Auteur Topic: Dzogchen Mystiek  (gelezen 1623 keer)

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
Re: Dzogchen Mystiek
« Reactie #50 Gepost op: 19-07-2021 16:57 »
Er zijn geen meesters, gidsen, leerlingen, beginers noch gevorderden,  je kunt niet leren wat' je bent, waar dat wel zo wordt voorgesteld heb je eenvoudig te maken met whisfull thinking, en selffulfiling prophecy.
Zelfweerlegging  tegelijk met zelfvervulling, het ervaren/beleven zal navenant zijn. :)

Dit zijn nogal boute uitspraken. Meestal gedaan door Advaita Vedanta aanhangers, die graag met woorden goochelen. Ik kan niet beoordelen of jij ook zo iemand bent.

Zomaar beweren dat er geen Meesterschap, geen leerlingen, en ga zo maar door zouden zijn, is niet juist. Het ligt er maar net aan, wat iemand nodig heeft. Sommigen zitten gewoon erg vast in bepaalde conditioneringen, dan is hulp van een Leraar geboden. Als dat niet het geval zou zijn, en je inderdaad gelijk zou hebben, dan zijn figuren als Christus, Boeddha, Krishna en dergelijke eigenlijk een soort kletsmajoren, die beweren de waarheid te kennen, maar feitelijk mensen die hulp behoeven lopen te bedotten.

Afgezien wat waar is, of wat niet-waar; ik herhaal dat hulp zeer zeker geboden kan worden. Dus de losse uitspraken die jij hier doet hebben geen fundament.

Misschien ga je beweren dat er ook helemaal geen fundament bestaat. Maar of dat waar is of niet, is helemaal aan jou. Iedereen is nu eenmaal anders, dus vind ik het al te gemakkelijk om hier te komen beweren dat er geen Meesters zijn en ook geen leerlingen. Die zijn er wel degelijk, afhankelijk van de desbetreffende situatie.
« Laatst bewerkt op: 19-07-2021 16:59 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #51 Gepost op: 19-07-2021 17:12 »
Er is geen mens die het weet, en wat er ogenschijnlijk allemaal geweten wordt is niks anders dan een ratjetoe van verzinsels en 'feitjes'. De ganse mensheid klooit maar wat aan om de dagen door te komen, wederom op grond van een feitjes en verzinsel traditie die zo de subjectieve hypnose van algemene continuïteit gaande houdt.

Daar is wat mij betreft niks mis mee, maar maak het niet groter of intimiderender dan het is, al het gedoe is vluchtiger dan lucht. Alleen jij kunt de dag voor jezelf plukken. :)

Ik heb in mijn leven toch best wel veel kunnen leren van de wetenschap, van de oude Grieken, van Osho, van Thich Nhat Hanh en Ajahn Chah. Ik denk dat als je die dingen naast je neerlegt, dat je dan veel van de kennis van je eigen hart voorbijgaat.

Er zijn wel mensen die hun woorden zullen reduceren tot een serie feitjes, maar dat zijn mensen die niet goed luisteren, en die ook niet goed de praktijk voegen bij wat ze leren. Kijk maar naar Thich Nhat Hanhs uitspraken over communiceren en diep kijken, dat heeft de mogelijkheid om je leven te transformeren.

Ik ben het wel met je eens dat je voor jezelf de dag moet plukken, en dat het goed is om je eigen unieke natuur te realiseren. Als je ervoor kiest om iemand anders zijn wijsheid te kopiëren door een serie feitjes te adopteren dan geef je een stukje van je eigen zijn weg voor het worden van een gedeeltelijk duplicaat.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 19-07-2021 18:35 »
Kun je wel ontdekken wat je bent?

Nee!
Wat je bent is nooit bedekt.
Je kunt alleen ont'dekken wat je niet bent.
 :)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 19-07-2021 19:13 »

Dit zijn nogal boute uitspraken. Meestal gedaan door Advaita Vedanta aanhangers, die graag met woorden goochelen. Ik kan niet beoordelen of jij ook zo iemand bent.

