Waar komen die oordelen vandaan?

Wat is oordelen?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2012 18:19 »
Waarom zouden oppervlakkige mensen zichzelf tegenkomen?

Dat zou je het best aan die kennis kunnen vragen...

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,661.msg11612.html#msg11612
« Laatst bewerkt op: 30-06-2012 13:54 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

Nuria

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29-06-2012 19:37 »
Als ik het persoonlijk heb over mezelf tegenkomen, zoals ik de term gebruik en zie, is het de karma (op een bepaald vlak) die je uit mag werken, een (mooi) leerproces dus. Heeft voor mij niks met oordelen te maken. Een mens moet van mij niks overigens, ik geloof zelf alleen wel in karma en dat we hier allemaal van kunnen leren, ook hierin zie ik niet echt een oordeel eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 19:40 door Nuria »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 29-06-2012 19:46 »
Nee maar ik bedoel dit geenszins vervelend, en als dat zo overkomt dan spijt mij dat van te voren al oprecht.

Maar wat ik in dit verhaal lees, en als ik naar mijzelf kijkt is dat wij mensen continu aan het oordelen zijn. Ok iemand gaat af op je uiterlijk en denkt "die zal zichzelf wel een keer tegenkomen", en dan reageren we (begrijpelijk, misschien zou ik hetzelfde doen) dat dat een of ander gevolg voor de ander zou kunnen hebben, dat is geen constatering maar op z'n allerminst een grove speculatie. Dan speculeer je verder en zeg je dat dit leerzaam zou kunnen zijn, tja wie weet?

Zoals gezegd zou mijn eerste reactie zijn te reageren, anderzijds, ook deze negatief getinte opmerking kan iets leerzaams bevatten. Wat ik met deze wil zeggen dat vrijwel elke reactie op zo'n opmerking net zo goed een oordeel behelst waarvan wij denken dat het een constatering is maar feitelijk een oordeel is, feitelijk bijten we dan ook van ons af.

Dus nogmaals, natuurlijk dat ik niemand op zijn vingers tik, maar in zo'n situatie weet niemand de werkelijkheid.....

Ik maakte mijn opmerking omdat ik heb ervaren dat simpelweg zwijgen aan te leren in dit soort situaties mij enorm veel rust heeft gegeven. Waarom zou ik gaan denken dat iemand die een opmerking naar mij maakt een of ander karma verzameld. Misschien waait de wind wel zo hard dat alle woorden en gedachten verloren gaan...

Als iemand tegen je zegt dat je jezelf tegenkomt vraag hem dan hoe, dat scheelt een hoop mediteren als hij/zij het antwoord weet ;)

Met vriendelijke en warme groet,
« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 19:55 door sterk in kracht »

Nuria

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 29-06-2012 20:02 »
Op het moment dat ik een spiegeling zie en een leerproces, begrijp ik niet waar het 'feitelijke oordeel' in naar voren komt zoals je zegt. Ik heb ook het idee dat je mij niet helemaal begrijpt :P. Beter dan hierboven uitgelegd staat kan ik het verder ook niet formuleren denk ik. Maar dit geeft niet, we hoeven elkaar niet allemaal 100 % te begrijpen.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29-06-2012 20:12 »
foutje gemaakt zie onderstane post in quote...
« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 20:14 door sterk in kracht »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29-06-2012 20:13 »
Het feit dat er een spiegeling zou zijn is al een oordeel (en nogmaals niet rot bedoelt) maar wij weten dat gewoon niet, we kunnen hooguit speculeren.

Begrijp me niet rot, maar van alle domme opmerkingen die ik zelf al in m'n leven heb gebezigd hoop ik niet dat alle op mij zouden spiegelen, dan zou het leven voor mij een hel zijn. ;)

Soms zeggen mensen dingen zonder hun verstand, daar betrap ik mezelf ook zo vaak op. Laat gaan in de wind is mijn advies....je weet het gewoon niet.

Misschien dat het persoon leert ervan, dat zou mooi zijn misschien dat het gewoon zo is dat hij een opmerking maakt.

Misschien denk je dat ik zeur, maar ik heb vroeger altijd voor mezelf problemen gehad dat ik op alles een of antwoord moest formuleren en dat alles een of ander gevolg (zou kunnen) hebben. Wat ik heb geconstateerd dat alles slechts oordelen zijn, - grijpen naar -  en niets meer en niets minder. Zwijgen is vaak het beste antwoord. Drukte, foute opmerkingen, kwetsende opmerkingen zijn vaak het best te beantwoorden met innerlijke vrede en stilte.

Als iemand emoties beroert door opmerkingen is het beste antwoord stilte denk ik dan.

Socrates zei op zijn proces: Ik weet meer dan wie ook, want ik weet dat ik niets weet!

(En geloof me, voor mij is dat ook slechts een doorlopend proces. Maar ik heb ondervonden dat door te zwijgen mijn innerlijk ook langzaam tot rust kwam en dat dit het beste antwoord uiteindelijk is...)

