Auteur Topic: De geest  (gelezen 640 keer)

Offline Dorje

• Eerwaarde
Re: De geest
« Reactie #50 Gepost op: 31-05-2021 15:20 »
Ik zie dat je weer een hele reeks verklaringen geeft e.d. Dorje. Ik heb mijn zegje gedaan, en ga hier verder niet meer op door (reageren). Het is mijns inziens jammer dat we in mijn beleving eigenlijk geen steek verder komen. Ik laat het verder zo. In ieder geval dank voor de toelichtingen.

We kunnen maar verder geraken als je antwoordt op de vraag:

Wat is er vaag aan dat zelf-gerichtheid elke weg in de weg staat?
Volgens jou dan niet?

Maar als je de zin ervan niet inziet, heb ik al gezegd: wat terug moet komen, komt toch sowieso terug.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #51 Gepost op: 31-05-2021 15:27 »
Ik zie dat je weer een hele reeks verklaringen geeft e.d. Dorje. Ik heb mijn zegje gedaan, en ga hier verder niet meer op door (reageren). Het is mijns inziens jammer dat we in mijn beleving eigenlijk geen steek verder komen. Ik laat het verder zo. In ieder geval dank voor de toelichtingen.

Volgens jou dan niet?

Maar als je de zin ervan niet inziet, heb ik al gezegd: wat terug moet komen, komt toch sowieso terug.

Nee Dorje, ik heb al meer dan genoeg geschreven en uitgevraagd. Ik ga geen antwoord meer geven. En ik heb jou ook nergens om eventueel advies of hulp gevraagd. Als dat laatste zo zou zijn, dan is je optie misschien enigszins logisch. Maar nu niet. Ik heb al zo vaak aangegeven dat ik niet iemand ben, die pas net komt kijken in het land der spiritualiteit. Als je iemand wilt adviseren of behulpzaam wilt zijn, mag je desgewenst een ander kiezen, die dat misschien nodig heeft. Ik niet, en ik haak hier dus nu echt af.

Ik stel voor dat we terugkeren naar het originele onderwerp van deze topic: "De geest".
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #52 Gepost op: 31-05-2021 15:38 »
Prima.
En laat het gejammer dan gewoon achterwege.

Back on topic:

Maar hoe hou je de geest onder controle ? Voor mij is het heel moeilijk om dit te doen. Mijn geest overmeesterd mij soms. Mijn gevoel overvalt mij vaak.

Hoe doen jullie dit ?

Controle is niet slecht, maar als er enkel onder controle houden is, riskeert het deksel opeens van de ketel te vliegen door de druk van al dat gecontroleerde stoom.

Daarom is de geest onder controle houden maar een laatste redmiddel, als het schouwen van de geest niet meer mogelijk is door de reeds te hoge druk. Dan ga je best controleren en eventueel gecontroleerd stoom vrij laten zonder dat het een ander of jezelf verder negatief gaat beïnvloeden.

Eens de grootste stoom eraf kan je de geest gaan schouwen, kijken naar de geest, wat er in opkomt en hoe alles dat opkomt, als je het niet gaat voeden, noch gaat onderdrukken, doet wat zaken spontaan doen die opkomen: weer verdwijnen. Het is maar als ze gevoed worden of als ze onderdrukt worden dat ze blijven bestaan en de geest erg kunnen blijven vertroebelen.

;)

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #53 Gepost op: 31-05-2021 15:46 »
Prima.
En laat het gejammer dan gewoon achterwege.

Pardon? Ik verzoek je beleefd om dit soort nare opmerkingen niet te ventileren. Bij voorbaat dank.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #54 Gepost op: 31-05-2021 15:53 »
Pardon? Ik verzoek je beleefd om dit soort nare opmerkingen niet te ventileren. Bij voorbaat dank.

???

BA,

Wat is hier nu weer 'naar' aan? Je vindt het jammer dat we niet verder geraken:

Het is mijns inziens jammer dat we in mijn beleving eigenlijk geen steek verder komen.

