Auteur Topic: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek  (gelezen 13533 keer)

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek
« Reactie #150 Gepost op: 26-09-2021 15:11 »
Tja maar… je kan jezelf ook toch niet die genotten gaan onthouden? Moet je dan s ochtends groene thee gaan drinken als je van groene thee walgt, specifiek om die lekkere koffie te vermijden? Of een droog spelt crackertje nemen in plaats van de carrot cake? Dat klinkt mij als ascese, niet bepaald de middenweg.

Je kan het genot niet zomaar gaan ontlopen, de wereld zit nou eenmaal vol met plaatsen waar je je voorkeur uitspreekt en iets fijns verkiest boven iets anders. Je kan moeilijk met een dobbelsteen gaan lopen kiezen in het leven, dat heeft ook weinig zin.

Het beste wat je kan doen lijkt mij je keuze maken, niet buiten de maat gaan en het best doen om je niet te hechten.

Zo is het, volledig mee eens. :)
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #151 Gepost op: 26-09-2021 17:03 »
De discussie wordt altijd normatief gevoerd, vind ik. Aangevlogen vanuit wat goed en fout is, hoe je hoort te leven, wat het ware leven is, het doel van het leven,
dat het leven zus of zo geleefd moet worden etc.  Oordeel gestapeld op oordeel.

Hierover valt toch niet te discussiëren? Hier gaat toch de Dhamma helemaal niet over? Boeddha was toch geen dominee die mensen voorschreef hoe ze moesten leven? Boeddha wilde mensen wat bijbrengen, leren, hun ogen openen.

Erken nou eerst eens gewoon aan jezelf dat je heus niet toevallig opeens genot ervaart maar dat je daar echt op uit was, en dat je je er ook in verheugt, en er als een geluksmoment naar uitziet...

Nee jullie niet he. Ik alleen natuurlijk:-)

Nou DAT, dat hele samenspel van verheugen in het tijdelijke, dat tijdelijk genotmoment zien als de weg naar geluk en heil, DAT besprak de Boeddha als de tweede edele waarheid, de oorzaak van lijden. Daar verrijst de onwetendheid en die zit in ons...

....oke jongens, alleen in mij.

Boeddha roept mensen op dit te onderzoeken. Je hoeft niks aan te nemen. Onderzoek het.

Nou krijg ik natuurlijk weer te horen dat niemand hier uit is op genot...en niemand verheugt zich in genot ...en niemand hier ziet  in genot een geluksmoment...

Alleen Siebje de Hedonist doet dat. Jullie zijn natuurlijk veel wijzer dan Siebje.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #152 Gepost op: 26-09-2021 17:59 »
En doen uitschijnen dat jou pad gefundeerd is in wijsheid en de anderen in dwaasheid doet de waarheid geweld aan.

Ik zeg dat niet. Dat dicht je mij toe.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #153 Gepost op: 26-09-2021 18:25 »
De discussie wordt altijd normatief gevoerd, vind ik. Aangevlogen vanuit wat goed en fout is, hoe je hoort te leven, wat het ware leven is, het doel van het leven,
dat het leven zus of zo geleefd moet worden etc.  Oordeel gestapeld op oordeel.

Neem het best niet al te persoonlijk, Siebe, niet iedereen heeft zin in de insteek om elk stukje taart dat ie eet te gaan ontleden en dat is ook niet noodzakelijk. Voor mij werkt dat ook niet, wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt, het is gewoon een insteek die niet bij iedereen past.

Evengoed heb je zen-verhalen, wat weer niet bij jou past, waarin een personage opgevoerd wordt die even helemaal mee kan gaan in de luxe en de weelde van een koning, maar anders als de koning, het ook weer los kan laten. Dat spreekt dan andere mensen weer meer aan: het verlangen zit niet in het taartje, maar in de gehechtheid aan van alles en nog wat. Een taartje eten kan ook zonder hechting. En dat is wat sommigen dan meer inspireert dan elk taartje dat je eet te gaan ontleden. Ja, misschien is er wel verlangen mee gemoeid, maar wat zou belangrijker zijn: steeds dit verlangen opsporen en verdelgen, of je angst voor de dood overwinnen, de angst om een geliefde te verliezen overwinnen. Het is niet zo dat dat verlangen naar dat taartje overwinnen automatisch gaat leiden tot het overwinnen van hechting aan je lichaam, maar als je gehechtheid aan je lichaam kan overwinnen, dan ben je ook niet meer gehecht aan dat taartje, en dan hoef je je daar ook niet mee bezig te houden. Als de situatie dan zo is dat je een taartje voorgeschoteld krijgt, dan laat je het of eet je het gewoon op zonder gehechtheid, en waarom niet, als er toch geen gehechtheid aan is, waarom er dan niet even van genieten. Genieten is geen zonde, gehechtheid, je gedreven, bestuurd voelen tot iets, dat is onvrijheid. Maar gehecht zijn aan je lichaam is de initiële oorzaak er van. Sommigen richten zich liever daar op. Ok toch?

What the hell dat we nu nog eens af en toe genieten van een taartje met een beetje gehechtheid. Daar schaden we echt niemand mee, tenzij teveel en tenzij je suikerziekte hebt. Als het een last wordt, dan pak je het best aan, als het geen last is, richt je je beter op iets wat wel een last is. De gehechtheid moet er sowieso aan, er een last van maken dat er nu bepaalde niet zo manifeste gehechtheden nog spelen, hoeft nergens voor, tenzij het voor jou werkt. Maar dan hoef je je niet in het nauw gedreven voelen door zij die hier helemaal niets voor voelen. Het heeft niets met wijzer of dommer te maken, het heeft enkel te maken met wat werkt en wat niet werkt voor bepaalde mensen. Werkt het niet, laat mensen dan zoeken wat voor hen wel werkt.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #154 Gepost op: 26-09-2021 20:45 »
Ik vind het gewoon jammer dat we het niet hebben over het wijsgerige aspect van wat Boeddha zegt over zintuiglijke genoegens en verlangens. Dat vind ik interessant. Ik ben zelf helemaal niet geinteresseerd in preken over dat genieten slecht is of goed is, dat zintuiglijke verlangens goed of slecht zijn, zonden etc. Dat is Godsdienst, dat is geen Dhamma. Boeddha was geen dominee. Hij was een leraar. Hij openbaarde niet Gods wil met de mens en Schepping en hij vertelde niet hoe mensen moeten leven. Mijn Boeddha niet in ieder geval.

Ik denk dat de Boeddha hele wijsgerige dingen zegt over genoegens en verlangens, en DAT interesseert mij. Maar kijk zelf maar wat er gebeurt. We bespreken dit onderwerp en het gaat meteen over zonden, over oordelen, goed en slecht etc.

De Dhamma gaat niet over goed en slecht.
Haat is niet slecht. Haat is een onheilzame wortel en dat is heel wat anders dan moreel slecht. Zintuiglijke verlangens zijn niet slecht maar wel een keten. Zintuiglijke genoegens zijn niet slecht maar er zit zeker een schaduwzijde aan die je niet moet onderschatten.
Boeddha is geen dominee. En zijn onderricht is wijsgerig en niet normerend. Dat mag toch zo onderhand wel duidelijk zijn?

Kunnen we niet eens uit die sfeer blijven van goed en kwaad?

Offline Vrij

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #155 Gepost op: 27-09-2021 09:31 »
Ik vind het gewoon jammer dat we het niet hebben over het wijsgerige aspect van wat Boeddha zegt over zintuiglijke genoegens en verlangens. Dat vind ik interessant. Ik ben zelf helemaal niet geinteresseerd in preken over dat genieten slecht is of goed is, dat zintuiglijke verlangens goed of slecht zijn, zonden etc. Dat is Godsdienst, dat is geen Dhamma. Boeddha was geen dominee. Hij was een leraar. Hij openbaarde niet Gods wil met de mens en Schepping en hij vertelde niet hoe mensen moeten leven. Mijn Boeddha niet in ieder geval.

