Auteur Topic: Wat is liefde?  (gelezen 735 keer)

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
Wat is liefde?
« Gepost op: 19-05-2020 17:24 »
Beste allen,

Uit een andere topic...

En is die liefde een raga? een passie of hartstocht? Lijkt me niet.

Dus ik dacht dat het misschien interessant zou zijn om eens te kijken naar wat de liefde werkelijk is, vanuit een westers perspectief en vanuit een boeddhistisch perspectief. Om de twee eens naast mekaar te zetten en te zien wat wij ervan kunnen leren.

Met zonnige groet,
Bodhiboom
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

lushan

• Gast
Re: Wat is liefde?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2020 12:36 »
Vanuit boeddhistisch perspectief schijnt liefde vooral de wens te zijn dat iedereen gelukkig is. Het goede wensen. Ik vertaal dit inmiddels niet meer naar: moge alle wezens gelukkig zijn, gezond, veilig, want dat is toch niet zo realistisch in deze wereld, eenmaal geboren als mens. Je kunt dat wel wensen maar dat gaat niet uitkomen. Dat voelde voor mij niet zo goed meer.

Ik vertaal het nu meer zo: moge we een zekere vrede vinden met ziekte, verouderen, ongeluk, verlies en dood. Moge we niet het onmogelijke willen en het mogelijke niet nalaten te doen.

Boeddha zag wijsheid als het belangrijkste want alleen wijsheid kan een einde maken aan lijden.
Dit weet ik nog niet zeker. Misschien kan liefde ook wel iets betekenen.
Liefde zorgt er denk ik voor dat je je niet incompleet voelt, en dus ook niet wordt beheerst door begeerte.

Later als ik groot ben, heb ik ALLE antwoorden :'(

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2020 11:45 »
Liefde is...

... het verlangen om dicht bij iemand te blijven
... dat je hen graag ziet lachen en vrolijk zijn
... met plezier dingen aan hen geven
... ze graag genot verschaffen
... dat je ze helpt als zij het moeilijk hebben
... dat je aan ze denkt als zij er niet zijn

Er zijn er vast nog meer.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Noel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2020 12:14 »
Liefde is hechten tegen beter weten in.

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2020 12:16 »
westen

oosten

liefde is

grenzeloos
inner peace and love
is the only revolution

lushan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10-06-2020 14:49 »
Liefde is.... jezelf en anderen gunnen vrij te worden van wat kwelt.

Je kunt wel zien en merken dat dingen je kwellen en slecht doen, maar als je niet genoeg liefde hebt voor jezelf, doe je er toch geen afstand van.
Je kunt wel zien en merken dat dingen anderen kwellen maar als je niet genoeg liefde voor anderen hebt, stop je er niet mee.
Liefde is wat wijsheid effectief maakt.

Als er liefde is, worden zelf en ander kwellende neigingen niet actief. Alsof liefde de reactieve geest helemaal uitschakelt.
Als er geen liefde is, is het heel heel lastig om zelf en ander kwellende neigingen niet te volgen.

Is er geen liefde dan kun je van alles verzamelen maar je voelt je nooit compleet, heel.
Als er liefde is, voel je geen gemis en heb je heel weinig nodig.

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20-07-2021 11:12 »
In deze draad: https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=3314.msg26383#msg26383,  kwam het volgende ter sprake

Misschien valt de liefde wel onder absolute kennis, omdat het feitelijk niet is in te delen, laat staan te meten. Liefde is datgene wat de mensheid nodig heeft, om te overleven. Onthoudt een zuigeling alle liefde en het kind zal absoluut sterven. Je kunt het voeden en onderdak geven, maar zonder de onontbeerlijke liefdesband met de moeder is het kind reddeloos verloren. Dat is allang duidelijk geworden. Dus liefde afdoen als romantisch geneuzel is wat mij betreft flauwekul.

Ja, ik heb dat ook gelezen. Andere dieren hebben dit volgens mij ook, vooral hele sociale dieren.

