Een tijdje terug zei ik immers al:
…
Ik zie hier wel dat je nuanceert en dat je beoefening daar eens niet als obstakel laat uitschijnen. Fijn!
Toch blijft het voor mij belangrijk beoefening niet als louter een voorbereidende fase te laten uitschijnen die uiteindelijk niet brengt wat gezocht wordt, zo lees ik jouw formulering althans, corrigeer me als dat niet is wat je bedoelt. Het gevaar is dat je het dan gaat beschrijven als iets dat je kan overslaan. En dat wordt echt niet in de sutta’s, noch in Mahayana ondersteund.
Daar reageer ik op, niet op jouw motieven of persoonlijke zoektocht. Lees nog eens heel duidelijk: "niet op wat jij moet volgen of niet."M.a.w. je mag het gerust overslaan, wat mij betreft, dat is jouw persoonlijke keuze, wie ben ik om daar een oordeel over te vellen?
Mijn bezwaar ontstaat alleen wanneer deze persoonlijke mening wordt voorgesteld als hoe de boeddhistische tradities het zelf formuleren, want daar zie ik duidelijk dat ze dat niet doen.
In de sutta’s wordt nergens gezegd dat de training de Boeddha “niet bracht wat hij zocht”. Wat wél beschreven wordt, is dat zelfs de hoogste verfijnde staten (zoals jhāna en het vormloze) niet het uiteindelijke einde van lijden zijn. Dat is iets heel anders. In de sutta’s wordt wel ook wel degelijk gezegd dat bepaalde eerdere wegen (extreme ascese) niet tot ontwaken leidden. Maar, dat geldt niet voor ontwikkeling van samadhi en helderheid zelf.
De Boeddha ontwikkelde morele zuivering, concentratie en beheersing tot een uitzonderlijk niveau. Precies daardoor werd het mogelijk om te zien dat zelfs de meest verfijnde mentale toestanden nog geconditioneerd zijn. Niet omdat training daar niet bracht wat hij zocht, maar omdat het juist inzicht gaf in die staten.
En datzelfde patroon zie je terug in Mahayana en Mahamudra (Tilopa).
In Mahayana wordt gezegd dat ontwaken niet geproduceerd wordt door oefening, maar zonder oefening wordt het ook niet "herkend". Beoefening verwijdert wat het zicht belemmert; ze maakt de natuur van de geest niet, maar onthult haar.
Bij Tilopa wordt dat nog radicaler geformuleerd:
UITEINDELIJK moet men stoppen met manipuleren en streven. Maar die instructie werd niet gegeven aan beginners. Ze kwam pas ná jaren training en rijping. Het punt is niet dat oefening niets oplevert, maar dat juiste oefening je brengt tot het inzicht dat bevrijding niet gemaakt kan worden.
Dat is exact dezelfde structuur als in de sutta’s: training zuivert en stabiliseert, daardoor wordt zichtbaar dat ook het subtielste maken spanning bevat, waarna loslaten mogelijk wordt.
M.a.w. training brengt je tot het punt waar niets meer bereikt hoeft te worden. Niet omgekeerd: niets meer willen bereiken brengt je niet tot bevrijding.Waar ik op reageer, is niet jouw erkenning dat training een basis legt, die erken je inderdaad en daar ben ik blij om, maar de formulering alsof de Boeddha eerst een pad volgde dat uiteindelijk niet bracht wat hij zocht. In de teksten zelf wordt dat anders gepresenteerd: zijn eerdere training was geen weg naar iets dat uiteindelijk niets bracht, maar de noodzakelijke rijping waardoor het beslissende inzicht mogelijk werd.
En precies daarom benadrukken alle tradities hetzelfde paradoxale punt: niet-streven is geen alternatief voor beoefening.
Niet-streven is wat overblijft wanneer beoefening haar werk gedaan heeft.
Kijk, Siebe, je hoeft het daar niet eens mee te zijn, je mag een heel andere weg gaan, die beter bij je past, maar waar ik op reagereer is als jij boeddhisme laat uitschijnen als dat beoefening een obstakel zou zijn voor realisatie. Neen, dat wordt door geen enkele traditie, ook niet Mahayana, Mahamudra, Tilopa ondersteund. Als je het zo wilt zien is dat dan een persoonlijke visie, je mag die hebben. Ik reageer alleen wanneer die persoonlijke visie wordt gepresenteerd als boeddhistisch standpunt. Daar gaat het mij om.
Wat volgens jou bevrijding is (tederheid, liefde, noem maar op...) en wat niet (een uitloper van een pad van beoefening), is allemaal best interessant, en je mag het hebben. Probeer alleen niet Boeddhisme daarin in te passen. Als je dat wel doet, daar reageer ik op.
Boeddhisme, het pad naar bevrijding, is dat wat de Boeddha gedurende de 45 jaar na zijn ontwaken onderricht heeft. En daarin gaf hij inderdaad wereldlijke instructies voor wie het volledige pad niet kon bevatten, én bovenwereldlijke instructies voor wie er wél klaar voor was, wie rijp genoeg was. En die laatste categorie draait inderdaad niet meer om streven, verlangen of honger, maar wel nog altijd om beoefening: niet om bevrijding te maken, maar om de bedekkingen weg te nemen die bevrijding verhullen.