Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Theravada Boeddhisme / Re: hechten en het zelf
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op Vandaag om 13:10 »

Het is allemaal vrij eenvoudiger, volgens mij:-) Ik zal jullie eens vertellen hoe het zit. Luister goed, wees aandachtig, een en al oor:-)!@

Jij en ik, geen enkel wezen zou volgens mij bestaan als er geen identificatie was en geen enkel besef van:  'Dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Dan overleef je gewoonweg niet. Een levensvorm dat ter wereld komt zonder enig besef van 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' is heel snel dood. Het is kansloos in het leven. Zoiets selecteert zich evolutionair vanzelf uit volgens mij.

Daarom, elke unieke levensvorm heeft volgens mij wel ergens een besef van "dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Anders was het er niet.
Het is dus een levensvoorwaarde voor een wezen. Het is niet ego ofzo dat dit allemaal regelt en doet, het is eerder de natuur (of God) dat het allemaal zo organiseert.

Tuurlijk komt identificatie en mijn-maken met lijden, maar is identificatie en mijn maken op zich zelf onwetendheid?

Volgens mij is het een levensvoorwaarde. Het is denk ik hoe de natuur of wat dan ook dit allemaal organiseert.

Maar alles komt in een ander licht of perspectief te staan als je doel is om nooit meer te lijden en nooit meer tot welk bestaan dan ook te komen, zoals de Boeddha deed volgens de overlevering. Want geboorte komt altijd met lijden volgens de Boeddha en daarom moet geboorte eindigen om lijden te eindigen.

Dat is toch ook zo? De levenskiem zorgt ook voor lijden, onvermijdelijk. Als je niet meer tot persoonlijk bestaan wilt komen (samsara), dan moet je jezelf aanleren dat je het lichaam niet bent en de geest. Je moet afleren wat de natuur voor je heeft geregeld.
Dan moet je jezelf dus terugtrekken in een soort louter beschouwend contemplatief leven. Want alleen in zo'n leven kun je waarmaken dat je lichaam en geest niet bent, volgens mij. In een gewoon leven kan dat niet. Dan moet je een doener zijn, geidentificeerd, een persoon, iets of iemand voorstellen en blijk je altijd maar beperkt.

Nou, dat is hoe de meeste mensen ook willen leven, als doener, als uniek persoon vorm en richting geven aan hun leven. Mensen willen niet leven als een louter gewaarzijn, als een pure spiegel.  Ik hou er wel van, maar niet steeds en voortdurend. BA heeft wel eens gezegd dat het leven ook bedoeld is om te leven. Dat voel ik ook zo. Je mag toch ook wel eens blij zijn en genieten dat je nu bestaat, op een persoonlijke en unieke manier? Mensen kunnen wel doen alsof dat maar een droom is, een illusie, jaja...angsthaasjes zijn dat. Boehhhh...Ze zijn bang het persoonlijk bestaan te leven, bang voor alles wat hun uniek maakt en onderscheid van anderen, ze zijn bang om te bestaan denk ik, bang voor het persoonlijke, bang voor het subjectiviteit, bang om mens te zijn in de wereld, bang om emoties te uiten, kwetsbaar te zijn, onwetend. En daarom vluchten ze in en naar een onpersoonlijk gewaarzijn in een puur beschouwend bestaan.  Dat zijn angsthaasjes zoals Ik, het grootste angsthaasje.

Al die wijsheid van het pure beschouwende contemplatief bestaan waarin je nog nauwelijks mens of persoon genoemd kan worden, waarin je bent gevlucht, wat je tot toevlucht hebt gemaakt uit angst, daar heeft een gewoon mens eigenlijk helemaal niks aan. Sorry, dat klinkt negatief maar ik meen het wel. Ik denk dat dit ook de reden was dat de Boeddha niet wilde onderwijzen in eerste instantie. Want mensen willen helemaal niet zo puur contemplatief leven als de Boeddha en dat is wel degelijk een voorwaarde om een einde te maken aan samsara en lijden. Dan moet je een puur beschouwend leven verkiezen, en als je dat niet wilt, dan heb je eigenlijk ook weinig tot niks aan de lessen.