Geen Advaita, geen Zen, geen Boeddhisme, geen yoga, geen religie, geen beweging, geen stroming, geen sekte, geen genootschap etc..
Gewoon opmerkzaamheid.

Zomaar beweren dat er geen Meesterschap, geen leerlingen, en ga zo maar door zouden zijn, is niet juist. Het ligt er maar net aan, wat iemand nodig heeft. Sommigen zitten gewoon erg vast in bepaalde conditioneringen, dan is hulp van een Leraar geboden. Als dat niet het geval zou zijn, en je inderdaad gelijk zou hebben, dan zijn figuren als Christus, Boeddha, Krishna en dergelijke eigenlijk een soort kletsmajoren, die beweren de waarheid te kennen, maar feitelijk mensen die hulp behoeven lopen te bedotten.

Cultuur zorgt er altijd voor dat het hoopgevende 'conditioneringen' in het vooruitzicht stelt. De gecultiveerde mens is daar altijd zeer gevoelig voor geweest, en nog steeds. Denken wil nou eenmaal volgen, het kan niet anders.

Afgezien wat waar is, of wat niet-waar; ik herhaal dat hulp zeer zeker geboden kan worden. Dus de losse uitspraken die jij hier doet hebben geen fundament.

Geen enkele uitspraak heeft fundament anders dan een verzonnen fundament.

Misschien ga je beweren dat er ook helemaal geen fundament bestaat. Maar of dat waar is of niet, is helemaal aan jou. Iedereen is nu eenmaal anders, dus vind ik het al te gemakkelijk om hier te komen beweren dat er geen Meesters zijn en ook geen leerlingen. Die zijn er wel degelijk, afhankelijk van de desbetreffende situatie.

Er zijn alleen meesters en leerlingen in the eye of the beholder.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #54 Gepost op: 19-07-2021 19:23 »
Kun je wel ontdekken wat je bent?

Nee!
Wat je bent is nooit bedekt.
Je kunt alleen ont'dekken wat je niet bent.

Herinnert mij aan een mooie spreuk van de Boeddha, hij zei:

“I will give you everything you are, and take away everything you are not.”
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #55 Gepost op: 19-07-2021 19:28 »

Geen Advaita, geen Zen, geen Boeddhisme, geen yoga, geen religie, geen beweging, geen stroming, geen sekte, geen genootschap etc..
Gewoon opmerkzaamheid.

Dat kan, maar alleen in een zeldzaam mens. Wat denk jij op te merken over de mens als individu?
— Basho

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #56 Gepost op: 19-07-2021 19:38 »

Gewoon opmerkzaamheid.

Cultuur zorgt er altijd voor dat het hoopgevende 'conditioneringen' in het vooruitzicht stelt. De gecultiveerde mens is daar altijd zeer gevoelig voor geweest, en nog steeds. Denken wil nou eenmaal volgen, het kan niet anders.

Geen enkele uitspraak heeft fundament anders dan een verzonnen fundament.

Er zijn alleen meesters en leerlingen in the eye of the beholder.

Je wijze van antwoorden en de manier waarop komen me heel erg bekend voor... maar goed, ik ben het uiteraard niet met je eens. Je doet alsof alles bedacht is en verzonnen door het menselijke denken. En dat alles cultureel bepaald is. Natuurlijk zijn er conditioneringen en natuurlijk heeft cultuur invloed. Maar dat is niet alles, en je kunt zoals gezegd het kind niet zomaar met het badwater wegspoelen.

Maar goed, ik vind het allemaal verder best.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 19-07-2021 19:58 »
Ik heb in mijn leven toch best wel veel kunnen leren van de wetenschap, van de oude Grieken, van Osho, van Thich Nhat Hanh en Ajahn Chah. Ik denk dat als je die dingen naast je neerlegt, dat je dan veel van de kennis van je eigen hart voorbijgaat.

Het hart is vrij van kennis, teugel en belangeloos puur temparament , kennis van het hart zijn belangen van het hoofd.. daar krijg je emoties van.