Ik denk dat de Boeddha hele wijsgerige dingen zegt over genoegens en verlangens, en DAT interesseert mij. Maar kijk zelf maar wat er gebeurt. We bespreken dit onderwerp en het gaat meteen over zonden, over oordelen, goed en slecht etc.

De Dhamma gaat niet over goed en slecht.
Haat is niet slecht. Haat is een onheilzame wortel en dat is heel wat anders dan moreel slecht. Zintuiglijke verlangens zijn niet slecht maar wel een keten. Zintuiglijke genoegens zijn niet slecht maar er zit zeker een schaduwzijde aan die je niet moet onderschatten.
Boeddha is geen dominee. En zijn onderricht is wijsgerig en niet normerend. Dat mag toch zo onderhand wel duidelijk zijn?

Wat geeft jou de meeste 'zekerheid/veiligheid' bij het dagelijkse bestaan.. je gevoel(ens) of je intellect en redenatie, gewoon to the point, het een of het ander, maw, kun je kiezen?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #156 Gepost op: 27-09-2021 10:11 »

Genot is denk ik onvermijdelijk. Je ruikt de geuren in de ochtend lucht, hoort het gezang van de vogeltjes, word je bewust van de koele schaduw van de hoge bomen. Je komt die dingen sowieso tegen, om je gebedelde voedsel te gaan vermengen tot onsmakelijke pap heeft geen enkele zin. Je moet tot een bepaalde schikking komen met genot

De Boeddha zegt vaak dat dingen heilzaam of onheilzaam zijn, bevorderlijk op het pad of niet. Dat is een practischer insteek dan goed of slecht.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #157 Gepost op: 27-09-2021 12:29 »

Genot is denk ik onvermijdelijk. Je ruikt de geuren in de ochtend lucht, hoort het gezang van de vogeltjes, word je bewust van de koele schaduw van de hoge bomen. Je komt die dingen sowieso tegen, om je gebedelde voedsel te gaan vermengen tot onsmakelijke pap heeft geen enkele zin. Je moet tot een bepaalde schikking komen met genot

De Boeddha zegt vaak dat dingen heilzaam of onheilzaam zijn, bevorderlijk op het pad of niet. Dat is een practischer insteek dan goed of slecht.

Precies. De Pali Boeddha kende volgens de overlevering genot heel goed want hij leefde heel lang met veel genot toen hij nog geen thuisloze was. Hij had een leven dat veelal draaide om genot en plezier en comfort. Dus, dat leven kende de Boeddha uit eigen ervaring, beter dan wij, veel beter.

Over de zintuigen zegt de Pali Boeddha dat je alles volledig kent als je: én de genoegens/bevrediging er van kent, én het gevaar én de ontsnapping.

De genoegens kennen we allemaal wel. De gevaren veel minder. De ontsnapping kennen we niet. Dit wijst op bevrijding, de ontketening van de zes zintuiglijke domeinen waardoor je deze weliswaar ervaart maar niet meer op een geketende of gehechte manier.

Op die drie manieren heb je volledige kennis van de zes zintuiglijk domeinen.

Ik heb zelf het gevaar onderschat, door een tijd enorm veel te snoepen, en dat vormt je brein en geest echt wel. Hoe meer je jezelf wilt belonen met lekkers, hoe meer dat zich tegen je gaat keren op een bepaald moment. Wat de Boeddha heel eenvoudig zegt, is dat het ook een verkeerde visie is dat je jezelf beloont met lekkers. Nu snap ik dat veel beter maar vroeger stond ik hier niet bij stil. Ik weet uit eigen ervaring dat je niet moet onderschatten hoe nadelig het voor jezelf uitpakt als je steeds maar uit bent op comfort, aangename gevoelens, lekkers, moois etc. Ik erken de wijsgerige lessen van de Boeddha volledig op dit vlak.

Het is echt wel nodig, vind ik, als je begaan bent met je eigen en andermans welzijn, dat je ook heel bewust bent van de gevaren en nadelen die kleven aan aangename zaken.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #158 Gepost op: 27-09-2021 13:59 »
Wat geeft jou de meeste 'zekerheid/veiligheid' bij het dagelijkse bestaan.. je gevoel(ens) of je intellect en redenatie, gewoon to the point, het een of het ander, maw, kun je kiezen?

Zaken als zekerheid en veiligheid zijn voor mij niet vanzelfsprekend, en waarschijnlijk is dat nooit zo geweest ook.

Ik heb zelf het idee dat je hiervoor ook niet bewust kiest. Iemands aanleg maakt dat voor iemand de wereld, mensen, situaties etc. als veilig of onveilig wordt ervaren. Het is volgens mij beslist niet zo dat iemand die de wereld ervaart als veilig, wijs is en iemand die het ervaart als onveilig onwijs is.

Zekerheid of veiligheid kan er bij mij opeens zomaar zijn. Dan voel ik me heel thuis in mezelf en de wereld, maar bij mij overheerst wel een gevoel van onveiligheid. Al heel jong was dit zo.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #159 Gepost op: 27-09-2021 15:14 »
Het is echt wel nodig, vind ik, als je begaan bent met je eigen en andermans welzijn, dat je ook heel bewust bent van de gevaren en nadelen die kleven aan aangename zaken.

Toen ik dit las, dacht ik gelijk, hier zit iets niet helemaal correct, want als je je continu bewust moet zijn van de negatieve kant van genot, dan ben je nooit totaal, je bent continu in strijd, niet ontspannen.

Daarom denk ik, het is beter om gewoon altijd te kiezen voor genot met mate, en dat komt weer terug bij loslaten. Kun je een genot, zeg een Snickers bar, helemaal verorberen, en dan niet aan een tweede beginnen die daar voor je op de tafel ligt? Weten wanneer je genoeg hebt gehad.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #160 Gepost op: 27-09-2021 16:59 »
Veel mensen, ik ook, hebben gewoon obsessies bij zich Bodhiboom, gretigheid, begeerte, vuur, veel hartstocht, de neiging te ontaarden, onmatigheid, zich graag verliezend in roes, in iets, grenzeloos gedrag etc. Voor die mensen is strijd niet verkeerd hoor. Je moet soms gewoon weerstand bieden tegen je eigen aanlegde neigingen om niet je eigen vijand te zijn. Veel mensen disciplineren zichzelf ook. Niet meer dan zoveel drank per dag of week. Om de dag op het forum. Niet meer snoep kopen etc. Dat soort voorschriften is gewoon handig want anders ben je alleen maar je eigen vijand. Ik vind het goede zaken. Het hoeft allemaal niet perfect te gaan.

Maar het belangrijkste wat de Boeddha mijns inziens terecht onderwijst is dat je als mens naar genot uitziet, je er in verheugt, ALS een moment dat je even goed zal doen, wat heil brengt, gelukkig maakt, je last oplost. Vaak is het zo dat hoe meer je je belast voelt, naar, stressvol, gespannen, alleen, hoe sterker je geest ook verlangt naar genot. Het is een soort manier jezelf te troosten vaak. Vaak is het manier om om te gaan met akelige gevoelens en emoties. Er zit een bedoeling en visie achter.
In dit kader sprak de Boeddha over de tweede edele waarheid van lijden. Het uitzien naar genot of aangename tijdelijke gevoelens om eigenlijk je lijden op te lossen. Is het de weg?

Ik weet wel zeker dat ik vroeger ook zoveel snoepte om eigenlijk nare gevoelens te compenseren. Ik denk ook dat in algemene zin de visie is die achter gehechtheid zit. Maar eigenlijk belast je jezelf alleen maar meer.

« Laatst bewerkt op: 27-09-2021 17:15 door the innerspace »

Offline Vrij

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #161 Gepost op: 27-09-2021 21:22 »

Zaken als zekerheid en veiligheid zijn voor mij niet vanzelfsprekend, en waarschijnlijk is dat nooit zo geweest ook.

Ik heb zelf het idee dat je hiervoor ook niet bewust kiest. Iemands aanleg maakt dat voor iemand de wereld, mensen, situaties etc. als veilig of onveilig wordt ervaren. Het is volgens mij beslist niet zo dat iemand die de wereld ervaart als veilig, wijs is en iemand die het ervaart als onveilig onwijs is.