En het is volgens mij echt zo dat wat in een puur beschouwend leven wijs is, is in een gewoon leven niet wijs. Het is heel perspectief afhankelijk.
Naar mijn gevoel is een contemplatief leven ook niet echt onthecht want het raakt gehecht aan contemplatie. Als gevolg krijg je steeds meer moeite en weerzin bij een doener zijn, iemand, een persoon in de wereld. Je wordt dat zat. Dat is denk ik geen teken van wijsheid maar van groeiende gehechtheid aan contemplatie.

Nou, nu weten jullie het ook he. Eindelijk, de waarheid. Meer kan een dwaas niet doen voor een andere dwaas. Uit medelijden met de angstangst heeft de opper angsthaas gesproken. Zonder liefde, zonder mededogen en wijsheid, natuurlijk. Dat spreekt voor zich. Dat weten jullie wel.

Wellicht is dat "louter beschouwend contemplatief leven" grotendeels van toepassing op het Theravada boeddhisme. Echter, in het Mahayana boeddhisme is het gewone dagelijkse leven de ware beoefening. Uiteraard gecombineerd met de meditatie.
12
Theravada Boeddhisme / Re: hechten en het zelf
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Vandaag om 11:52 »
Het ego neigt ertoe hebben gelijk te stellen met Zijn: ik heb, dus ik besta. En hoe meer ik heb, des te meer besta ik. Het ego leeft door vergelijking. Hoe je door andere mensen gezien wordt verandert in hoe je jezelf ziet.

Let op, ik ga spreken, wees aandachtig, een en al oor:-)

 Al die Tolleriaanse voorstellingen van: 'ego wil dit en dat'...of 'ego neigt naar dit en dat'...waarbij ego dus voorgesteld wordt als een soort zelfstandig intelligent en willend mentaal wezentje, een mentale entiteit, de aanstichter van verlangens en emoties, sorry, het zet mensen naar mijn smaak alleen maar op het verkeerde been.

Het is net alsof je een projectie op een filmdoek, gaat zien en behandelen alsof die projectie iets kan en wil op een zelfstandige manier. Alsof dat geen projectie is. Die hele projectie kan zelf niks. Het heeft geen enkel zelfstandig bestaan, noch wil, noch neiging, noch vermogen.

Ego is naar mijn smaak ook een projectie van de geest. Een projectie kan niks.

De geest projecteert het ego en als je die projectie krachten toekent, intelligentie, neigingen, zelfstandigheid, macht, vermogen, zelfs een wil, dan komt dat ook uit de geest. Dat voedt de geest dat op dat moment. Dit noemde de Boeddha naar mijn smaak begoocheling.

Je moet het ego niet voor willen stellen als willend, intelligent, kunnend, aanstichtend, opwekkend, initiërend, vermogend.
Dat is naar mijn smaak allemaal onzin.

Als wij investeren in het ego, dan investeren we in een projectie, in het proces van verbeelden, maar hoe hard we ook investeren daarin , die projectie, wordt nooit machtig, zelfstandig, vermogend. Het heeft geen enkel zelfstandig bestaan.
13
Theravada Boeddhisme / Re: hechten en het zelf
« Laatste bericht door lang kwaat Gepost op Vandaag om 10:59 »

Het is allemaal vrij eenvoudiger, volgens mij:-) Ik zal jullie eens vertellen hoe het zit. Luister goed, wees aandachtig, een en al oor:-)!@

Jij en ik, geen enkel wezen zou volgens mij bestaan als er geen identificatie was en geen enkel besef van:  'Dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Dan overleef je gewoonweg niet. Een levensvorm dat ter wereld komt zonder enig besef van 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' is heel snel dood. Het is kansloos in het leven. Zoiets selecteert zich evolutionair vanzelf uit volgens mij.

Daarom, elke unieke levensvorm heeft volgens mij wel ergens een besef van "dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'. Anders was het er niet.
Het is dus een levensvoorwaarde voor een wezen. Het is niet ego ofzo dat dit allemaal regelt en doet, het is eerder de natuur (of God) dat het allemaal zo organiseert.