Er zijn wel mensen die hun woorden zullen reduceren tot een serie feitjes, maar dat zijn mensen die niet goed luisteren, en die ook niet goed de praktijk voegen bij wat ze leren. Kijk maar naar Thich Nhat Hanhs uitspraken over communiceren en diep kijken, dat heeft de mogelijkheid om je leven te transformeren.

Het enigste wat zich transformeert van de wieg tot het graf is het lichaam, dat gaat geheel vanzelf, daar hoeft niemand moeite voor te doen.
Een psychisch en/of geestelijke transformatie voltrekt zich niet, de basis gesteldheid blijft gewoon het zelfde, en daar is feitelijk niks mis mee. Alleen het perspectief kan zich  anders tonen en daarmee de ervaring van die zelfde onveranderde basis als beleving anders inkleuren.

Ik ben het wel met je eens dat je voor jezelf de dag moet plukken, en dat het goed is om je eigen unieke natuur te realiseren. Als je ervoor kiest om iemand anders zijn wijsheid te kopiëren door een serie feitjes te adopteren dan geef je een stukje van je eigen zijn weg voor het worden van een gedeeltelijk duplicaat.

Zo is dat.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 19-07-2021 20:04 »
Maar goed, ik vind het allemaal verder best.

Ik ook.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #59 Gepost op: 19-07-2021 20:28 »

Het hart is vrij van kennis, teugel en belangeloos puur temparament , kennis van het hart zijn belangen van het hoofd.. daar krijg je emoties van.

Het enigste wat zich transformeert van de wieg tot het graf is het lichaam, dat gaat geheel vanzelf, daar hoeft niemand moeite voor te doen.
Een psychisch en/of geestelijke transformatie voltrekt zich niet, de basis gesteldheid blijft gewoon het zelfde, en daar is feitelijk niks mis mee. Alleen het perspectief kan zich  anders tonen en daarmee de ervaring van die zelfde onveranderde basis als beleving anders inkleuren.

Zo is dat.

Ik dacht toch dat je kennis maar simpele feitjes vond. En dat alles min of meer cultuurbepaald is. Weinig verheffend, eerder iets hypnotisch. Alsof het menselijke denken qua kennis eigenlijk maar iets is wat vol zit met illusies. En dat je eigenlijk nergens vanuit kunt gaan, althans niet van de menselijke logica. Maar je komt nu zelf met allerlei "feitjes", die wat mij betreft slechts aannames zijn. Je gaat dus toch wel ergens vanuit, anders is communiceren immers onmogelijk. Ik vind trouwens dat je zeer gebrekkig uit probeert uit te leggen wat je meent dat "waar" is. Voor jou althans. Eerlijk gezegd is er maar weinig uit op te maken. Maar wellicht is dat je opzet.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 19-07-2021 21:18 »
Ik dacht toch dat je kennis maar simpele feitjes vond. En dat alles min of meer cultuurbepaald is. Weinig verheffend, eerder iets hypnotisch. Alsof het menselijke denken qua kennis eigenlijk maar iets is wat vol zit met illusies. En dat je eigenlijk nergens vanuit kunt gaan, althans niet van de menselijke logica.

Meten is weten.. maar wat weet je dan?

Maar je komt nu zelf met allerlei "feitjes", die wat mij betreft slechts aannames zijn. Je gaat dus toch wel ergens vanuit, anders is communiceren immers onmogelijk. Ik vind trouwens dat je zeer gebrekkig uit probeert uit te leggen wat je meent dat "waar" is. Voor jou althans. Eerlijk gezegd is er maar weinig uit op te maken. Maar wellicht is dat je opzet.

Wat doorgaat voor 'waar' is meetbaar, wat meetbaar is kan niet absoluut 'waar' zijn, omdat er gemeten wordt vanuit het standpunt van conditionering, fysiek, mentaal, gevoelsmatig, geestelijk.
Woorden roepen woorden op en er is er geen een van jou of mij, alleen de context van het verhaaltje kleurt de communicatie uit jouw of mijn constateringen.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #61 Gepost op: 19-07-2021 21:20 »

De belangen van het hoofd kunnen verwikkeld raken in de bronnen van emotie, dat klopt, en het gebeurt vaak. Maar er zijn ook emoties die los staan van de belangen van het hoofd. Soms kom je iemand tegen wiens gebaren en wiens stem direct tot je hart spreken.

