Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Bodhiboom Gepost op Vandaag om 10:28 »
Eigenlijk kunnen we uit deze topic concluderen, dat we mogelijk aanvankelijk slechts kunnen uitgaan van de grote wereldreligies als het om waarachtige Meesters of Leraren betreft. Dit betekent dat Gautama de Boeddha, Jezus Christus, Mohammed, Krishna en Mozes mijns inziens kunnen worden beschouwd als waarachtig. En is het maar zeer de vraag, welke hedendaagse goeroe's je zou kunnen beschouwen als zijnde waarachtig. Natuurlijk zijn die er, maar wie het zijn, valt te bezien. Dit geldt dus niet alleen voor India.

Absoluut. Maar ik vond Steve’s bijdrage dat zelfs een ‘valse meester je dichter bij de waarheid kan brengen’ toch ook wel tellend.

Het is een beetje hoe je leer absorbeert van mensen die zeggen meester te zijn. Om te leren zonder alles klakkeloos aan te nemen, maar ook zonder het scepticisme helemaal hoog in het vaandel te voeren zodat je nooit kan worden vervoerd door een mooi stukje poëzie.

Melt yourself down in this search:
venture your life and your soul
in the path of sincerity;
strive to pass from nothingness to being,
and make yourself drunk with the wine of God.
— Hakim Sanai, The Walled Garden of Truth

2
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 19:49 »
Als het topic dan toch geconcludeerd wordt, mag deze er ook toch nog wel bij:

Beter dan de waararchtigheid maar te blijven zoeken buiten jou, in de perfecte leraar, is de waararchtigheid te vinden binnen jou. Dan kan alles en iedereen je leraar zijn.


Citaat
Kalama sutta

Daarom zeiden we, Kalamas, wat er aldus werd gezegd: 'Kom Kalamas.  Ga niet voort op wat is verkregen door herhaaldelijk te horen;  noch op traditie;  noch op gerucht;  noch op wat in een geschrift staat;  noch bij vermoeden;  noch op een axioma;  noch op misleidende redenering;  noch op een vooroordeel in de richting van een idee waarover is nagedacht;  noch op het schijnbare vermogen van een ander;  noch over de overweging: "De monnik is onze leraar."  Kalamas, als u zelf weet: "Deze dingen zijn goed; deze dingen zijn niet verwijtbaar; deze dingen worden geprezen door de wijzen; ondernomen en nageleefd, deze dingen leiden tot voordeel en geluk", ga dan verder en blijf erbij.'

Adieu!
:)
3
Eigenlijk kunnen we uit deze topic concluderen, dat we mogelijk aanvankelijk slechts kunnen uitgaan van de grote wereldreligies als het om waarachtige Meesters of Leraren betreft. Dit betekent dat Gautama de Boeddha, Jezus Christus, Mohammed, Krishna en Mozes mijns inziens kunnen worden beschouwd als waarachtig. En is het maar zeer de vraag, welke hedendaagse goeroe's je zou kunnen beschouwen als zijnde waarachtig. Natuurlijk zijn die er, maar wie het zijn, valt te bezien. Dit geldt dus niet alleen voor India.
4
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 17:34 »
Ik vind het enerzijds jammer dat het zo gaat als het gaat.

Relax brother. Lig er niet van wakker, doe ik ook niet.
Ik neem jou niks kwalijk en mijzelf ook niet en ik wens jou net hetzelfde toe.

Alle goeds!
5
BA,

Hier sta ik voor:

Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Maar dat waar de mond van over stroomt, is niet altijd gewenst.
...
Ik zie gewoon wat er bij mij gebeurt ook gebeuren bij de ander.
Ik ben geen haar beter, ik ben gewoon enthousiast het te zien. Het zien kwelt niet meer en dat opent perspectieven. Ik wens dit gewoon iedereen toe.


Wat ik, jij, iedereen en alles werkelijk is, is er al. Het hoeft niet bereikt of gemaakt te worden. Je kan gewoon nu of vrij binnenkort ontdekken dat je niet die bent die ergens van uitgesloten kan zijn. Onderzoek die en onderzoek of je die wel echt bent, dan kan er iets moois en hoopvols in zicht komen, iets wat er al is. Dat wens ik je toe.