Kan het niet zo zijn dit ook iets te maken heeft met de intrinsiek machteloosheid en kwetsbaarheid van een pasgeborene? We kunnen zelf niks dus zijn voor ons overleven geheel afhankelijk van anderen. Misschien hebben we als zuigeling de daadwerkelijk koestering en zorg en genegenheid van anderen nodig om het gevoel te krijgen dat we gezien en gehoord worden.? Dat stelt gerust.

Is het wel anders als je ouder wordt? Van aandacht, genegenheid, liefde gaat iets geruststellends uit. Een stress-verlagend effect, iets kalmerends. Alleen een gesprek met iemand kan al heel veel doen. Als je geen aandacht krijgt, en je niet gezien en gehoord voelt, krijg je stress. Ik denk wel dat dit heel diep zit.
Misschien is het wel de diepste behoefte die we hebben. Gezien en gehoord worden. Gerustgesteld worden.

Het valt niet mee jezelf gerust te stellen. Rationeel werkt dat niet.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-07-2021 12:42 »
Instinkt.
 :)

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2021 16:40 »
Instinkt.
 :)

Shit, er zit ook overal een geurtje aan.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2021 17:20 »
De allereerste vorm van liefde bij het kind is de gehechtheid, de hechte band met de moeder. Deze hechting, deze oerband is onontbeerlijk voor het leven van de baby. Zonder een dergelijke oergehechtheid zal het kind onherroepelijk sterven. Daar is al veel wetenschappelijk en psychologisch onderzoek naar gedaan. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Reeds tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg men te maken met veel baby's, wiens ouders waren gesneuveld. Ook de moeders ontbraken regelmatig. De verweesde kinderen werden in hospitalen opgevangen en zodoende van onderdak en voeding voorzien. Toch vermagerden ze zienderogen en bleken ze langzaam maar zeker weg te kwijnen.

Men kwam er al snel achter wat er aan schortte: de kinderen ontbeerden aandacht en liefde. De zusters werden geïnstrueerd om de baby's regelmatig uit bed te nemen, te knuffelen en aandacht te geven. Dat was de oplossing, de kinderen kwamen weer aan in gewicht en langzaam maar zeker knapten ze op. Deze vorm van liefde is onbewust bij het kind, de hechting is ook niet bewust. Tijdens het opgroeien in de puberteit ontwaken de seksuele gevoelens en aantrekkingskracht. En wil de jongere versmelten met de geliefde. Deze liefde is soms blind, soms niet, maar vaak half-bewust.

In het spirituele spectrum komt men in de invloedssfeer van de Leraar en wil men bewust bevrijd worden van conditioneringen. Als dit succesvol verloopt via meditatie, kan men in aanraking komen met de liefde die het bestaan feitelijk is. Dit is als het ware een versmelting met het universum, en dit wordt in vele getuigenissen benoemd als een éénwording met het Al en alles. Men wordt feitelijk de liefde. Dit is het hoogste wat gerealiseerd kan worden, niet langer ben ik het centrum, maar het Heelal is het centrum. En zo is het altijd geweest, maar men is zich dat niet bewust. Zo kan het dus gaan met de liefde. Eerst is het onbewust, dan hooguit half-bewust en uiteindelijk volledig bewust.

Let wel: ik verkondig hier geen absolute waarheid, ik zeg dat liefde alles is, ook al worden er vaak in spiritueel opzicht andere namen aan gegeven.
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 21-07-2021 11:44 »
De allereerste vorm van liefde bij het kind is de gehechtheid, de hechte band met de moeder. Deze hechting, deze oerband is onontbeerlijk voor het leven van de baby. Zonder een dergelijke oergehechtheid zal het kind onherroepelijk sterven. Daar is al veel wetenschappelijk en psychologisch onderzoek naar gedaan. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Reeds tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg men te maken met veel baby's, wiens ouders waren gesneuveld. Ook de moeders ontbraken regelmatig. De verweesde kinderen werden in hospitalen opgevangen en zodoende van onderdak en voeding voorzien. Toch vermagerden ze zienderogen en bleken ze langzaam maar zeker weg te kwijnen.