Zekerheid of veiligheid kan er bij mij opeens zomaar zijn. Dan voel ik me heel thuis in mezelf en de wereld, maar bij mij overheerst wel een gevoel van onveiligheid. Al heel jong was dit zo.

Oké.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #162 Gepost op: 28-09-2021 12:17 »
Veel mensen, ik ook, hebben gewoon obsessies bij zich Bodhiboom, gretigheid, begeerte, vuur, veel hartstocht, de neiging te ontaarden, onmatigheid, zich graag verliezend in roes, in iets, grenzeloos gedrag etc. Voor die mensen is strijd niet verkeerd hoor. Je moet soms gewoon weerstand bieden tegen je eigen aanlegde neigingen om niet je eigen vijand te zijn. Veel mensen disciplineren zichzelf ook. Niet meer dan zoveel drank per dag of week. Om de dag op het forum. Niet meer snoep kopen etc. Dat soort voorschriften is gewoon handig want anders ben je alleen maar je eigen vijand.

Ik denk dat het wel zo is dat jezelf disciplineren een handig steuntje in de rug is voor veel mensen. Maar dat is niet hetzelfde als je ontdoen van obsessies en verslavingen. Want dat zijn het, kleine verslavingen zoals de yen naar suiker. Die dingen moet je met totale inzet bevechten want die kleine verslavingen zijn allen dingen die de vrijheid ondergraven.

Meestal als je ze opgeeft dan verdwijnt de hang ernaar na een paar weken en komt het ook niet meer terug. Dus je kan jezelf ervan bevrijden als je je erop toelegt.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #163 Gepost op: 28-09-2021 12:56 »
Veel mensen, ik ook, hebben gewoon obsessies bij zich Bodhiboom, gretigheid, begeerte, vuur, veel hartstocht, de neiging te ontaarden, onmatigheid, zich graag verliezend in roes, in iets, grenzeloos gedrag etc. Voor die mensen is strijd niet verkeerd hoor. Je moet soms gewoon weerstand bieden tegen je eigen aanlegde neigingen om niet je eigen vijand te zijn. Veel mensen disciplineren zichzelf ook. Niet meer dan zoveel drank per dag of week. Om de dag op het forum. Niet meer snoep kopen etc. Dat soort voorschriften is gewoon handig want anders ben je alleen maar je eigen vijand.

Ik denk dat het wel zo is dat jezelf disciplineren een handig steuntje in de rug is voor veel mensen. Maar dat is niet hetzelfde als je ontdoen van obsessies en verslavingen. Want dat zijn het, kleine verslavingen zoals de yen naar suiker. Die dingen moet je met totale inzet bevechten want die kleine verslavingen zijn allen dingen die de vrijheid ondergraven.

Meestal als je ze opgeeft dan verdwijnt de hang ernaar na een paar weken en komt het ook niet meer terug. Dus je kan jezelf ervan bevrijden als je je erop toelegt.

...

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #164 Gepost op: 04-10-2021 15:19 »
Hier sluit ik mij van harte bij aan. Het leven dient geleefd te worden, het is, om met Osho te spreken, geen probleem dat moet worden opgelost. Vier het bestaan, zei hij. En zo is het. Het leven is niet bedoeld om uitsluitend in een hoekje te gaan zitten jammeren dat we uiteindelijk dood zullen gaan. Accepteer dat nou maar. Je kunt er toch niets, absoluut niets aan veranderen. En het is ook mooi, dat het leven eindig is. We zijn net als een bloem, we komen op, we bloeien, verwelken en sterven af. En het leven vernieuwt zich opnieuw.

Dat is een mooie beredeneerde gedachte maar echt met die vrede in je hart sterven is wel wat anders, volgens mij.

Het is net als de waarheid van lijden, denk ik. Je kunt als mens heel makkelijk op een soort beredeneerde manier tot acceptatie komen dat ziekte, pijn, aftakeling, verlies van vermogens, zwakker worden, en dood bij het leven hoort. Maar emotioneel tot acceptatie komen als het zover is, is totaal en dan ook totaal wat anders. Het is alsof je hoofd en hart hele andere domeinen zijn en je met je hoofd je hart niks kunt wijsmaken.

Ik zou maar niet veel waarde hechten aan die beredeneerde acceptatie van de dood, en van ziekte, verouderen etc. Het stelt niks voor, is mijn persoonlijke ervaring. Je hart moet er vrede mee krijgen en niet je hoofd. Maar je hart heeft niet zo snel vrede met ziekte, aftakelen, verouderen, de dood. Niet mijn hart in ieder geval.
In het hart zit veel hartstocht, dus veel voorkeur en afkeer, veel willen en niet willen, veel aantrekken en afstoten, veel verwachten en hopen, veel angst en vrees.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #165 Gepost op: 04-10-2021 15:30 »
Dat er iets mis is met de spiritualiteit " niet wedergeboren worden" blijkt uit het feit, dat ondanks Boeddha Nirvana heeft bereikt  dat er toch nog mensen zijn geboren in Samsara.

Goed, laten we eventjes veronderstellen dat jij niet meer zal wedergeboren worden want jij bent een Arahant. Maar is er weze iets verandert ?
Neen, want een levend wezen verschijnt in Samsara. bewijs : jij bent geboren nadat Boeddha volgens de geschriften Nirvana had bereikt.

En dan kan Gautama wel zeggen, gelukkig dat ik het niet meer ben, maar het is Siebe die daar verschijnt in Samsara . Is de bovennatuurlijke lijdensspiraal doorbroken ?  Ik dacht het niet.

Persoonlijk heb ik hier het meeste moeite mee. Want voor mijn gevoel is het persoonlijke bestaan, het bestaan als mens, als dier etc. wel iets waardevols. Je kunt toch wat betekenen voor een ander, voor de wereld. Zeker, het komt met lijden, elk persoonlijk bestaan, maar is dat lijden dan zo erg dat je eigenlijk het persoonlijk bestaan zou moeten opheffen, voorgoed? Mijn hart zegt "Nee". Het wil die kant ook niet op.
Misschien is dit wel heel naief, en ben ik wel een dwaas, maar zo voelt het voor mij. Het persoonlijk bestaan komt met een prijs, zeker, maar ook met mogelijkheden.

Wat is trouwens een wereld waarin ieder wezen bevrijd is? Is er dan nog wel leven? Is dat een dode wereld? Wat is dat voor situatie?
Is dat een soort totale uitdoving van alles en iedereen? Alleen maar een oerstaat? Niks meer, niks minder? geen unieke individuele wezens meer?
Wat is dat voor wereld waarin iedereen bevrijd is? Een wereld die na de dood van die wezens verdwijnt voorgoed?

Offline Vrij

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #166 Gepost op: 05-10-2021 09:26 »

Wat is trouwens een wereld waarin ieder wezen bevrijd is? Is er dan nog wel leven? Is dat een dode wereld? Wat is dat voor situatie?
Is dat een soort totale uitdoving van alles en iedereen? Alleen maar een oerstaat? Niks meer, niks minder? geen unieke individuele wezens meer?
Wat is dat voor wereld waarin iedereen bevrijd is? Een wereld die na de dood van die wezens verdwijnt voorgoed?

you're missing the point.. completely.
 :)

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #167 Gepost op: 05-10-2021 12:15 »

Jij hebt vast je eigen ideeen over realisatie en bevrijding, helemaal ingevuld naar eigen wens en behoeften.

In de Pali sutta traditie betekent bevrijding, de volledige opheffing van de oorzaak van weer een nieuwe geboorte ergens in samsara. Alles wat bij je is om dat te veroorzaken is uitgedoofd. Na de dood volgt dan nergens meer een geboorte, in welke vorm ook. Niet weer als mens, niet als dier, niet als deva, hellewezen of wat dan ook.

Dit leeft niet erg voor mij, althans niet als iets wat mij echt drijft, motiveert.

Offline Vrij

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #168 Gepost op: 05-10-2021 15:30 »

Jij hebt vast je eigen ideeen over realisatie en bevrijding, helemaal ingevuld naar eigen wens en behoeften.