Niet onrepesctvol, beoordelend of slecht bedoeld. Gewoon eens een ander optie:
...
Er bestaan veel meningen over [...], en met die meningen kunnen er boeken [en fora] gevuld worden over ... . Het blijven boeken, meningen, op basis van subjectieve gedrevenheden.
...
Maar belangrijker dan de meningen, het gevoelen en de neigingen die zich voordoen op zich, is misschien wel de vraag: wat gaat er allemaal aan vooraf? En heeft dat zelf wel een mening, een gevoelen, een neigen? ​

Vooraf aan die meningen, gevoelen en neigingen is er misschien geen nood aan ...

Meningen zullen steeds blijven op komen, maar als ze gezien zijn als maar opkomend uit iets dat zelf geen mening heeft, verliezen ze misschien die nood ze bevestigd, bewezen, verantwoord en verdedigd te krijgen. Het zijn dan maar dingen die opkomen, en wat doen dingen die opkomen als ze met rust gelaten worden, niet gevoed, noch verworpen of onderdrukt worden? Weer verdwijnen.
...
Ook ik lees die boeken en volg het nieuws, en ook dat doet dan allerlei meningen opkomen. Maar ze komen, en als ik alert genoeg ben voor wat er aan vooraf gaat, dan gaan ze ook weer, ze 'hoeven' niet persee meer een kleverig spoor na te laten.


werkelijk, niet abstract, niet door het lezen van boeken en verhalen over wantoestanden, maar werkelijk iemand tegen die gevangen is komen te zitten in zijn te romantisch beeld en vooral die daarvan negatieve gevolgen heeft: doe dan wat je voelt dat je moet doen...


Ik wens iedereen het ontdoen van al die kleverigheid toe, een forum als dees is hiervoor een ideaal oefenterrein. Laten we oefenen in plaats van te blijven hangen in een kleverige brij.


We kunnen het over vanalles hebben, zeer zeker. Ik waarschuw liever voor de eigen kleverigheid.
Daar kan je effectief wat mee.


De minste omwegen doen zich voor als in zicht komt wat vooraf aan alle meningen en verhaaltjes is zodat alles wat er uit opkomt gezien wordt als achteraf en dus zijn densheid, zwaarte en kleverigheid begint te verliezen.


En wil je helpen voorkomen dat anderen in die kleefbrij verstrikt raken, breng ze dan tot van die kleverigheid afgeraken, dat is de meeste efficiënte hulp dat je kan bieden, veel efficiënter dan te gaan zwaaien met gevaren en doemscenario's, waar mensen door hun kleverigheid toch in vernesteld gaan geraken als ze niet alert genoeg zijn over hun eigen kleverigheid, hoe veel je ze ook waarschuwd. Daar gaat het om, en ja, daar blijf jij naast praten.


Uit enthousiasme wijs ik naar wat eenvoudigweg 'ontdekt' kan worden, wat vooraf aan meningen, discussie en begrijpen is, omdat van daaruit alles niet zo zwaar, zo jammer en zo moeilijk is, het opent nieuwe perspectieven, nieuwe opties, nieuwe energie om door te gaan… maar er kan daar niet over gediscussieerd worden, het kan alleen maar ontdekt worden. En als er liever gediscussieerd wordt dan ontdekt wordt, dan trek ik mij weer terug. En als het begrepen wil worden, ook, want begrijpen zit het ontdekken ervan gewoon in de weg.

Ik zie gewoon zoveel geworstel, zoveel gemopper, zoveel ochotochot, zoveel projecties, en zoveel gewaarschuw voor gevaren… maar er valt echt wel iets te ontdekken waardoor dat allemaal een stuk lichter kan worden, worsteling weg kan nemen, een positieve drive kan worden, projecties kan doen vervliegen, gevaren die ontmijnd kunnen worden. Dat is de andere optie waar ik het wil over hebben, maar niemand wil het horen, wat gehoord wordt is dat er iemand de wannabee leraar komt uithangen, iemand die mooie mentale constructies voor zichzelf heeft opgezet en dat nu in andermans strot wil duwen, om zichzelf daarmee bevestigd te voelen.