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 29-06-2012 20:23 »
sommige oordelen zijn deugdelijk.

andere oordelen zijn vooroordelen.

en misschien zijn er nog vormen van oordelen
die ik vergeet of niet ken
« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 20:27 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29-06-2012 20:29 »
En laat ik eerlijk zijn, al mijn reacties op dit forum zijn uiteindelijk ook oordelen dus ik wil mij in deze discussie geenszins belerend opstellen. Maar dikwijls als wij met negativiteit te maken zeggen wij "Dit is om van te leren". Ik hou mij vaak in staande met deze zin, maar goed als ik stel dat iets is om van te leren is dit een oordeel over de situatie. Als ik in zazen zit valt mij op dat er niet veel geleerd is, er is niet zoveel te oordelen....

Nuria

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29-06-2012 20:38 »
en misschien zijn er nog vormen van oordelen
die ik vergeet of niet ken

Ik denk dat, wat iemand als een oordeel bestempeld, voor een heel groot deel ook een zeer persoonlijke perceptie is en misschien of in sommige gevallen een behoefte aan categoriseren.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29-06-2012 20:46 »
Alles wat wij doen en denken is in zeker zin afhankelijk van perceptie, dus alles wat wij denken is slechts gebaseerd op oordelen gevormd door perceptie. Daarom alleen al bedoel ik wat ik hier schrijf geenszins belerend. Met ons denken proberen we te grijpen wat we eignelijk alleen kunnen ervaren. In een negatieve situatie proberen we het te grijpen en hier iets van te maken dat het betekenis geeft, maar moet alles een betekenis hebben?

Ik ben nu bezig met zen, maar wat betekend het eigenlijk. Een van de mooiste momenten zen die ik mee heb gemaakt was in de tijd dat ik geeneens notie van "zen" had; Ik was met mijn collega aan het ploeteren in de hitte en we waren elkaar aan het uitschelden. Gelijktijdig keken we elkaar aan, zeiden niets, en gingen een bakje koffie drinken....

Nuria

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29-06-2012 21:06 »
En laat ik eerlijk zijn, al mijn reacties op dit forum zijn uiteindelijk ook oordelen dus ik wil mij in deze discussie geenszins belerend opstellen. Maar dikwijls als wij met negativiteit te maken zeggen wij "Dit is om van te leren". Ik hou mij vaak in staande met deze zin, maar goed als ik stel dat iets is om van te leren is dit een oordeel over de situatie. Als ik in zazen zit valt mij op dat er niet veel geleerd is, er is niet zoveel te oordelen....

Als ik vertel dat ik een spiegeling en leerproces op merk, noem jij dit 'een feitelijk oordeel, en hard van me afbijten'. Terwijl ik dit puur zie als mijn eigen waarneming. Ik vind dat er verschil zit tussen een oordeel, en een waarneming waarbij ik verder niemand zijn handelingen opdeel in goed of fout.

Verder vind ik je niet vervelend of belemmerend hoor, je deelt enkel je mening en dat mag, graag zelfs, dit vind ik interessante onderwerpen. Je zegt dat al jou reacties op dit forum allemaal oordelen zijn. Zo kun je het noemen. Je kunt jou berichten ook gewoon zien als jou waarnemingen, jou mening gevormd door het zien van de wereld door jou ogen, jou perceptie dus. Dit doen we allemaal. Ik denk dat het wel wenselijk is, als we onze perceptie niet meteen neerzetten als de feitelijke waarheid.

Je kunt 'van een situatie leren' ook weer zien als oordeel zoals jij het dan weer noemt of gewoon als een motivatie en een zuiverende gedachte?  Je ziet mijn waarneming als een oordeel, je ziet 'willen leren van een situatie' als een oordeel, je ziet je eigen berichten als een oordeel. Waarom wil deze dingen steeds bestempelen als zijnde 'oordelen'?

Je kunt het ook zien als waarnemingen, percepties, en motivatie om te willen leren van de spiegels en situaties die we tegenkomen op ons pad, gewoon als die 3 dingen zonder dat te labelen als 'oordelen', gewoon laten zoals het is.

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 29-06-2012 21:21 »
Niet-oordelen, dat is voor het menselijk denken het aller-moeilijkste wat er is. Onze manier van denken is één en al oordeel en veroordeling. Het is logisch, het is een denkweg van A naar B of zelfs naar Z. Maar elk oordeel vertegenwoordigt een beperking, een inperking, een afsluiting, conclusie, klaar! Maar het bestaan is nooit “klaar”, het gaat altijd maar door en door en door in openheid. Men kijkt echter daarentegen niet verder meer als het oordeel eenmaal geveld is ('niet verder kijken dan de neus lang is', zo luidt het spreekwoord), vandaar dat één van de grootste leraren aller tijden, Jezus Christus ooit zei:

“1 Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
2 want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
3 Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
4 Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
5 Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.” (Bijbel: Mattheüs 7:1-5)

Oordelen is iemand de maat nemen, maar door die beperking beperkt men zichzelf ook tot dit “zichzelf als het ware bevriezende” of stollende oordeel, omdat elk oordeel immers ook terugslaat op degene die (ver)oordeelt. De Griekse vertaling van Jezus z’n woorden (b)lijkt nog veel dichter bij de mens te staan: “Oordeel niet, opdat gij uzelf niet oordeelt”. Dit verwijst naar de methodiek van het versteende woord: de aanname dat men via een bepaalde methode of aanpak, visie, filosofie, voorschriften of instructies tot een helder inzicht zal kunnen komen. Terwijl dit alles slechts een zwaardere bewolking met zich meebrengt, een zwaardere bewolking “is”. De zon schijnt, de lucht is blauw, maar het wordt niet gezien, omdat een zwaar wolkendek dit verhindert, het wolkendek van het onafgebroken oordelen. Ons dagelijkse leven wemelt letterlijk van de oordelen, gedachteconstructies, meningen, opinies, en dergelijke. Kijk een kwartier naar het denken en u kunt zien wat ik bedoel. Het menselijke denken is uiteraard tot op zekere hoogte een hulpmiddel, maar we hebben datzelfde denken bijna verafgood. Kijk naar de hegemonie van de hedendaagse wetenschap, alles is uitgedacht, uitgedokterd. Klaar?