In de Pali sutta traditie betekent bevrijding, de volledige opheffing van de oorzaak van weer een nieuwe geboorte ergens in samsara. Alles wat bij je is om dat te veroorzaken is uitgedoofd. Na de dood volgt dan nergens meer een geboorte, in welke vorm ook. Niet weer als mens, niet als dier, niet als deva, hellewezen of wat dan ook.

Dit leeft niet erg voor mij, althans niet als iets wat mij echt drijft, motiveert.

Oké.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #169 Gepost op: 05-10-2021 15:57 »

Oké.

Wat wil je nou?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #170 Gepost op: 05-10-2021 20:45 »
Tja maar kijk, een visie op de verlichting is dat het ook maar een greep is van de verbeelding, die jou een plaatje voorhoud van “zou het niet fijn fijn om zonder lijden en volledig ontwaakt rond te lopen”? Dat plaatje is zomaar vaag samengesteld, totdat je er over leert en kijkt wat dat werkelijk is.

het begint toch , vaak ?
bij jezelf,
die op zoek gaat naar antwoorden en vanuit die antwoorden tot een vol (wassen) heid komen.

Mijn taak, mijn opdracht in dit leven.
zowel een antwoord,
als tot  vervulling  komen,  als je dan leeft volgens die antwoorden die je hebt gevonden, waarvan je verwacht dat ze je vervulling zullen geven...

Als je naar verlichting streeft... dan ben je al op een waanzinnig pad bezig...
de waanzin heeft dan al toegeslaan...
een vervreemding van de realiteit... op hol geslagen...
het achterna lopen van illusies...

Gautama ging onder een boom zitten en weigerde nog verder te gaan, hij wou niet meer verder gaan, zelfs al zou hij dood blijven, totdat hij het had bereikt...
En plots kwam hij tot inzicht... 
...........................................ik ben verkeerd bezig...

Wanneer kwam de ommekeer voor Gautama ? Wanneer hij zag dat hij verkeerd bezig was.

Zie de waarheid van het lijden... Wat en waar ben ik toch allemaal mee bezig.
Zie de oorzaak van het lijden... Wat voor een illusies loop ik allemaal na ? Op basis van oeroude verhalen, praatjes...
Zie de waarheid van het opheffen van het lijden... Laat ik mijn illusies nu eens onder de loep nemen en ze loslaten.
Zie de waarheid van het pad... objectiviteit, onderzoek, waarachtigheid, evenwicht, balans,aandacht,

Zit iedereen in dezelfde waanzin zoals Gautama gevangen ? Neen,
Kan Gautama op basis van zijn ervaring en ommekeer, nuttige informatie geven voor de mens die op zoek is naar antwoorden en daaropvolgend vervulling ? Ik denk het wel. Want de zoektocht naar vol (wassen)heid, levensvervulling is een universeel gegeven.

En voor veel mensen komt de spirituele zoektocht over als een innerlijke crisis op bepaalde momenten in hun leven.
En religie kan voor een aantal mensen (zoals gautama in eerste instantie) de existentiële crisis nog verergeren.
De ommekeer is het moment dat je antwoorden hebt gevonden en nadat je het tot uitvoer hebt gebracht en hebt toegepast  in jou leven die jou inderdaad tot die vol ...heid brengen. En je dus uit de (zelf veroorzaakte) crisis geraakt.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #171 Gepost op: 05-10-2021 23:10 »
En voor veel mensen komt de spirituele zoektocht over als een innerlijke crisis op bepaalde momenten in hun leven.
En religie kan voor een aantal mensen (zoals gautama in eerste instantie) de existentiële crisis nog verergeren.
De ommekeer is het moment dat je antwoorden hebt gevonden en nadat je het tot uitvoer hebt gebracht en hebt toegepast  in jou leven die jou inderdaad tot die vol ...heid brengen. En je dus uit de (zelf veroorzaakte) crisis geraakt.

Ik kende iemand die was vroeger aan de drugs, verslaafd. Ze bekeerde zich tot God, en werd een lid van de Pinkstergemeente. Ze wilde mij ook bekeren. Haar geloof was haar alles. Haar leven nam zeker een positieve ommekeer in die zin dat ze niet meer de directe schadelijke ervoer van die drugs verslaving. Voor een groot deel raakte ze uit die crises. Ze voelde zich thuis in de Pinkstergemeente. Het deed haar allemaal goed. Maar je kunt toch niet zeggen dat zo iemand dan bevrijd is?
Je kunt toch ook niet zeggen dat iedereen die uit een crises geraakt bevrijd is? Natuurlijk is dat wel mooi als je uit een crises komt maar je hoeft toch niet te doen alsof zo iemand dan perse een stroom-intreder is?

• Eerwaarde
« Reactie #172 Gepost op: 05-10-2021 23:35 »
Dat er iets mis is met de spiritualiteit " niet wedergeboren worden" blijkt uit het feit, dat ondanks Boeddha Nirvana heeft bereikt  dat er toch nog mensen zijn geboren in Samsara.

Goed, laten we eventjes veronderstellen dat jij niet meer zal wedergeboren worden want jij bent een Arahant. Maar is er weze iets verandert ?
Neen, want een levend wezen verschijnt in Samsara. bewijs : jij bent geboren nadat Boeddha volgens de geschriften Nirvana had bereikt.

En dan kan Gautama wel zeggen, gelukkig dat ik het niet meer ben, maar het is Siebe die daar verschijnt in Samsara . Is de bovennatuurlijke lijdensspiraal doorbroken ?  Ik dacht het niet.

Persoonlijk heb ik hier het meeste moeite mee. Want voor mijn gevoel is het persoonlijke bestaan, het bestaan als mens, als dier etc. wel iets waardevols. Je kunt toch wat betekenen voor een ander, voor de wereld. Zeker, het komt met lijden, elk persoonlijk bestaan, maar is dat lijden dan zo erg dat je eigenlijk het persoonlijk bestaan zou moeten opheffen, voorgoed? Mijn hart zegt "Nee". Het wil die kant ook niet op.
Misschien is dit wel heel naief, en ben ik wel een dwaas, maar zo voelt het voor mij. Het persoonlijk bestaan komt met een prijs, zeker, maar ook met mogelijkheden.

Citaat
«
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Eerwaarde
« Reactie #173 Gepost op: 06-10-2021 06:23 »

Je kunt toch ook niet zeggen dat iedereen die uit een crises geraakt bevrijd is? Natuurlijk is dat wel mooi als je uit een crises komt maar je hoeft toch niet te doen alsof zo iemand dan perse een stroom-intreder is?
Je kijkt niet naar het boeddhisme omdat je een probleem hebt met je internetverbinding.
Je kijkt naar het boeddhisme omdat je in een spirituele crisis zit, of omdat je spirituele antwoorden aan het zoeken bent.

Stel dat ik een goede spirituele leraar ben, is het dan belangrijk dat ik jou bekeer ?
Of is het belangrijk dat jij uit je crisis geraakt ?

Heeft een goede spirituele leraar, nu echt op alle vragen een antwoord ?
Probeert het boeddhisme te doen dat ze op alle vragen een antwoord heeft ?

Zou het kunnen dat er mensen zijn die spirituele antwoorden zoeken waar niemand een antwoord op kan geven ?
En wat als dat de basis is van mijn crisis ? Wat is dan de uitweg uit mijn lijden ? Ik stel vragen waar niemand een antwoord op heeft, en dat blijft me maar frustreren, en maakt mijn leven ondraaglijk.
En is dat niet de situatie waar we ons allemaal in bevinden ? Veel vragen, weinig antwoorden. En voor sommigen triggert dat een crisis, en anderen niet.

Als je geen antwoord krijgt op de zaken waar je mee worstelt geeft dat innerlijke pijn. Is spiritualiteit op elke vraag een antwoord geven, of is spiritualiteit leren omgaan met het gegeven dat er soms (nog) geen precieze antwoorden zijn.

De ommekeer is niet dat je op elke vraag een antwoord hebt, maar voor jezelf heb je voldoende antwoorden, je kan zelf verder. Jou spiritualiteit drukt je niet meer, je zit niet meer in de negatieve spiraal.