Ik wens iedereen gewoon toe dat te ontdekken waardoor al die zwaarte voor een stuk kan oplossen. En dan kunnen er vandaaruit een heel breed scala aan boeddhistische, christelijke en andere inspirerende wijsheden en methoden opgepikt worden, maar als het aan de basis stroperig, negatief, worstelend, afwerend blijft zitten dan is daar geen beginnen aan.

Maar wellicht is dat teveel gevraagd.

Het is alsof men zich maar goed voelt hier als iedereen evenveel ploetert en worstelt, het is alsof het bedreigend is als er iemand ergens eens enthousiast over doet. Zo iemand moet toch echt wel een slag van de molen gehad hebben, gevallen zijn voor de instant verlichtingswaan, verloren gelopen in advaita oneliners, gevangen zitten in een blinde illusie. Zo iemand behandel je beter als een gevaar.

Maar goed, geen probleem, ik hoef het laatste woord niet, ik draag gewoon bij op mijn manier, iedereen mag er zo veel omheen praten als die wil, en ik maak gewoon ook mijn praatje af, klaar.

Daar sta ik voor.

Voor mij geen kleverige discussies. Het raakt je, je herkent het, het prikkelt je. Het geeft je de moed en motivatie om het ook te verkennen en dan daar over uit te wisselen, of het stoot je af als een mentaal, niet te vatten, gevaarlijk, naar van alles en nog wat riekend verhaaltje, riedeltje, whatever. In het laatste geval zijn we dan gewoon uitgepraat. Adieu zeg ik dan. Geen probleem verder. Je kan er gewoon niets mee. Ook goed. Ik kan er niets mee als er steeds om heen gepraat wordt. Dan zij we effen.

Zo, en dan ga ik nu maar even weer een forum pauze nemen, zodat alles eens kan bezinken. We zien later wel of er zijn die van hun kleverig beeld willen af geraken of het liever nog wat in stand houden.

Tenzij dat er nu al wat meer opening ontstaat. Dan zal ik maar al te graag de dialoog verder zetten. Ik blijf immers enthousiast. Immer.
:)


Citaat
Een man vroeg aan de Boeddha: "Ik wil gelukkig zijn".
De Boeddha antwoorde: "Verwijder eerst 'ik', dat is ego.
Verwijder dan 'wil', dat is verlangen.
Kijk, nu blijft er enkel "gelukkig zijn" over.

Citaat
Hoeveel ego heb je nodig?
Juist genoeg om niet voor een aanrijdende bus te stappen

Suryu Suzuki

Oké Steve, bedankt voor je reactie. Alhoewel ik waarneem dat je jezelf grotendeels citeert. En dat heb ik eigenlijk allemaal al doorgelezen. Maar toch bedankt. Ik heb me inderdaad afgevraagd of jij een wannabee-Leraar speelt hier. Dat klinkt wantrouwend, ik weet het. Maar je bent zo overtuigd dat als de ander zich maar los weet te weken van de door jou benoemde kleverigheid in de discussie e.d., dat het daardoor net lijkt, alsof je het allemaal zo goed weet.

Maar goed, ik kan wel weer meer uitleg gaan geven, maar ik zie dat je, als de ander toe blijft geven aan de kleverigheid die jij meent op te merken, je liever niet verder wil gaan tot een vormende dialoog. En ook het eventuele wederzijdse begrip, wat mijns inziens toch enigszins nodig is in een dialoog, wijs je min of meer af. Ik vind het enerzijds jammer dat het zo gaat als het gaat. Ik ga er denk ik maar eens over ophouden. Hoe jij discussieert, is uiteraard helemaal jouw keuze, waar ik niks mee van doen heb. Echter, als je een dialoog wilt, kun je niet van te voren (of achteraf) gaan bepalen, vastleggen of anderszins, dat de ander zich zou moeten voegen naar de specifieke wijze waarop jij wilt discussiëren.

