Auteur Topic: Klooster  (gelezen 24028 keer)

Offline bertini

• Nieuwkomer
  • *
Klooster
« Gepost op: 14-02-2011 22:51 »
Weet iemand een Boeddhistisch klooster, waar ik een tijdje kan verblijven?
Bedoeling is voor mij terug te kijken op een periode in mijn leven waarin het Boeddhistische levensbeschouwing heb leren kennen na een tijd dat ik aan een burn-out leed.
Op deze manier zoek ik een andere omgevingen voor tijdelijk.

Groetjes Bertini

Losang Gendun

• Gast
Re:Klooster
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2011 07:27 »
Hoi Bertini,

Ikzelf woon, werk en studeer in Nalanda Monastery in Zuid Frankrijk, en bij ons kun je altijd voor kortere of langere tijd verblijven. Nalanda is een Gelug klooster, maar open voor iedereen ongeacht religie of stroming. De gangbare taal is engels, maar er wordt ook het nodige nederlands, spaans en frans gesproken. Zo zijn er op het moment bijvoorbeeld drie nederlandse monniken en nog eens vier nederlandse vrijwilligers.

Wij bieden verschillende opties aan. Ten eerste hebben wij een studieprogramma boeddhistische filosofie, waarvan als je wilt je modules zou kunnen volgen. Daarnaast bieden wij ruimte aan mensen die een retratie willen doen, al hebben wij geen geisoleerde hutten of kamers, dus je leeft altijd temidden van onze zestig man sterke gemeenschap. Tenslotte is het mogelijk vrijwilligerswerk te doen. Voor vrijwilligers bieden wij gratis kost en inwoning en in de avond een introductiecursus (lam rim) Boeddhisme, gegeven door onze tibetaanse leraar (lharampa) Geshe Sonam.

Het klooster ligt in een een van de mooiere regios van Frankrijk in het platteland, dus er zijn ook uitgebreide mogelijkheden om te wandelen en te fietsen. En natuurlijk zijn er 30 monniken en twee tibetaanse geshes aanwezig om al je vragen te beantwoorden of te helpen in je praktijk zou je dit willen.

Mocht je geinteresseerd zijn, kijk eens op onze sites:
http://www.nalanda-monastery.eu/nalanda/
of
http://www.facebook.com/Nalanda.Monastery?v=app_2309869772

of stuur ons een mail:

nalanda punt monastery at gmail punt com

Of stuur me een berichtje via dit forum of mijn facebookpagina:
http://en-gb.facebook.com/people/Losang-Gendun/1570510183

Dus misschien tot binnenkort!

Offline aprapti

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2011 18:57 »
hoi Bertini,

je zou eens aan de Noorderpoort in drenthe kunnen denken. zie www.zeninstitute.org

groet,

Aprapti

Cloudwalker

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2011 21:06 »
Hoi,

Ik wil ook voor langere tijd het liefst minstens een half jaar, in een klooste of gemeenschap blijven om zo de studie van het boeddhisme binnen te stappen. Ik zou het ook wel willen combineren met vrijwilligerswerk. DUs niet een paar dagen in de week een cursus etc. Het valt me op dat het wel prijzig is, hoe moet je dat betalen? Ga je eerst sparen bijvoorbeeld?

Ik wil dit zo graag.

Alvast bedankt

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2011 09:43 »
Hoi maar weer,

Over dat 'prijzige': ja dat geldt zeker voor de kloosters/retraitecentra in het Westen. Die kunnen i.t.t. in Azië niet leunen op giften van de lekenpopulatie. Dus het is veelal eerst sparen.

Wil geen reklame maken, maar in m'n eigen sangha is dat opgelost voor in ieder geval de retraitecentra etc. in UK door zelf banen te creeeren. Je kunt zo voor 6-12 maanden onderdak krijgen, mits men eerst (o.a. via enige betrokkenheid bij de centra in Nederland) relatief zeker is dat je serieus bent en jij relatief zeker bent dat je ook kunt committen. Het zijn vanzelfsprekend simpele banen, magazijnwerk of fundraiser voor Goede Doel (huis aan huis), maar de 'bedrijven' zijn zelf al boeddhistisch, buiten werktijd leef je in communities met enige meditatieve sfeer en door je werk krijg je naast zakgeld ook vakantiebudget voor iets van 2 weken échte retraite per kwartaal. Ik kan me zo voorstellen dat Nalanda, eerder in deze thread genoemd, voor serieuze studenten annex aspirant-monniken ook een vergelijkbaar model kan regelen. Een zusterklooster van hen in Australië, waar te weinig leken omheen woonden om de monnikken te ondersteunen, heeft bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf (sic!) gesticht. Oefening in nederigheid voor de monnikken...

With folded palms,

<Ujukarin>

http://www.triratna.nl/

(link toegevoegd door LR)
« Laatst bewerkt op: 29-12-2011 18:24 door lord rainbow »

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Laatst bewerkt op: 12-06-2013 17:46 door lord rainbow »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Dao

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2012 22:19 »
Ik ben Sangha lid van een klooser in Engeland.
Als dit niet te ver voor je is kan ik zeker aanraden
http://www.throssel.org.uk/

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2013 10:59 »
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil