Auteur Topic: De aap voorbij gaan, de mens voorbij gaan  (gelezen 113 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
De aap voorbij gaan, de mens voorbij gaan
« Gepost op: 17-10-2021 11:05 »
Beste allen,

Ik zat zo te kijken naar Govert naar de Oorsprong van de Mens, en vond het wonderbaarlijk om zo onze verre voorouders te ontmoeten. Toch lijkt het mij dat veel van onze geaardheid is terug te vinden in die aap-achtigen van miljoenen jaar geleden. Dingen zoals grijpen, verlangen, eenzaamheid, de sociale drang, vijandigheid, komen allemaal in de apen voor.

Met meditatie en rust gaat men het instinctieve gedrag van de aap voorbij. Het bevorderen van de gelijkmoedigheid en de geest die neigt tot loslaten is een grote stap naar een groter bewustzijn, een wakkere staat. De aap slaapt, handelt op instinct, terwijl de mens op zoek is naar leven in dit moment, het hier en nu. De gedachten tollen een beetje rond, gedreven door het verleden en het geheugen en wat dat vertelt over de toekomst.

Zelfs van de gedachten is het best om los te laten. Men kijkt naar de stilte, de kalmte die tussen de gedachten naar voren komt. Gaat men dan ook de mens voorbij?

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

• Eerwaarde
Re: De aap voorbij gaan, de mens voorbij gaan
« Reactie #1 Gepost op: 17-10-2021 14:10 »
Zelfs van de gedachten is het best om los te laten. Men kijkt naar de stilte, de kalmte die tussen de gedachten naar voren komt. Gaat men dan ook de mens voorbij?

Ik verwoord het antwoord op je vraag zo:

Die wat kijkt tussen de gedachten is de mens, en kan en hoeft dus ook niet aan de mens voorbij. Het kijken op zich is wat altijd al voorbij de mens is, zowel bij de moderne mens, als bij de aapmens, of aap. Dit kan ontdekt worden. De mens blijft daarbij mens, maar kan wel de aard van het kijken, de aard van het gewaarzijn, de aard van het ervaren... ontdekken en representeren. Wat de mens dan representeert is dat wat voorbij de mens is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2021 14:54 »
Het is een vraag die een beetje speelt met woorden en concepten. Ik denk dat men de Boeddha wel kan stellen als een zekere evolutie in geest, sinds hij een aantal vraagstukken naast zich neer heeft gelegd en op anderen een antwoord heeft geformuleerd. Maar na enig denken hierover geloof ik toch niet dat dit hem voorbij de mens draagt.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2021 17:36 »
Het is een vraag die een beetje speelt met woorden en concepten. Ik denk dat men de Boeddha wel kan stellen als een zekere evolutie in geest, sinds hij een aantal vraagstukken naast zich neer heeft gelegd en op anderen een antwoord heeft geformuleerd. Maar na enig denken hierover geloof ik toch niet dat dit hem voorbij de mens draagt.

Inderdaad, zoals ik al zei:

Die wat kijkt tussen de gedachten, inclusief de Boeddha, kan en hoeft niet voorbij de mens.

Maar er is toch nog meer over te zeggen dan waar jij stopt:

Die mens kan wel ontdekken dat het kijken, het gewaarzijn, het ervaren op zich voorbij de mens is. M.a.w. dat de mens dit benuttigt, maar dat het niet van hem is, dat het niet des mensen is, dat het voorbij of vooraf aan de mens is, afhankelijk van hoe je het wil bekijken.

Dit kan ontdekt worden. De mens, inclusief de Boeddha, blijft daarbij mens, maar kan wel de aard van het kijken, de aard van het gewaarzijn, de aard van het ervaren... ontdekken en representeren. Wat de Boeddha dan representeert is dat wat voorbij de mens is, maar de mens Boeddha is zelf niet voorbij de mens. Een mens is geboren, zal ziek worden en sterven, geen mens raakt daar aan voorbij.

Wat hij ontdekt heeft is echter buiten categorie van mens zijn of niet mens zijn, buiten categorie van geboren worden en sterven. Dat heeft de Boeddha vertegenwoordigd: wat voorbij is aan de mens. Maar de mens Boeddha bleef geboren en zou sterven, geen mens raakt daar aan voorbij, ook een Boeddha niet. De Tathagata, de ware aard van deze mens, het ontwaakt zijn tot deze ware aard, dat is wat de Boeddha representeert en dat is buiten categorie. Zoals hij zelf zei "Van de Tathagata", waarmee de mens Boeddha verwees naar het ontwaakte in hem, een ontwaken uit mens te zijn, "daarvan kan niet gezegd worden dat het geboren is en zal sterven, dat het bestaat of niet-bestaat, dat is buiten categorie", dat is wat voorbij is aan de mens.

Ontdek dat wat niet geboren is, dat wat nooit zal sterven, is de boodschap in Advaita. De mens Boeddha zou zeggen: ontdek dat wat buiten categorie van geboorte, dood, bestaan en niet-bestaan is en representeer dat. Dan wijs je de mens naar zijn aard die voorbij is aan de mens, en zal die mens nog steeds mens zijn, maar is er iets anders wakker dat voorbij is aan de mens en het is dat wat niet geboren is en nooit zal sterven. Daarom is het doodloze een synoniem voor Nibbana, Verlichting. Het betekent niet dat de mens voorbij de dood van de mens is geraakt, het betekent ontwaakt te zijn uit die mens te zijn die sterft. Dat is ontwaakt zijn, Verlicht zijn.

En dat is niet te begrijpen, dus onmogelijk simpel te omschrijven. Het is alleen maar te ontdekken.
« Laatst bewerkt op: 18-10-2021 21:56 door Steve »

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Vandaag om 00:24
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Buddha Amitabha Gisteren om 21:56
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Gisteren om 17:34
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Gisteren om 13:18
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 12:28