Of kunnen we een openheid in dat denken vinden, een open plek, waar alles tot rust komt en waar geen vlucht voor de stilte kan heersen. Want we zijn zo druk en luidruchtig… Vandaar dat meditatie een uitstekend hulpmiddel is om door de eigen innerlijke herrie uiteindelijk de vrede te vinden die men van nature altijd al is geweest. Misschien is dat wel die Verlichting: thuiskomen in uzelf, vrede vinden in uw eigen wezen. Het is stil en rustig, bijna saai, totaal verschillend van het drukke dagelijkse bestaan. Stil zitten zonder iets te doen, zelfs niet gevangen raken in het web van het menselijke denken, dat is zijn en gewaar-zijn van nature. Daar hoeft niets voor “gedaan” te worden, niks “bereikt”, u valt immers samen met uw eigen heelheid, eenheid. Dat is alles. Geen enkele beoefening kan u naar dit punt toebrengen, hooguit kan de beoefening van een meditatietechniek een beperkte katalysator zijn om te komen waar u altijd bent geweest: hier, nu, en nergens anders, thuis.

“Er zijn geen Verlichte mensen, er is slechts Verlicht handelen.” Huang Po.

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 21:26 door Basho »

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #24 Gepost op: 29-06-2012 21:29 »
Je kunt het ook zien als waarnemingen, percepties, en motivatie om te willen leren van de spiegels en situaties die we tegenkomen op ons pad, gewoon als die 3 dingen zonder dat te labelen als 'oordelen', gewoon laten zoals het is.

..met percepties bedoel je persoonlijke percepties?
inner peace and love
is the only revolution

Nuria

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2012 21:30 »
Ja dat bedoel ik, je 'eigen perspectief'.

Nuria

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 29-06-2012 21:30 »
Basho, kennisbank is your middlename? ;D.
Ik vind het prachtig wat je hier allemaal neerzet op dit forum, wat ik er tot nu toe van heb gezien.

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 29-06-2012 21:34 »
Ik denk dat het belangrijk is om twee dingen goed te scheiden, het feitelijke waarnemen en wat onze gedachten er van maken. Wat onze gedachten er van maken is uiteindelijk een oordeel beïnvloed door onze perceptie.

Neem een roos. We zien een rood gekleurd object, ik neem een bloem waar. Een ervaren tuinier zal dezelde roos waarnemen maar meer benoemen. Toch is het licht dat reflecteerd van de roos in onze ogen bij beiden hetzelfde. Maar wij komen op verschillende dingen uit die wij denken waar te nemen?

De tuinier heeft door zijn kunde dezelfde waarneming anders beoordeeld. Hij noemt zijn oordeel waarneming en ik ook, maar hoe kan het dan zijn dat onze waarnemingen dan zo verschillen terwijl wij naar hetzelfde kijken?

Hoe komt het nu dat een ervaren tuinier meer zaken benoemt dan mij?

Het waarnemen van iets is een ervaring, maar zodra je het onder woorden begint te brengen heb je al oordelen gevormd over hetgeen wat je ziet. Ons denken en ons praten verlangt oordelen, anders kunnen wij het niet met het intellect beschrijven.

Dan komt de vraag, bestaat iets objectiefs? Nee feitelijk kan je alleen maar verschillende mensen raadplegen en zo objectief mogelijk maken, maar het blijft inter-subjectief. (Dit is ook een belangrijk onderdeel in de wetenschapfilosofie omdat wetenschap een zo objectief mogelijke waarneming vereist.)

Overigens met "bijt je van je af"bedoelde ik niet echt iets heel negatiefs, ik hoop niet dat het zo over kwam. Ik besef me nu dat het wat negatief overkomt dat was niet mijn bedoeling. Maar ik wilde slechts beschrijven wat wij (ik dus ook) vaak geneigd zijn om te doen zodra iemand iets over ons zegt. We stellen tegenover een (foutief) oordeel slechts een (minder foutief) oordeel zonder dat een van de partijen dan ook zekerheid heeft over zijn oordeel....

Omdat je iets niet zeker kan weten zodra je erover denkt en het toegankelijk maakt voor het intellect, hoe goed je het ook probeert is zwijgen vaak het beste antwoord. Zeker wanneer iemand een waardeoordeel velt over je is het ontzettend moeilijk om dan weer een zo objectief mogelijk oordeel over die opmerking te vellen. Geen van beiden kunnen in elkaars brein kijken, nog in de toekomst om daar iets van te maken wat maar in de verste verte lijkt op een waarneming wanneer wij "waarneming"gebruiken zoals bedoelt.

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 29-06-2012 21:37 »
Basho, kennisbank is your middlename? ;D.
Ik vind het prachtig wat je hier allemaal neerzet op dit forum, wat ik er tot nu toe van heb gezien.