Ik denk dat we deze patstelling hooguit kunnen accepteren. Ik zal je niet verder lastigvallen met teveel aannames, ook al probeer(de) ik daarmee een reactie te krijgen of nadere uitleg.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik zal proberen in het vervolg meer door te vragen, wellicht gaat dat beter. Als dat niet werkt, ook goed. Iedereen kan zich gewoon uiten op dit forum zoals hij of zij wil. Alleen is het de vraag of je elkaar kunt vinden in een dialoog. Aan de menselijke communicatie liggen eenmaal bepaalde grondslagen ten basis. En als we die basisregels niet enigszins gebruiken, wordt het gewoon erg moeilijk, en misschien zelfs onmogelijk om tot een dialoog te komen. Maar goed, "so be it".
6
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 15:41 »
BA,

Hier sta ik voor:

Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Maar dat waar de mond van over stroomt, is niet altijd gewenst.
...
Ik zie gewoon wat er bij mij gebeurt ook gebeuren bij de ander.
Ik ben geen haar beter, ik ben gewoon enthousiast het te zien. Het zien kwelt niet meer en dat opent perspectieven. Ik wens dit gewoon iedereen toe.


Wat ik, jij, iedereen en alles werkelijk is, is er al. Het hoeft niet bereikt of gemaakt te worden. Je kan gewoon nu of vrij binnenkort ontdekken dat je niet die bent die ergens van uitgesloten kan zijn. Onderzoek die en onderzoek of je die wel echt bent, dan kan er iets moois en hoopvols in zicht komen, iets wat er al is. Dat wens ik je toe.


Niet onrepesctvol, beoordelend of slecht bedoeld. Gewoon eens een ander optie:
...
Er bestaan veel meningen over [...], en met die meningen kunnen er boeken [en fora] gevuld worden over ... . Het blijven boeken, meningen, op basis van subjectieve gedrevenheden.
...
Maar belangrijker dan de meningen, het gevoelen en de neigingen die zich voordoen op zich, is misschien wel de vraag: wat gaat er allemaal aan vooraf? En heeft dat zelf wel een mening, een gevoelen, een neigen? ​

Vooraf aan die meningen, gevoelen en neigingen is er misschien geen nood aan ...

Meningen zullen steeds blijven op komen, maar als ze gezien zijn als maar opkomend uit iets dat zelf geen mening heeft, verliezen ze misschien die nood ze bevestigd, bewezen, verantwoord en verdedigd te krijgen. Het zijn dan maar dingen die opkomen, en wat doen dingen die opkomen als ze met rust gelaten worden, niet gevoed, noch verworpen of onderdrukt worden? Weer verdwijnen.
...
Ook ik lees die boeken en volg het nieuws, en ook dat doet dan allerlei meningen opkomen. Maar ze komen, en als ik alert genoeg ben voor wat er aan vooraf gaat, dan gaan ze ook weer, ze 'hoeven' niet persee meer een kleverig spoor na te laten.


werkelijk, niet abstract, niet door het lezen van boeken en verhalen over wantoestanden, maar werkelijk iemand tegen die gevangen is komen te zitten in zijn te romantisch beeld en vooral die daarvan negatieve gevolgen heeft: doe dan wat je voelt dat je moet doen...


Ik wens iedereen het ontdoen van al die kleverigheid toe, een forum als dees is hiervoor een ideaal oefenterrein. Laten we oefenen in plaats van te blijven hangen in een kleverige brij.


We kunnen het over vanalles hebben, zeer zeker. Ik waarschuw liever voor de eigen kleverigheid.
Daar kan je effectief wat mee.


De minste omwegen doen zich voor als in zicht komt wat vooraf aan alle meningen en verhaaltjes is zodat alles wat er uit opkomt gezien wordt als achteraf en dus zijn densheid, zwaarte en kleverigheid begint te verliezen.


En wil je helpen voorkomen dat anderen in die kleefbrij verstrikt raken, breng ze dan tot van die kleverigheid afgeraken, dat is de meeste efficiënte hulp dat je kan bieden, veel efficiënter dan te gaan zwaaien met gevaren en doemscenario's, waar mensen door hun kleverigheid toch in vernesteld gaan geraken als ze niet alert genoeg zijn over hun eigen kleverigheid, hoe veel je ze ook waarschuwd. Daar gaat het om, en ja, daar blijf jij naast praten.