Tuurlijk komt identificatie en mijn-maken met lijden, maar is identificatie en mijn maken op zich zelf onwetendheid?

Volgens mij is het een levensvoorwaarde. Het is denk ik hoe de natuur of wat dan ook dit allemaal organiseert.

Maar alles komt in een ander licht of perspectief te staan als je doel is om nooit meer te lijden en nooit meer tot welk bestaan dan ook te komen, zoals de Boeddha deed volgens de overlevering. Want geboorte komt altijd met lijden volgens de Boeddha en daarom moet geboorte eindigen om lijden te eindigen.

Dat is toch ook zo? De levenskiem zorgt ook voor lijden, onvermijdelijk. Als je niet meer tot persoonlijk bestaan wilt komen (samsara), dan moet je jezelf aanleren dat je het lichaam niet bent en de geest. Je moet afleren wat de natuur voor je heeft geregeld.
Dan moet je jezelf dus terugtrekken in een soort louter beschouwend contemplatief leven. Want alleen in zo'n leven kun je waarmaken dat je lichaam en geest niet bent, volgens mij. In een gewoon leven kan dat niet. Dan moet je een doener zijn, geidentificeerd, een persoon, iets of iemand voorstellen en blijk je altijd maar beperkt.

Nou, dat is hoe de meeste mensen ook willen leven, als doener, als uniek persoon vorm en richting geven aan hun leven. Mensen willen niet leven als een louter gewaarzijn, als een pure spiegel.  Ik hou er wel van, maar niet steeds en voortdurend. BA heeft wel eens gezegd dat het leven ook bedoeld is om te leven. Dat voel ik ook zo. Je mag toch ook wel eens blij zijn en genieten dat je nu bestaat, op een persoonlijke en unieke manier? Mensen kunnen wel doen alsof dat maar een droom is, een illusie, jaja...angsthaasjes zijn dat. Boehhhh...Ze zijn bang het persoonlijk bestaan te leven, bang voor alles wat hun uniek maakt en onderscheid van anderen, ze zijn bang om te bestaan denk ik, bang voor het persoonlijke, bang voor het subjectiviteit, bang om mens te zijn in de wereld, bang om emoties te uiten, kwetsbaar te zijn, onwetend. En daarom vluchten ze in en naar een onpersoonlijk gewaarzijn in een puur beschouwend bestaan.  Dat zijn angsthaasjes zoals Ik, het grootste angsthaasje.

Al die wijsheid van het pure beschouwende contemplatief bestaan waarin je nog nauwelijks mens of persoon genoemd kan worden, waarin je bent gevlucht, wat je tot toevlucht hebt gemaakt uit angst, daar heeft een gewoon mens eigenlijk helemaal niks aan. Sorry, dat klinkt negatief maar ik meen het wel. Ik denk dat dit ook de reden was dat de Boeddha niet wilde onderwijzen in eerste instantie. Want mensen willen helemaal niet zo puur contemplatief leven als de Boeddha en dat is wel degelijk een voorwaarde om een einde te maken aan samsara en lijden. Dan moet je een puur beschouwend leven verkiezen, en als je dat niet wilt, dan heb je eigenlijk ook weinig tot niks aan de lessen.

En het is volgens mij echt zo dat wat in een puur beschouwend leven wijs is, is in een gewoon leven niet wijs. Het is heel perspectief afhankelijk.
Naar mijn gevoel is een contemplatief leven ook niet echt onthecht want het raakt gehecht aan contemplatie. Als gevolg krijg je steeds meer moeite en weerzin bij een doener zijn, iemand, een persoon in de wereld. Je wordt dat zat. Dat is denk ik geen teken van wijsheid maar van groeiende gehechtheid aan contemplatie.

Nou, nu weten jullie het ook he. Eindelijk, de waarheid. Meer kan een dwaas niet doen voor een andere dwaas. Uit medelijden met de angstangst heeft de opper angsthaas gesproken. Zonder liefde, zonder mededogen en wijsheid, natuurlijk. Dat spreekt voor zich. Dat weten jullie wel.