Men kwam er al snel achter wat er aan schortte: de kinderen ontbeerden aandacht en liefde. De zusters werden geïnstrueerd om de baby's regelmatig uit bed te nemen, te knuffelen en aandacht te geven. Dat was de oplossing, de kinderen kwamen weer aan in gewicht en langzaam maar zeker knapten ze op. Deze vorm van liefde is onbewust bij het kind, de hechting is ook niet bewust.

Ja, ik heb dit ooit gelezen. Ik denk dat het toont dat een baby ter wereld komt met een diepe instinctieve drijfveer om gezien en gehoord te worden want zelf kan het niks. Dit verklaart denk ik ook waarom Ik/ego zo dominerend is. Van de schreeuw om aandacht, om gezien en gehoord te worden, is ons overleven afhankelijk.
Als baby zijn we vollledig afhankelijk van derden. Ik denk dat een baby genegenheid, koestering, affectie nodig heeft als geruststelling. Het neemt de stress weg.
Het stelt gerust dat er iemand is die voor haar zorgt. Ik weet niet of 'liefde' nou wel echt een gepaste aanduiding is voor wat hier gebeurt.

Ik denk wel dat dit soort diepe drijfveren ook gewoon nog bij volwassenen bestaan en verklaren waarom bijvoorbeeld mensen die veel alleen zijn, geisoleerd, verstoken van contacten, vriendschappen, ook automatisch vaak wel in de stress-stand schieten. Instinct is sterk.

Blijf het wel bizar vinden dat we dus ook de oorzaak van ons eigen lijden meekrijgen bij de geboorte. Hetzelfde instinct wat eigenlijk moet zorgen voor ons overleven kan ons ook letterlijk ombrengen.

Tijdens het opgroeien in de puberteit ontwaken de seksuele gevoelens en aantrekkingskracht. En wil de jongere versmelten met de geliefde. Deze liefde is soms blind, soms niet, maar vaak half-bewust.

In het spirituele spectrum komt men in de invloedssfeer van de Leraar en wil men bewust bevrijd worden van conditioneringen. Als dit succesvol verloopt via meditatie, kan men in aanraking komen met de liefde die het bestaan feitelijk is. Dit is als het ware een versmelting met het universum, en dit wordt in vele getuigenissen benoemd als een éénwording met het Al en alles. Men wordt feitelijk de liefde. Dit is het hoogste wat gerealiseerd kan worden, niet langer ben ik het centrum, maar het Heelal is het centrum. En zo is het altijd geweest, maar men is zich dat niet bewust. Zo kan het dus gaan met de liefde. Eerst is het onbewust, dan hooguit half-bewust en uiteindelijk volledig bewust.

Let wel: ik verkondig hier geen absolute waarheid, ik zeg dat liefde alles is, ook al worden er vaak in spiritueel opzicht andere namen aan gegeven.

Ik heb je de laatste jaren een beetje leren kennen en weet dat liefde voor jou alles is. Het hoogste goed zeg maar. Was dit ook bij Jezus zo?

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #12 Gepost op: 21-07-2021 12:04 »
Ik meen van wel. Op de vraag van een Farizeeër wat het grootste gebod is in de wet zegt Christus:

"37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf."

(Citaat uit de Bijbel, Herziene Statenvertaling, Mattheüs 22:37-39)
« Laatst bewerkt op: 21-07-2021 12:10 door Buddha Amitabha »

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 21-07-2021 12:19 »
Ik meen van wel. Op de vraag van een Farizeeër wat het grootste gebod is in de wet zegt Christus:

"37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

Duidelijk, Ja, die ken ik ook wel.

Die tweede zie ik ook wel in de Dhamma terug.

God liefhebben met heel uw hart, ziel en verstand
is wel een dingetje. Want wat betekent het?
Wat/wie wordt hier bedoeld met God?

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #14 Gepost op: 21-07-2021 12:31 »

Duidelijk, Ja, die ken ik ook wel.

Die tweede zie ik ook wel in de Dhamma terug.

God liefhebben met heel uw hart, ziel en verstand
is wel een dingetje. Want wat betekent het?
Wat/wie wordt hier bedoeld met God?

