De zeven soorten personen
[bron; The Middle Lenght Discourses of the Buddha, A New Translation of the Majjhima Nikaya, translated by Bhikkhu Nanamoli and Bhikkhu Bodhi]
Een korte samenvatting van §15 t/m §22 van Majjhima Nikaya 70 waarin deze zeven soorten personen worden onderscheiden.
1. De persoon die-op-beide-manieren-bevrijd wordt. Dit is iemand die met diens lichaam die bevrijdingen ervaart en er in verwijlt die vredevol zijn en immaterieel, die vormen overstijgen, en zijn asava’s worden vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid.
2. De persoon bevrijd-door-wijsheid. Hier heeft iemand niet dat contact/ervaring met die bevrijdingen die vredevol zijn en immaterieel, die vormen overstijgen, maar diens asava’s worden vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid.
Van deze personen zegt de Boeddha: “Van zo’n bhikkhu zeg ik niet dat hij nog altijd ijverig werk te doen heeft. Waarom? Hij heeft zijn werk ijverig gedaan; hij is niet meer in staat om onachtzaam te zijn”.
3. De lichaams-getuige. Hier heeft iemand weer met zijn lichaam contact met die bevrijdingen die vredevol zijn en immaterieel, die vormen overstijgen en sommige van zijn asava’s worden vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid.
4. De persoon-die-visie-zal-bereiken. Hier heeft iemand niet dat contact met die vredevolle immateriele bevrijdingen die vormen overstijgen, verwijlt er niet in, maar sommige van diens asava’s worden vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid en hij heeft met wijsheid de onderrichtingen beoordeeld en onderzocht die door de Boeddha zijn verkondigd.
5. De persoon-bevrijd-door-vertrouwen. Hier heeft iemand niet dat contact met die vredevolle immateriele bevrijdingen die vormen overstijgen, verwijlt er niet in, maar sommige van zijn asava’s worden vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid, en zijn vertrouwen wordt gezaaid, geworteld en gevestigd in de Tathagata.
6. Een Dhamma-volger. Hier heeft iemand niet dat contact met die vredevolle immateriele bevrijdingen’s die vormen overstijgen, verwijlt er niet in, en zijn asava’s worden nog niet vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid, maar door middel van wijsheid heeft hij op een toereikende manier een overdachte acceptatie bereikt van die onderrichtingen die door de Tathagata zijn verkondigd. Bovendien heeft hij deze kwaliteiten: het vermogen om te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen tot mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid.
7. Een vertrouwen-volgeling. Hier heeft iemand niet dat contact met de immateriele jhana’s, verwijlt er niet in, en diens asava’s worden nog niet vernietigd door zijn aanschouwen/zien met wijsheid, niettemin heeft hij een toereikende hoeveel vertrouwen in en liefde voor de Tathagata. Verder heeft hij deze kwaliteiten: het vermogen om te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen tot mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid.
Van deze vijf personen zegt de Boeddha: “Ik zeg over zo’n bhikkhu dat hij nog altijd ijverig werk te doen heeft. Waarom? Omdat wanneer deze eerwaarde gebruik maakt van geschikte rustplaatsen en omgaat met goede vrienden en zijn spirituele vermogens in balans brengt, kan hij hier en nu met directe kennis realiseren en dat opperste doel van het heilige leven binnengaan en er in verwijlen waarvoor mensen terecht het leven als huishouder opgeven en het thuisloze leven verkiezen”.
§22. “Bhikkhu’s, ik zeg niet dat definitieve kennis allemaal ineens wordt verwezenlijkt. Integendeel, definitieve kennis wordt verwezenlijkt door geleidelijke training, door geleidelijke beoefening, door geleidelijke vordering.
(...)
Gemeenschappelijke factor lijkt me dat de asava's steeds worden vernietigd door wijsheid. De verschillende personen zijn niet zomaar te identificeren als...dit is een stroom-intreder, dit is een arhat, dit is een eenmaal terugkerende etc. Het fijne weet ik er nog niet van.
Groet,
Siebe