De verhouding tussen een spirituele meester en een discipel is van die aard. Osho sprak er vaak over, en ik heb het zelf ervaren. Je kunt er ook iets van meemaken in de liefde tussen man en vrouw.

Ik herinner mij goed, boven Osho’s meditatie kamp hing een spandoek dat zei, “kom bij mij en ik zal u transformeren.” Hij gaf mensen een nieuwe naam, een initiatie in sannyas, en vroeg ze zich in het rood of oranje te kleden, en veelal werden zij toch als nieuw. Ik ken mensen die hun huis verkochten, hun baan of hun zaak opgaven, hun familie achterlieten om die reis naar de ashram in India te maken.

Je moet er wel rijp voor zijn, op het juiste moment worden getroffen, maar transformatie is mogelijk.
— Basho

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 19-07-2021 21:49 »
De belangen van het hoofd kunnen verwikkeld raken in de bronnen van emotie, dat klopt, en het gebeurt vaak. Maar er zijn ook emoties die los staan van de belangen van het hoofd. Soms kom je iemand tegen wiens gebaren en wiens stem direct tot je hart spreken.

De verhouding tussen een spirituele meester en een discipel is van die aard. Osho sprak er vaak over, en ik heb het zelf ervaren. Je kunt er ook iets van meemaken in de liefde tussen man en vrouw.

"opposites attract"

Ik herinner mij goed, boven Osho’s meditatie kamp hing een spandoek dat zei, “kom bij mij en ik zal u transformeren.” Hij gaf mensen een nieuwe naam, een initiatie in sannyas, en vroeg ze zich in het rood of oranje te kleden, en veelal werden zij toch als nieuw. Ik ken mensen die hun huis verkochten, hun baan of hun zaak opgaven, hun familie achterlieten om die reis naar de ashram in India te maken.

Je moet er wel rijp voor zijn, op het juiste moment worden getroffen, maar transformatie is mogelijk.

Van sektes zijn die fenomenen ook bekend.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #63 Gepost op: 19-07-2021 22:51 »
"opposites attract"

Het antwoord van een eerstejaars natuurkunde student die net magnetisme heeft bestudeert, ik zie er niet veel wijsheid in.

Het kennen van de liefde is de weg naar onze ware aard.
— Basho

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 19-07-2021 23:19 »
Het antwoord van een eerstejaars natuurkunde student die net magnetisme heeft bestudeert, ik zie er niet veel wijsheid in.

''Opposites attract'' is natuurlijke wijsheid (Intelligentie) daar kan kennis' van magnetisme nooit aan tippen.

Romantisch geneuzel.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #65 Gepost op: 20-07-2021 07:25 »
Ik dacht toch dat je kennis maar simpele feitjes vond. En dat alles min of meer cultuurbepaald is. Weinig verheffend, eerder iets hypnotisch. Alsof het menselijke denken qua kennis eigenlijk maar iets is wat vol zit met illusies. En dat je eigenlijk nergens vanuit kunt gaan, althans niet van de menselijke logica.

Meten is weten.. maar wat weet je dan?

Maar je komt nu zelf met allerlei "feitjes", die wat mij betreft slechts aannames zijn. Je gaat dus toch wel ergens vanuit, anders is communiceren immers onmogelijk. Ik vind trouwens dat je zeer gebrekkig uit probeert uit te leggen wat je meent dat "waar" is. Voor jou althans. Eerlijk gezegd is er maar weinig uit op te maken. Maar wellicht is dat je opzet.

Wat doorgaat voor 'waar' is meetbaar, wat meetbaar is kan niet absoluut 'waar' zijn, omdat er gemeten wordt vanuit het standpunt van conditionering, fysiek, mentaal, gevoelsmatig, geestelijk.
Woorden roepen woorden op en er is er geen een van jou of mij, alleen de context van het verhaaltje kleurt de communicatie uit jouw of mijn constateringen.