Ook hierop is het antwoord eenvoudig:

"Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde."

( Citaat uit de Bijbel, Herziene Statenvertaling, 1 Johannes 4:8 )

De liefde wordt dus gelijkgesteld met God. Volgens mij is dat het allerhoogste. Uiteraard besef ik heel goed, dat het christelijk geloof anders is dan het boeddhisme. Omdat de Boeddha nooit over God spreekt, althans niet in de zin van de woestijngodsdiensten of het christelijk geloof.

Eén zijn met, of in, de liefde, is één zijn met God. Elke religie heeft zo zijn eigen woorden over het allerhoogste of het uiteindelijke. Ik spreek nu uitsluitend over dit onderwerp in relatie tot het christelijk geloof, omdat je er specifiek vragen over stelt.

Hierbij teken ik aan, dat de liefde vele gezichten en facetten heeft. Mensen noemen al snel iets "liefde".

Nog een aanvulling:

Christenen geloven dat Jezus Christus de openbaring is van God als de Messias op aarde. Om in eerste instantie tot heil te zijn voor de Joden, maar uiteindelijk voor de gehele mensheid. In de Schrift wordt Jezus letterlijk gelijk gesteld met God. Ik schrijf dit met enige voorzichtigheid, omdat er op een forum als dit al snel relativerende opmerkingen en vraagtekens worden geplaatst bij het woord "God". Ik beschrijf dus slechts in een notendop wat er volgens mij bedoeld wordt.

En ik herhaal dat het christelijk geloof afwijkt van het boeddhisme als we over de God spreken van de christenen, of van de woestijngodsdiensten. Zoals gezegd heeft de Boeddha het niet over deze God. Bij Gautama de Boeddha staat het menselijk lijden in dukkha volledig centraal via de Vier Edele Waarheden. En is de beoefening van het Achtvoudige Pad en de meditatie datgene wat tot de Verlichting en het Nirvana kan leiden.

Uiteraard zijn er ook veel overeenkomsten tussen wat Christus leert en wat de Boeddha leert.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2021 14:14 door Buddha Amitabha »

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #15 Gepost op: 21-07-2021 14:02 »
complimenten BA
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #16 Gepost op: 21-07-2021 14:15 »
complimenten BA

Dankjewel Marcel  ;)

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 21-07-2021 16:31 »
Bedankt BA. Ik weet het niet. Ik vind het te ingewikkeld. Jezus sprak over de Vader en duidde daar ook God mee aan volgens mij. Dat klinkt toch al weer heel anders dan God is Liefde vind ik.

Of de Boeddha niet sprak over een God zoals de woestijnreligies dat bedoelen?
Ik weet het niet. Zoals ik het vanuit de sutta's begrijp, was er in tijd van de Boeddha ook al een geloof in, en verering van, een soort ultiem opperwezen, waarover de sutta's spreken als een Schepper, Vader van alle wezens, Almachtige, Alziende, Heerser, Beschikker.  Dat lijkt toch erg veel op hoe heel wat godsdienstige mensen nu nog altijd God van de Bijbel verstaan, toch?

In de tijd van de Boeddha was er ook al het geloof dat deze Schepper en Vader een wil heeft en diens wil beschikt over zaken, bijvoorbeeld over ziekte en gezondheid, kort leven en lang leven, en je lot na de dood. Dat geloof zie je ook nu nog steeds onder godsdienstige mensen, toch?
Of het echt zoveel verschilt allemaal?

Is er ook wel zoiets als de woestijnreligies?
Hoe mensen dat beleven, interpreteren, vliegt toch ook alle kanten op?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 21-07-2021 16:35 »
ja....je bent me dur eentje...
de volgende ronde...?
inner peace and love
is the only revolution

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 21-07-2021 16:43 »
The teachers greatly praise love, as does St. Paul who says, "Whatever things I may do, and have not love, I am nothing" (cf. 1 Cor. 1 3 : 1 ). But I extol detachment above any love. First, because, at best, love constrains me to love God, but detachment compels God to love me. Now it is a far nobler thing my constraining God to me than for me to constrain myself to God. That is because God is more readily able to adapt Himself to me, and can more easily unite with me than I could unite with God. That detachment forces God to me, I can prove thus: everything wants to be in its natural place. Now God's natural place is unity and purity, and that comes from detachment. Therefore God is bound to give Himself to a detached heart.