14
Algemeen / Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Vandaag om 01:20 »
Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID! en in de loop van 10+ jaartjes daarna heeft geheugen en herinnering de boel weer een beetje op orde gebracht, ik functioneer nu weer prima als spontaan automatisme.. Met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden van mens zijn.
Ik was in die fall out periode wel een beetje anders dan anders, wereldvreemd zeg maar.
Zeg Vrij, en wat jou overkomen is overkomt dus heel veel mensen schreef je...
Het overkomt heel veel mensen, alleen gaat het merendeel gewoon door met  'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden, of het aan de klok te hangen.. Op de een of andere wijze bepaald de natuur van bestaan of het geestelijk /fysieke systeem zo'n plotselinge 'interventie' kan verwerken.. ik heb gewoon geluk gehad, m.i. had ik er hartstikke dood aan kunnen gaan.
Enige idee waarom het de éne mens wel overkomt en de andere niet? Toevallig speling van het lot of toch ergens een voorbestemdheid voor dat specifieke lichaam-geest-organisme?
Jij schrijft wel dat het veel mensen overkomt, maar het was toch zo maar niet effe een doorsnee alledaagse gebeurtenis lijkt me. Althans jij moest van je wereldvreemdheid als gevolg van die gebeurtenis een 10+ jaartjes bekomen.
Dus euh, je "'go with the flow'  zonder er verder aandacht aan te besteden," lijkt me dan toch wel een understatement van iets dat zo ingrijpend was, voor jou dan toch.
Ik vraag me ook af hoe jij meent te weten dat dit heel veel mensen overkomt.
Heb je al lotgenoten ontmoet dan?
Herken je schrijvers op internet die hetzelfde overkomen is?
15
Algemeen / verschijnselen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Vandaag om 00:30 »
Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID!
Hoe oud was je toen "DE WERKELIJKHEID" je overkwam?

Op gegeven moment kwam ik in aanraking met allerlei informatie over geestelijke, psychologische, spirituele, filosofische beschouwingen aangaande de geestelijke psychische huishouding van de mens, en zo heb ik van alles en nog wat inzichtelijk gekregen m.b.t. de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.
En toen begon je kruistocht tegen de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.  ::) :D

Wat is die WERKELIJKHEID dan? geen flauw idee..
Vandaar dat ik "DE WERKELIJKHEID" tussen dubbel aanhalingstekens typte.

Het laat zich niet verklaren, vangen, kennen, verwoorden, duiden, voelen, vergelijken, bepalen, meten, zien, weten, realiseren.. Het is een 1000% zekerheid die op NIKS! is gebaseerd,...
"DE WERKELIJKHEID" die met 1000% zekerheid op NIKS! is gebaseerd.
Cool!  8)

...de consequentie is eenvoudig dat alles en niets een 'schijn' werkelijkheid betreft, met alles erop en eraan.
Ja, vandaar dat verschijnselen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel..... ;D
16
Algemeen / Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Vandaag om 00:18 »
@Vrij: Je doet me trouwens denken aan een onbekende adventist...
Mijn automatische spellingsverbeteraar maakte van Advaitatist wat ik bedoelde te schrijven > adventist.  ::)
Maar een adventist past ook wel bij forumlid "Vrij" als we het woord "Christelijk eruit laten...
Citaat
Adventisme is een (...) stroming van eindtijdbewegingen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adventisme
Aan alles is een einde gekomen voor forumlid "Vrij" .
Hij heeft niets meer nodig sinds 'het' hem out of the blue 40 jaar geleden is overkomen. En nu is het zijn missie geworden om duidelijk te krijgen aan Jan en alleman die zicht blind staren dat zij ook niets nodig hebben.  :D

17
Algemeen / Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Vandaag om 00:09 »
Ik neem aan dat je hier zelf wel eerlijk en oprecht naar wilt en kan kijken. Bijvoorbeeld leefde je voor die tijd van je doorbraak met veel vragen,

Ja.

was je overal onzeker over,

Ja.

kon je het maar niet vinden?