« Laatst bewerkt op: 06-10-2021 06:46 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #174 Gepost op: 06-10-2021 10:31 »
Heeft een goede spirituele leraar, nu echt op alle vragen een antwoord ?
Probeert het boeddhisme te doen dat ze op alle vragen een antwoord heeft ?

Osho sprak ook over allerlei vragen in zijn discourses, maar hij heeft wel eens gezegd, I don’t give you answers but I destroy your questions.
— Basho

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #175 Gepost op: 06-10-2021 14:21 »
Volgens mijn ervaring is er geen enkele Meester of Leraar die overal antwoorden op heeft of geeft, althans op de vragen van leerlingen. En de meeste antwoorden zijn eigenlijk geen antwoorden die je wenst of verwacht. Waarachtige Meesters laten volgelingen zelf het existentiële antwoord geven. Dus geven ze zelf hooguit aanwijzingen, waarvan het aanvankelijk lijkt alsof ze je het bos in sturen. Maar uiteindelijk kom je er achter dat de Meesterlijke paradoxen een bepaalde wijsheid hebben. Alles wordt als het ware omgekeerd, op zijn kop gezet. Dat kan de gewone mens niet verdragen.

De Hongaarse schrijver György Konrad zei ooit al, dat iedereen op de vraag naar de zin van het leven antwoordt met zijn of haar levensloop. Er zijn geen pasklare antwoorden op jouw leven en existentie. Die zul je zelf gaandeweg, met vallen en opstaan, moeten vinden. Dat behelst het zelf ervaren van waarachtige antwoorden, en vooral geen pasklare antwoorden op een presenteerblaadje. Ook schrijver Jules Deelder stelde dat je zelf de zin bent van je leven, die kan niemand jou vertellen. Maak dus vooral van religieuze geschriften geen wet van Meden en Perzen, oftewel de enige zaligmakende leer. Dat geldt ook voor het boeddhisme. Want daarmee bewijs je des te meer dat je er eigenlijk niks van begrepen hebt. Je zou zelfs kunnen stellen: waar religie stopt, daar begin jij.

Religie als keurslijf levert dus slechts een verblind zicht op, het maakt zelfs letterlijk blind. Dat zal nooit bevrijdend werken.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #176 Gepost op: 07-10-2021 10:09 »
Maak dus vooral van religieuze geschriften geen wet van Meden en Perzen, oftewel de enige zaligmakende leer. Dat geldt ook voor het boeddhisme. Want daarmee bewijs je des te meer dat je er eigenlijk niks van begrepen hebt.

Als ik kijk naar het gedrag van boeddhistische leraren, dan grijpen zij zelden terug op de soetra’s als autoriteit. Vaker gebruiken ze anecdotes uit hun eigen leven, of kijken ze naar wat heilzaam is. Zeker zijn absolutismen ver van waar zij zich mee bezig houden.
— Basho

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #177 Gepost op: 07-10-2021 11:50 »
Maak dus vooral van religieuze geschriften geen wet van Meden en Perzen, oftewel de enige zaligmakende leer. Dat geldt ook voor het boeddhisme. Want daarmee bewijs je des te meer dat je er eigenlijk niks van begrepen hebt.

Als ik kijk naar het gedrag van boeddhistische leraren, dan grijpen zij zelden terug op de soetra’s als autoriteit. Vaker gebruiken ze anecdotes uit hun eigen leven, of kijken ze naar wat heilzaam is. Zeker zijn absolutismen ver van waar zij zich mee bezig houden.

Dat had ik in de eerste alinea van mijn laatste bijdrage ook beschreven. Maar er zijn altijd mensen, die de plattegrond (de geschriften) aanzien voor het gebied waarnaar die plattegrond verwijst.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #178 Gepost op: 07-10-2021 17:26 »
Ik denk dat in alle heilige geschriften wel aanwijzingen zijn te vinden dat specifiek die leraar/stichter/profeet/afgezant van God en specifiek die leer en openbaring het/de enige ware is, en de rest is afvallig, ketters, een dwaalweg, duivels, tot verderf leidend.

Het is mogelijk een taboe om zulke dingen hardop te zeggen maar dat kan me niks schelen.

Ook in de Pali Canon wordt de Boeddha behandeld als de ultieme gids, ultieme leraar, boven alle andere leraren verheven. En de Dhamma wordt behandeld als de ultieme leer.  Andere spirituele wegen en leraren worden uitgebreid openlijk in de teksten bekritiseerd.

Als je de overlevering mag geloven had de Boeddha ook heel wat kritiek op allerlei religieuze gebruiken en leerstukken in omloop in zijn tijd. Dat is trouwens nu nog in omloop. Hoe zouden we dat nu zien, die kritiek? Gebruik was bijvoorbeeld om te baden in heilige rivieren om jezelf te zuiveren.
Ons idee is dan dat de Boeddha hierop geen enkel commentaar had, geen oordeel.  Maar volgens de overlevering zit dat heel anders. Hij noemde het eigenlijk gewoon een onzinnige praktijk want je kunt niet door water jezelf zuiveren.

Tolerantie wordt vaak gezien als geen oordeel hebben en alles maar goed vinden, ook op religieus gebied. Nou dan was de Boeddha intolerant. Want hij noemde veel dingen volgens de overlevering gewoon 'verkeerd' of 'lage bezigheden', terwijl andere mensen dat beleefden als zeer verheven en heilig.
Ik haal ook de teksten dat de Boeddha mensen niet voor het hoofd wilde stoten maar als mensen echt zijn mening wilden horen, misschien na aandringen, dan sprak hij vrijuit vanuit en duidelijk besef dat niet alle spirituele of religieuze praktijken zinnig zijn, hoe heilig mensen dat ook zelf kunnen maken.

Het is natuurlijk de vraag of dit recht doet aan hoe de Boeddha echt was maar dit hebben de samenstellers van de Pali Canon van de Boeddha gemaakt.

Ik geloof zelf dat het niet perse intolerant is om zaken die gewoon onzinnig  zijn ook zo te benoemen. Als iemand van het melken van de horens van een koe verwacht melk te krijgen, is ie gewoon dwaas bezig. Waarom zouden er geen onzinnige religieuze praktijken zijn? Als iets het label krijgt 'religieus' dan verkrijgt het een status aparte maar kan het niet gewoon totaal dwaas zijn?

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #179 Gepost op: 07-10-2021 20:04 »
Maak dus vooral van religieuze geschriften geen wet van Meden en Perzen, oftewel de enige zaligmakende leer.

Vind ik een goede van BA, maar je moet ook realistisch zijn toch? Het ligt ook vooral aan de geschriften zelf. Zo tolerant en alles goedkeurend zijn die niet.
Afvalligen, ketters, ongelovigen. Ook de Pali Canon leert een Dhamma toch als de enige zaligmakende leer, vind ik.

Je kunt toch ook nooit ontwaakt zijn, een Boeddha, en over het hoofd zien dat eigenlijk alles geschapen is, dat je ook zelf geschapen bent door een Schepper en dat deze Schepper Eeuwig is en een Beschikker na je over de dood? Als dit de wereld is, de werkelijkheid, hoort een Boeddha die dan niet zo te openbaren?
Een Boeddha verzint toch niet maar wat?
Als de Heer echt beschikt, of dat alles een kwestie is van de genade van de Heer, of van toeval, dan is toch dat hele onderricht over kamma dwaasheid?

Misschien stel ik het zo scherp maar zo scherp ligt het toch ook?

Marcel jij zei: als je iets begrijpt is het nog niet waar (ongeveer)
Geldt ook? Als iets bij je past, is het nog niet zaligmakend?

Als satanisme bij je past is het dan zaligmakend?
Als crimineel gedrag bij je past is het dan zaligmakend?
Als materialisme bij je past is het dan zaligmakend?
Als het christendom bij je past is het dan zaligmakend?
Als boeddhisme bij je past is het dan zaligmakend?

Wat is eigenlijk zaligmakend?

Hoe weet je dat?

• Eerwaarde
« Reactie #180 Gepost op: 07-10-2021 23:04 »

Hoe weet je dat?