En als ik dan aangeef hoe we verder kunnen geraken:

Volgens jou dan niet?

Dan wil je dat niet.
Dan moet je toch ook niet jammeren?
Je gaat iets uit de weg BA. En voor mij is dit perfect ok, maar jammer dan niet dat we niet verder geraken.
Dat is alles.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #55 Gepost op: 31-05-2021 17:49 »
Waarom hebben jullie nou ruzie ?

Waar gaat dit nou weer over hahaha

Haantjesgevecht ?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #56 Gepost op: 31-05-2021 18:34 »
Waarom hebben jullie nou ruzie ?

Waar gaat dit nou weer over hahaha

Haantjesgevecht ?

Juist ja, goede samenvatting.
De werking van de geest. Live in actie.

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #57 Gepost op: 31-05-2021 18:37 »
Citaat
Juist ja, goede samenvatting.
De werking van de geest. Live in actie.

Dacht hetzelfde: de geest

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #58 Gepost op: 01-06-2021 01:08 »
Beste,

Vandaag even gekeken naar wat er zoal op Boeddhaforum geschreven wordt. Bij het topic “De geest” vond ik o.a. de vergelijking tussen de leer van de Christus (letterlijk: de Gezalfde) en de leer van de Boeddha (letterlijk: de Verlichte).
De Christus preekte verdraagzaamheid. Dat was veel eerder ook al door de Boeddha verkondigd: verdraagzaamheid is de hoogste ascese.

Het is in de tegenwoordige tijd een voordeel dat wij de leer van de Boeddha zelf kunnen bestuderen en niet geheel afhankelijk zijn van wat monniken of deskundige leken-leraren verkondigen.
Maar het is ook een nadeel. Want velen beginnen wel bij het begin maar slaan dan veel over en lezen wat zij zelf interessant vinden, waar zij nieuwsgierig naar zijn.
Maar de leer van de Boeddha moet stap voor stap gevolgd worden, moet in etappes afgelegd worden.
En het begin voor de leek is het navolgen van de vijf regels van deugdzaam gedrag. Als men die regels zonder moeite kan navolgen, dan kan men beginnen met een van de methoden van contemplatie of meditatie. Maar als de geest nog problemen ondervindt om die regels na te volgen, dan is succes bij de volgende stappen van de leer niet mogelijk.

Nico

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #59 Gepost op: 01-06-2021 16:36 »

???

BA,

Wat is hier nu weer 'naar' aan? Je vindt het jammer dat we niet verder geraken:

Het is mijns inziens jammer dat we in mijn beleving eigenlijk geen steek verder komen.

En als ik dan aangeef hoe we verder kunnen geraken:

Volgens jou dan niet?

Dan wil je dat niet.
Dan moet je toch ook niet jammeren?
Je gaat iets uit de weg BA. En voor mij is dit perfect ok, maar jammer dan niet dat we niet verder geraken.
Dat is alles.

Ik wil hier toch nog even iets over zeggen. Dat je sommige zaken misschien jammer, of raar, of anderszins vindt, is natuurlijk oké. Maar dat je mijn bijdragen als "gejammer" afdoet, is in mijn optiek niet respectvol. Ik kwalificeer jouw bijdragen ook niet op een dergelijke wijze. Het is de toon die de muziek immers maakt. Misschien ben je boos, of teleurgesteld of whatever. Maar dan nog dien je mijns inziens verdraagzaam te zijn. Zoals Nico ook aangeeft: verdraagzaamheid is de hoogste vorm van ascese. Op een forum discussieer je met elkaar, en ga je niet met nare woorden lopen smijten. Dat komt zo kinderachtig over. Maar goed, zo denk ik er over.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #60 Gepost op: 01-06-2021 18:45 »
@BA,

Geen boosheid, geen teleurstelling. Er was maar één zinnetje van jou met het woordje jammer er in, en daar sloeg mijn zinnetje gewoon op: laat 'dat' gejammer gewoon achterwege. Natuurlijk is het ok iets jammer te vinden, maar het sloeg gewoon op dat het geen zin heeft jammer te vinden dat er geen steek verder gekomen wordt als je zelf dan de moeite niet meer wilt nemen om die steek verder te geraken. Dat is het enige waar het op slaat.