Bedankt dame, maar het is allemaal geen bijzondere persoonlijke verdienste. Ik probeer slechts aan te geven wat ik ervaren heb, denk te weten, waar ik op mijn beurt zelfs voor heb geleden en uiteindelijk in meditatie heb ingezien. Maar ik waak voor de zelfgenoegzaamheid van het op de lauweren rusten.

Met een diepe buiging voor al het leven,

Met beleefde groet,

Basho ;)

Nuria

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 29-06-2012 22:11 »
Ik denk dat het belangrijk is om twee dingen goed te scheiden, het feitelijke waarnemen en wat onze gedachten er van maken. Wat onze gedachten er van maken is uiteindelijk een oordeel beïnvloed door onze perceptie.

Waarnemingen beschouw ik persoonlijk niet als feitelijk.

Toch is het licht dat reflecteerd van de roos in onze ogen bij beiden hetzelfde. Maar wij komen op verschillende dingen uit die wij denken waar te nemen? Hoe komt het nu dat een ervaren tuinier meer zaken benoemt dan mij?

Omdat waarnemingen persoonlijk en dus niet feitelijk zijn, ga ik vanuit. Ieder neemt waar vanuit zijn of haar eigen belevingswereld. Zoals hij of zij het ziet door de eigen ogen. Ieder heeft een eigen perspectief vanuit waar het een persoonlijke mening vormt.

Net wat Basho zegt: 'Oordelen is iemand de maat nemen, maar door die beperking beperkt men zichzelf ook tot dit “zichzelf als het ware bevriezende” of stollende oordeel, omdat elk oordeel immers ook terugslaat op degene die (ver)oordeelt.'

Ik ben van mening dat wanneer men hun eigen mening, perspectief en belevingswereld gaat beschouwen als de feitelijke werkelijkheid, het oordelen pas aan de orde is. Persoonlijk, probeer ik mijn waarheid zo min mogelijk neer te zetten als 'de waarheid', omdat het me afsluit voor wijsheid van anderen en leerprocessen. Ik wil mezelf hier niet van ontzien. Daarbij vind ik mijn beleving niet waardiger dan die van een ander, natuurlijk baseer ik mijn persoonlijke keuzes uiteindelijk op wat voor mij goed voelt, maar ik geef een ander ook graag de kans zijn of haar mening te delen en echt naar te luisteren zonder bij voorbaat al te hebben besloten dat ik het 'niet ga geloven omdat ik de feitelijke wijsheid al in pacht heb'. Wel moet ik zeggen dat ik soms erg koppig kan zijn en je net zo goed tegen een muur kan praten, eerlijk is eerlijk haha ;D.

Overigens met "bijt je van je af"bedoelde ik niet echt iets heel negatiefs, ik hoop niet dat het zo over kwam. Ik besef me nu dat het wat negatief overkomt dat was niet mijn bedoeling. Maar ik wilde slechts beschrijven wat wij (ik dus ook) vaak geneigd zijn om te doen zodra iemand iets over ons zegt. We stellen tegenover een (foutief) oordeel slechts een (minder foutief) oordeel zonder dat een van de partijen dan ook zekerheid heeft over zijn oordeel....

In bijna elk bericht laat je me zoiets dergelijks weten. Neem van me aan dat ik het eerlijk waar leuk vind om met jou (en anderen) hierover te speculeren en dat ik jou mening (al ligt het misschien niet 100 % op 1 lijn met die van mij) interessant vind om te horen. Ik beschouw het absoluut niet als negatief. Je hoeft je niet te verontschuldigen of te verklaren. Jij mag gewoon je mening hebben en het niet of maar gedeeltelijk met me eens zijn. En al heb je er een negatief gevoel bij dan mag dat toch? Al heb je negatieve gedachten, gevoelens of uitingen, die zouden er ook mogen zijn, want die hebben we allemaal. Tegenover mij  in ieder geval, kun je zonder de angst dat het 'negatief, vervelend of belemmerend' overkomt gewoon vertellen wat je vind. Natuurlijk krijg positiviteit of neutraliteit vaak de voorrkeur, maar hier hoef je niemand in te pleasen hoor. Negativiteit mag er ook zijn van me, is onontkomelijk in dit leven. Dus zelfs al was het wel negatief bedoeld, prima jij bent ook maar een mens toch.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2012 22:14 door Nuria »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2012 00:31 »

Omdat waarnemingen persoonlijk en dus niet feitelijk zijn, ga ik vanuit. Ieder neemt waar vanuit zijn of haar eigen belevingswereld. Zoals hij of zij het ziet door de eigen ogen. Ieder heeft een eigen perspectief vanuit waar het een persoonlijke mening vormt.

Net wat Basho zegt: 'Oordelen is iemand de maat nemen, maar door die beperking beperkt men zichzelf ook tot dit “zichzelf als het ware bevriezende” of stollende oordeel, omdat elk oordeel immers ook terugslaat op degene die (ver)oordeelt.'

Ik denk dat je de waarneming en het verwerken van de waarneming tot gedachte te veel als één en dezelfde proces ziet. Het is een feit dat onze zintuigen waarnemen, dat is niets persoonlijks, tenzij je het solopsisme aanhangt. Punt wat ik wil maken is dat het omzetten van de pure waarneming tot gedachten (en dus binnen het intellect brengen) oordelen vereist binnen onze perceptie. We denken en praten in woorden en verfraaien en verdraaien onze zuivere waarnemingen met wat wij al denken te weten.