Ik heb het al eens eerder gepost. Ik vind het mooi.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #20 Gepost op: 21-07-2021 16:47 »
Tja, innerspace. Dat is zeker een mooi citaat. De woestijngodsdiensten dat zijn het Jodendom en de Islam. En misschien het Zoroastrisme. Dus zo ingewikkeld is dat niet. En je kunt de goden van het oude India niet zomaar vergelijken met wat de joden, de moslims of de christenen geloven. Gautama de Boeddha had geen kennis van het Jodendom, want dat was toen de enige woestijngodsdienst. Jezus Christus werd pas 500 of 600 jaar na de Boeddha geboren, dus zij kenden elkaar sowieso niet. En de Islam is van een nog latere datum.

Maar voordat we teveel in dit soort geschiedkundige aspecten en aanverwante vragen gaan belanden, is het misschien een idee om de boeddhistische compassie, liefdevolle vriendelijkheid, mededogen en metta verder uit te werken hier. En eens na te gaan wat Gautama de Boeddha te melden heeft over de liefde.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2021 17:13 door Buddha Amitabha »

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 21-07-2021 17:32 »
BA, ik sta er  echt anders in. Je kunt wel menen dat de Boeddha in de sutta's geen uitspraken deed over de christelijke-God omdat die eenvoudigweg nog helemaal niet leefde in de perceptie van mensen toen, maar klopt dat wel? Want ook toen leefde er al in de perceptie van mensen een Eeuwige, een Vader, Schepper, Beschikker, een Alwetende. Dat is toch ook de perceptie van God van heel wat godsdienstige mensen nu die een woestijnreligie aanhangen?

In India/nepal waren er kennelijk al mensen die geloofden dat de Schepper over alles beschikt, bijvoorbeeld gezondheid en ziekte. Wat is daar nu fundamenteel anders aan dan huidige godsdienstige mensen die geloven dat God over gezondheid en ziekte beschikt en dus zich niet laten inenten?

Over die God als Eeuwige wezen, Schepper, Vader, Beschikker, Alwetende, heeft de Boeddha zich volgens de Pali overlevering wel degelijk uitgelaten.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #22 Gepost op: 21-07-2021 17:39 »
BA, ik sta er  echt anders in. Je kunt wel menen dat de Boeddha in de sutta's geen uitspraken deed over de christelijke-God omdat die eenvoudigweg nog helemaal niet leefde in de perceptie van mensen toen, maar klopt dat wel? Want ook toen leefde er al in de perceptie van mensen een Eeuwige, een Vader, Schepper, Beschikker, een Alwetende. Dat is toch ook de perceptie van God van heel wat godsdienstige mensen nu die een woestijnreligie aanhangen?

In India/nepal waren er kennelijk al mensen die geloofden dat de Schepper over alles beschikt, bijvoorbeeld gezondheid en ziekte. Wat is daar nu fundamenteel anders aan dan huidige godsdienstige mensen die geloven dat God over gezondheid en ziekte beschikt en dus zich niet laten inenten?

Over die God als Eeuwige wezen, Schepper, Vader, Beschikker, Alwetende, heeft de Boeddha zich volgens de Pali overlevering wel degelijk uitgelaten.