Je hebt het opgevat als dat je geschrijf allemaal gejammer zou zijn voor mij. Dat is helemaal niet zo. Ik had dit al verduidelijkt dacht ik toch? Ik ben niet uit om je te kwetsen of je niet te verdragen, ik zit gewoon niet elk woord te wikken en te wegen om maar elke mogelijke verkeerde interpretatie te proberen vermijden, ik schrijf wat er in mij opkomt, hoe het in mij opkomt. Ik reken op de goodwill van de andere partij om te vragen naar verduidelijking als iets verkeerd zou overgekomen zijn.

Ik ben het ook eens met Nico wat die verdraagzaamheid betreft. Mooie reactie. Ik ga er later nog op reageren.

Voor nu zou ik zeggen: even de geest wat tot rust laten komen, laat ons er toch niet te ver in meeslepen. Ik heb geen slechte bedoelingen en jij ook niet, dus die hoeven we ook niet te zoeken.

Prettige avond BA, en excuses voor de speling die mijn woorden lieten voor allerlei niet bedoelde interpretaties.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #61 Gepost op: 01-06-2021 18:56 »
Aha Dorje, prima. Zoals je het beschreef, was het nogal ongenuanceerd. Maar oké, ik begrijp het nu. Jij ook een fijne avond. :)

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #62 Gepost op: 01-06-2021 19:54 »
Fijn.

Een fijne avond voor iedereen!

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #63 Gepost op: 01-06-2021 23:11 »
Beste,

Vandaag even gekeken naar wat er zoal op Boeddhaforum geschreven wordt. Bij het topic “De geest” vond ik o.a. de vergelijking tussen de leer van de Christus (letterlijk: de Gezalfde) en de leer van de Boeddha (letterlijk: de Verlichte).
De Christus preekte verdraagzaamheid. Dat was veel eerder ook al door de Boeddha verkondigd: verdraagzaamheid is de hoogste ascese.

Het is in de tegenwoordige tijd een voordeel dat wij de leer van de Boeddha zelf kunnen bestuderen en niet geheel afhankelijk zijn van wat monniken of deskundige leken-leraren verkondigen.
Maar het is ook een nadeel. Want velen beginnen wel bij het begin maar slaan dan veel over en lezen wat zij zelf interessant vinden, waar zij nieuwsgierig naar zijn.
Maar de leer van de Boeddha moet stap voor stap gevolgd worden, moet in etappes afgelegd worden.
En het begin voor de leek is het navolgen van de vijf regels van deugdzaam gedrag. Als men die regels zonder moeite kan navolgen, dan kan men beginnen met een van de methoden van contemplatie of meditatie. Maar als de geest nog problemen ondervindt om die regels na te volgen, dan is succes bij de volgende stappen van de leer niet mogelijk.

Nico

Beste Nico,

Mooie reactie. En helemaal eens met dat verdraagzaamheid de hoogste ascese is en de hele deugdzaamheid het stabiele fundament.

Ik ben ook blij dat je bewaakt dat boeddhisme ideaal gezien in mooi op elkaar volgende etappes zou moeten gaan. Dat is en blijft zo, dat is het meest ideale. In deze huidige realiteit loopt het echter zelden nog op die manier en ook dat kunnen we best in rekenschap nemen.

Zoals je aangeeft leven we op dit moment in een wereld waar alles maar te grabbel ligt. Dat is de realiteit, die heel anders is als in de tijd van de Boeddha. Met een paar klikken op het web kunnen wij overspoeld raken door grote wijsheden en diepgaande meditatie technieken, die anders maar op ons pad zouden komen na lange en zorgvuldige voorbereiding hier toe.

Veel mensen komen nu eenmaal tot een bevrijdingsweg op deze manier. Ze gaan op zoek en komen vanalles tegen, soms raakt het hun, opent het nieuwe horizonten, inspireert het hun en boort het soms zelfs mooie en waardevolle inzichten aan. De spirituele weg staat tegenwoordig vaak op zijn kop.

