Ik geloof niet dat je over Nibbana moet denken alsof je dan een permanent gevoel van verbondenheid hebt. Is dat werkelijk wat het betekent als er geen haat, hebzucht en begoocheling meer is en functioneert? Ik denk het niet. Eerder als iets wat onverbonden en verbonden gevoelens overstijgt.
Juist omdat we altijd maar bepaalde gevoelens willen hebben, aangename natuurlijk, ook die van verbondenheid, blijft alles in hetzelfde patroon doorgaan volgens mij. "Ik mis dit en heb dat nodig". "Ik voel dit en wil dat voelen." Altijd een soort compensatie zoekend van het lijden dat we ervaren.
Het idee dat boeddhisme een Pad is van onvervuld bestaan naar vervuld bestaan, van geestelijk verdeeld naar heelheid, van Worden naar Zijn, van Ik besta naar Ik besta niet, van onverbondenheid naar verbondenheid, van wantrouwen naar vertrouwen, van dualiteit naar non-dualiteit, van diversiteit naar eenheid, van onverdienstelijk naar verdienstelijk... heb ik wel lang aangehangen. Ik zie nu dat dit niet echt klopt.
Ik ben er wel achter dat je tegen een muur blijft aanlopen zo. Je zoekt iets wat je nooit echt zult verwerven. Je wilt ergens naartoe wat helemaal niet het einde van lijden is.
Waarom? Je zoekt de oplossing van lijden dan volgens mij teveel binnen de belevingswereld, de psyche. Je probeert iets stabiel te krijgen wat het nooit wordt. Bijvoorbeeld: iemand die door wat voor oorzaak dan ook psychologisch wantrouwend is geworden, lijdt daaronder. Wenst misschien een constant aanwezig gevoel van vertrouwen. Maar ook dat gevoel van vertrouwen wordt nooit echt een blijvende beleving. Want blijvende belevingen bestaan niet. Je wilt misschien ook een blijvend gevoel van geluk, verwondering, vervulling, verbondenheid maar dat wordt hem ook niet.
Het doel in boeddhisme is dus volgens mij eerder dat je ziet wat beleving is en wat niet. Beleving wordt nooit iets duurzaams.
De teksten leren ook niet dat we alleen maar het onaangename moeten zien als "dit ben Ik niet, dit is niet van mij, dit is niet mijn zelf'...maar ook het aangename en neutrale. Kortom: alle gevoelens, emoties, neigingen, waarnemingen. Ook die van het verleden, heden en toekomst. Alle moeten begrepen worden als anicca, dukkha en anatta. Dus ook het aangename is dukkha. Er verandert niet echt iets als je niet ook het aangename gaat zien als anicca, dukkha en anatta, oftewel, afkoelt ten aanzien van alle belevingen.
Je onverbonden voelen of je verbonden voelen. Het blijft volgens mij allemaal binnen een belevingswereld die voorwaardelijk ontstaat, bestaat en eindigt. Het wordt nooit iets duurzaams.
Je loopt tegen een muur aan als je iets wat gewoon nooit duurzaam wordt, d.w.z. een beleving van genot, van geluk, van vrede, vervulling, verwondering, eenheid, verbondenheid, vertrouwen, duurzaam wilt maken. Wilt hebben en houden. Hoe menselijk het ook allemaal is. Je blijft tegen een muur aanlopen.