Meten is weten, daar begin jij nu over. En je doet nogal neerbuigend over kennis, terwijl we zonder kennis eigenlijk niet weerbaar zijn. We zijn lichamelijk gezien een zwak wezen; in wezen zijn dieren vaak veruit de meerdere. Ik zeg niet dat we tot nu toe netjes om zijn gegaan met deze aarde, dat is een ander verhaal. Zonder kennis, praktische kennis wel te verstaan, kunnen we geen huizen bouwen, geen wetenschap ontwikkelen, geen taal cultiveren. Ik noem het nu specifiek praktische kennis, omdat je namelijk opeens over absolute kennis begint. Dat onderscheid heb je geenszins van te voren gemaakt, dus is het een beetje vreemd dat je daar nu mee komt schermen. Dat is wat ik bedoelde met dat je in mijn optiek maar gebrekkig schrijft, halfslachtig en vaak nog onduidelijk ook. Zodat de ander moeilijk kan doorgronden wat je nou eigenlijk bedoelt. En als men dan probeert om serieus op je schrijfsels in te gaan, doe je de zaken vaak af met zeer korte statements tot zelfs one-liners, bijvoorbeeld door wat Bodhiboom schrijft over de liefde af te doen als “romantisch geneuzel”. Misschien valt de liefde wel onder absolute kennis, omdat het feitelijk niet is in te delen, laat staan te meten. Liefde is datgene wat de mensheid nodig heeft, om te overleven. Onthoudt een zuigeling alle liefde en het kind zal absoluut sterven. Je kunt het voeden en onderdak geven, maar zonder de onontbeerlijke liefdesband met de moeder is het kind reddeloos verloren. Dat is allang duidelijk geworden. Dus liefde afdoen als romantisch geneuzel is wat mij betreft flauwekul.

Het leven is simpel, niet gemakkelijk, maar eenvoudig. De mens heeft de neiging om het ongelofelijk ingewikkeld te maken. In zoverre geef ik je in de strekking van wat je schrijft enige credit. Maar in de communicatie zou je toch beter wat genuanceerder kunnen schrijven, maar dat is natuurlijk verder jouw zaak. Je bent hier op een Boeddhaforum waar religie en spiritualiteit centraal staan. Maar vooral het Boeddhisme. Je kunt van alles komen (weg)relativeren, oftewel afwijzen als zijnde illusie of wat dan ook, maar ik vraag me af wat de leerzame bijdrage daarvan is. Tot nu toe roep je maar wat, en kan ik je helaas niet serieus nemen. Maar misschien komt er nog wat interessants van jouw hand. Wie weet...
« Laatst bewerkt op: 20-07-2021 07:27 door Buddha Amitabha »

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #66 Gepost op: 20-07-2021 08:18 »
[...]Herinnert mij aan een mooie spreuk van de Boeddha, hij zei:

kan me niet voorstellen dat dit woorden van de Boeddha zijn
inner peace and love
is the only revolution

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 20-07-2021 10:42 »
Amithaba.
Je kunt je oogkleppen versieren met allerlei opsmuk, het weerhoud je er niet van overal tegenaan te lopen en je keer op keer te bezeren aan de blinde vlekken van je perceptie.
Een treurige exercitie.. met recht, wat z'n heil zoekt in de lege troost van mooie woorden en verhaaltjes.

Gecultiveerde 'liefde' is een dwangbuis, dat heeft nooit gewerkt en zal nooit werken. Met liefde hoef je niets! dat is de onmacht ,er van alles mee te willen en.. vooral moeten.

Dat jij het moeilijk of onduidelijk vind om mijn quotes een beetje te kaderen, komt omdat je er in jouw geest een hokje voor zoekt.
Dit forum gaat over spiritualiteit en levensverdieping, mijn voorstel aan jou is dan ook niet te blijven hangen aan de oppervlakte van je communicatieve vaardigheden en stiptheid, zo kom je nooit los van het herhalen van eeuwenoud.. geneuzel.

"Absolute kennis"??? dat zijn jouw woorden vriend, misschien een teken aan de wand voor wat jouw motivatie is hierin?

