De vraag is alleen waar kies je voor? Waar neem je je toevlucht toe? Welk belang stel je voorop in je leven?
(...)
Het heilige leven en het wereldlijke zijn ook geen concepten maar verwijzen naar een manier van leven die gewoon anders is. Het heilige leven stelt waarheid, het zuivere, het ongekunstelde voorop, en eert dat van alles het meest.
Dit specifieke fragment legt exact de vinger op de zere plek van wat ik spiritueel dualisme noem.
Je stelt de vraag: 'Waar kies je voor?' Dit verraadt de hele dynamiek van de zoeker. Er is in jouw optiek een autonome 'ik' (de doener) die een belang moet gaan kiezen en de boel moet gaan sturen. Je splitst het organische leven hier direct op in twee gescheiden wegen: de 'wereldse weg' en de 'heilige weg'.
Naar mijn observatie is er een soort spiritualiteit die je natuurlijke gevoel voor wat waarachtig is, zuiver en ongekunsteld, behandelt als een last waar je vanaf moet. Het zou alleen maar kleingeestigheid zijn. Alleen maar conceptuele kennis. Een aangeleerde of culturele zaak. Alleen maar oordelen. Het zouden alleen maar categorieën zijn van het verstand. Alleen maar dualiteiten waar kleingeestige mensen hun houvast aan ontlenen. Alleen maar Ego's soort kleingeestige duale verwarde intelligentie.
Ik sta er anders in. Het is gnosis en belangrijk niet te verloochenen, en niet te zien als een probleem. Maar een last kan het wel zijn. Want het kan een last zijn dat je als mens best wel weet dat je niet doet wat je zou moeten doen, of niet zuiver en waarachtig bezig bent. Of dat je voelt dat je eigenlijk iets moet veranderen aan je leven, maar dit toch niet doet omdat de gouden kooi je ook wel bevalt en wel zo veilig en beschermd aanvoelt.
Dat is een akelig soort lijden. De ziel maakt je tot een soort broeinest als je niet luistert. De ziel wil je bevrijden maar je kunt dat aardig in de weg staan.
Die mensen die zich gaan willen afsnijden van hun natuurlijke gevoel voor wat waarachtig is, zuiver, ongekunsteld omdat ze dit ervaren als een lastpak, gaan wat mij betreft een verkeerd pad op. Ik vind dat je de lastpak niet het zwijgen moet opleggen maar juist naar zou moeten luisteren.
Als het niet meer tot last is, ben je volledig verlicht, volgens mij. Wanneer is je innerlijk weten en licht niet meer tot last? Als je er zelf niet meer mee strijd en overhoop ligt en negatief over oordeelt en ziet als lastpak. Je moet niet overal overheen willen rauzen met het wapen van anicca, dukkha en anatta of alles maar verklaren als leeg. Je zogenaamd waanzinnig wijs voelend.
Boeddha was ontevreden met zijn leven in het paleis dat alleen maar draaide om plezier en vermaak. Sommige mensen lijken aan te geven dat daar iets mis mee is, met die ontevredenheid.
Boeddha zou eigenlijk net zo lang moete trainen en inzicht ontwikkelen tot die ontevredenheid met dat leven weg was.
Wat mij betreft is dit een hele verkeerde insteek.
Het is juist heel natuurlijk dat mensen ontevreden zijn met zo'n soort leven dat alleen maar draait om je eigen plezier en vermaak en/of anderen alleen maar plezieren en vermaken.
Het is juist heel natuurlijk dat de ziel je dit laat weten en aanzet tot een ander leven.
Het is eigenlijk heel natuurlijk en normaal dat we niet overal vrede mee hebben.
Dan zijn we ontzield. En Boeddha had ook echt niet overal vrede mee hoor. Dat is gewoon niet te concluderen op basis van de Pali overlevering in ieder geval.
Het is gewoon waanzin om elke ontevredenheid maar te zien als Ego, of als iets wat helemaal verkeerd is etc.
Als iets wat je innerlijk moet oplossen of moet bestrijden met het wapen van anicca, dukkha, anatta en leegte.
Nee, je moet ook gewoon eens luisteren en gehoor geven aan het licht van de ziel dat nou eenmaal niet overal akkoord mee is, vind ik.
Ik geloof dat je erg moet oppassen lijden en last te zien en behandelen als iets wat altijd maar verkeerd is en weg moet.
En ook om alles maar te bestrijden met het wapen van inzicht in anicca, dukkha, anatta en leegte.
Want het zou zomaar kunnen betekenen dat je iets wat eigenlijk heel mooi is bij het vuil zet.
Ik geloof niet dat we lijden en last moeten zien als een slecht teken.
Er was niks mis met Boeddha's ontevredenheid over diens leven in luxe en overvloed, alleen maar draaiend om plezier.
Volgens mij is er vaak aan de hand dat we niet echt gehoor geven aan ons al bestaande gevoel voor wat juist/zuiver, waarachtig en ongekunsteld is.
Van alles staat die doofheid verlichting het meest in de weg denk ik.
Moeten we wetender worden? Zou dat de oplossing zijn?