Uit enthousiasme wijs ik naar wat eenvoudigweg 'ontdekt' kan worden, wat vooraf aan meningen, discussie en begrijpen is, omdat van daaruit alles niet zo zwaar, zo jammer en zo moeilijk is, het opent nieuwe perspectieven, nieuwe opties, nieuwe energie om door te gaan… maar er kan daar niet over gediscussieerd worden, het kan alleen maar ontdekt worden. En als er liever gediscussieerd wordt dan ontdekt wordt, dan trek ik mij weer terug. En als het begrepen wil worden, ook, want begrijpen zit het ontdekken ervan gewoon in de weg.

Ik zie gewoon zoveel geworstel, zoveel gemopper, zoveel ochotochot, zoveel projecties, en zoveel gewaarschuw voor gevaren… maar er valt echt wel iets te ontdekken waardoor dat allemaal een stuk lichter kan worden, worsteling weg kan nemen, een positieve drive kan worden, projecties kan doen vervliegen, gevaren die ontmijnd kunnen worden. Dat is de andere optie waar ik het wil over hebben, maar niemand wil het horen, wat gehoord wordt is dat er iemand de wannabee leraar komt uithangen, iemand die mooie mentale constructies voor zichzelf heeft opgezet en dat nu in andermans strot wil duwen, om zichzelf daarmee bevestigd te voelen.

Ik wens iedereen gewoon toe dat te ontdekken waardoor al die zwaarte voor een stuk kan oplossen. En dan kunnen er vandaaruit een heel breed scala aan boeddhistische, christelijke en andere inspirerende wijsheden en methoden opgepikt worden, maar als het aan de basis stroperig, negatief, worstelend, afwerend blijft zitten dan is daar geen beginnen aan.

Maar wellicht is dat teveel gevraagd.

Het is alsof men zich maar goed voelt hier als iedereen evenveel ploetert en worstelt, het is alsof het bedreigend is als er iemand ergens eens enthousiast over doet. Zo iemand moet toch echt wel een slag van de molen gehad hebben, gevallen zijn voor de instant verlichtingswaan, verloren gelopen in advaita oneliners, gevangen zitten in een blinde illusie. Zo iemand behandel je beter als een gevaar.

Maar goed, geen probleem, ik hoef het laatste woord niet, ik draag gewoon bij op mijn manier, iedereen mag er zo veel omheen praten als die wil, en ik maak gewoon ook mijn praatje af, klaar.

Daar sta ik voor.

Voor mij geen kleverige discussies. Het raakt je, je herkent het, het prikkelt je. Het geeft je de moed en motivatie om het ook te verkennen en dan daar over uit te wisselen, of het stoot je af als een mentaal, niet te vatten, gevaarlijk, naar van alles en nog wat riekend verhaaltje, riedeltje, whatever. In het laatste geval zijn we dan gewoon uitgepraat. Adieu zeg ik dan. Geen probleem verder. Je kan er gewoon niets mee. Ook goed. Ik kan er niets mee als er steeds om heen gepraat wordt. Dan zij we effen.

Zo, en dan ga ik nu maar even weer een forum pauze nemen, zodat alles eens kan bezinken. We zien later wel of er zijn die van hun kleverig beeld willen af geraken of het liever nog wat in stand houden.

Tenzij dat er nu al wat meer opening ontstaat. Dan zal ik maar al te graag de dialoog verder zetten. Ik blijf immers enthousiast. Immer.
:)


Citaat
Een man vroeg aan de Boeddha: "Ik wil gelukkig zijn".
De Boeddha antwoorde: "Verwijder eerst 'ik', dat is ego.
Verwijder dan 'wil', dat is verlangen.
Kijk, nu blijft er enkel "gelukkig zijn" over.

Citaat
Hoeveel ego heb je nodig?
Juist genoeg om niet voor een aanrijdende bus te stappen

Suryu Suzuki

7
Ik weet al lang hoe ik over kom. Dat is niet nieuw.
Geen probleem. En ik weet maar al te goed dat dit niet alleen voor jou zo is en ga het ook niet weerlegen, het houdt mij niet bezig. Toch niet op een forum.
Ik draag gewoon bij zoals ik bijdraag. En begrijpen is misschien gewoon niet het juiste instrument.

Het ga je goed BA.