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 20-07-2021 10:50 »
Marcel.

Zo is er veel gezegd wat nooit is beschreven, en is er veel wat nooit is gezegd maar wel beschreven.
Point is.. dat wat 'waar is nooit is gezegd noch beschreven.
F :)

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #69 Gepost op: 20-07-2021 11:05 »
de stank van vrij
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #70 Gepost op: 20-07-2021 11:20 »
Amithaba.
Je kunt je oogkleppen versieren met allerlei opsmuk, het weerhoud je er niet van overal tegenaan te lopen en je keer op keer te bezeren aan de blinde vlekken van je perceptie.
Een treurige exercitie.. met recht, wat z'n heil zoekt in de lege troost van mooie woorden en verhaaltjes.

Gecultiveerde 'liefde' is een dwangbuis, dat heeft nooit gewerkt en zal nooit werken. Met liefde hoef je niets! dat is de onmacht ,er van alles mee te willen en.. vooral moeten.

Dat jij het moeilijk of onduidelijk vind om mijn quotes een beetje te kaderen, komt omdat je er in jouw geest een hokje voor zoekt.
Dit forum gaat over spiritualiteit en levensverdieping, mijn voorstel aan jou is dan ook niet te blijven hangen aan de oppervlakte van je communicatieve vaardigheden en stiptheid, zo kom je nooit los van het herhalen van eeuwenoud.. geneuzel.

"Absolute kennis"??? dat zijn jouw woorden vriend, misschien een teken aan de wand voor wat jouw motivatie is hierin?

Zo voor de eerste keer een duidelijker uitleg, dank daarvoor. Maar mijn beste, je kunt menen dat ik oogkleppen op heb, of die aan het versieren ben. Maar je weet niets van mij, uitsluitend lees je mijn woorden. En dat geldt natuurlijk ook voor mij. Maar jij veegt wat mij betreft al te gemakkelijk van alles van tafel, hetgeen ik onterecht vind. Dat jij dat oogkleppen acht, is verder mijn probleem niet, maar slechts jou mening. We zullen zien of verdere onderlinge discussie of zelfs een dialoog tot de mogelijkheden zal behoren...

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 20-07-2021 11:47 »

Ik denk dat de bevrijdende wijsheid die de Boeddha ontdekte hierin zit dat hij alles zag zoals het werkelijk is (rechtstreeks, zonder voorstelling). En in die visie of dat zicht speelt identiteit geen rol. Gevoelens zijn gewoon gevoelens. Het lichamelijke is gewoon het lichamelijke. Het energetische, het energetische. Verlangens zijn enkel verlangens, haat is enkel haat, bewustzijn is bewustzijn, herinnering is herinnering, etc. Kortom, al het geconditioneerde is wat het is. Net zo voor het ongeconditioneerde, Nibbana.

Alles is wat het is, d.w.z. niks is een Ik, niks is wie/wat je bent, niks is 'mijn', niks is je bezit of iets wat je toebehoort. Kortom, geen zelf noch toebehorend aan een zelf. Dat is de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. In je zicht en visie en leven speelt identiteit dan geen enkele rol meer.  Volgens mij ook niet ideeen over een ware zelf.

Het kan zijn dat iemand zich zo ontwikkelt dat ie bijvoorbeeld dat wat komt en gaat niet langer meer ziet en herkent als zichzelf, niet meer als Ik en niet als 'mijn', maar dan is waarschijnlijk de identificatie enkel verschoven, in die zin dat iemand nu het zo aanvoelt dat wat niet komt en gaat, het (ware) zelf is, het Ik, jezelf.
Dan blijft het toch draaien om identiteit, jezelf. Het is niet vrij van gehechtheid.

Eigenlijk geeft de Boeddha in de Pali overlevering ook aan dat je je beter niet kunt richten op vragen als: Wie/wat was is, wie/wat ben Ik en word Ik  maar op: wat is lijden, wat veroorzaakt dat, wat is de beeindiging, wat is de weg? (MN2)

Anders blijf je maar verstrikt in geloof in zelf en kom je terecht in een jungle van zelf-visies zoals: "ik heb geen zelf', of, "het is vanuit het zelf dat ik het niet-zelf waarneem", het zelf is eeuwig etc.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 20-07-2021 12:10 »
Marcel.