Waarom maak ik dat subtiele verschil tussen waarneming en oordeel terwijl het lijkt alsof jij precies hetzelfde zegt? Immers, jij stelt ook dat uiteindelijk wat wij denken waar te nemen te maken heeft met onze perceptie, maar jij stelt dat het de waarneming zelf is.

Punt is dat bij jouw idee er geen mogelijkheid is tussen ervaren van de echte zuivere werkelijkheid, immers de waarneming zelf is al verwrongen door perceptie, er is geen zuivere waarneming. Maar als een zuivere waarneming niet mogelijk is waarom onze geest kalmeren en tot rust brengen met meditatie. Waarom dan nog zazen? Waarom nog proberen de te ervaren i.p.v. er over na te denken? Waarom aandachtig leven?

Misschien kan je deze gedachten eens koppelen uit het volgende vers van het satipathana sutta:

Het gaat hier over de directe weg naar verlichting, de vier satipathana's)

"Welke vier zijn dat? Welnu, monniken, in samenhang met het lichaam blijft een monnik het lichaam beschouwen, toegewijd, helder wetend en aandachtig, vrij van hunkering en ongenoegen ten aanzien van de wereld. In samenhang met gevoelens blijft hij de gevoelens beschouwen, toegewijd, helder wetend en aandachtig, vrij van hunkering en ongenoegen ten aanzien van de wereld. In samenhang met de geest blijft hij de geest beschouwen, toegewijd, helder wetend en aandachtig, vrij van hunkering en ongenoegen ten aanzien van de wereld. In samenhang met dhamma's blijft hij de dhamma's beschouwen, toegewijd, helder wetend en aandachtig, vrij van hunkering en ongenoegen ten aanzien van de wereld."

Nuria

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 30-06-2012 10:42 »
Volgens mij was jij het die waarnemingen oordelen noemde, en noemde ik het gewoon de wereld zien door ieder zijn eigen ogen en belevingswereld. Ik noem het pas oordelen, als ik mijn waarnemingen, tegenover een ander neerzet als de feitelijke waarheid.

Dus het verschil dat je uitlegt tussen waarnemen en oordelen hierboven, is niet echt van toepassing op wat ik heb gezegd. Dus het punt dat ik er in mijn uitleg geen ruimte is voor het ervaren van de zuivere werkelijkheid snap ik ook niet helemaal. Uit wat dat ik heb gezegd maakt je dat op?

En al zou ik dat inderdaad geïnsinueerd hebben op een bepaalde manier, dan nog zou het wel iets zijn om over na te denken. Je haalt nu een onderwerp aan 'zuivere werkelijkheid' waar ik me nog niet heb over uitgelaten. Ik heb het alleen nog maar gehad over persoonlijke waarnemingen en belevingswereld. Ik vind het wel interessant om over na denken.

Bestaan er überhaupt 100 % zuivere waarnemingen? Kan een mens 100 % de werkelijkheid zien? Zelfs in of na een meditatie, heb ik hier mijn twijfels over. Want in een meditatie, ga je naar binnen in jezelf, jou wereld van gevoel en ervaringen, alleen zonder dat vertroebelende dialoog. Niet in de wereld van anderen, waarin we 100 % zuiver kunnen zien wat zij bedoelen, voelen of waarnemen zonder hun vertroebelende dialoog. Als we niet over alle informatie beschikken over de werking van het universum, de wereld, alles om ons heen en de mensen om ons heen, hoe kan onze onze waarneming dan ooit de feitelijke werkelijkheid zijn?

Mediteer jij om dit te bereiken 100 % zuivere werkelijkheid aanschouwen? Denk jij ook dat dit het doel is of moet zijn voor andere mensen, de zuivere werkelijkheid? En dat als er geen zuivere werkelijkheid bestaat het nut van aandachtig leven en mediteren er niet meer is?
Ik vraag dit n.a.v. dit citaat van je:

'Maar als een zuivere waarneming niet mogelijk is waarom onze geest kalmeren en tot rust brengen met meditatie. Waarom dan nog zazen? Waarom nog proberen de te ervaren i.p.v. er over na te denken? Waarom aandachtig leven?'

Mijn antwoord op deze vraag is overigens.
Als er een feitelijke waarheid bestaat, denk ik dat wij als mens dit niet kunnen zien. Dat alleen het universum hierover beschikt. Wellicht kunnen wel werken aan het aspect dat onze waarnemingen (dus niet de feitelijke werkelijkheid) verkleurd, 'het denken', 'dat dialoog'. Daarin kan meditatie ons wel wat in bijstaan ga ik vanuit.

« Laatst bewerkt op: 30-06-2012 10:45 door Nuria »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 30-06-2012 13:14 »

Waarnemingen beschouw ik persoonlijk niet als feitelijk.

Wat ik bedoel is dat jij hier de waarneming zelf al als niet feitelijk beschouwt, en hier doel ik dus op.