Misschien heb ik geprobeerd je te begrijpen, waar je staat, wat je te vertellen hebt. Er valt mogelijk in een dialoog van elkaar te leren. Daar lijkt me participatie op dit forum wellicht aan bij te kunnen dragen. Ik heb dus diverse malen getracht je woorden te wegen en meermalen te doorgronden wat je bedoelt.

Helaas is dat slechts ten dele gelukt. Ik merk dat je vele malen mijn reacties terugwijst, dat je dat en dat juist niet bedoeld hebt. Soms ben je het eens met wat ik schrijf. Het valt echter me op dat je nogal hamert op zelfonderzoek, zelf kijken. En op de illusie van het ego, de waan van het "ik ben". Daar refereer je eigenlijk voortdurend aan.

In het boeddhisme is wat je aankaart zeer zeker van belang. Maar het is vrij beperkt, als ik het zo mag aanduiden. Want hetgeen de Boeddha heeft geleerd gaat veel verder dan alleen maar het ego, het zelf. Ik vind het jammer dat je steeds teruggrijpt naar die twee genoemde zaken, waarover vrij beperkt kan worden gesproken. Het is daarnaast zeer de vraag of mensen hun zeer persoonlijke ontdekkingen omtrent hun eigen conditioneringen hier zullen gaan delen. Ik meen van niet.

Het kost veel energie om teksten te formuleren naar aanleiding van wat je zegt, en waar je naar verwijst. Het is eigenlijk steeds hetzelfde riedeltje, wat voor jou blijkbaar erg belangrijk is. En dat is natuurlijk legitiem en helemaal jouw zaak. Een dialoog voeren in dat kader is echter een heel ander verhaal.

Je zegt dat je weet hoe je bij anderen overkomt en blijkbaar heb je daar vrede mee. Wil je echter een discussie voeren of tot een dialoog komen, is het mijns inziens noodzakelijk om ook aan te geven waar je de ander mogelijk niet hebt begrepen, en dat je je manier van communiceren dienovereenkomstig aanpast. Ik zie dat bij jou niet, of nauwelijks.

Natuurlijk kan ik gemakkelijk kritisch zijn op anderen, op jou. Uiteraard dien ik ook de hand in eigen boezem te steken. Wellicht kan ik wat meer doorvragen, zodat helderder kan worden wat de ander eigenlijk precies bedoelt. Dit om bepaalde aannames te vermijden of meer duidelijk te krijgen.

Ik beraad me momenteel hoe ik dat ga inkleden, en vooral: of ik dat wel wil op dit forum.

Let wel: ik wil niemand hier de les lezen, ook jou niet. Misschien is elkaar proberen te begrijpen toch zo gek nog niet...

En nog even on-topic te reageren: ik denk dat wat hierboven is geopperd nog vrij optimistisch is. Er zijn gewoon zeer weinig echte en waarachtige Leraren of Meesters. Je kunt ze op één hand tellen, zelfs in een continent zoals India.
8
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Steve Gepost op Gisteren om 09:15 »
waarschijnlijk is er voor elke leraar ook 99 valse guru's. Dat is gewoon de realiteit waarin we leven. De begeerte naar verlichting maakt mensen vooral blind en niet verlicht.

Nu ben je toch echt wel wild aan het overdrijven hoor. 99 valse guru's voor elke echte leraar?

Volgens mij zijn het er 98.

Allee, stok in het midden, gouden middenweg: 98,5

:D
9
waarschijnlijk is er voor elke leraar ook 99 valse guru's. Dat is gewoon de realiteit waarin we leven. De begeerte naar verlichting maakt mensen vooral blind en niet verlicht.
10
Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog / Re: India en valse guru’s
« Laatste bericht door Steve Gepost op 23-06-2021 19:28 »
Ik weet al lang hoe ik over kom. Dat is niet nieuw.
Geen probleem. En ik weet maar al te goed dat dit niet alleen voor jou zo is en ga het ook niet weerlegen, het houdt mij niet bezig. Toch niet op een forum.
Ik draag gewoon bij zoals ik bijdraag. En begrijpen is misschien gewoon niet het juiste instrument.

Het ga je goed BA.

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
Powered by EzPortal