Weet je wat de basis is van alle lekkere geurtjes?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #73 Gepost op: 20-07-2021 12:15 »
weten?
inner peace and love
is the only revolution

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 20-07-2021 12:28 »
Amitabha.

We kunnen het over van alles en nog wat hebben, dat is mij om het even. Het zal in ig nooit gaan over wat 'waar is, hooguit over wat ogenschijnlijk 'waar' lijkt te zijn. Wat 'waar' is verstaat geen woord, wat niet 'waar' is wordt alleen goed verstaan voor wie luisteren kan.
 ;)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 20-07-2021 12:33 »
Marcel.

Stank.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #76 Gepost op: 20-07-2021 12:34 »
poep
inner peace and love
is the only revolution

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 20-07-2021 12:43 »
Zo is dat.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #78 Gepost op: 20-07-2021 12:53 »
Wij zijn er weer vroeg bij vandaag…

''Opposites attract'' is natuurlijke wijsheid (Intelligentie) daar kan kennis' van magnetisme nooit aan tippen.

Vind ik niet. Vaak passen opposites helemaal niet bij mekaar, je moet nogal geblinkerd hebben gekeken als je daar intelligentie in ziet. Veelal wat bij mekaar past in de natuur zijn complementaire paren.

Romantisch geneuzel.

Geheel niet romantisch. Liefde komt voor in allerlei vormen, en op het moment dat je het achter je laat verlies je ook contact met je innerlijke kern.
— Basho

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #79 Gepost op: 20-07-2021 15:08 »

Ik denk dat de bevrijdende wijsheid die de Boeddha ontdekte hierin zit dat hij alles zag zoals het werkelijk is (rechtstreeks, zonder voorstelling). En in die visie of dat zicht speelt identiteit geen rol. Gevoelens zijn gewoon gevoelens. Het lichamelijke is gewoon het lichamelijke. Het energetische, het energetische. Verlangens zijn enkel verlangens, haat is enkel haat, bewustzijn is bewustzijn, herinnering is herinnering, etc. Kortom, al het geconditioneerde is wat het is. Net zo voor het ongeconditioneerde, Nibbana.

Alles is wat het is, d.w.z. niks is een Ik, niks is wie/wat je bent, niks is 'mijn', niks is je bezit of iets wat je toebehoort. Kortom, geen zelf noch toebehorend aan een zelf. Dat is de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. In je zicht en visie en leven speelt identiteit dan geen enkele rol meer.  Volgens mij ook niet ideeen over een ware zelf.

Het kan zijn dat iemand zich zo ontwikkelt dat ie bijvoorbeeld dat wat komt en gaat niet langer meer ziet en herkent als zichzelf, niet meer als Ik en niet als 'mijn', maar dan is waarschijnlijk de identificatie enkel verschoven, in die zin dat iemand nu het zo aanvoelt dat wat niet komt en gaat, het (ware) zelf is, het Ik, jezelf.
Dan blijft het toch draaien om identiteit, jezelf. Het is niet vrij van gehechtheid.

Eigenlijk geeft de Boeddha in de Pali overlevering ook aan dat je je beter niet kunt richten op vragen als: Wie/wat was is, wie/wat ben Ik en word Ik  maar op: wat is lijden, wat veroorzaakt dat, wat is de beeindiging, wat is de weg? (MN2)

Anders blijf je maar verstrikt in geloof in zelf en kom je terecht in een jungle van zelf-visies zoals: "ik heb geen zelf', of, "het is vanuit het zelf dat ik het niet-zelf waarneem", het zelf is eeuwig etc.

Ik denk dat je hier een juiste constatering doet. De kern van de leer van de Boeddha via de Vier Edele Waarheden draait in eerste instantie om dukkha, het lijden. En het hele concept van het zelf, of het niet-zelf, etc. is daar als het ware aan ondergeschikt.