Ja.


leefde je misschien onder grote druk, spanning, stress?

Spanning.

Was je depressief?

Nee.


Zat je in een soort crises?

Nee.

 
Heb je als kind traumatische dingen meegemaakt.

Nee.


Voelde je je erg eenzaam? Schuldig?

Alleen.

Zonder al te persoonlijk te worden hierover, zou je eens willen vertellen waarom jij zo overtuigd bent dat bij jouw doorbraak of bij wat je ervaren hebt, niks een rol speelde, en dat het allemaal volledig out of the blue gebeurde? Wil je dat of was het echt zo en hoe bepaal je dat?

Ik had geen enkele verwachting, kennis, besef, beschouwing, ervaring, beleving, etc van deze geestelijke, spirituele, filosofische, en 'innerlijke' toestanden. Ik lag net in bed en BENG.. DE WERKELIJKHEID! en in de loop van 10+ jaartjes daarna heeft geheugen en herinnering de boel weer een beetje op orde gebracht, ik functioneer nu weer prima als spontaan automatisme.. Met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden van mens zijn.
Ik was in die fall out periode wel een beetje anders dan anders, wereldvreemd zeg maar.
Maar ik ben nooit in contact geweest met psychologen, psychiaters, of andere geestelijke hulpverleners, familie en kennissen etc konden er verder ook geen brood van bakken, en daarom werd ik aardig met rust gelaten.. gelukkig.
Op gegeven moment kwam ik in aanraking met allerlei informatie over geestelijke, psychologische, spirituele, filosofische beschouwingen aangaande de geestelijke psychische huishouding van de mens, en zo heb ik van alles en nog wat inzichtelijk gekregen m.b.t. de 'wanen' waar de mens mee/in leeft.

Wat is die WERKELIJKHEID dan? geen flauw idee.. Het laat zich niet verklaren, vangen, kennen, verwoorden, duiden, voelen, vergelijken, bepalen, meten, zien, weten, realiseren.. Het is een 1000% zekerheid die op NIKS! is gebaseerd, de consequentie is eenvoudig dat alles en niets een 'schijn' werkelijkheid betreft, met alles erop en eraan.

18
Theravada Boeddhisme / Re: hechten en het zelf
« Laatste bericht door I'm a loser Gepost op Vandaag om 00:06 »
Naar mijn mening zegt het fragment duidelijk dat vrede tegenover het zwaard staat en het zwaard tegenover vrede. Jezus komt niet vrede brengen... maar het zwaard.
Ik voel het zo aan dat het in dit fragment niet gaat om waarachtig Apostel zijn maar om een waarachtig mens te zijn, want dan ben je een ware Apostel natuurlijk. Jezus wil dat we waarachtige mensen zijn. Zo zijn we bedoeld. Zo voel ik het aan.

Dus Jezus kwam met het zwaard om onvrede te stichten. Want het zwaard van Liefde heeft geen vrede met wat in ons en de wereld corrupt is, scheef getrokken, doods is, gewoonte, nep is, onwaarachtig, hypocriet, verkeerde prioriteiten heeft, onzuiver is, niet deugdelijk. Liefde heeft niet overal vrede mee. En dat is mooi, oke, maar hierdoor lijden we ook.

In iedereen zit een soort kracht dat zich verzet tegen gewoontevorming. Tegen sleur. Tegen de dood die het brengt. Dat je eigenlijk ontzield bent en als een soort automaat of robot, vanuit gewoontes leeft. Een machine. Tegelijkertijd zit er in ons die behoefte aan gewoonte, aan houvast, aan sleur. Maar liefde wil er ook altijd weer uitbreken, uit die banden, uit die dode kerker van gewoonte en sleur en vooral ook...uit Antwoorden, uit Weten. Echt waar siebje? Ja. Liefde brengt je altijd weer naar een punt dat je loos en leeg bent, ontvankelijk, geen bezitter, een niet-weter en wie wil daar nou zijn?