Mij lijkt het vrij duidelijk dat wat mij inspireert, niet persé hetzelfde moet zijn wat jou inspireert.
Objectief gezien, zie ik weinig verschillen tussen de fanatici van alle godsdiensten.
De meeste mensen zijn niet fanatisch bezig met hun religie, en daar zie ook geen grote verschillen.
En dan zie ik mensen die groot spiritueel voordeel halen uit hun religie, en ook daar zie ik weinig verschillen.
En dan zie ik mensen die groot materialistisch voordeel halen en zoeken van hun religie, en ook daar alweer hetzelfde.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • inerlijke vrede is werkelijke revolutie
« Reactie #181 Gepost op: 08-10-2021 05:39 »
[...]Marcel jij zei: als je iets begrijpt is het nog niet waar (ongeveer)[...]

het was zo:

''als je iets begrijpt
hoeft het nog niet
waar te zijn.''

Geldt ook? Als iets bij je past, is het nog niet zaligmakend?

Als satanisme bij je past is het dan zaligmakend?
Als crimineel gedrag bij je past is het dan zaligmakend?
Als materialisme bij je past is het dan zaligmakend?
Als het christendom bij je past is het dan zaligmakend?
Als boeddhisme bij je past is het dan zaligmakend?

Hoe weet je dat?

retoriek in overdrive

ik kan hier niet vaardig op reageren
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #182 Gepost op: 08-10-2021 09:07 »

Hoe weet je dat?

Tja, als je deze wereld inkomt als klein kindje dan ben je onschuldig en beleef je plezier aan je lichaam. Al de rest — de trauma’s, de pijn die je dan weer doorgeeft aan anderen — komt later, uit contact met de wrede wereld en de medemens.

Het hervinden van die onschuld, die schoonheid, dat is zaligmakend. En als volwassen mens zal je toch veel los moeten laten, vergeven, empathie zoeken, om daar alsnog te komen.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #183 Gepost op: 08-10-2021 11:14 »

Hoe weet je dat?

Mij lijkt het vrij duidelijk dat wat mij inspireert, niet persé hetzelfde moet zijn wat jou inspireert.
Objectief gezien, zie ik weinig verschillen tussen de fanatici van alle godsdiensten.
De meeste mensen zijn niet fanatisch bezig met hun religie, en daar zie ook geen grote verschillen.
En dan zie ik mensen die groot spiritueel voordeel halen uit hun religie, en ook daar zie ik weinig verschillen.
En dan zie ik mensen die groot materialistisch voordeel halen en zoeken van hun religie, en ook daar alweer hetzelfde.

Over die voordelen die je ziet.  Zie je dat wel goed? Vraag je je dat ook nog af?
Als iemand vredig en gelukkig wordt van het aanhangen van een wezen verkeerde zienswijze of geloof, stel, is dat dan voordelig?
Je ziet iemand die vrediger is geworden, gelukkig, maar is het voordelig?
Hoe beoordeel je zulke dingen?

Kijk je alleen naar dit leven? Is je maatstaf dan dat alles wat iemand vrediger en gelukkig maakt voordelig is?
Aan de oppervlakte lijkt elke vrede, dezelfde vrede, maar is dat zo?
Hoe weet jij zo zeker of mensen echt ergens voordeel uit halen?
« Laatst bewerkt op: 08-10-2021 11:48 door the innerspace »

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #184 Gepost op: 08-10-2021 11:28 »

Hoe weet je dat?

Tja, als je deze wereld inkomt als klein kindje dan ben je onschuldig en beleef je plezier aan je lichaam. Al de rest — de trauma’s, de pijn die je dan weer doorgeeft aan anderen — komt later, uit contact met de wrede wereld en de medemens.

Het hervinden van die onschuld, die schoonheid, dat is zaligmakend. En als volwassen mens zal je toch veel los moeten laten, vergeven, empathie zoeken, om daar alsnog te komen.

Is het allemaal niet wat overdreven? Onschuld? Kinderen zijn heus niet altijd zo lief voor elkaar hoor. Vooral niet als je wat anders bent dan anders. Nee, in dat soort kinderlijke onschuld geloof ik niet.

• Eerwaarde
« Reactie #185 Gepost op: 08-10-2021 12:05 »

Hoe weet jij zo zeker ...?

ik zie dat wanneer je mensen tegenspreekt of niet geeft wat ze graag hebben dan kunnen ze venijnig uit de hoek komen.
Ik zie dat bij mezelf, en ik zie dat bij anderen. En ik zie ook dat het niet uitmaakt welke religie dat ze hebben.
Soms is gezond verstand voldoende om iets te zien...

Maar om precies te weten hoe het universum in elkaar zit, waar de mensheid al duizenden jaren mee bezig... daar schiet mijn gezond verstand tekort...

Maar om sommige dingen binnen jou mogelijkheden te veranderen in jou leven... heb je dan wel alweer voldoende aan gezond verstand... en dan maakt het ook niet zoveel uit welke religie je hebt...
Sommige mensen geeft religie klein voordeel, sommige mensen geeft religie groot voordeel..
maar als het over religieuze fanatici gaat en of religieuze opportunisten gaat... lijkt het gezond verstand soms ver zoek...
ongeacht welke strekking...
« Laatst bewerkt op: 08-10-2021 12:13 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #186 Gepost op: 08-10-2021 13:31 »

Hoe weet je dat?

Is het allemaal niet wat overdreven? Onschuld? Kinderen zijn heus niet altijd zo lief voor elkaar hoor. Vooral niet als je wat anders bent dan anders. Nee, in dat soort kinderlijke onschuld geloof ik niet.

Je gaat niet ver genoeg terug… denk aan toen je een baby was. Zelfs als een kind op de peuter school zit je al vol met dingen die je van je ouders en anderen hebt geleerd.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #187 Gepost op: 08-10-2021 13:35 »
GM&WN, jij blijft suggereren dat het allemaal niks uitmaakt welk geloof of welke religie je aanhangt, dus welke kijk je op het leven hebt,, elke visie kan voordelig zijn, maar daar heb ik grote bedenkingen bij.

Ik wil helemaal niet de superioriteit van welke kijk op het leven dan ook claimen, want ik ben geen Weter maar ik voel het wel zo aan dat om te bepalen of iets echt voordelig of nadelig is, je wel moet weten hoe de wereld in elkaar steekt. Want je moet ook zien wat de effecten van een bepaalde kijk op het leven op lange termijn zijn. Je kunt niet alleen afgaan op dit moment of dit leven. Dat vind ik visieloos. Een actueel voorbeeld is hebzucht. Hebzucht heeft ons veel comfort gebracht. Het leven is gemakkelijker, maar de prijs is ook groot. Misschien wel groter dat wij ooit vermoed hadden.

Ik wil ook niet zover gaan dat als een bepaalde kijk op het leven of bepaald geloof iemand gemoedsrust, troost,  geluk zou brengen, dat perse voordelig is. Ik vind dat te simpel. Te oppervlakkig.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #188 Gepost op: 08-10-2021 15:35 »
Je kunt niet stellen dat een bepaalde godsdienst, religie of vorm van spiritualiteit superieur, inferieur of minder waar zou zijn. Dit is de weg van het ego, dat slechts kan zien wat het qua religie interessant vindt, bijzonder, of als zijnde "waar" wil aanmerken, in vergelijking met andere vormen van geloof of spiritualiteit. Als iets voor jou goed aanvoelt, je ogen opent en dichterbij de werkelijkheid brengt, wil dat niet automatisch zeggen dat een ander mens exact hetzelfde nodig heeft. Je kunt dat immers niet weten. Je wilt gelijk stellen wat niet gelijk is.

Elk mens is anders, ook al hebben we veel overeenkomsten. Jouw weg is niet mijn weg. Het boeddhisme kan een weg zijn. Maar ook andere religies kunnen een weg zijn. Ook al kun je dat misschien niet zo één twee drie begrijpen. Elk mens is uniek, sommigen hebben bijvoorbeeld het sjamanisme als spirituele weg. En dat past hun goed. En zij hebben minder of niks met het boeddhisme. Laat hun gewoon gaan, stoor de ander niet. Mocht het boeddhisme toch beter passen, dan is dat geheel aan die ander. Ik ben een christen, dat past mij beter dan het boeddhisme. Alhoewel ik een heel eind mee kan gaan in de boeddhistische weg. Ik heb die zelfs ooit uitgeprobeerd.