Als wij beiden naar een object kijken zullen wij beiden hetzelfde zien, hetzelfde licht valt in onze ogen. De ogen zelf zullen hier niets anders van maken dan de vorm die het waarneemt en de kleur. De ogen denken niet. De waarneming zelf is een feit, het is ons denken, dat waarneming omzet in concepten van het intellect die ons en rad voor de ogen draait . En dus is het ons denken dat ons het idee geeft dat  ieder iets verschillends waarneemt. Dit heeft te maken met onze perceptie, perceptie is van toepassing op ons denken.

Ik claim niet dat je met meditatie zuiver zal waarnemen, maar dat je met meditatie je gedachten stilt en daardoor door veel van de percepties heen kan prikken waardoor je de waarneming minder vervormd.

Wij zeggen in onze spreektaal dat "iedereen waarneemt volgens eigen perceptie". Maar perceptie heeft niets ze te maken met onze zintuigen, zintuigen denken niet.

Citaat
Volgens mij was jij het die waarnemingen oordelen noemde, en noemde ik het gewoon de wereld zien door ieder zijn eigen ogen en belevingswereld. Ik noem het pas oordelen, als ik mijn waarnemingen, tegenover een ander neerzet als de feitelijke waarheid.

Als je terugleest heb ik alleen maar gesteld dat wat jij waarneming noemde al een oordeel was, en dat veel wat wij waarneming noemde feitelijk gewoon oordelen waren.

Daarna heb ik geprobeerd uit te leggen dat je waarneming en het omzetten van de waarneming niet een proces zijn. Het omzetten van de waarneming in voor ons begrijpelijke mentale objecten doet het denken, en op dit denken is perceptie van toepassing. Nogmaals de zintuigen denken niet.

Citaat
Als er een feitelijke waarheid bestaat, denk ik dat wij als mens dit niet kunnen zien.

Misschien kunne we niet alles zien, maar voortdurend vangen onze zintuigen de wereld op zoals die is. Alleen ons denken, die het waargenomene omzet in mentale objecten, zorgt ervoor dat wij de wereld vanuit een bepaalde perceptie zien.

Citaat
Bestaan er überhaupt 100 % zuivere waarnemingen? Kan een mens 100 % de werkelijkheid zien?

Een mens kan dat, een mens doet niet anders dan waarnemen, helaas moeten wij die informatie omzetten in het voor ons intellect begrijpbare termen voordat wij überhaupt de informatie kunnen verwerken. En dit omzetten is nu  juist waar perceptie een rol speelt.

Citaat
Zelfs in of na een meditatie, heb ik hier mijn twijfels over. Want in een meditatie, ga je naar binnen in jezelf, jou wereld van gevoel en ervaringen, alleen zonder dat vertroebelende dialoog. Niet in de wereld van anderen, waarin we 100 % zuiver kunnen zien wat zij bedoelen, voelen of waarnemen zonder hun vertroebelende dialoog.

Je neemt dan ook waar wat je waarneemt, als ik mediteer mediteert niet een ander.

Citaat
Als we niet over alle informatie beschikken over de werking van het universum, de wereld, alles om ons heen en de mensen om ons heen, hoe kan onze onze waarneming dan ooit de feitelijke werkelijkheid zijn?

Onze waarnemingen zijn feitelijk, alleen wat wij denken waar te nemen is niet feitelijk, nogmaals niet onze zintuigen denken.

Citaat
Mediteer jij om dit te bereiken 100 % zuivere werkelijkheid aanschouwen? Denk jij ook dat dit het doel is of moet zijn voor andere mensen, de zuivere werkelijkheid? En dat als er geen zuivere werkelijkheid bestaat het nut van aandachtig leven en mediteren er niet meer is?

Zoveel mogelijk als kan. Want dat leid tot inzicht en dus tot compassie en naastenliefde. Ik heb gemerkt door veel moeite en pijn dat mijn lijden en het lijden dat ik veroorzaak bij anderen geen andere bron heeft dan mijn vervormde gedachten door perceptie. Een van de twaalf schakels is dan ook niet voor niets "onwetendheid".
« Laatst bewerkt op: 30-06-2012 13:41 door sterk in kracht »

Nuria

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 30-06-2012 13:53 »
Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb weer het idee dat je me niet begrijpt en wat jij me vertelt, voor zover ik dat begrijp ben ik het gewoon niet mee eens.
De manier van discuseren met jou ben ik inmiddels ook onplezierig en enigzins vermoeiend gaan vinden dus trek me terug uit dit topic.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #34 Gepost op: 30-06-2012 14:05 »
Dat vind ik heel verstandig.

Wil ik in algemene zin ten eerste oproepen moeite te nemen om reakties
van medegenoten zorgvuldig te lezen alvorens te reageren,
zeg maar een beetje 'luisterend' te lezen : wat staat er en
wat zou de persoon bedoelen ermee.. alvorens in de ' persoonlijke perceptie
van de oordelende reaktie'  te schieten bij het zien van een paar woorden...

en ten tweede eenigszins
bij het onderwerp te blijven.

Dit topic heet ' omgaan met negativiteit',
en alhoewel je met een beetje goede wil
de laatste reakties daar onder kunt scharen,
gaan die toch vooral over waarnemen en oordelen.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2012 15:37 door lord rainbow »
inner peace and love
is the only revolution

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 30-06-2012 14:59 »
Beste Nuria, het is op geen enkele manier mijn bedoeling om jouw een onplezierig gevoel te geven, maar we moeten nu eenmaal beseffen dat meningen kunnen verschillen. Ik kan er niets aan doen dat ik lees wat ik lees, en toegegeven dit is ook mijn perceptie. Maar het feit dat ik reageer vanuit mijn optiek heeft niets te maken met jouw niet willen begrijpen, net zo min als dat ik denk dat jij mij niet wil begrijpen. Wanneer je je hier onplezierig bij voelt is het misschien zaak om te onderzoeken waarom je je hier onplezierig bij voelt.