Het is allemaal even verschrikkelijk met Liefde. Het is de minst geliefde zaak in de wereld maar dat snapt niemand, maar het is wel zo.
Iedereen doet altijd net alsof Liefde zo mooi is, zo edel, zo lief en aardig maar Liefde is juist het zwaard. Het hakt alles wat niet deugd aan je weg en dat is de hel voor jezelf.

Aan de ene kant wil je als mens houvast, gewoonte, en maakt de geest van vrijwel alles een gewoonte, een patroon, een structuur, een Pad, een weg. Alles wordt toe-geeigend en je kan bijna alles blind doen. Alles gaat op routine. Dat kan heel sterk zijn, obsessief zelfs weet ik uit ervaring. Aan de andere kant wil iets in je dit juist niet, om zo onvrij, slaafs, gevangen te zijn van die gewoonten. Liefde wil je bevrijden, Jezus, God wil ons vrijmaken. Dat is ingebakken in de zieleroerselen. Er is geen Boeddha nodig in de wereld omdat dit allemaal allang geregeld is.

Jezus wil dat we leven en vrij zijn. Zo voel ik dat maar ik geloof niet dat Jezus leert dat je vrij bent als je alles wel goed en best vindt, en overal vrede mee hebt en alles zuiver beschouwend gewaar bent. Dat is niet echt vrijheid maar eerder afstandelijkheid. Ik snap wel dat je vrij kan voelen in afstandelijkheid maar dat is ook de dood. De zielledood.
God wil vast ook dat we leven. Siebje wil ook leven. Maar hij is een angstige  hoor. Hij houdt ook erg van houvast, van gewoontes, het bekende, structuur, orde. Ergens houdt ie van de dood. Hij houdt ook wel wat van Jezus, dus leven, maar in de praktijk is hij nog erg vleselijk.

Misschien later, als ie groot is, word ie ook weder geboren in de Geest.

Je bent een poëet, Siebe.  Diep van binnen begrijp je het wel en dan kun je je alleen middels je gemoed uiten.  Juist in die ontvankelijkheid van de leegte kun je nog veel dieper afdalen in het gemoed, naar gene zijde van het gemoed.   Maar aan gene zijde zijn niet alleen de mooie dingen.  Je kunt het éne niet ontvangen zonder het andere.  Dat is een zijn-zonder-voorwaarden.
19
Algemeen / Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Laatste bericht door ervaringsgetuige Gepost op Vandaag om 00:02 »
De werkelijkheid heeft NIKS om af te wijzen, NIKS om te accepteren, NIKS om voor te gaan..
De 'schijn' werkelijkheid heeft alles om af te wijzen, alles om te accepteren, alles om voor te gaan..
Er waar plaats jij in jouw werkelijkheid dan je onderstaande statement?
Hulpmiddelen en wegwijzers zijn juist niet nodig,...
Mij lijkt dat een afwijzing door jouw bril van de schijn bekeken.
Of schijnt dat alleen maar zo?  8)

Je doet me trouwens denken aan een onbekende adventist op een ter ziele gegaan forum met...
Citaat
Alle (subjectieve) verschijnselen/fenomenen zijn direct onderhevig aan de mate van helderheid' waartoe ze verschijnen.
Als verschijnselen/fenomenen verschijnen in het schijnsel van een verschijnsel (de wie', ik', ego, etc.) dan zijn de verschijnselen/fenomenen daaraan onderhevig. dus ook al is hun status bekend, ze zijn altijd onderhevig aan dat waar ze hun ogenschijnlijke bestaan aan ontlenen.

bron: onbekende advaitist 4 dec. 2015
Verschijnselen verschijnen dus in het schijnsel van een verschijnsel.....  ;D
We gaan het nog "helder" krijgen!  ;D ;D
20
Algemeen / Re: Is het Boeddhisme een angst strategie?
« Laatste bericht door Vrij Gepost op Gisteren om 22:57 »
Jij bent overal tegen in je eigenzinnige denkkader!
NIHILIST tot in de kist ;D

De werkelijkheid heeft NIKS om af te wijzen, NIKS om te accepteren, NIKS om voor te gaan..
De 'schijn' werkelijkheid heeft alles om af te wijzen, alles om te accepteren, alles om voor te gaan..
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10