Ik beschouw mezelf niet als een slaafse gelovige, die geen inzicht heeft. Alhoewel eigenlijk de ander dat beter kan bepalen dan ikzelf. Want ik heb minder zicht op mijn blinde vlekken dan een buitenstaander. Dat hoeft trouwens niet eens een religieus mens te zijn.

Ik geloof in Jezus Christus als Verlosser, een boeddhist neemt de Boeddha aan als wegwijzer tot bevrijding of Ontwaking. En zo heeft elke religie of godsdienst zijn specifieke pad. Voor de één is het boeddhisme passend, voor de ander het christelijk geloof. Wat maakt het uit? Wie ben jij om te bepalen wat goed is voor een ander mens? Ik zeg dit uit groot respect, niet om iemand op de vingers te tikken.

Verdraag andermans geloof, godsdienst of levensovertuiging. Probeer er niet aan te sleutelen of te tornen. De ander zal zich dat toch over het algemeen niet laten welgevallen. Dus wat heeft het voor zin?!

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #189 Gepost op: 08-10-2021 16:11 »
Je gaat niet ver genoeg terug… denk aan toen je een baby was. Zelfs als een kind op de peuter school zit je al vol met dingen die je van je ouders en anderen hebt geleerd.

Ook als baby zit je al vol informatie, conditioneringen.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #190 Gepost op: 08-10-2021 17:27 »
Ik geloof zelf dat we als mens en mensheid ook qua geloof, levensovertuiging, kijk op zaken ons ontwikkelen, en dat dit ook goed is.
Ik heb bij mezelf wel de neiging tot magisch denken bespeurd. Maar achteraf, er over nadenkend, was het allemaal minder magisch, en gingen dingen eigenlijk anders dan ik eerst dacht.

We zijn bijvoorbeeld ook niet blijven steken in een magische wereld waarin allerlei Goden achter de gebeurtenissen in de wereld zitten. Of het nu onweer is, rampen, oogsten, ziekten, we grijpen niet meer naar die Goden ter verklaring. We zien onweer niet meer als de wil of boosheid van een God. Vroeger moest je al die Goden tevreden stemmen, en hoe? Met bloedoffers vaak. Nou kun je zeggen...elk geloof is goed...dat zal wel, maar als je dat mens of dier was dat geofferd werd, of jouw dierbaren, dan was het toch niet zo leuk allemaal.

Moet je toch niet zeggen dat het denken wat is losgekomen van entiteiten die overal achter zitten, als aanstichters, of het nu Goden zijn, God, of een ego/Ik, eigenlijk superieur is aan het denken wat entiteiten veronderstelt als aanstichters?

Neem ons gedrag. Komt dat echt tot stand omdat een entiteit-Ik dit aanstuurt?

• Eerwaarde
« Reactie #191 Gepost op: 08-10-2021 17:50 »
want ik ben geen Weter maar ik voel het wel zo aan dat om te bepalen of iets echt voordelig of nadelig is, je wel moet weten hoe de wereld in elkaar steekt. Want je moet ook zien wat de effecten van een bepaalde kijk op het leven op lange termijn zijn. Je kunt niet alleen afgaan op dit moment of dit leven.

Absoluut, absoluut. Mijn verstand zegt, dat klinkt verstandig.

Maar verandert dat iets aan de situatie voor jou, hier en nu ?
Je kunt wel aanvoelen om te bepalen of iets echt voordelig is dat je moet weten hoe de wereld in elkaar steekt, maar weet je ook hoe de wereld in elkaar steekt ?

En dan komt er nog het volgende bij.
Ik weet dat sommige zaken slecht voor mij zijn, bv. kilo's chocola eten. Om te weten dat kilo's chocola eten slecht is voor mij, moet ik eigenlijk niet weten hoe de wereld in elkaar steekt en ook :
 Is het omdat ik het weet, dat ik daarom ook van de chocola af blijf ?

Er zijn mensen die in god geloven, en dus misschien niet weten hoe de wereld in elkaar steekt (want niet alles kan waar zijn), maar wel heel goed van de chocola kunnen afblijven. Dan sta ik daar toch maar met mijn kennis over wedergeboorte en met mijn chocola verslaving.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #192 Gepost op: 08-10-2021 19:23 »

Nu praat je vanuit veronderstelling, niet vanuit weten.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #193 Gepost op: 08-10-2021 22:41 »
want ik ben geen Weter maar ik voel het wel zo aan dat om te bepalen of iets echt voordelig of nadelig is, je wel moet weten hoe de wereld in elkaar steekt. Want je moet ook zien wat de effecten van een bepaalde kijk op het leven op lange termijn zijn. Je kunt niet alleen afgaan op dit moment of dit leven.

Absoluut, absoluut. Mijn verstand zegt, dat klinkt verstandig.

Maar verandert dat iets aan de situatie voor jou, hier en nu ?
Je kunt wel aanvoelen om te bepalen of iets echt voordelig is dat je moet weten hoe de wereld in elkaar steekt, maar weet je ook hoe de wereld in elkaar steekt ?

En dan komt er nog het volgende bij.
Ik weet dat sommige zaken slecht voor mij zijn, bv. kilo's chocola eten. Om te weten dat kilo's chocola eten slecht is voor mij, moet ik eigenlijk niet weten hoe de wereld in elkaar steekt en ook :
 Is het omdat ik het weet, dat ik daarom ook van de chocola af blijf ?

Er zijn mensen die in god geloven, en dus misschien niet weten hoe de wereld in elkaar steekt (want niet alles kan waar zijn), maar wel heel goed van de chocola kunnen afblijven. Dan sta ik daar toch maar met mijn kennis over wedergeboorte en met mijn chocola verslaving.

Hier is geen chocola van te maken :) Grapje.

Volgens mij praten we langs elkaar. Ik ontken nergens dat mensen in uiteenlopende geloven, levensvisies, kijk op de wereld, steun vinden, betekenis, geluk, gemoedsrust, maar wil dat dan zeggen dat het allemaal wel waarachtig moet zijn, waar, werkelijk? Die vraag stel jij jezelf kennelijk niet. Ik wel.
Jij lijkt te denken dat het allemaal niks uitmaakt, als je maar in dit leven gelukkig wordt en gemoedsrust, steun en betekenis er in kunt vinden.
Ik denk dat het wel wat uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 08-10-2021 22:52 door the innerspace »

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #194 Gepost op: 08-10-2021 22:48 »

Nu praat je vanuit veronderstelling, niet vanuit weten.

Nou je kunt het wel zien aan baby's. Ze houden bij de geboorte meteen al van bepaalde zaken en anderen houden ze niet van. Uit experimenten is ook gebleken dat heel jonge kinderen (ik weet niet in welke leeftijd ze dit vaststelden) koestering, aandacht, genegenheid, fysiek, echt nodig heeft om te overleven. Fysiek voedsel alleen is echt onvoldoende. Dit wijst ook op een uiterst sterke conditionering. Een baby is allesbehalve een onbeschreven blad. Maar het grootste kenmerk is denk ik dat een baby nog niet volgroeid is, gerijpt, ook qua brein, zintuigen, etc. Het heeft niet veel zin jezelf te vergelijken met die toestand want jij bent zelf wel gerijpt.

Nee dat idee dat je teruggaat naar de onschuld van een baby spreekt me niet aan.

• Eerwaarde
« Reactie #195 Gepost op: 09-10-2021 07:49 »

Volgens mij praten we langs elkaar. Ik ontken nergens dat mensen in uiteenlopende geloven, levensvisies, kijk op de wereld, steun vinden, betekenis, geluk, gemoedsrust, maar wil dat dan zeggen dat het allemaal wel waarachtig moet zijn, waar, werkelijk? Die vraag stel jij jezelf kennelijk niet. Ik wel.
Jij lijkt te denken dat het allemaal niks uitmaakt, als je maar in dit leven gelukkig wordt en gemoedsrust, steun en betekenis er in kunt vinden.

