Deze uitspraken tonen dat beoefening begint met intentionele training. We zetten bewust stappen, we oefenen, we herhalen — en precies door die herhaling wordt het goede geleidelijk natuurlijk.
Het beeld kwam bij me op van een danser die een nieuwe dans aanleert. In het begin is dat eindeloos oefenen, bedachtzaam, vanuit het geheugen, geconcentreerd, herhaling op herhaling. Opdat de dans steeds meer eigen wordt gemaakt. Geleidelijk maar zeker wordt de dansroutine steeds vertrouwder. De danser kan nu meer loslaten want de dans zit in het lichaamsgeheugen als het ware. Dat zou je
natuurlijker kunnen noemen. Maar het is en blijft natuurlijk wel een aangeleerde dans. Het is nog altijd een dansroutine. Het is niet echt natuurlijk gedrag. Als iemand zich spontaan laat meevoeren op de muziek, gewoon vanuit wat in hem/haar opkomt, is dat echt wel een andersoortige expressie.
In deze zin geloof ik dat wat je je ook eigenmaakt, dat gaat nooit over in de spontane expressie van wijsheid, liefde, mededogen. Ook al voelt bepaald gedrag dat je aanleert op een bepaald moment heel natuurlijk, eigenlijk is het gewoon nog routinematig gedrag, zelfs zeer routinematig. Ook al voelt het niet zo.
Ik vind dat je ook wel kunt proeven bij jezelf en anderen wanneer deugd routinematig tot expressie komt.
Er zijn ook leraren zoals Tilopa die dit soort dingen leerden als (wat fragmenten uit het lied van Mahamudra, staan in het lied niet achter elkaar):
Geen enkele moeizame mentale inspanning
is in staat deze onbegrensde open weg te benaderen.
De moeiteloze vrijheid van bewustzijn
beweegt zich van nature over deze weg.
Als men fanatiek, middels onderzoek en concentratie,
waarheid zoekt,
zal men nooit de onvoorstelbare eenvoud
en gelukzaligheid leren waarderen,
die in de kern te vinden is.
Om deze vruchtbare grond te ontginnen,
moet men de wortels van complexiteit
met de scherpe blik van het naakte bewustzijn, doorsnijden
en volledig in vrede blijven, transparant en voldaan.
Je hoeft geen grote inspanningen te verrichten
Noch grote spirituele kracht te verzamelen.
Blijf in de stroom van louter gewaarzijn
Mahamudra accepteert en verwerpt geen enkele
stroom van interne of externe energie.
De edele weg van Mahamudra
houdt zich nooit bezig met het dramatische spel
van gebondenheid en bevrijding.
De yogi in Mahamudra is nooit afgeleid,
omdat hij nimmer de oorlog heeft verklaard aan afleiding.
Deze edelmoedigheid en vriendelijkheid,
deze geweldloosheid, zowel in gedachten als handelingen
is het pad van alle Boeddha's, dat geen sporen nalaat.
Het bewandelen van dit allesomvattende pad
is de gelukzaligheid van het Boeddhaschap.
Wanneer je de kroon van Mahamudra ontvangt,
zal alle besef van status en verworvenheden
vanzelf verdwijnen.
Ik voel er in mee dat bepaalde beoefeningen je complexiteit alleen maar versterken Omdat je maar iets of iemand blijft neerzetten. Een wijs zelf, vriendelijk zelf, luisterend zelf, vergevinggezind zelf, begripvol zelf. Maar het zijn eigenlijk een soort opdrachten die je voor jezelf formuleert. Dat maakt je alleen complexer vind ik.
Ik vind zelf dit heel herkenbaar in wat Tilopa zegt:
Als men fanatiek, middels onderzoek en concentratie,
waarheid zoekt,
zal men nooit de onvoorstelbare eenvoud
en gelukzaligheid leren waarderen,
die in de kern te vinden is.
Wij hebben geen vertrouwen ook dat die grond van eenvoud in onszelf, dat totale gebrek aan eigenwaan, de gestreken vlag, waarbij je niks overeind wilt houden, niks te verdedigen hebt, niet goed genoeg is. Je moet maar verbeteren, schitteren, anderen redden, lessen leren, gidsen, pfff....het is ergens allemaal maar verbeelding.
Is dat negatief? Ik vind van niet.
Je moet zelf maar zien of ontdekken wat complexiteit oplost. Zou het echt van nog meer beoefening komen? Van wijs egocentrisme? Van allerlei kennis hebben en mensen, situaties etc vanuit die kennis benaderen?