Auteur Topic: dingen willen  (gelezen 124 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
dingen willen
« Gepost op: 31-07-2021 13:41 »

Bolletje verdiend nu wat geld

Maar ik wil meer geld.

En dat verstoord mijn geest. Toen ik tevreden was met wat ik nu verdien, had ik geen verstoorde geest.

Ik denk dat er niet iets mis is met iets willen. Tenzij het je geest verstoord.

Dit zijn allemaal open deuren voor jullie, jullie kennen dit verhaal.

Waarom wil ik geld. Status ? Waarom wil ik status ? Wat boeit mij het nou, wat de buurman van mij vind. Waarom moet ik het daar van hebben ?

En ik wil het in een fractie van een seconde. Een fractie van een seconde, aas ik op dingen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: dingen willen
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2021 17:38 »
Ergens in het verleden heb jij tegen jezelf gezegd, zou het niet fijn zijn om meer geld te hebben? En toen heb jij jezelf geantwoord door te zeggen, natuurlijk want dan kunnen we meer dingen kopen. Zo heb jij zelf wijsgemaakt dat je meer geld wilt, zo komt een geloof tot stand. Je ziet iets, je grijpt ernaar, en je denkt tegen jezelf ‘ik wil…’

Er schuilt ergens een proces van mijn-maken achter, dat je probeert iets dat je ziet in je gedachten van jou te maken, wat een soort schaduw achterlaat, en dat is ‘willen hebben’. Dat ‘willen hebben’ ligt aan de grondslag van allerlei andere dingen, zoals hebberigheid en jaloezie.

De basis ervan is het mentale grijpen, ‘grasping’ noemt de Boeddha het.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: dingen willen
« Reactie #2 Gepost op: 03-08-2021 16:09 »
Ja precies, zo kan je het wel zien

Je ziet het ook gebeuren hé.

Je loopt over straat, ziet iemand in een dure auto (of iets dergelijks) en je denkt (vaak een fractie van een fractie van een seconde)

Dat wil ik ook !!!!!!

En Waarom hij wel !!!! (haat)

Laatste berichten

[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Vrij Vandaag om 20:45
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Bodhiboom Vandaag om 19:40
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Buddha Amitabha Vandaag om 18:19
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by the innerspace Vandaag om 16:57
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Bodhiboom Vandaag om 13:02