Bekijk het vanuit mijn positie, als ik jouw niet zou beantwoorden, of niet de tijd zou nemen daarvoor zou nemen dit vanuit mijn oogpunt desinteresse in jouw kunnen zijn. Dat jouw mening verschilt is wat mij betreft prima in orde en al mijn postings op dit forum zijn niet bedoelt om mensen een onplezierig gevoel te geven, ik geef hooguit mijn optiek weer....meer kan ik ook niet...

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 30-06-2012 15:19 »
Een anekdote over de mens zich duidelijk kan vergissen door te menen dat we van de buitenkant van een persoon zouden kunnen aflezen hoe intelligent of niet-intelligent (of wat dan ook) een dergelijke persoon zou zijn.

Ik citeer hier een treffend voorbeeld van hoe men zich kan vergissen via een gebeurtenis waarin G.I. Gurdieff (G.) – een soefi-meester uit het begin van de twintigste eeuw - een belangrijke rol speelt:

“Toen ik het verhaal van Merg [in het openbaar voor de leerlingen van G., red.] had voorgelezen en wilde gaan zitten, zag ik plotseling G. aan de rechterkant van het platform opduiken. Hij had zijn aktentas in de ene hand en een glas rode wijn in de andere en stond kennelijk wat wankel op zijn benen. Ik raakte in paniek en keek steunzoekend naar F., maar die sloeg G.’s klungelige poging om het podium te beklimmen ook met angst en beven gade.
   Eenmaal op het podium, liep G. waggelend naar één van de lege stoelen en ging zitten, waarbij de aktentas met een daverende klap op de grond viel. Ik stond nog steeds als aan de grond genageld tussen de lessenaar en de rij stoelen en G. gebaarde me vaagweg dat ik naar de lessenaar terug moest gaan. Zijn ogen waren halfdicht en zijn glimmende schedel bewoog heel zachtjes van de ene naar de andere kant. Ik was ontzet en geneerde me dood, maar deed toch maar wat hij zei en keek naar het publiek, omdat ik niet wist wat ik anders moest doen.
   Na zo’n veertig seconden van martelend stilzwijgen hoorde ik een geluid. Ik draaide me om en G. gebaarde dat ik op moest houden. Zijn arm bleef in de lucht hangen, terwijl hij met zijn andere hand het glas wijn naar zijn lippen bracht. Na een grote slok stootte hij nog een paar onduidelijke klanken uit en richtte zich met lallende stem tot het publiek.
   ‘Ud i zeel blangrijk dad u did onthou.’ Hij stuntelde overeind, liep struikelend naar de lessenaar en deed opnieuw een poging: ‘Vergee  nooid…’ Hij hield het halflege glas voor zich uit: ‘Moed nooid ud glaz aanzien voodinhoud.’
   Hij keek verdwaasd naar het wijnglas, blijkbaar gehypnotiseerd door de rode vloeistof, die zacht heen en weer golfde in zijn onvaste hand. Zijn lichaam verstarde, typerend voor iemand die stomdronken was.
   Toen richtte hij zich langzaam op en keek het met stomheid geslagen publiek aan. Plotseling hernam hij zich. Van de ene seconde op de andere liet hij alle pretentie als zou hij onder invloed zijn varen en zei met heldere stem: ‘Zie nooit het voertuig voor de lading aan.’" ( citaat uit: Jan Cox: “Dialogen met Gurdieff”, Servire Katwijk 1983, blz. 101-102)

Enne, misschien heeft Lord Rainbow gelijk, en zijn we wat teveel van het originele onderwerp van deze topic afgedwaald. Wellicht was het toch interessant.

Met metta,

« Laatst bewerkt op: 01-07-2012 13:21 door Basho »

Nuria

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 30-06-2012 16:27 »
Beste Nuria, het is op geen enkele manier mijn bedoeling om jouw een onplezierig gevoel te geven, maar we moeten nu eenmaal beseffen dat meningen kunnen verschillen. Ik kan er niets aan doen dat ik lees wat ik lees, en toegegeven dit is ook mijn perceptie. Maar het feit dat ik reageer vanuit mijn optiek heeft niets te maken met jouw niet willen begrijpen, net zo min als dat ik denk dat jij mij niet wil begrijpen. Wanneer je je hier onplezierig bij voelt is het misschien zaak om te onderzoeken waarom je je hier onplezierig bij voelt.

Bekijk het vanuit mijn positie, als ik jouw niet zou beantwoorden, of niet de tijd zou nemen daarvoor zou nemen dit vanuit mijn oogpunt desinteresse in jouw kunnen zijn. Dat jouw mening verschilt is wat mij betreft prima in orde en al mijn postings op dit forum zijn niet bedoelt om mensen een onplezierig gevoel te geven, ik geef hooguit mijn optiek weer....meer kan ik ook niet...