Er wordt in veel vormen van spiritualiteit over het algemeen teveel de nadruk gelegd op het ego, zelf, het "ware" zelf, en ga zo maar door. Ook op dit Boeddhaforum is dat een steeds weer terugkerend fenomeen, met alle spraakwater en dito frustratie daar omheen van dien.

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 20-07-2021 16:40 »
Ik denk dat je hier een juiste constatering doet. De kern van de leer van de Boeddha via de Vier Edele Waarheden draait in eerste instantie om dukkha, het lijden. En het hele concept van het zelf, of het niet-zelf, etc. is daar als het ware aan ondergeschikt.

Ja, dat denk ik wel. Primair is het rechtstreekse onderzoek (direct kijkend naar je eigen conditie op een bepaald moment) naar wat je beperkt en doet lijden.
Wat komt op, wat gebeurt er, wat zorgt er voor dat je boos wordt, in een kramp schiet etc). Natuurlijk speelt identiteit dan ook een rol. Dat ga je natuurlijk ook wel zien. Maar ik denk dat je ook hier een juiste constatering doet door te zeggen dat dit eigenlijk ondergeschikt is aan lijden en de oplossing en de weg.

Er wordt in veel vormen van spiritualiteit over het algemeen teveel de nadruk gelegd op het ego, zelf, het "ware" zelf, en ga zo maar door. Ook op dit Boeddhaforum is dat een steeds weer terugkerend fenomeen, met alle spraakwater en dito frustratie daar omheen van dien.

Ja, maar dat is denk ik ook weer niet zo gek omdat de notie of perceptie van ego, van Ik, bij onszelf ook heel nadrukkelijk een rol speelt ook bij lijden, bij het instandhouden van lijden, het ontstaan van lijden.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 20-07-2021 20:55 »
Wij zijn er weer vroeg bij vandaag…

Achter aansluiten.. graag. ;D

Vind ik niet. Vaak passen opposites helemaal niet bij mekaar, je moet nogal geblinkerd hebben gekeken als je daar intelligentie in ziet. Veelal wat bij mekaar past in de natuur zijn complementaire paren.

Een cursusje engels misschien..
''Ópposites attract'' (tegenpolen trekken elkaar aan) maar dan hoeven ze toch niet te passen. Natuurlijke intelligentie heeft zo goed als niks te maken met verstandelijke redenatie..

Geheel niet romantisch. Liefde komt voor in allerlei vormen, en op het moment dat je het achter je laat verlies je ook contact met je innerlijke kern.

Uit je gebruik van woordjes in zinverbanden lees ik moeiteloos en vlot dat je in de ban bent van het intellect.
En blijf het vooralsnog voor jou dweilen met de kraan open. Zou je slechts een beetje zicht' op deze materie hebben gerealiseerd dan is het schermen met termen als 'innerlijke kern' een van de eerste begoochelingen die je verliest.

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #82 Gepost op: 20-07-2021 21:44 »
Uit je gebruik van woordjes in zinverbanden lees ik moeiteloos en vlot dat je in de ban bent van het intellect.
En blijf het vooralsnog voor jou dweilen met de kraan open. Zou je slechts een beetje zicht' op deze materie hebben gerealiseerd dan is het schermen met termen als 'innerlijke kern' een van de eerste begoochelingen die je verliest.

Ik zal jou maar niet proberen recht te zetten, ik zie dat het onbegonnen werk is bij iemand die zo in de ban is van zijn eigen kennis. Ik wijs alleen even naar de Zen, die zegt, “in the beginners mind there are many possibilities, in the expert’s there are few”.
— Basho

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 20-07-2021 21:56 »
Ik wijs alleen even naar de Zen, die zegt, “in the beginners mind there are many possibilities, in the expert’s there are few”.

in clearity there are non.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: dingen willen by bolletje Vandaag om 16:09
[Algemeen] Varken by bolletje Vandaag om 16:07
[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:56
[Theravada Boeddhisme] Re: De drie aspecten van het leven: dukkha, anicca, anatta by the innerspace Vandaag om 13:32
[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:25