Ik begeef mij af en toe in kringen van mensen die getroffen zijn door wat je zou kunnen noemen de non-dualiteitskoorts. Vooral door de opkomst van Advaita is alles wat maar naar non-dualiteit riekt populair geworden. Mensen lezen boeken, gaan naar leraren, wonen satsangs bij en deze brengen soms heel wat teweeg dat niet alleen negatief hoeft bestempeld te worden. Het maakt soms op een directe manier diepe inzichten los, die een impact kunnen hebben en juist vaak het begin gaan vormen van een zoektocht naar bevrijding.

Zo is het nu, en veel mensen belanden hier op die manier in. Veel mensen die je nooit nog maar zou kunnen bewegen in het gaan van een deugdelijk pad.

Ik zie dit precies vaak twee richtingen op gaan. De ene richting is die van het opgaan in deze vluchtige inzichten, er aan vast te houden en ze te gaan verwarren met verlichting. Deze mensen verliezen zich in de illusie dat zij zonder dit stevige fundament opgebouwd te hebben, al helemaal bevrijdt zijn. Deze zijn nog zeer moeilijk tot rede en realiteit te brengen. Het is alsof ze zich gesetteld hebben in een zichzelf-alleen-maar-bevestigend-systeem-van-bevrijdt-zijn-illusie. Vaak keren zij zich tegen elke vorm van praktijk, om dat iets 'wat niet te bereiken of te fabriceren is' ongemoeid te laten. Zij zien niet of willen vaak niet meer zien dat hoewel dit op zich wel juist is, het pas echt volledig en bevrijdend kan zijn als de bevrijding (het zuiveren) van het gewone doen en laten zich ook deel wordt van het proces en dat dit best nog wel wat praktijk vergt.

De andere en meer hoopgevende richting die zich lijkt voor te doen is die van het voelen dat er toch iets ontbreekt: een stevig fundament, een stabiliteit tot in het zich bewegen als mens in de wereld, een vaag besef over als die bevrijding zich ook niet tot op dit niveau laat afdalen of geintegreerd wordt, dat het allemaal maar tijdelijk, broos en wankel blijft.

Bij die eersten moet eerst door hun spiritueel ego gebroken worden voor er iets mogelijk wordt. Ik twijfel soms of dit überhaupt wel mogelijk is. Maar die tweeden daar is echt wel nog heel wat mogelijk. Maar je moet hen echt niet vragen die niet zo geïntegreerde, maar soms echt wel oprechte inzichten die ze tegen gekomen zijn bij het groot vuil te zetten. Waar zij geforceerd of niet, toevallig of niet, gewild of niet van geproefd hebben, kan bij hun juist de grote drijfveer worden om het te gaan verdiepen én verstevigen, juist te gaan voorzien van een fundament. Zulke mensen zijn zeer ontvankelijk voor Boeddhisme omdat hier juist wel veel aandacht voor is en toch die diepgang bevat waar in min of meerdere mate wel al een van geproefd is.

Het is niet juist om de stappen die zij door omstandigheden misschien overgeslaan hebben als verkeerd te gaan voorstellen. Het is misschien juister om hen te stimuleren wat ze ontdekt hebben gerust nog verder te verdiepen, maar ondertussen wel ook aan dat fundament te werken en het belang hiervan te benadrukken.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik zie vaak mensen gefascineerd door de grote inzichten en zelfs mensen die er kleine of grote zaken werkelijk van herkennen. Ik ben niet geneigd hen dat af te gaan pakken. Eerder de fascinatie als stimulans te gaan ombuigen om ook dat fundament te gaan leggen en te voorkomen dat men de eerste richting op gaat.