Is jou inzicht in wedergeboorte, waar ? waarachtig ? precies ? nauwkeurig ? met kennis van zaken ?
Stel dat je zegt, neen, mijn inzicht omtrent wedergeboorte is niet precies, nauwkeurig, met kennis van zaken. Denk je dat het gebrek aan inzicht in zaken zoals wedergeboorte een obstakel is om tot bevrijding te komen ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #196 Gepost op: 09-10-2021 08:09 »
Nou je kunt het wel zien aan baby's. Ze houden bij de geboorte meteen al van bepaalde zaken en anderen houden ze niet van. Uit experimenten is ook gebleken dat heel jonge kinderen (ik weet niet in welke leeftijd ze dit vaststelden) koestering, aandacht, genegenheid, fysiek, echt nodig heeft om te overleven. Fysiek voedsel alleen is echt onvoldoende.

Ik heb toch wel een flink aantal babies gezien en hier ben ik het niet mee eens. Behalve het fenomeen “happy baby and crying baby” is er gesteld dat babies maar twee dingen weten als ze geboren worden, dat ze melk moeten zuigen en dat ze moeten vasthouden. Genegenheid is nodig voor groei, maar ik zie dat niet als een teken van conditionering.

Vergeleken bij een volwassen mens, waar conditionering zich stapelt op conditionering, zijn ze een tabula rasa.

Citaat
Maar het grootste kenmerk is denk ik dat een baby nog niet volgroeid is, gerijpt, ook qua brein, zintuigen, etc. Het heeft niet veel zin jezelf te vergelijken met die toestand want jij bent zelf wel gerijpt.

Dit is weer suppositie, veronderstelling. Je zit allerlei dingen te mengen in de hoop overtuigend te zijn.

Citaat
Nee dat idee dat je teruggaat naar de onschuld van een baby spreekt me niet aan.

Ik denk dat het feit dat het jou niet aanspreekt wel duidelijk is. Maar Ik geloof dat zelfs Jezus nog heeft gezegd “alleen zij die de onschuld hebben als kinderen, kunnen toetreden tot het koninkrijk van God.”
« Laatst bewerkt op: 09-10-2021 12:08 door Bodhiboom »
— Basho

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #197 Gepost op: 09-10-2021 08:14 »
In vergelijking met volwassenen is een kind nog spontaan, levendig en tot op zekere hoogte zuiver en onbevooroordeeld. Hetgeen niet betekent dat een kind geen genetische code in zich draagt, die ervoor zorgen zal dat hij of zij zal uitgroeien tot een volwassene.

In religieus opzicht is een kind (ik spreek nu even niet over baby's) vaak beter af dan de volwassenen. Het kind is veel opener en reageert nog spontaan op gebeurtenissen. Wij denken teveel na, wat de vreugde van een bepaalde gebeurtenis als het ware verknoeit. Het kind is totaal in de uitingen, als het lacht, is het volledig in de lach, als het huilt, is het daar ook totaal in. Wij zijn berekenend, houden rekening met de omgeving en wat anderen er van zullen denken. Een klein kind doet dat niet.

Het grote verschil is echter, dat een kind zich niet bewust is van zijn of haar religieuze potentieel. De natuurlijke totaalheid en spontaniteit zijn mooi, maar grotendeels onbewust. Het is prachtig, maar als het kind ouder wordt, ontwikkelt zich langzamerhand die persoonlijkheid die wij allen denken te zijn. Er is wat dat betreft geen weg terug. De zachtheid van het kind verdwijnt in de puberteit onder invloed van geslachtshormonen.

In zekere zin klopt het wel wat bodhiboom zegt. Het kind is veel puurder dan de volwassene. Een kind is een volwassene in de dop, de ontwikkeling moet nog plaatsvinden. Maar in religieus opzicht kunnen we een voorbeeld nemen aan kinderen. En er zelfs van leren, want bewuste spontaniteit is mogelijk. Dan ben je spontaan in je handelingen, volledig, zonder dat je persona je in de weg zit. Want onze persoonlijkheid lijkt ons te helpen, maar zit ons vaak in de weg in onze reacties. Er valt aan conditioneringen bijna niet te ontkomen. Als je er tegen vecht, ben je er nog het slachtoffer van. Dat is een complexe situatie.

Een wijze lijkt op een kind. Hij of zij trekt zich niks aan van wat anderen van hem of haar vinden, de wijze handelt al naar wat de situatie brengt. En hij of zij is daar totaal in, waardoor het resultaat steeds verbluffend is. Maar de wijze denkt niet in resultaten, hij of zij doet wat noodzakelijk is en in het belang van de situatie. Waarbij werkelijke liefde doorschijnt in wat hij of zij doet. Er zijn geen pretenties, niets hoeft te worden bereikt. De wijze leeft bewust in overeenstemming met de werkelijkheid en is niet bevooroordeeld. Hij of zij neemt waar, en handelt "zonder te handelen" naar wat de persoonlijkheid zou willen. De situatie en het leven zijn het criterium, niet het zichzelf verliezen in alle dingen.

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #198 Gepost op: 09-10-2021 11:01 »

Is jou inzicht in wedergeboorte, waar ? waarachtig ? precies ? nauwkeurig ? met kennis van zaken ?
Stel dat je zegt, neen, mijn inzicht omtrent wedergeboorte is niet precies, nauwkeurig, met kennis van zaken. Denk je dat het gebrek aan inzicht in zaken zoals wedergeboorte een obstakel is om tot bevrijding te komen ?

Ik zou wat directer met je in gesprek willen GM&WN. Is het voor jou nou wel of niet belangrijk dat een zienswijze, geloof, levensvisie waarachtig is, overeenstemmend met hoe zaken gaan en bestaan, of maakt je dit je niks uit? Gaat het jou er alleen om dat een bepaald geloof, welke dan ook, iemand maar steun geeft, troost, diens leven betekenis geeft, en leidt tot gemoedsrust?
Doet waarachtigheid of onwaarachtigheid er niet toe bij jou?
En hierbij nodig ik je niet uit te oordelen over wat waarachtig is, maar doet het er nog toe of doet het er helemaal niet toe bij jou?

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #199 Gepost op: 09-10-2021 11:15 »
Hoi Bodhiboom,

Een baby heeft meer nodig dan fysiek voedsel. Ook genegenheid, liefde, koestering. Dat stelt een baby gerust. Dit heeft denk ik te maken met diens hulpeloosheid.
Als het niet genegenheid en contact ondervindt, ontstaat stress (conditionering) en kan het sterven van ellende. Dat is een hele sterke conditionering. Het is best bizar dat die conditionering (geen koestering dan stress) de baby ten gronde richt. Het is raar dat wat in een baby zelf zit de baby ook doodt. Niemand doodt de baby maar die hevige conditionering doet dat zelf. Een baby is beslist geen tabula rasa want naast dit mechanisme heeft een baby ook al voorkeur en afkeer en allerlei andere dingen in aanleg, zoals identiteitsbesef. Alleen dat moet nog rijpen.

Dat het brein van een baby niet gerijpt is geen veronderstelling maar een wetenschappelijk feit. Zelfs het puberbrein moet nog rijpen, laat staan dat van een baby.
Ik meng niks in de hoop overtuigend te zijn.

Wat Jezus bedoelde is dat als mensen ouder worden, dan hebben ze met alles wat ze doen en laten hun eigen voordeel of profijt op het oog. Ze doen nooit meer iets op een ongecalculeerde manier. Of het nu bidden is, God vereren, een vriendschap met iemand aanknopen, altijd heeft iemand zijn eigen voordeel op het oog.
Dit wordt erger hoe ouder je wordt. De handelaar in onszelf moet uit de tempel van de ziel, leerde Jezus. Kinderen zijn veel minder handelaar dan ouderen.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by the innerspace Vandaag om 14:35
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:28
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Vandaag om 13:26
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Buddha Amitabha Vandaag om 11:39
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Bodhiboom Vandaag om 10:32