Ik kan hier helaas niet op ingaan. We hebben het hier ooit al eens over gehad. Ik heb niet zo'n zin in een herhaling van zetten. We gaan daar toch niet uitkomen, sorry. Geloof wat je wilt, neem aan wat je wilt. Kijk nog eens naar het voorstel aan het einde van mijn laatste reactie. Dat zou toch een mooi onderwerp zijn om uit te zoeken in deze topic over liefde, toch? :)
« Laatst bewerkt op: 21-07-2021 17:42 door Buddha Amitabha »

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #23 Gepost op: 21-07-2021 18:55 »

Is die God als Beschikker niet een absurde notie? Zou hij niet de allergrootste crimineel zijn, de uitvoerder van elke moord, verkrachting, oorlogsgruwel op aarde? De ontsteker van moordlust in talloze roofdieren?
— Basho

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #24 Gepost op: 21-07-2021 18:59 »
gewoon rustig blijven BA
laat  gaan, laat  gaan

dat scheelt een hoop gediscuzeur
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #25 Gepost op: 21-07-2021 19:02 »

gewoon rustig blijven BA
laat  gaan, laat  gaan

dat scheelt een hoop gediscuzeur

Ik ben uiterst kalm en rustig. Dat de discussie weer een "verkeerde" kant op zou gaan, had ik al ingecalculeerd.

En ik blijf vragen naar een uitwerking van hoe de Boeddha over liefde dacht, in het kader van mededogen, liefdevolle vriendelijkheid, metta en compassie. Dat zou een stel mooie bijdragen kunnen opleveren, denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: 21-07-2021 19:11 door Buddha Amitabha »

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 21-07-2021 19:57 »
Prima, ik vind toch dat bij het onderstaande citaat van BA kanttekeningen te plaatsen zijn.

En ik herhaal dat het christelijk geloof afwijkt van het boeddhisme als we over de God spreken van de christenen, of van de woestijngodsdiensten. Zoals gezegd heeft de Boeddha het niet over deze God.

Wat ik hier bij aanteken is dat voor heel veel christenen, en andere godsdienstige mensen, God toch echt ook wordt gezien als de Beschikker, als een Eeuwige, een Schepper, een Vader van alle wezens, Alwetend, en over dit geloof en deze verering van zo'n soort God, heeft de Boeddha zich volgens de Pali overlevering wel degelijk uitgesproken.

Dat er allerlei soorten ideeen bestaan over wie/wat de christelijke God is, of dat nu wel of niet een wezen is, wel of niet een Schepper, Vader etc. weet ik ook wel.
Ik ga niet meedoen met wat het ware geloof is, bijvoorbeeld dat God Liefde is, en dit de enige juiste beschrijving is van God.  Ik zeg ook niet dat BA dit doet.
Dat moet iedereen maar voor zichzelf weten.

Offline the innerspace

• Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 21-07-2021 20:08 »

Is die God als Beschikker niet een absurde notie? Zou hij niet de allergrootste crimineel zijn, de uitvoerder van elke moord, verkrachting, oorlogsgruwel op aarde? De ontsteker van moordlust in talloze roofdieren?

Zoiets was ook de redenering van de Boeddha in de sutta's.

In de tijd van Meister Eckhart vroegen mensen zich ook al af hoe je kunt bepalen of iets de wil van God is. Mensen werden bijvoorbeeld ziek, zoals nu nog, en vragen zich dan af of dit Gods wil is. Meister Eckhart vond dit eigenlijk een absurde en onwetende kwestie, zag ik wel uit zijn toespraken, want als iets gebeurt, zo redeneerde hij, is dat altijd de wil van God, anders zou het niet gebeuren.

Ik knapte hier wel op af. Het is net zo gesloten, vind ik, als alles zien als kamma-vipaka, vrucht van je eigen daden.

Het is wel lekker overzichtelijk, dat wel :-X

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #28 Gepost op: 21-07-2021 22:41 »
Maar ik denk ook wel dat we kunnen praten over liefde zonder over God verder te gaan. De liefde lijkt mij de zoektocht naar dat wat jou aanvult, dat wat complementair is tot jou zijn. Dat word vaak gedreven door instinct, door een deel van jezelf dat niet zichtbaar is voor het intellect.
— Basho

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:56
[Theravada Boeddhisme] Re: De drie aspecten van het leven: dukkha, anicca, anatta by the innerspace Vandaag om 13:32
[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:25
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Adyashanti: Falling into Grace by the innerspace Vandaag om 13:14
[Theravada Boeddhisme] Re: De drie aspecten van het leven: dukkha, anicca, anatta by nico70+ Vandaag om 13:08