Een huis kan je niet bouwen door te beginnen met de zolder. Maar als je toch al de zolder voor je geestesoog gezien hebt, dan hoeft dit geen nadeel te zijn en kan het zelfs een groot voordeel zijn, zolang je maar vroeg of laat tot het besef komt dat je toch nog een goed fundament moet leggen voor je die zolder echt waar kan maken. Als je weet waar je naartoe moet, kan dit juist een groot voordeel zijn, alleen als je gaat denken dat je er al bent, dan zit je met een groot nadeel.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #64 Gepost op: 02-06-2021 08:20 »
Een deugd of wijsheid die hier direct mee samenhangt, en ook in zowel het christelijk geloof als het boeddhisme en verder alle andere grote godsdienstige of religieuze systemen centraal staat is: geduld. De menselijk geest is zeer onrustig, kijk in het bijzonder maar eens naar de huidige tijd.

We leven heden ten dage in een zeer haastige maatschappij. Alles is gericht op direct ervaren, beleven en dat wat nu meteen kan, en vooral bereikt, moet worden. Tekenend is in dit kader de steeds belangrijker geworden beeldcultuur. In het verleden bestond dat ook wel, maar was dat veel kleiner van opzet. Nu is de beeldcultuur in tegenstelling tot bijvoorbeeld de leescultuur veruit dominant geworden.

En het is logisch, want het opnemen van visuele beelden gaat in een rap tempo, de mens kan immers veel meer beelden in een seconde verwerken dan dat je bijvoorbeeld een boek leest. Dat gaat vele malen trager. Daar is geduld voor nodig. In vroeger tijden waren er geen films en was er geen televisie of internet. Ons geduld wordt onafgebroken op de proef gesteld, het lijkt er welhaast op dat we helemaal geen geduld meer hebben.

De geest van de hedendaagse mens is als het ware ADHD-gericht, alles moet snel, nu meteen, fantastisch en de zinnen prikkelend zijn. In deze onafgebroken stroom leven we, en wie niet mee kan komen, brandt af of kan zelfs ernstige psychische problemen krijgen. En dan is hij of zij als het ware "mislukt", want men kan niet meer meekomen in de maalstroom. Het ergste daarvan is nog, dat dit wordt beschouwd als de eigen verantwoordelijkheid of zelfs de eigen schuld.

Ik schets het nu vrij zwart-wit, want de beeldcultuur is natuurlijk niet uitsluitend slecht, maar het is wel funest dat dit een zeer dominante factor is geworden in ons bestaan. Dat heeft uiteraard ook zijn weerslag op de beleving en dat wat we terug kunnen vinden in de diverse vormen van spiritualiteit. Het is van belang om te beseffen wat de samenleving met je doet, hoe je er in staat, hoe dit je gevormd heeft. Dat neem je namelijk mee in je persoonlijke benadering van religie. Met als gevaar dat je gaat zoeken naar een soort instant-Verlichting, het moet snel, nu, gelijk en meteen beleefd worden. Het moet de zinnen prikkelen en persoonlijke emoties opwekken. Vandaar dat Zen en Advaita Vedanta zo populair zijn geworden, want daar lijkt het net, alsof je nu en meteen Verlicht kunt worden. Maar het is zéér de vraag of een dergelijke benadering wel volledig recht doet aan Zen en Advaita Vedanta, ik denk zelf van niet.

Maar al die snelheid heeft allemaal geen enkele waarde op het pad van de ware religie. Daar is geduld, oneindig geduld zelfs, een grote waarde. En zonder geduld is weinig tot niets mogelijk, en wordt zelfs de verdraagzaamheid erg moeilijk. Want wie geen geduld kan hebben of uitoefenen, kan ook niet verdraagzaam zijn. Zo grijpen alle (boeddhistische) deugden of wijsheden in elkaar. Ze behoren er allemaal bij, het is als het ware een levend systeem. Denk aan deugden zoals: geduld, vertrouwen, geven, inspanning, wijsheid, doorzettingsvermogen, vriendelijkheid, vredelievendheid, moraliteit en (mentale) evenwichtigheid.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #65 Gepost op: 02-06-2021 11:21 »
Een deugd of wijsheid die hier direct mee samenhangt, en ook in zowel het christelijk geloof als het boeddhisme en verder alle andere grote godsdienstige of religieuze systemen centraal staat is: geduld.