Dit is dus waarom ik het vermoeiend begin te vinden. Ik zeg dat ik denk dat je me niet begrijpt (wat zoals ik in 1 van mijn eerste bericht naar jou al vertelde verder prima is). Jij maakt hier 'niet willen' begrijpen en begint daar vervolgen over. Het zijn mede dit soort verdraaide opvattingen waar ik liever geen tijd en energie in steek.

Goed, ik wil de discusse met jou nu echt laten voor wat het is. Ik zou het zonde vinden als ik als nieuweling al meteen mensen tegen de haren in zou strijken, wat wellicht zou kunnen gebeuren op het moment dat ik mijn geduld verlies. Ik ken mezelf, en in gesprekken als deze, kan het voorkomen.

Afstand.

« Laatst bewerkt op: 30-06-2012 16:40 door Nuria »

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 30-06-2012 17:44 »
Ik zal de aftrap geven wat betreft de terugkeer naar het originele onderwerp van deze topic: omgaan met negativiteit.

Boeddha gaf na zijn Verlichting de prediking van de Vier Edele Waarheden, waarin de vipassana meditatie zijn plaats heeft (alsmede samatha meditatie). Vipassana is in een andere topic al uitgewerkt, het is bedoeld om de dingen zoveel mogelijk te gaan benaderen en zien zoals ze werkelijk zijn. Hierbij staat de leerling centraal in een verregaand proces van zelfbeschouwing. De menselijke geest kan tot in de diepte worden gezuiverd van negativiteit. Emoties als haat, woede, angst en hebzucht worden beschouwd voor wat het is. Door hier gaandeweg inzicht in te krijgen, zal de invloed van de negativiteit in de beoefenende persoon afnemen en komen eigenschappen van de intrinsieke Boeddhanatuur spontaan tot uiting, zoals mededogen, vreugde, liefde en gelijkmoedigheid. We zijn volgens het Boeddhisme namelijk al van nature Verlicht, alleen wordt onze Boeddhanatuur verduisterd door onwetendheid. Ik wil hierbij echter duidelijk aantekenen, dat negativiteit niet wordt “bestreden” of weggeduwd, eerder wordt het diepgaand beschouwd. Er is dus geen sprake van een actieve afwijzing van bepaalde, als negatief geëtiketteerde gevoelens, gedachten, emoties en dergelijke.

We zijn over het algemeen bang voor pijn en lijden, alhoewel pijn immers bij het leven hoort. Zonder begrip dat pijn niet te vermijden is, zullen we in een oneindig streven geraken om van pijn af te komen. Dat zal echter niet lukken. Dat betekent niet dat we lijdzaam pijn hoeven te lijden, lijden aan pijn is namelijk optioneel. Het ligt er dus maar helemaal aan of we ons laten immobiliseren door pijn en lijden, of dat we het zien voor wat het is. Pijn kan een teken in het lichaam zijn dat er iets mis is, dus is soms medische hulp geïndiceerd. Lijden wordt afgewisseld door vreugde, het ene aspect is de schaduw van het andere. Lijden is een boodschapper, een teken, het hoeft niet vijandig te zijn, door onze negatieve instelling ten opzichte van lijden wordt het allemaal echter vele malen verergerd. Lijden laat ons vaak zien dat we de verkeerde kant op kijken. Maar veelal zijn we eigenwijs en gaan we doen aan symptoombestrijding, we raken in een gevecht met de negativiteit en raken op den duur gefrustreerd of zelfs depressief. Terwijl we de wijsvinger van het lijden zouden kunnen volgen naar dat wat diep in ons de werkelijke oorzaak is: hechting. We hechten ons aan wat plezierig is en willen actief wegduwen want onplezierig is. Misschien wel begrijpelijk, maar als we nooit proberen een dieper inzicht te verkrijgen in hoe dit bestaan werkt met haar onafgebroken veranderingen van lijden naar vreugde en van vreugde weer naar lijden, dan blijven we waarschijnlijk in een nodeloos kringetje ronddraaien.

De Boeddha zei steeds: "Ihi passiko", oftewel “kom en zie”. Het Boeddhisme trekt ons in het Westen in het bijzonder aan omdat ze de meest wetenschappelijke religie ter wereld is. Hoe meer intelligentie men ontwikkelt, hoe meer wetenschappelijk denken in opmars is, des te belangrijker (b)lijkt het Boeddhisme te worden. Dit komt omdat veel religies een geloof vragen, terwijl de Boeddha daarentegen zo ongeveer stelt: “Alles wat ik zeg, kunt en dient u telkens aan de praktijk te blijven toetsen. Ik beweer nergens dat u mij klakkeloos zou moeten geloven. Ik zeg slechts, dat wat ik predik, u zelf zou moeten uitproberen; ondervindt steeds zelf wat het is en neem alleen iets aan als u het zelf ook zo ervaart, zoals ik heb gepredikt. Is dat echter niet het geval, laat het dan vallen en ga verder. Blijf niet stilstaan. Het is niet noodzakelijk om geloof te hechten aan iets wat niet getoetst kan worden aan uw eigen ervaring.”

Met vriendelijke groet,

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Buddha Amitabha Gisteren om 17:25
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by the innerspace Gisteren om 17:01
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Bodhiboom Gisteren om 16:14
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Bodhiboom Gisteren om 15:46
[Algemeen] Re: De vijf skandha's/khandha's by the innerspace Gisteren om 13:06