Zoals sommige van jullie al wel weten, speel ik af en toe World of Warcraft.
Nu heeft het spel vorig jaar een nieuwe uitbreiding gehad, gebaseerd op het oude China. Mensachtige panda's leven op een afgelegen eiland, alle gebouwen, gebieden, wezens en geluiden zijn in die stijl gemaakt.
Nu is World of Warcraft een spel waarin je veel vecht, dus hoe komt dit naar voren in een cultuur die zo vredig is? Het verhaal gaat als volgt:
De twee facties in de wereld van W.o.W. gaan naar het eiland (Pandaria) en proberen sneller dan de ander het eiland voor zichzelf te claimen. Dit eiland is hier niet op voorbereid, de vredige panda's worden gerekruteerd om te vechten, terwijl ze alleen kung fu kennen voor zelfverdediging.
Nu hebben ze dit geweld een fysieke vorm gegeven. Door al het plotse geweld in Pandaria komt er een oude vijand naar boven, die al lang onder de grond zat. Het is een 'Sha', een fysieke vormgeving van negatieve gevoelens zoals haat en angst. De spelers moeten deze Sha's dan verslaan in een gevecht.
Wat vinden jullie hiervan? Is het een beetje een creatieve manier om karma fysiek weer te geven, of is het gewoon een slap verhaal om geweld te integreren in een vrij geweldloze cultuur?