...

Met als gevaar dat je gaat zoeken naar een soort instant-Verlichting, het moet snel, nu, gelijk en meteen beleefd worden. Het moet de zinnen prikkelen en persoonlijke emoties opwekken. Vandaar dat Zen en Advaita Vedanta zo populair zijn geworden, want daar lijkt het net, alsof je nu en meteen Verlicht kunt worden. Maar het is zéér de vraag of een dergelijke benadering wel volledig recht doet aan Zen en Advaita Vedanta, ik denk zelf van niet.

Maar al die snelheid heeft allemaal geen enkele waarde op het pad van de ware religie. Daar is geduld, oneindig geduld zelfs, een grote waarde. En zonder geduld is weinig tot niets mogelijk, en wordt zelfs de verdraagzaamheid erg moeilijk.

...

En dat geduld komt soms maar met de jaren. Als je begint te voelen dat het allemaal vluchtig en broos blijft en geduldig werken aan een goed fundament onontbeerlijk is. Maar dan nog hoeft er niets bij het grof vuil gezet worden. Wat je tegengekomen bent in je ongeduldige zoektocht, kan juist een stimulans worden om het meer fundament te gaan geven. Het hoeft geen nadeel op zich te zijn.

De meest ideale weg, is die wat jij en Nico beschrijven, stapje voor stapje, met heel veel geduld. Het is tegenwoordig gewoon niet de weg die de meesten gaan of gegaan zijn, voor zij hier bijvoorbeeld of elders terecht komen. Wat geweest is, hoeft dan ook niet negatief gesteld te worden, het is gewoon nooit te laat om geduld en andere deugden te ontwikkelen.

Zen Mind, Beginner’s Mind
Shunryu Suzuki

"In the beginner's mind there are many possibilities,
but in the expert's there are few."

Je kan altijd terug naar de beginners mind, ook na jaren van ervaring. In de beginnersmind zijn er vele mogelijkheden, in de experten mind zijn al deze mogelijkheden dichtgetimmerd. Wat je dus ook tegengekomen bent, zij het gestuurd door de jachtige maatschappij, zij het per ongeluk, zij het intentioneel... zolang je je niet als aangekomen, instant verlicht gaat wanen, staan alle mogelijkheden nog open. Ook de mogelijkheid terug af te zakken naar het begin, naar het fundament. Niets van wat zich voorgedaan heeft hoeft echter een probleem te zijn op zich. Met de juiste openheid, en de juiste gerichtheid kan het omgebogen worden tot een stimulans.

Om maar een voorbeeld te nemen: een bolletje hoef je toch niet te gaan sturen naar een geduldig en deugdzaam pad, laat hem ontdekken, laat hem experimeneteren, laat hem exploreren, laat hem mediteren, laat hem schouwen, ook al is dit onstuimig als een roetjsbaan. Het is maar door zelf te ontdekken dat boeddhisme echt wel zijn waarde heeft, dat andere zaken in dat boeddhisme misschien ook maar gewaardeerd gaan kunnen worden. Het is soms maar als je de smaak te pakken krijgt, dat je de zaken die je liever nog niet niet smaakt, er op den duur wel gaat bijpakken.

Ik zou zelfs zeggen, laat iedereen op zoek gaan naar instant-verlichting, beter dan helemaal af te keren van elke religie. Maar op het moment dat men de smaak te pakken krijgt, dat is de moment om het vuurtje brandend te houden, bijvoorbeeld door het belang aan te duiden van een degelijk fundament, en van een juiste gerichtheid. Dat vuurtje zou wel eens de voorwaarde kunnen zijn om tot geduld te kunnen komen.

Zo zie ik het, zo leef ik het, zo deel ik het.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Mee ting by Buddha Amitabha Vandaag om 18:34
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Dorje Vandaag om 17:16
[Het gewone leven] Re: Mee ting by bolletje Vandaag om 15:02
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by one but not the same Vandaag om 12:57
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Bodhiboom Gisteren om 19:21